Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

AJ skrev: 20 mar 2021, 19:11
kaiu skrev: 20 mar 2021, 18:59
Men hvis du har en løsning som ikke går på vaksinering så må du gjerne dele den med oss.
Jeg er ingen medisiner, så om du forventer at jeg skal komme med en medisinsk løsning, så venter du forgjeves. Jeg bare formidler informasjonskanaler og kommer med mine oppfatninger og meninger om disse.

Så les heller alt på linken jeg viser til på foreningen for Fritt Vaksinevalg. Det samme med informasjonen fra FHI. Og se disse opp mot hverandre.
Feilslutningen mange gjør er at de mener mye før de leser de all informasjonen som foreligger fra en informasjonsformidler, i dette tilfellet foreningen for Fritt Vaksinevalg.
Helt opp til deg, selvfølgelig, om du ønsker å gjøre dette. Eller kanskje du har bestemt deg på forhånd at denne informasjonen ikke er interessant for deg?
Som nevnt tidligere, det tar altså litt tid å lese gjennom alt, men kanskje det kan være klokt å gjøre det for å få et bredest muli bilde av den informasjonen som faktisk foreligger.
kan man vurdere verdien av det man har lest og ta stilling deretter.
Problemet er jo at FFFV ikke er noen "informasjonskanal" med noen kredibilitet. Er jo bare så lese på https://no.wikipedia.org/wiki/Foreninge ... aksinevalg så skjønner man jo at dette ikke er "tunge" folk innen vaksiner eller epidemiologi. Derfor leser jeg ikke alt de skriver eller alle linkene til andre artikler de har. Livet er for kort :).

Du kan jo lese gjennom disse https://www.faktisk.no/?tag=Vaksiner

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

kaiu skrev: 20 mar 2021, 19:57 Er jo bare så lese på https://no.wikipedia.org/wiki/Foreninge ... aksinevalg så skjønner man jo at dette ikke er "tunge" folk innen vaksiner eller epidemiologi. Derfor leser jeg ikke alt de skriver eller alle linkene til andre artikler de har. Livet er for kort :).

Du kan jo lese gjennom disse https://www.faktisk.no/?tag=Vaksiner
Ok, ditt valg om du vil sette deg inn i saken eller ikke. Du må ha det rimelig travelt i livet ditt om du ikke finner tid til å lese en, etter min vurdering, grundig artikkel om et viktig tema ;) . Men deg om det...

Å henvise til Wikipedia... Vel, her kan jo hvem som helst legge inn hva som helst...

Så igjen, les artikkelen med alle 18 punktene, kildehenvisningene (til det som muligens er "tunge" folk innen vaksiner og epidemiologi) og sluttkommentaren på foreningen for Fritt Vaksinevalg. Selv om du mener at livet ditt er altfor kort for denslags... ;) Det kan jo hende du finner noe annet du bruker tiden på som du kan unnvære for å få det til.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

AJ skrev: 20 mar 2021, 20:07
kaiu skrev: 20 mar 2021, 19:57 Er jo bare så lese på https://no.wikipedia.org/wiki/Foreninge ... aksinevalg så skjønner man jo at dette ikke er "tunge" folk innen vaksiner eller epidemiologi. Derfor leser jeg ikke alt de skriver eller alle linkene til andre artikler de har. Livet er for kort :).

Du kan jo lese gjennom disse https://www.faktisk.no/?tag=Vaksiner
Ok, ditt valg om du vil sette deg inn i saken eller ikke. Du må ha det rimelig travelt i livet ditt om du ikke finner tid til å lese en, etter min vurdering, grundig artikkel om et viktig tema ;) . Men deg om det...

Å henvise til Wikipedia... Vel, her kan jo hvem som helst legge inn hva som helst...

Så igjen, les artikkelen med alle 18 punktene, kildehenvisningene (til det som muligens er "tunge" folk innen vaksiner og epidemiologi) og sluttkommentaren på foreningen for Fritt Vaksinevalg. Selv om du mener at livet ditt er altfor kort for denslags... ;) Det kan jo hende du finner noe annet du bruker tiden på som du kan unnvære for å få det til.
Det første jeg gjør når jeg skal lese noe som virker kontroversielt er å sjekke ut stedet som publiserer dette og forfattere. Det har jeg gjort på FFFV og funnet stedet til ikke å ha noe kredibilitet. Litt det samme som vi hadde i en annen tråd her med helsekost/alternativ medisin og journalist som eier 1/3 av helsekost sted.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

kaiu skrev: 20 mar 2021, 20:13
Det første jeg gjør når jeg skal lese noe som virker kontroversielt er å sjekke ut stedet som publiserer dette og forfattere. Det har jeg gjort på FFFV og funnet stedet til ikke å ha noe kredibilitet. Litt det samme som vi hadde i en annen tråd her med helsekost/alternativ medisin og journalist som eier 1/3 av helsekost sted.
Ok.
Og Wikipedia er der du sjekker først...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av mekkern »

Som en som er nærmere smitte enn de fleste i jobbsammenheng-Avløpsstasjoner i "nye asker"..

