Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av oivindg »

simpson skrev: 19 apr 2021, 08:19 Ser ikke problemet med å ha hjelm på for ett kjapt besøk på bensinstasjon.
Nok av folkegrupper som dekker hele trynet, men de kan ikke kritiseres for da er det plutselig diskriminering.
Ingen ting i lovverket som sier at hjelmen skal av.
Enig i at det må være greit å gå inn med hjelm. Samtidig tenker jeg at det er hyggelig hvis man gidder å ta den av. Eller i alle fall åpne baugporten hvis man har åpningshjelm.

Selv orker jeg ikke å gå inn noe sted med hjelmen på siden jeg bruker ørepropper og derfor blir ganske tunghørt med hjelmen på.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Snikendeugle »

Ser virkelig ikke poenget ved være så barnslige på dette. Hvor vanskelig er det å ta av seg hjelmen når man går inn et sted? Det faller under normal skikk spør du meg, uten å blande inn andre elementer som ikke er hjelm (siden det ikke er det vi snakker om).

Går vel gjerne med mørke visiret nede også for å virke litt mystisk og tøff? :roll
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Subsea79 »

Snikendeugle skrev: 19 apr 2021, 08:43 Ser virkelig ikke poenget ved være så barnslige på dette. Hvor vanskelig er det å ta av seg hjelmen når man går inn et sted? Det faller under normal skikk spør du meg, uten å blande inn andre elementer som ikke er hjelm (siden det ikke er det vi snakker om).

Går vel gjerne med mørke visiret nede også for å virke litt mystisk og tøff? :roll
Det er vel ingen som har sagt det er vanskelig, og hadde jeg vært klar over dette var et problem, hadde jeg tatt den av.
Jeg har ikke fått noen beskjed noen gang fra personal at hjelmen må helt av, og har valgt enkleste løsning. At dette faller under normal skikk, er jeg litt usikker på, men jeg lærer noe nytt hver dag, og det er bra det :prf

Jeg har hatt den på pga. det er litt "styr" med briller, ørepropper, etc. og da har det vært enkelt og bare åpne hjelmen og gå inn og betale.

PS: og er det en ting som er sikkert, er det at jeg føler meg ikke tøff med sammenklemte kjaker og åpningshjelm :crazy:
Sist redigert av Subsea79 den 19 apr 2021, 08:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

Nå fortalte jeg ikke hvordan hele hendelsforløpet gikk.
Jeg kunne godt tatt av meg hjelmen om han var høflig og viste respekt og forklarte meg hvorfor jeg måtte ta av hjelmen.
Men det gikk sånn her: "Hei! Ta av deg hjelmen!" Aggressiv og frekk tone, med sånn "wolla gangster" stil måte å prate på.
Jeg: "Unnskyld, hvorfor må jeg det?"
- "Sånn er'e bare! Regler vettu. tror'u ikke jeg kan reglene mer enn deg som jobber her eller?"
Jeg: "Ok, kan du da forklare meg reglene eller hvilken paragraf dette står i firma håndboken? Jeg har nemlig handlet her siden jeg kjørte moped og aldri blitt bedt av noen andre ansatte om å ta av meg hjelmen".
"Du får ikke kjøpe noe her om du ikke tar av deg hjelmen!"
Jeg: "ber du alle om å ta av seg maskene også når de handler her?" Så sto det en annen kar i butikken og skjøt inn: "Jeg kom inn med maske og du ba meg ikke om å ta av".
Så dro jeg opp mobilen og filma og spurte han hvorfor jeg ikke fikk handle, og "gidder ikke diskutere" svaret.

Ville jeg rana butikken så hadde jeg gjort det lenge før jeg diskuterte med han, så det sikkerhets opplegget blir for dumt.
Spesielt i disse dager hvor alle går med masker. Han er som sagt den eneste som har bedt meg om å ta av hjelmen i mine 20 år som motorsyklist. Hvor enn jeg kjører i landet, butikker, bensinstasjoner, aldri blitt bedt om å ta av meg hjelm når jeg fyller ute eller handler en liten ting i butikken.
Grunnen til at det er crap for meg å ta av hjelm på sånne små-stopper: jeg har små ear plugs med musikk i som jeg må fore godt inn under bakalavaen så de ikke skal ramle ut av øra når jeg drar på meg hjelmen :p k an bruke opp til 5 min å lirke og tilrettelegge så de sitter godt og jeg får god lyd / plassering for ikke smerte.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av KåreDump »

127Tom skrev: 19 apr 2021, 01:42 Drar opp denne nekroposten jeg :D
Frekk fyr på bensinstasjon i natt; sa med en frekk og aggressiv tone: "Ta av deg hjelmen!"
...
For en løk!! :redface
Kan ikke huske sist jeg hadde hjelmen på meg inne på en bensinstasjon, (som andre nevner over her så syns også jeg det ser rimelig dust ut!) meeeen ikke umulig at jeg hadde gjort det om jeg hadde litt dårlig tid!

Når det er greit mad cap, solbriller og hettegenser over hodet, ja liketil burka så hvorfor ikke hjelm?
Hadde gjort som deg, og forlatt stedet og hadde neppe brukt den stasjonen igjen!
Og i disse tider, når alle uansett er maskert med munnbind! Seriøst?

simpson skrev: 19 apr 2021, 08:19 Ser ikke problemet med å ha hjelm på for ett kjapt besøk på bensinstasjon.
Nok av folkegrupper som dekker hele trynet, men de kan ikke kritiseres for da er det plutselig diskriminering.
Ingen ting i lovverket som sier at hjelmen skal av.
Enig!
Noens overtro bør ikke trumfe sunn fornuft, men dessverre er gjør det alt for ofte det!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av rolf-arne »

Har jeg det travelt, ja noen ganger så kjører man mot klokka, da er hjelmen knapt oppe , men så blir jeg også sittende på sykkelen å fylle.

Men om jeg skal stoppe , så er nr 2 av hjelmen - først flyg hanskene- nr 3 er jakken --- ellers koker jeg over - kjøper utstyr me tanke på at det skal være enkelt - så alt er integrert i hjelmen.

Riktig nok har jeg aldri tenkt over dette - og heller ikke sett noen skilt... men det er da fint å få luftet "hårsveisen"
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av pekle »

Kan vel knapt huske sist jeg betalte for bensin inne, men en gang for 10-ish år siden så nektet i alle fall en stasjon jeg var på å aktivere pumpa (pumpe uten kortautomat) før jeg tok av hjelmen. Det var sikkert en stasjon som var plaget av pumpestikk. Det var jo i praksis et hjelmforforbud ute også. Føltes teit der og da, men forstår jo hvorfor.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av FredrikE24 »

Hjelmen skal av. Ikke noe å lure på en gang. Så er det faktisk hjelmforbud inne på bensinstasjoner. Bruker å henge en klistrelapp på døra.

Tror du folk tenker når det kommer en dude inn på stasjonen midt på natta med hjelmen på?

Hva er vitsen med å være vanskelig og kverulere?

At dette i det heletatt er noe som kan diskuteres?!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av cannon »

Det har opp gjennom årene vært mange nattlige ran med MC som rømningsmiddel og hjelm som en naturlig del av dette, i tillegg til at hjelmen effektivt skjuler identitet. Det er derfor grei forleskikk å ikke gå inn i butikker med hjelm, og kanskje spesielt ikke gjøre det på nattestid.
For meg handler dette også om respekt for de som jobber bak kassa. Samme respekt gjør at jeg beholder munnbindet på, da dette er et pålegg både fra myndigheter og fra forretningene.

Jeg kjenner ikke til om det har blitt et utbredt problem (eller et probelm i det hele tatt?) at kvinner i burka, eller folk med korona-munnbind utnytter dette i rans-sammenheng.

Diskusjonen om frekk tone og hvem som sa hva i hvilket tonefall kommenterer jeg ikke, med annet enn at det hele hadde vært unngått hvis hjelmen var av utenfor døra.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 19 apr 2021, 09:58 Hjelmen skal av. Ikke noe å lure på en gang. Så er det faktisk hjelmforbud inne på bensinstasjoner. Bruker å henge en klistrelapp på døra..
Tror neppe det er ett eget nasjonalt forbud mot hjelm på bensinstasjoner.
At noen stasjoner ønsker det kan jeg skjønne. Men ikke ett generelt forbud.
Har heller aldri sett skilt eller lignede på noen stasjoner jeg har vært innom

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av FredrikE24 »

Står et klistremerke på døra på de stasjonene jeg har vært innom hvertfall.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av AJ »

Apropos nattlige bensinstasjonsran; når var det man sist leste om slike ran?
Ganske lenge siden for egen del i hvert fall...
Pumpestikk er nok et langt større problem, vil jeg tro, der det fortsatt ikke er betalingsautomat på pumpa :-k .
Men på slike steder aktiverer vel kanskje heller ikke betjeningen den aktuelle pumpa før hjelmen tas av.
Jevnt over så har nok den stadig økende kontantløsbetalingen redusert ransrisikoen betydelig
.
Så hjelmkledde motorsyklister inne på en bensinstasjon bør ikke skremme noen.
Likevel synes jeg det er veldig greit å ta av seg hjelmen når man stikker inn og skal betale eller f.eks. kjøpe seg en kaffe.
Å ha på seg en MChjelm absolutt mer enn nødvendig er i hvert noe jeg fint kan greie meg uten.
Men lar den alltid være på når jeg fyller på pumpe med betalingsautomat, sittende på sykkelen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av KåreDump »

FredrikE24 skrev: 19 apr 2021, 09:58 Hjelmen skal av. Ikke noe å lure på en gang. Så er det faktisk hjelmforbud inne på bensinstasjoner. Bruker å henge en klistrelapp på døra.
Det har jeg aldri sett, og så vidt jeg vet er ikke dette noe nasjonalt regelverk for noen av kjedene, men noe som enkelte ransutsatte stasjoner har innført. Det er ingen stasjoner her i distriktet som har noe slikt.
FredrikE24 skrev: 19 apr 2021, 09:58 Hva er vitsen med å være vanskelig og kverulere?
Ja, si det.... :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av pekle »

AJ skrev: 19 apr 2021, 13:15 Apropos nattlige bensinstasjonsran; når var det man sist leste om slike ran?
Ganske lenge siden for egen del i hvert fall...
Ettersom du spør ;)

https://www.nrk.no/sorlandet/ran-pa-ben ... 1.15413595 - 11. mars
https://www.nrk.no/nyheter/bensinstasjo ... 1.15326525 - 13. januar

men er nok sjeldnere nå enn før i tida

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 19 apr 2021, 13:43
AJ skrev: 19 apr 2021, 13:15 Apropos nattlige bensinstasjonsran; når var det man sist leste om slike ran?
Ganske lenge siden for egen del i hvert fall...
Ettersom du spør ;)

https://www.nrk.no/sorlandet/ran-pa-ben ... 1.15413595 - 11. mars
https://www.nrk.no/nyheter/bensinstasjo ... 1.15326525 - 13. januar

men er nok sjeldnere nå enn før i tida
Joda, de forekommer nok. Men jeg tror rusbefengte individer i hettegensergeriljaen er mer truende til denslags enn motorsyklister med hjelm.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar