Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Sakkle »

127Tom skrev: 19 apr 2021, 16:38 Noe du ikke forstår? Jeg ble nektet å handle. Uansett, fyren har nå fått sparken. Sånn går det med tapere.
Sympatisk utsagn, det der...

Jeg gidder ikke mene noe om den spesifikke situasjonen, mest fordi jeg ikke var der. Jeg kommenterte bruk av hjelm i butikk og det å få beskjed om å ta den av. Min oppfatning rundt det er fremdeles den samme.
Bjerknez skrev: 19 apr 2021, 18:11 Dette ble plutselig bare veldig kleint alt sammen synes jeg.
Ja, det gjorde i grunn det... :-k
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

AdeyMC skrev: 19 apr 2021, 18:55 Skal jeg fylle bensin tar jeg ikke av hjelmen, men skal jeg inn å kjøpe noe tar jeg den alltid av, men er enig at den ansatte ikke skal være frekk eller spydig under formidlingen av det. Men det har med sikkerhet og gjøre for de ansatte og stasjonen så er vell bare rimelig å gå uten hjelm inne.
Argumentet for sikkerhet for de ansatte ved at en MC fører har på hjelm klarer jeg ikke se. Spesielt i disse dager hvor alle har på seg sin egen fancy corona maske og kan potensielt være ranere.
Om jeg ville ranet sjappa så hadde de ansatte merka det rimelig fort.
Og de som går med burka? Tviler på at han ber dem ta av seg burka plagget.
Hettegenser og solbriller burde også være ulovlig da?
Denne "loven" burde dø ut da den har null nytte for seg.
Vil de sikre sine ansatte; begynn å bruk lukket pengesystem slik de fleste vanlige butikker har.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

Sakkle skrev: 19 apr 2021, 19:31
127Tom skrev: 19 apr 2021, 16:38 Noe du ikke forstår? Jeg ble nektet å handle. Uansett, fyren har nå fått sparken. Sånn går det med tapere.
Sympatisk utsagn, det der...

Jeg gidder ikke mene noe om den spesifikke situasjonen, mest fordi jeg ikke var der. Jeg kommenterte bruk av hjelm i butikk og det å få beskjed om å ta den av. Min oppfatning rundt det er fremdeles den samme.
Bjerknez skrev: 19 apr 2021, 18:11 Dette ble plutselig bare veldig kleint alt sammen synes jeg.
Ja, det gjorde i grunn det... :-k
Kleint, indeed :D

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Eirikvestfold »

Noen tar enhver korrigering uavhengig av formen det kommer i, som invitasjon til konflikt. Greit nok at betjeningen kanskje ikke var høflig. Men det trengs to for å lage konflikt. Man MÅ ikke vinne hver gang.

Når folk tar opp telefonen for å filme enhver urett som begås mot en selv, synes jeg blir stusselig. "Se på meg og hvor dårlig behandlet jeg blir" nærmest. Om det er noe alvorlig så for all del. Film. Men å filme at mannen er dum mot meg.. smh.

Jeg kjenner ei som jobbet nattevakt på en stasjon og ble ranet av en med hjelm. Hun fikk en fysisk reaksjon hver gang det kom folk inn med hjelm i etterkant. Ikke at hun kastet opp, men fikk et ubehag, litt som klaustrofobi i en heis. Eieren ble veldig bevisst på at hjelm skulle av uansett. Mistet noen kunder på det sikkert, for folk protesterte. Men han beholdt en god ansatt som gradvis kom over hendelsen.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av xavi0n »

Det man også alltid må huske med slike videoer er at de som legger den ut kutter videoen der det passer dem ( se rasismehendelsen på en buss eller tog som var i fjor)
Hva som er sagt eller gjort før noen filmer er det ingen som vet (anklager deg ikke for noe, bare vil få det sagt), og du å karen i kassa har sikkert vilt forskjellig oppfatning av situasjonen.
Det finnes 3 sider av en sak, en for hver av de som opplevde den, og sannheten
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

Eirikvestfold skrev: 28 apr 2021, 14:00 Noen tar enhver korrigering uavhengig av formen det kommer i, som invitasjon til konflikt. Greit nok at betjeningen kanskje ikke var høflig. Men det trengs to for å lage konflikt. Man MÅ ikke vinne hver gang.