Kontaktet FHI for et år siden og spurte om råd for oss i bransjen da vi får "alt" i våre anlegg -men da fikk jeg bare noe vas om at "det var bare folk i karantene " så det var ikke noe problem.
Spurte så om hva hvis noen av de som var i "hjemmekarantene" ble syke?
etter dette så har de nektet å svare meg på E-post..OG det varte ikke lenge før det smalt til i samfunnet..så jeg stoler ikke akkurat på de kan man si..
Man måler jo mengde med Covid-smitte i befolkningen på VEAS renseanlegg som vi leverer en del til, Sååå... :scratch
https://www.aftenposten.no/norge/i/VqQ6 ... -sprer-seg

denne sier egentlig at de ikke aner noe om videre utvikling:
https://www.fhi.no/contentassets/c9e459 ... r-2021.pdf

og om vi etter vaksinasjon ikke smitter andre selv om vi selv ikke blir syke? usikkert..
https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-v ... n/?hp=true

Så om et par år så vet vi muligens mer om-vaksiner-bivirkninger-smitte-langtidseffekter-mutasjoner... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

AJ skrev: 20 mar 2021, 20:21
kaiu skrev: 20 mar 2021, 20:13
Det første jeg gjør når jeg skal lese noe som virker kontroversielt er å sjekke ut stedet som publiserer dette og forfattere. Det har jeg gjort på FFFV og funnet stedet til ikke å ha noe kredibilitet. Litt det samme som vi hadde i en annen tråd her med helsekost/alternativ medisin og journalist som eier 1/3 av helsekost sted.
Ok.
Og Wikipedia er der du sjekker først...
Ja, det er en av de jeg sjekker. Mener du at det som står på Wikipedia om FFFV er feil ?.

Så er det selvsagt flere andre litt avhengig av tema som skal sjekkes.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 20 mar 2021, 21:02 Som en som er nærmere smitte enn de fleste i jobbsammenheng-Avløpsstasjoner i "nye asker"..

Kontaktet FHI for et år siden og spurte om råd for oss i bransjen da vi får "alt" i våre anlegg -men da fikk jeg bare noe vas om at "det var bare folk i karantene " så det var ikke noe problem.
Spurte så om hva hvis noen av de som var i "hjemmekarantene" ble syke?
etter dette så har de nektet å svare meg på E-post..OG det varte ikke lenge før det smalt til i samfunnet..så jeg stoler ikke akkurat på de kan man si..
Man måler jo mengde med Covid-smitte i befolkningen på VEAS renseanlegg som vi leverer en del til, Sååå... :scratch
https://www.aftenposten.no/norge/i/VqQ6 ... -sprer-seg

denne sier egentlig at de ikke aner noe om videre utvikling:
https://www.fhi.no/contentassets/c9e459 ... r-2021.pdf

og om vi etter vaksinasjon ikke smitter andre selv om vi selv ikke blir syke? usikkert..
https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-v ... n/?hp=true

Så om et par år så vet vi muligens mer om-vaksiner-bivirkninger-smitte-langtidseffekter-mutasjoner... :-k
Amen :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av simpson »

Fikk melding fra kommunen nå at jeg kan få vaksine 24.3
Betenkeligheter rundt det? NEI
Nå får jeg Pfizer, som meldes som den beste angående bivirkninger.
At noen kan være skeptisk til enkelte vaksiner? Tja, kanskje.
Men skeptisk til alt av vaksinering? Nei da er de historieløse.
Men det er mange fanatikere rundt om i verden, se bare på demonstrasjonene i verden i helga.
Ren galskap. At egne ``behov`` for bevegelsesfrihet skal gå foran liv? Det er etter min mening helt tydelig at disse demonstrantene faktisk er noen jævla egoister.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Rune75 »

Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Å demonstrere mot vaksinen har jeg aldri vært noen tilhenger for, bare så det er sagt. Jeg tror de fleste som har fått den så langt har gjort smart i å ta den. Men JEG vil ikke ta den hvis jeg fikk valget. Ikke enda vertfall. At jeg en dag kommer til å ta den er vel like sikkert som solen står opp hver dag.

Angående bildet til rune, så er det nok langt flere ting enn denne vaksinen som hadde forundret denne ungen om han visste den hele sannheten om hvordan vi har det her hjemme på berget. Jeg går ikke rundt med dårlig samvittighet hver dag fordi andre individer i verden ikke har det like bra som meg.

Det er heller ingen som hadde brydd seg døyten om meg om jeg skulle havne på skråplanet og ende opp på gata.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »

FUD av fin Tøyen-Cola kvalitet her.

En liten kommentar til Wikipedias kredibilitet; ja, alle kan redigere, og det er styrken, ikke svakheten. Jeg kan fort sette opp en profesjonelt utseede nettside med et mer eller mindre skyggefullt budskap og bruke min beskyttede profesjonstittel til å gi den et snev av kredibilitet overfor en ukyndig leser. En side som ingen andre enn jeg kan redigere. Mange av de omstridte tema-sidene på wikipedia følges tett opp, og bevisst feilinformasjon blir raskt luket ut. Der det er divergerende vitenskaplige syn er dette ofte tatt som som egen diskusjon i artikkelen. Der det er divergerende politiske/religiøse/fan-boy-syn er artikkelen gjerne merket som "omstridt", osv. Alt transparent med endringshistorikk.

Wikipedia er ikke fagfellevurdert, publisert i anerkjente tidsskrifter kvalitet, men likevel milevis over stort sett enhver blogg, influenser, politisk- eller kampanjenettside som kan plukke de perfekte kirsebærene for å pynte akkurat sin kake.

Titler for å fremme et syn på en annen arena misbrukes over en lav sko, dessverre også av folk innenfor min egen profesjon. Ser stadig vekk bastante leserinnlegg om et eller annet tema, underskrevet med "Nisse Lue, beskyttet tittel innenfor helt annet fagområde". Men regner med at norske journalister lett gjennomskuer slikt, enten det er fritt strålevern, vaksinerealistene eller folkets biocosmos.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av rolf-arne »

pekle skrev: 21 mar 2021, 16:42 En liten kommentar til Wikipedias kredibilitet; ja, alle kan redigere, og det er styrken, ikke svakheten.
Ja en åpen kanal, hvor vi alle kan kommentere feil og tilføye detaljer - Wiki ... er nettopp en styrke, om enn ikke med like god kred som en avhandling med referanser til andres data.

Men når det kommer til om man skal ta den ene eller annen medisin - må den enkelte være seg bevisst på vilken risiko enn aksepterer å ta - man kan jo isolere seg i stedet for å ta vaksine - og det finnes sikkert mange andre avveinger å ta . Hva som er rett , se det er det ikke godt å si på forhånd.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Så på TV2 nyhetene i dag at nyhetsanker Rune Kjos, bosatt i Drammen, så vidt jeg vet, er i koronakarantene etter at de fire andre i husstanden er koronasmittet. Også kona hans, som er sykepleier. Hun fikk påvist koronasmitte to-tre uker etter at hun fikk første AstraZeneca vaksinedose, fikk vi høre Rune Kjos fortelle til kollega Øyvind Brigg i TV2 studioet.

Prøvde å spore opp saken på nettsidene til TV2, men fant den ikke...
Kanskje saken dukker opp igjen på TV2 nyhetssendingene senere i kveld?

Rune Kjos selv er visstnok ikke smittet. Og jeg forsto det slik at han heller ikke er vaksinert.

Det ble for øvrig ikke nevnt noe om evt. sykdomsutvikling hos de smittede.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »

rolf-arne skrev: 21 mar 2021, 17:49 Men når det kommer til om man skal ta den ene eller annen medisin - må den enkelte være seg bevisst på vilken risiko enn aksepterer å ta - man kan jo isolere seg i stedet for å ta vaksine - og det finnes sikkert mange andre avveinger å ta.
Det er klart, og på kort sikt (fram til vaksine er tilgjengelig) er jo en grad av isolasjon det de fleste av oss driver med. Men på lengre sikt er ikke det praktisk mulig, og for de som av medisinske grunner da ikke kan ta vaksine er det viktig at alle andre har tatt den. Per nå vet vi ikke om vi oppnår varig flokkimmunitet av nåværende vaksiner, men erfaringen fra tidligere vaksineprogrammer tilsier at det er oppnåelig. Om store nok deler av den friske befolkningen da tar en "Nesodden", går vi potensielt glipp av en stor gevinst.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

https://www.tv2.no/nyheter/13902162/

Skumle greier...
Syns nå jeg i hvertfall.
Saken ble tilgodesett med under 10 sekunder på TV2 Nyhetskanalen.
Kommer vel mer info i morgen, regner jeg med.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar