MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Canutus »

Da har jeg fått installert de nye 45mm JBL audio set i hjelmen.
Jeg kjøpte Cardo Packtalk for noen å siden, og byttet så ut høytalerne til KOSS PortaPRO til noen hundrelapper og lyden ble noe bedre, men ikke kjempe WOW-faktor. Så inngikk Cardo og JBL et samarbeid, og lanserte ett høytalersett 45mm, som jeg har vært fristet til å kjøpe siden de kom for noen år siden, men ikke fått ut fingen før nå.
Har jevnlig oppgradert softvaren i intercom'en, men med det 45mm settet følger også en oppgradreing en ikke får tilgang til uten å kjøpe det settet (eller kjøpe PackTalk BLACK).
Jeg opplever disse 45mm JBL til å låte noe mer definert og kraftfull både i bass, mellomtone og diskant enn Koss PortaPro, men det er heller ikke her noe stor WOW-faktor (kunn lyttet noen få låter så langt). Da har jeg kunn sammenlignet høytalerne mot samme oppgraderte Packtalk, så etterhvert må jeg vel finne frem den andre duo-enheten jeg har liggende som ikke har vært oppdatert på flere år, og sammenligne den orginale mot den som er oppgradert til Black-versjon.
Kan vel egentlig ikke anbefale oppgraderingen veldig sterkt til prisen på vel en 1000-lapp, men det var jeg forberedt på, men klarte ikke lenger å "lure" på om JBL-settet var bedre.
Skulle jeg kjøpt nytt sett i dag ville jeg nok valgt Black-varianten til noen hundrelapper mer enn Bold-varianten.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av mekkern »

JBL "flatbrøa" er ikke voldsomt mye bedre nei... beste er jo "in ear monitors" som samtidig demper uønsket støy så en kan spille lavere og samtidig sparer hørselen for skader. for "alle" hjelmhøyttalere blir jo på feil side av støydempinga i øra..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av xses »

Canutus skrev:Da har jeg fått installert de nye 45mm JBL audio set i hjelmen.
Jeg kjøpte Cardo Packtalk for noen å siden, og byttet så ut høytalerne til KOSS PortaPRO til noen hundrelapper og lyden ble noe bedre, men ikke kjempe WOW-faktor. Så inngikk Cardo og JBL et samarbeid, og lanserte ett høytalersett 45mm, som jeg har vært fristet til å kjøpe siden de kom for noen år siden, men ikke fått ut fingen før nå.
Har jevnlig oppgradert softvaren i intercom'en, men med det 45mm settet følger også en oppgradreing en ikke får tilgang til uten å kjøpe det settet (eller kjøpe PackTalk BLACK).
Jeg opplever disse 45mm JBL til å låte noe mer definert og kraftfull både i bass, mellomtone og diskant enn Koss PortaPro, men det er heller ikke her noe stor WOW-faktor (kunn lyttet noen få låter så langt). Da har jeg kunn sammenlignet høytalerne mot samme oppgraderte Packtalk, så etterhvert må jeg vel finne frem den andre duo-enheten jeg har liggende som ikke har vært oppdatert på flere år, og sammenligne den orginale mot den som er oppgradert til Black-versjon.
Kan vel egentlig ikke anbefale oppgraderingen veldig sterkt til prisen på vel en 1000-lapp, men det var jeg forberedt på, men klarte ikke lenger å "lure" på om JBL-settet var bedre.
Skulle jeg kjøpt nytt sett i dag ville jeg nok valgt Black-varianten til noen hundrelapper mer enn Bold-varianten.
Fint med tilbakemelding der. Har også vurdert JBL pakka over lengere tid, men syns det har vært litt dyrt og usikkert på om det er verdt det. Oppdater gjerne en runde til etter at du har fått kjørt litt mer musikk. :)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Audi Mannen »

