Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Sakkle »

127Tom skrev: 19 apr 2021, 08:52 Nå fortalte jeg ikke hvordan hele hendelsforløpet gikk.
Jeg kunne godt tatt av meg hjelmen om han var høflig og viste respekt og forklarte meg hvorfor jeg måtte ta av hjelmen.
Men det gikk sånn her: "Hei! Ta av deg hjelmen!" Aggressiv og frekk tone, med sånn "wolla gangster" stil måte å prate på.
Jeg: "Unnskyld, hvorfor må jeg det?"
- "Sånn er'e bare! Regler vettu. tror'u ikke jeg kan reglene mer enn deg som jobber her eller?"
Jeg: "Ok, kan du da forklare meg reglene eller hvilken paragraf dette står i firma håndboken? Jeg har nemlig handlet her siden jeg kjørte moped og aldri blitt bedt av noen andre ansatte om å ta av meg hjelmen".
"Du får ikke kjøpe noe her om du ikke tar av deg hjelmen!"
Jeg: "ber du alle om å ta av seg maskene også når de handler her?" Så sto det en annen kar i butikken og skjøt inn: "Jeg kom inn med maske og du ba meg ikke om å ta av".
Så dro jeg opp mobilen og filma og spurte han hvorfor jeg ikke fikk handle, og "gidder ikke diskutere" svaret.

Ville jeg rana butikken så hadde jeg gjort det lenge før jeg diskuterte med han, så det sikkerhets opplegget blir for dumt.
Spesielt i disse dager hvor alle går med masker. Han er som sagt den eneste som har bedt meg om å ta av hjelmen i mine 20 år som motorsyklist. Hvor enn jeg kjører i landet, butikker, bensinstasjoner, aldri blitt bedt om å ta av meg hjelm når jeg fyller ute eller handler en liten ting i butikken.
Grunnen til at det er crap for meg å ta av hjelm på sånne små-stopper: jeg har små ear plugs med musikk i som jeg må fore godt inn under bakalavaen så de ikke skal ramle ut av øra når jeg drar på meg hjelmen :p k an bruke opp til 5 min å lirke og tilrettelegge så de sitter godt og jeg får god lyd / plassering for ikke smerte.
Her synes jeg det er du som er vanskelig, ikke han som jobber i kassa. Synes det blir litt for teit å begynne å kverulere rundt dette med hjelmen. Du får en melding om at hjelm inne ikke er greit. Da tar du av deg hjelmen eller går. Relativt enkelt.

Det at han evt. var litt rapp i tonen osv. blir sånn sett ikke så interessant for meg. Kanskje han står på 7ende timen bak kassa og allerede har bedt 10 andre ta av seg hjelmen? Hva vet jeg. Kanskje han bare har en dårlig dag?

Ran er for øvrig en ting. Bråk og generelt ubehagelige situasjoner er ofte noe annet, det tror jeg det er en del av. De som jobber på bensinstasjoner er ofte unge og er alt for ofte alene på jobb. De har fått føringer fra sjefen (antagelig) om at hjelm skal av. Tviler på dette er noe han har funnet på selv.

Selv synes jeg det ville vært rart å gå med hjelm inne. Har egentlig aldri vurdert som noen aktuell problemstilling. Føler det er normal høflighet om du skal snakke med folk, betale for noe osv. å ta den av.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Bjerknez »

Enig med Sakkle her.

Angående denne kommentaren din:
Ok, kan du da forklare meg reglene eller hvilken paragraf dette står i firma håndboken?
Hvilken "paragraf" spiller ingen rolle. Dem trenger ingen paragraf for dette. Dem bestemmer selv over sin egen butikk. Som ansatt trenger han ikke å forklare deg noen ting. Han har fått beskjed om å avvise folk som har på seg hjelm av sjefen sin. Dette er evt. noe du må ta med sjefen hans og ikke i butikken.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av simpson »

Men uansett om hva som er grunnen til at de ikke vil du skal ha hjelmen på, så kan de kanskje tenke på hvordan de formidler dette. Han jobber i ett serviceyrke og skal behandle alle kunder likt.
Om han har jobbet en time eller 15 timer er uinteressant.
Men dessverre ser det ut til at dårlig service blir mer og mer vanlig.
Hadde det vært meg, hadde jeg aldri brukt denne stasjonen mer, selv om det ikke er andre alternativer i nærheten

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

Sakkle: "Kanskje han står på 7ende timen bak kassa og allerede har bedt 10 andre ta av seg hjelmen? Hva vet jeg. Kanskje han bare har en dårlig dag?"
- Da har du ingenting i service bransjen å gjøre. Sånn snakker man ikke til kunder uansett. Når du jobber i butikk så må du tåle å gjenta ting 1000 ganger.

Bjerknez: "Dem bestemmer selv over sin egen butikk. Som ansatt trenger han ikke å forklare deg noen ting"
Feil. De bestemmer ikke over loven. En butikk kan f.eks ikke nekte en kunde å handle dersom han ikke har begått et lovbrudd.
Klarer ikke ansatte da å fremme dette lovverket for kunden, kan de heller da ikke nekte han å handle i virksomheten.

Også latterlig at dere forsvarer slik ufyselig oppførsel. Sier kanskje mer om dere ;)

Uansett, jeg sendte en klage til stasjonens leder samt videoen på fyrens kvalmende oppførsel og det viste seg at de har fått mange klager på han av både ansatte og andre kunder. Så han har nå fått sparken. Videoen holdt som bevis.
Han har også blitt filmet i å vise fingeren til kunder som har klaga på han og.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 19 apr 2021, 16:25 Men uansett om hva som er grunnen til at de ikke vil du skal ha hjelmen på, så kan de kanskje tenke på hvordan de formidler dette. Han jobber i ett serviceyrke og skal behandle alle kunder likt.
Om han har jobbet en time eller 15 timer er uinteressant.
Men dessverre ser det ut til at dårlig service blir mer og mer vanlig.
Hadde det vært meg, hadde jeg aldri brukt denne stasjonen mer, selv om det ikke er andre alternativer i nærheten
Joa, forsåvidt enig, men jeg hadde nok ikke latt en slik kommentar gå veldig inn på meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Bjerknez »

127Tom skrev: 19 apr 2021, 16:32 Sakkle: "Kanskje han står på 7ende timen bak kassa og allerede har bedt 10 andre ta av seg hjelmen? Hva vet jeg. Kanskje han bare har en dårlig dag?"
- Da har du ingenting i service bransjen å gjøre. Sånn snakker man ikke til kunder uansett. Når du jobber i butikk så må du tåle å gjenta ting 1000 ganger.

Bjerknez: "Dem bestemmer selv over sin egen butikk. Som ansatt trenger han ikke å forklare deg noen ting"
Feil. De bestemmer ikke over loven. En butikk kan f.eks ikke nekte en kunde å handle dersom han ikke har begått et lovbrudd.
Klarer ikke ansatte da å fremme dette lovverket for kunden, kan de heller da ikke nekte han å handle i virksomheten.

Også latterlig at dere forsvarer slik ufyselig oppførsel. Sier kanskje mer om dere ;)

Uansett, jeg sendte en klage til stasjonens leder samt videoen på fyrens kvalmende oppførsel og det viste seg at de har fått mange klager på han av både ansatte og andre kunder. Så han har nå fått sparken. Videoen holdt som bevis.
Han har også blitt filmet i å vise fingeren til kunder som har klaga på han og.
Jeg ville nok ikke følt meg vonbråten av noe slikt. Hva du evt. tenker om meg vedrørende mitt syn på saken er også noe jeg ikke kommer til å ligge søvnløs over :thumleft

