Er det overkommelig å senke en MT 07 selv?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Er det overkommelig å senke en MT 07 selv?

Legg inn av Hosse »

Fruen vil ha en lavere sykkel, så vi har kjøpt inn senkesett til hennes MT 07 -2020. Ikke lenkarmen, men den runde aluminiumsskålen til fjæren.

Jeg vurderte å ta jobben selv, men vil gjerne høre deres erfaring med å gjøre dette selv😊

Må jeg ha strammer til fjæren? Er jobben overkommelig? Regner med at hovedlys må justeres i etterkant også? Noen som senket en sånn sykkel foran selv også? Ser ut til å kun være en justering i framgaffelen.

Ser at det er en del som må fjernes for jobben, så greit å forhøre seg litt først😅

På forhånd takk!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Hosse den 15 apr 2021, 12:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Er det overkommelig å senke en MT 07 selv?

Legg inn av KåreDump »

Har senka en 600 Bandit. Endret lengde på/bytta "dogbone"/lenkarm og slapp gaffel tilvarende opp i krona.
Og det siste må vel du også gjøre, om ikke geometrien skal bli helt på tryne?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er det overkommelig å senke en MT 07 selv?

Legg inn av kjellv »

MT-07 kom i 2014, så 2000 modell er den ikke.
Det finnes godkjente senkesett, mener greybikes har disse. Det er som regel bare nedre lenkearm til bakfjær som skal byttes, og slippe den litt ned i demperfestene foran. Senker du mer enn 2-3 cm må du i tillegg korte inn sidestøtta litt, ellers bli den stående for oppreist når du parkerer og den kan velte til høyre.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Er det overkommelig å senke en MT 07 selv?

Legg inn av cannon »

Ebay selger 30mm "lowering link kit" til denne. Koster snaut 400.
Helt grei jobb å gjøre i garasjen hvis du har verktøy og litt håndlag.

Gaffel må senkes tilsvarende. Som andre skrev her, pass på støtta og lysjustering.

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Er det overkommelig å senke en MT 07 selv?

Legg inn av Hosse »

KåreDump skrev: 07 apr 2021, 14:25 Har senka en 600 Bandit. Endret lengde på/bytta "dogbone"/lenkarm og slapp gaffel tilvarende opp i krona.
Og det siste må vel du også gjøre, om ikke geometrien skal bli helt på tryne?
Jeg fikk sluppet den ned foran. Det var en smal sak, men denne ringen jeg kjøpte på AGM kan jeg ikke fatte hvordan skal passe?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Er det overkommelig å senke en MT 07 selv?

Legg inn av Hosse »

kjellv skrev: 07 apr 2021, 16:53 MT-07 kom i 2014, så 2000 modell er den ikke.
Det finnes godkjente senkesett, mener greybikes har disse. Det er som regel bare nedre lenkearm til bakfjær som skal byttes, og slippe den litt ned i demperfestene foran. Senker du mer enn 2-3 cm må du i tillegg korte inn sidestøtta litt, ellers bli den stående for oppreist når du parkerer og den kan velte til høyre.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Sorry, skrev feil. 2020 skulle det stå. Fikk ikke kjøpt lenkearm, men kun denne ringen: https://www.agmshop.no/deler-til-motors ... 0000001491. Bør jeg kjøpe en ny støtte, eller kappe og sveise på ny? Noen som gjort dette selv?

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Er det overkommelig å senke en MT 07 selv?

Legg inn av KåreDump »

Hosse skrev: 15 apr 2021, 12:06 Bør jeg kjøpe en ny støtte, eller kappe og sveise på ny? Noen som gjort dette selv?
Ja!
Selv ville jeg nok kjøpt ny og kappa den gamle (om du ikke finner ei som er beregna på senka sykkel).
Greit å ha om du noen gang skal sette den tilbake til original høyde, eller selge.

Skal ikke mye senking til før sykkelen står i lodd. så jeg vil absolutt anbefale å gjøre noe med støtta.
De få kronene du sparer ved å ikke fikse støtta forsvinner fort ved første støttevelt (og mer til).
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Er det overkommelig å senke en MT 07 selv?

Legg inn av cannon »

Den delen er nok et alternativt mothold for fjæra i demperen. Demper må ut, fjæra må demonteres og motholdet skiftes. Det trengs en spesiell "presse" for å demontere fjæra fra demper. Anbefaler ikke å forsøke dette uten rett verktøy.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Er det overkommelig å senke en MT 07 selv?

Legg inn av BjørnD »

Den skåla er nytt modhold til demperfjøra som skrevet over. Du tar IKKE den av med noen stropper og visegrips for å si det sånn. Og det er ny lenkearm også.. det motholdet gjør fjøra alt for slapp med eksisterende geometri.

Støtte kappes 12mm, sveises sammen. Jeg har vurdert å lage bytteordning for de på jobben, siden vi bygger opp og ned i hytt og gevær...
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Svar