Da jeg tok lappen og skulle på utstyrs jakt falt valget på Sena S20 Evo. Hadde gjort en del søk på nette og valgte den basert på helheten til mitt bruk. Den har virket bra i 2-3 år og gjør jobben ganske greit som er å spille musikk, tilgjengelighet på telefon og GPS anvisninger inkl. fotobokser dersom det skulle være aktuelt. Som andre skriver her inne så er ikke selve pratingen mens jeg kjører det store temaet, slikt liker jeg når vi stopper. Må jo ha noe å prate om da også?
Man blir ikke akkurat blank i blikket av lydkvalitet på slik "dingser", men det er vel fysiske lover som bestemmer hvor bra det kan bli med begrenset plass til høyttalere. Kjøpte derfor en oppgradering som Sena kom med og som kalles "toppmodellen" herfra https://nstgardermoen.no/shop/product/4 ... ?brands=71 som også var billigst på pris.
Plug and play.
En god oppgradering som foreløpig kun er testet inne i stua etter nylig montering. Litt mere fyldig lyd, mere bass og mere volum. Blir spennende å høre hvordan det blir når man er på veien og får vanlig støy rundt. Bruker i tillegg øreplugger fra Pinlock, så noen "boomblaster" opplevelse vil det nok ikke bli, men man er jo tross alt ute på tur... ikke på et disco.

Det hjelper også på om man har en hjelm som er på den støysvake siden. Jeg har her Schubert E1.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av BjørnSover »

Hva er en grei løsning for intercom for øvelseskjøring? Er det ok med AirPods pro og telefon, eller ‘må’ jeg bruke noe sena, cardo eller interphone?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av mekkern »

BjørnSover skrev: 18 mar 2021, 23:39 Hva er en grei løsning for intercom for øvelseskjøring? Er det ok med AirPods pro og telefon, eller ‘må’ jeg bruke noe sena, cardo eller interphone?
Du "må" ikke ha men problemet med tlf og pods/mikrofon på ledning er støy/vindstøy over hastigheter på 30-40. :-k

Men det meste går på et vis.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av BjørnSover »

mekkern skrev: 19 mar 2021, 10:19 Du "må" ikke ha men problemet med tlf og pods/mikrofon på ledning er støy/vindstøy over hastigheter på 30-40. :-k
Men det meste går på et vis.
Hva med Interphone LINK? Denne er vel egentlig beregnet for fører/passasjer kommunikasjon. Men vil det kunne fungere med meg og veileder hvis vi ringer hverandre - og bruker LINK som blåtann headset? Grunnen til jeg ser på denne er at det ligger et dobbeltsett på FINN for 1500,-

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av THagen80 »

Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Sir Limpalot »

Audi Mannen skrev: 23 feb 2021, 11:47 Da jeg tok lappen og skulle på utstyrs jakt falt valget på Sena S20 Evo. Hadde gjort en del søk på nette og valgte den basert på helheten til mitt bruk. Den har virket bra i 2-3 år og gjør jobben ganske greit som er å spille musikk, tilgjengelighet på telefon og GPS anvisninger inkl. fotobokser dersom det skulle være aktuelt. Som andre skriver her inne så er ikke selve pratingen mens jeg kjører det store temaet, slikt liker jeg når vi stopper. Må jo ha noe å prate om da også?
Man blir ikke akkurat blank i blikket av lydkvalitet på slik "dingser", men det er vel fysiske lover som bestemmer hvor bra det kan bli med begrenset plass til høyttalere. Kjøpte derfor en oppgradering som Sena kom med og som kalles "toppmodellen" herfra https://nstgardermoen.no/shop/product/4 ... ?brands=71 som også var billigst på pris.
Plug and play.
En god oppgradering som foreløpig kun er testet inne i stua etter nylig montering. Litt mere fyldig lyd, mere bass og mere volum. Blir spennende å høre hvordan det blir når man er på veien og får vanlig støy rundt. Bruker i tillegg øreplugger fra Pinlock, så noen "boomblaster" opplevelse vil det nok ikke bli, men man er jo tross alt ute på tur... ikke på et disco.

Det hjelper også på om man har en hjelm som er på den støysvake siden. Jeg har her Schubert E1.
Takk for tips, den der skal handles inn!
Er veldig fornøyd med våre Sena 30K og mitt har virkelig vært ute i all slags vær frem og tilbake til jobb.
Har flere ganger tatt telefonen på E6 og fått et forundret "kjører du?" når jeg har sagt jeg må stoppe for å se på problemet, men det er litt lav lyd i 130km/t og det er for dårlig lyd til musikk.

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Sted: Follo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av King »

Er det noen her som har testet Biltema sin intercom? Har ikke så alt for mye penger til overs akkurat nå, men tenkte det var en grei start. Så får jeg heller oppgradere når jeg har mulighet til det :)

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-k ... 2000039695

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av haakeik »

Jeg ville holdt meg unna Biltema sin.
Jeg bruker Fodsports M1-S Pro, kjøpt på Aliexpress. Har hatt den i flere år og er godt fornøyd. Lydmessig er den minst like god, om ikke bedre en intercom’er til 2-3 tusen + at den kan spille høyt også. Har den koblet mot iPhone og GPS. Den har ikke app, men er enkel i bruk. Kan firmware oppgraderes via pc.
https://www.aliexpress.com/item/32844927205.html
https://bikersinsider.com/fodsports-m1s ... em-review/

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av erik m »

King skrev: 30 mar 2021, 22:47 Er det noen her som har testet Biltema sin intercom? Har ikke så alt for mye penger til overs akkurat nå, men tenkte det var en grei start. Så får jeg heller oppgradere når jeg har mulighet til det :)

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-k ... 2000039695
Altså, du har fått med deg rekkevidden på Biltema sin? Ti meter, er jo ikke akkurat en bike-to-bike funksjon! Sikkert grei nok om du bare skal snakke med passasjeren, men hvis du i tillegg tenker å prate med en kompis på en annen sykkel går jo ikke det. Jeg hadde en g9x fra Scala Rider i flere år, og hadde stadig problemer med den, et sett på rundt 3.000. Da den endelig tok kvelden kjøpte jeg et sett fra Banggood; BT 3S som kosta rundt 700,- for to, og det har fungert bedre og faktisk hatt bedre lyd og lengre dekning - opp mot en kilometer. Scalan ramla ut før en halv. Riktignok kan du bare snakke med en om gangen i den, og du må slå over før du kan kontakte nummer 3 som er max, men hvis det er greit må da den være enormt mye mer praktisk enn Biltema sin. Og noen kroner billigere også.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av erik m »

BjørnSover skrev: 18 mar 2021, 23:39 Hva er en grei løsning for intercom for øvelseskjøring? Er det ok med AirPods pro og telefon, eller ‘må’ jeg bruke noe sena, cardo eller interphone?
Det spørs jo om du skal kjøpe et sett og spandere en på den du øvekjører med? Ellers må du jo ha en som du er sikker på er kompatibel med følgeren sin! Det er ikke alle systemene som kan prate sammen.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av oivindg »

BjørnSover skrev: 18 mar 2021, 23:39 Hva er en grei løsning for intercom for øvelseskjøring? Er det ok med AirPods pro og telefon, eller ‘må’ jeg bruke noe sena, cardo eller interphone?
Hvis den du øvelseskjører med har et headset som gjør at han kan koble seg til sin egen telefon, så trenger du ikke tenke på kompatibilitet. Da må du bare ordne så du sjøl får kontakt med din telefon. Så er det bare å ringe hverandre og snakke gjennom telefonen mens du øvelseskjører.

Jeg gjorde det med svogeren min, med kjørelæreren og med sensor på oppkjøring. Funker helt fint!

Svogeren min brukte til å begynne med øreplugger mot telefon. Det funket også ganske greit, men som andre har vært inne på blir det en del bakgrunnsstøy i mikrofonen når man kommer litt opp i fart.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Sted: Follo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av King »

Er ikke så bekymret for rekkevidden da man alltids kan ringe opp som noen nevnte over. Men jeg skal sjekke ut nevnte fra Banggood og AliExpress :)

Svar