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

Bjerknez skrev: 19 apr 2021, 16:33
simpson skrev: 19 apr 2021, 16:25 Men uansett om hva som er grunnen til at de ikke vil du skal ha hjelmen på, så kan de kanskje tenke på hvordan de formidler dette. Han jobber i ett serviceyrke og skal behandle alle kunder likt.
Om han har jobbet en time eller 15 timer er uinteressant.
Men dessverre ser det ut til at dårlig service blir mer og mer vanlig.
Hadde det vært meg, hadde jeg aldri brukt denne stasjonen mer, selv om det ikke er andre alternativer i nærheten
Joa, forsåvidt enig, men jeg hadde nok ikke latt en slik kommentar gå veldig inn på meg.
Noe du ikke forstår? Jeg ble nektet å handle. Uansett, fyren har nå fått sparken. Sånn går det med tapere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Bjerknez »

127Tom skrev: 19 apr 2021, 16:38
Bjerknez skrev: 19 apr 2021, 16:33
simpson skrev: 19 apr 2021, 16:25 Men uansett om hva som er grunnen til at de ikke vil du skal ha hjelmen på, så kan de kanskje tenke på hvordan de formidler dette. Han jobber i ett serviceyrke og skal behandle alle kunder likt.
Om han har jobbet en time eller 15 timer er uinteressant.
Men dessverre ser det ut til at dårlig service blir mer og mer vanlig.
Hadde det vært meg, hadde jeg aldri brukt denne stasjonen mer, selv om det ikke er andre alternativer i nærheten
Joa, forsåvidt enig, men jeg hadde nok ikke latt en slik kommentar gå veldig inn på meg.
Noe du ikke forstår? Jeg ble nektet å handle. Uansett, fyren har nå fått sparken. Sånn går det med tapere.
Hva er det å ikke forstå? Selv om jeg er ikke er enig med deg, så betyr ikke det at jeg ikke forstår. Hva denne fyren har gjort tidligere vet jeg svært lite om og når jeg ser det du skriver så virker du bare litt bitter og hevnlysten. At han ble sparket samme dag som du sendte videoen var jo meget merkelig med tanke på at han nektet deg å ha på hjelmen. Men føler du at dette var en seier, så er det bra for deg.

Personlig hadde jeg nok ikke giddet og brukt mye tid på en slik sak. Men vi er forskjellige. :thumleft

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

Samme "dag": Hendelsen skjedde natt til i dag, og i dag ettermiddag fikk jeg vite at han fikk sparken. De hadde fått begeret fullt av klager nå og hadde en god sak mot han.
Igjen: Han nektet meg ikke å ha på hjelmen, han nektet meg å handle fordi jeg ikke ville ta den av. Når han ikke klarte å komme med et eneste godt argument eller lov hjemmel for å ta den av ble det bare enda dummere.
Hadde han oppført seg normalt og vist folkeskikk hadde jeg ikke hatt noe problemer med å ta av hjelmen.
Bitter og hevnlysten. Ja det kan var jeg mot han. Human nature.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av mekkern »

Uhøflige personer i serviceyrker er fine greier ja... bare la de holde på og lage kvalm stemning...
-jeg gidder ikke være med å betale lønna dems...går heller et annet sted. :[-(

Appropo hjelm på bensern. en gang for en snart 20 år siden opplevde jeg dette-hadde fyllt bensin ute men kortet funka ikke så jeg dro opp en 200 lapp og tuslet inn og dama bak disken ville ikke ha penger før jeg hadde tatt av hjelmen for hu var så bekymret for ran..
Hallo -sa jeg når kommer ranere med penger???-og hvis jeg skulle ranet deg så kunne jeg ikke det før jeg hadde tatt av hjelmen eller??

Dette er i dagens situasjon med alle munnbind bare tull- og hvis jeg må inn og betale for at automaten ikke funker så lukker jeg opp baugporten og det får holde.og så langt har det det.
Hvis ikke skal jeg gå ut og ta av hjelmen og ta på balaclavaen og solbriller. :lol
Litt morro skal en jo ha også.. :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av cannon »

127Tom skrev: 19 apr 2021, 17:03 Samme "dag": Hendelsen skjedde natt til i dag, og i dag ettermiddag fikk jeg vite at han fikk sparken. De hadde fått begeret fullt av klager nå og hadde en god sak mot han.
Igjen: Han nektet meg ikke å ha på hjelmen, han nektet meg å handle fordi jeg ikke ville ta den av. Når han ikke klarte å komme med et eneste godt argument eller lov hjemmel for å ta den av ble det bare enda dummere.
Hadde han oppført seg normalt og vist folkeskikk hadde jeg ikke hatt noe problemer med å ta av hjelmen.
Bitter og hevnlysten. Ja det kan var jeg mot han. Human nature.
Da har du forklart mye. Normal oppførsel og vanlig folkeskikk er nok til at også du tar av deg hjelmen. Helt supert:-)
Da gjenstår bare 1 spørsmål: hvilket argument, fremført med god folkeskikk, ville fått deg til å ta av hjelmen? Eller ville pen oppførsel alene gjort at hjelmen kom av, helt av seg selv?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av pekle »

127Tom skrev: 19 apr 2021, 16:32 Bjerknez: "Dem bestemmer selv over sin egen butikk. Som ansatt trenger han ikke å forklare deg noen ting"
Feil. De bestemmer ikke over loven. En butikk kan f.eks ikke nekte en kunde å handle dersom han ikke har begått et lovbrudd.
Klarer ikke ansatte da å fremme dette lovverket for kunden, kan de heller da ikke nekte han å handle i virksomheten.

Også latterlig at dere forsvarer slik ufyselig oppførsel. Sier kanskje mer om dere ;)

Uansett, jeg sendte en klage til stasjonens leder samt videoen på fyrens kvalmende oppførsel og det viste seg at de har fått mange klager på han av både ansatte og andre kunder. Så han har nå fått sparken. Videoen holdt som bevis.
Nå viser ikke videoen særlig av opptakten, men om man først skal dra inn lovverk, så er det i beste fall i juridisk gråsone å publisere usladdet video av en person uten tilsvarsmuliget, spesielt en video som da tydeligvis er brukt som delgrunnlag for avskjedigelse.

(Jada, jeg vet at Youtube er full av Karen-videoer, men da er det ikke norsk personvernlovgivning som gjelder)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av cannon »

pekle skrev: 19 apr 2021, 17:26
127Tom skrev: 19 apr 2021, 16:32 Bjerknez: "Dem bestemmer selv over sin egen butikk. Som ansatt trenger han ikke å forklare deg noen ting"
Feil. De bestemmer ikke over loven. En butikk kan f.eks ikke nekte en kunde å handle dersom han ikke har begått et lovbrudd.
Klarer ikke ansatte da å fremme dette lovverket for kunden, kan de heller da ikke nekte han å handle i virksomheten.

Også latterlig at dere forsvarer slik ufyselig oppførsel. Sier kanskje mer om dere ;)

Uansett, jeg sendte en klage til stasjonens leder samt videoen på fyrens kvalmende oppførsel og det viste seg at de har fått mange klager på han av både ansatte og andre kunder. Så han har nå fått sparken. Videoen holdt som bevis.
Nå viser ikke videoen særlig av opptakten, men om man først skal dra inn lovverk, så er det i beste fall i juridisk gråsone å publisere usladdet video av en person uten tilsvarsmuliget, spesielt en video som da tydeligvis er brukt som delgrunnlag for avskjedigelse.

(Jada, jeg vet at Youtube er full av Karen-videoer, men da er det ikke norsk personvernlovgivning som gjelder)
Det er også helt feil av lederen å dele info om oppsigelsen, inkludert bruk av videoen som bevis og bidrag til oppsigelsesårsak.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Bjerknez »

Dette ble plutselig bare veldig kleint alt sammen synes jeg.

Brukeravatar
AdeyMC
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2020, 22:04
Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
Sted: Skien,Telemark

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av AdeyMC »

Skal jeg fylle bensin tar jeg ikke av hjelmen, men skal jeg inn å kjøpe noe tar jeg den alltid av, men er enig at den ansatte ikke skal være frekk eller spydig under formidlingen av det. Men det har med sikkerhet og gjøre for de ansatte og stasjonen så er vell bare rimelig å gå uten hjelm inne.

Svar