Når folk tar opp telefonen for å filme enhver urett som begås mot en selv, synes jeg blir stusselig. "Se på meg og hvor dårlig behandlet jeg blir" nærmest. Om det er noe alvorlig så for all del. Film. Men å filme at mannen er dum mot meg.. smh.

Jeg kjenner ei som jobbet nattevakt på en stasjon og ble ranet av en med hjelm. Hun fikk en fysisk reaksjon hver gang det kom folk inn med hjelm i etterkant. Ikke at hun kastet opp, men fikk et ubehag, litt som klaustrofobi i en heis. Eieren ble veldig bevisst på at hjelm skulle av uansett. Mistet noen kunder på det sikkert, for folk protesterte. Men han beholdt en god ansatt som gradvis kom over hendelsen.
Er faktisk første gang jeg gidder å dra opp telefon for å filme noen. Men i dette tilfellet bare måtte jeg, fordi han veldig spesielt frekk.
Men han ble jo feig og gikk bare vekk når jeg filma da, så sier jo sitt om han.
Han viste også fingeren til meg i nattluka når jeg kjørte vekk, noe som ikke er så smart da det er kameraer som filmer nattluka haha :D

Og til din nattevakt historie = Og hvis raneren hadde hatt på seg en rød hettegenser eller svart hettegenser så hadde hun fått fysisk reaksjon hver gang hun så noen komme inn med de plagga også. Hva var poenget med dette?

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

xavi0n skrev: 28 apr 2021, 17:33 Det man også alltid må huske med slike videoer er at de som legger den ut kutter videoen der det passer dem ( se rasismehendelsen på en buss eller tog som var i fjor)
Hva som er sagt eller gjort før noen filmer er det ingen som vet (anklager deg ikke for noe, bare vil få det sagt), og du å karen i kassa har sikkert vilt forskjellig oppfatning av situasjonen.
Det finnes 3 sider av en sak, en for hver av de som opplevde den, og sannheten
Du må også huske at folk ikke går rundt og filmer 24 / 7... de drar opp mobilen når det som regel har skjedd noe, og ikke alt blir vist uansett.
Hadde jeg hatt på meg gopro kamera hadde du fått en annen mening.
Også litt rart at flere her neglisjerer at han har fått mange klager på seg fra før og dette gjorde at han fikk sparken da. men men...

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Fsva »

Rett og slett trist at den ansatte på bensinstasjonen fikk sparken etter dette. I mine øyne er en MC-hjelm og finlandshette likestilt i det man går inn i butikker eller på bensinstasjoner. Vil tro ekspeditøren bak kassa kan kreve jobben tilbake og erstatning fra arbeidsgiver etter dette :scratch

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Tiger »

AdeyMC skrev: 19 apr 2021, 18:55 Skal jeg fylle bensin tar jeg ikke av hjelmen, men skal jeg inn å kjøpe noe tar jeg den alltid av, men er enig at den ansatte ikke skal være frekk eller spydig under formidlingen av det. Men det har med sikkerhet og gjøre for de ansatte og stasjonen så er vell bare rimelig å gå uten hjelm inne.
Amen - bedre kan det ikke sies.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

Fsva skrev: 01 mai 2021, 00:56 Rett og slett trist at den ansatte på bensinstasjonen fikk sparken etter dette. I mine øyne er en MC-hjelm og finlandshette likestilt i det man går inn i butikker eller på bensinstasjoner. Vil tro ekspeditøren bak kassa kan kreve jobben tilbake og erstatning fra arbeidsgiver etter dette :scratch
Så du syns en fyr som er frekk mot kunder, viser fingern i luka, og fått flere reprimander fra kunder og ansatte og klage til ledelsen bør beholde jobben?
:lol :twothumbs: :vs

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av xavi0n »

Er vel ingen som har sagt dette?
Om du har samme holdning til butikkansatte og andre folk som det du har her skjønner jeg godt at han var krass mot deg.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Eirikvestfold »

127Tom skrev: 30 apr 2021, 23:51
Eirikvestfold skrev: 28 apr 2021, 14:00 Noen tar enhver korrigering uavhengig av formen det kommer i, som invitasjon til konflikt. Greit nok at betjeningen kanskje ikke var høflig. Men det trengs to for å lage konflikt. Man MÅ ikke vinne hver gang.

Når folk tar opp telefonen for å filme enhver urett som begås mot en selv, synes jeg blir stusselig. "Se på meg og hvor dårlig behandlet jeg blir" nærmest. Om det er noe alvorlig så for all del. Film. Men å filme at mannen er dum mot meg.. smh.

Jeg kjenner ei som jobbet nattevakt på en stasjon og ble ranet av en med hjelm. Hun fikk en fysisk reaksjon hver gang det kom folk inn med hjelm i etterkant. Ikke at hun kastet opp, men fikk et ubehag, litt som klaustrofobi i en heis. Eieren ble veldig bevisst på at hjelm skulle av uansett. Mistet noen kunder på det sikkert, for folk protesterte. Men han beholdt en god ansatt som gradvis kom over hendelsen.
Er faktisk første gang jeg gidder å dra opp telefon for å filme noen. Men i dette tilfellet bare måtte jeg, fordi han veldig spesielt frekk.
Men han ble jo feig og gikk bare vekk når jeg filma da, så sier jo sitt om han.
Han viste også fingeren til meg i nattluka når jeg kjørte vekk, noe som ikke er så smart da det er kameraer som filmer nattluka haha :D

Og til din nattevakt historie = Og hvis raneren hadde hatt på seg en rød hettegenser eller svart hettegenser så hadde hun fått fysisk reaksjon hver gang hun så noen komme inn med de plagga også. Hva var poenget med dette?
Det kan hende, men du la nå ut usladdet og la ut linken her. Det sier mer om deg enn betjeningen.

Tror de fleste forstår forskjellen på en gjenstand / klesplagg som har en funksjon i et ran og et klesplagg man har på seg til vanlig.

Kan hende han var frekk, men du fremstår mer umoden for å være ærlig. Dette ble bare kleint.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av cannon »

TS har jo bekreftet at han gjerne tar av seg hjelmen, bare betjeningen oppfører seg pent, og dette til tross for at det tar hele 5 minutter å få på seg hjelmen igjen. Well done....det finnes sko med borrelås, også for oss voksne.

Den ansatte har fått fyken, så den er også i boks.

Kanskje denne tråden da har utspilt sin rolle?

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

cannon skrev: 04 mai 2021, 14:20 TS har jo bekreftet at han gjerne tar av seg hjelmen, bare betjeningen oppfører seg pent, og dette til tross for at det tar hele 5 minutter å få på seg hjelmen igjen. Well done....det finnes sko med borrelås, også for oss voksne.

Den ansatte har fått fyken, så den er også i boks.

Kanskje denne tråden da har utspilt sin rolle?
Hehe grunnen til at jeg bruker lang tid er jeg bruker balaclava under når det er under 11 grader.
I tillegg så har jeg ørepropper med musikk under, og jeg må liksom holde på dem med fingra mens jeg forsiktig aler på meg hjelmen.
må som regel 2 - 3 forsøk til siden proppene ofte ender med å ikke sitte godt innpå øret. Derav gidder jeg ikke ta av hjelmen om jeg bare skal fylle bensin eller kjøpe noe smått. Har aldri hatt problemer med dette før i mine 20 år som MC fører.

Ja, tråden blir rimelig klein når folk cherry picker utsagn jeg sier og stråmann argumenterer utifra det.
Enten sliter visse her med å lese alt eller så gjør dem det for at jeg skal komme i ett dårlig lys. Ganske latterlig.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av FreewheelBurning »

Virker som de fleste her kjører "naken" under hjelmen. Av og på går da veldig greit. Kjenner meg veldig igjen i hvor mye stress det er. Jeg bruker en slik "hals" også med ørepropper, og hadde like store problemer som deg med min forrige hjelm. Bruker du helhjelm? Jeg har åpningshjelm (fronten går helt rundt og bak hjelmen, uten såkalt "baugport"), og da er det såpass lett å få på at proppene detter så og si aldri av når hjelmen tas av/på. Ulempen er såklart at det er mer komplisert prosedyre, men det er varmt og komfortabelt, også får jeg aktiv støydemping og kan høre musikk, radio eller podcast uten problem. Også demper det mye motor- og vindstøy.

Skulle ønske jeg kunne gå både på butikken og bensinstasjon med hjelm på. Litt mer corona nå så er det kanskje innafor? Får jo da slik visir foran ansiktet som helsepersonell bruker :D

Svar