Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av BjørnSover »

pingvin skrev: 02 apr 2021, 13:24 Bilde
Siden jeg er ny med MC... Jeg forstår viktigheten av dekkene på MC, men hvor stor forskjell er det på de forskjellige dekkene innen en "kategori" som f.eks vist over?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

For den vanlige mann i gata? Ikke mye!

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ejs »

Er nok endel hysteri Når det gjelder dekk... Vanlige folk overlevde med dekka som ble produsert før også? 😄
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Domino »

Mange av oss har sykler som er var nye for mange dekkgenerasjoner siden, og både sykler og førere har overlevd (hittil).

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Domino skrev: 07 apr 2021, 21:43 Mange av oss har sykler som er var nye for mange dekkgenerasjoner siden, og både sykler og førere har overlevd (hittil).
Jeg oppdaget at dekkene som jeg skal bytte ut på min sykkel er dekkene som satt på fra fabrikken. Datomerket 0111 og 0711. Jeg har altså kjørt på ti år gamle dekk, både til øvelseskjøring og til turene etter at jeg fikk lappen i fjor høst. Og det har fungert bra. Jeg synes sykkelen har vært fin å kjøre, og grepet har vært plenty for meg. Må si jeg er spent på å få på ferske dekk. Kanskje sykkelen blir helt annerledes å kjøre?

Forøvrig ganske flaut at jeg har vært så opptatt av å sjekke mønsterdybde at jeg ikke har tenkt å sjekke datomerkinga. Og at jeg klarte å kjøre ned til kordellen selv om jeg sjekket mønsterdybden før jeg kjørte hjemmefra. Amatør de luxe!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pekle »

ejs skrev: 07 apr 2021, 21:36 Er nok endel hysteri Når det gjelder dekk... Vanlige folk overlevde med dekka som ble produsert før også? 😄
Tja, det var mye farligere å kjøre sykkel før:
mcrisiko.png
(fra https://evalueringsportalen.no/evalueri ... f/@@inline )

Noe av det kan nok tilskrives bedre dekk (samt mange andre faktorer så klart)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Domino »

Joda, bedre dekk vil nok ha en positiv effekt. Sammen med bedre sikkerhetsutstyr, bedre opplæring og høyere snittalder på førerne. Og kanskje bedre sykler? Jeg skal uansett bytte ut mine dekk fra 2004 og 2006. Nye er innkjøpt, må bare få avtalt tid for bytte/balansering.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 07 apr 2021, 21:56Må si jeg er spent på å få på ferske dekk. Kanskje sykkelen blir helt annerledes å kjøre?
Den største forskjellen blir uansett å gå fra utslitte til nye dekk hvor profilen er helt 100, det er virkelig som å få ny sykkel :thumleft

Tror gamle dekk var større problem før, dagens dekk holder ganske lenge om lagres fornuftig. Men over 10 år, da hadde jeg tenkt meg godt om, ja :eh
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Det sitter nok mest i huet på folk mener nå jeg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Godt svart av Fredrik her. Alle disse er svært gode dekk, og de aller fleste av oss vil ikke kunne merke disse forskjellene som testen prøver å dokumentere.
I motorsykkelmiljøene vil det gjerne de fleste som har kjørt noen år ha sitt favoritt dekkmerke og dekktype, som de helst kjøper også ved neste dekkskift. Mange av disse er så overbevist om at de har funnet det beste dekket at de ikke engang vil vurdere å prøve et annet dekksett. Atter andre bruker mye tid og roper veldig høyt om sine meninger.
Det viktigste er at dekkene byttes ut tidlig nok. Det nytter lite å streve etter å få tak i de aller beste dekkene, for så å kjøre dem til corden blir synlig. Bytt tidsnok, og bytt begge dekk som et sett.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 07 apr 2021, 22:36 Det sitter nok mest i huet på folk mener nå jeg.
Det tror jeg også.

Vertfall så lenge vi snakker om anerkjente dekkmerker og velger type dekk som passer til den kjørestilen man har. Med det så mener jeg at man velger Racing dekk til banebruk, grovere dekk til terreng og grus også velger man sports touring dekk hvis man liker seg best på landeveien. Sistnevnte er nok det aller mest vanlige.

Personlig ble jeg forelsket i Angel GT. Jeg synes dekkene holdt lenge (opp til 10.000km.) og dem satt som et skudd. Derfor så jeg ingen grunn til å bytte til noe annet. Uten at jeg har noe grunnlag for å si om dette dekket er noe bedre enn andre gode dekk i samme sjanger.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ejs »

Var vel størst sprang i dekk egenskaper når motorsykler fikk radialdekk. Merket det godt sjøl da jeg bygde om kawa turboen om til radialfelger og dekk. Den gang var det Diablo stranda som jeg likte. Også PR2... PR3 var for myke på fordekket pga seipingene til å passe min kjøring den gang.
Så for meg ble det jo en stor tilbakegang å kjøpe nyeste dekk . Etterfølgeren til Diablo Stranda prøvde jeg ikke. (Angel St)
FB_IMG_1617871246763.jpg
1983 Kawasaki 750turbo, modifisert :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Da var nytt bakhjul på plass! Gleder meg til framhjulet kommer så jeg får tatt en prøvetur.
IMG_6303.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Kjør pent første par milene så sliter av glatte topplaget (eller juks med brake cleaner) ;)

Og sjekk dekktrykket, noen ganger så setter de på trykk til dekket popper på plass i beaden, kan fort være 3-4 bar og kanskje mer? De skal da slippe ut til korrekt trykk (om de vet hva det er) og som oftest gjør de det, men verdt å sjekke (om du ikke allerede har gjort det).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Hørt mange snakke om dette laget, og har aldri brydd meg en tøddel om det. Ikke merka noe til det.

Svar