KjellV sin logg. Sesongstart?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av niko »

Maschev skrev: 05 mar 2021, 21:04 En blå Yamaha er ikke å forakte :)
Enig!

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av haakeik »

Personlig synes jeg at @kjellv skal gå for en Super Tenere.
Nå har han hatt en FJR og selv om det er en bra sykkel, er det på tide å utvide horisonten litt :twothumbs:
Det blir for kjedelig å kjøpe samme modell på nytt, selv om det er en nyere modell.
Super Tenere var en av syklene jeg vurderte før jeg var så (u)heldig å prøvekjøre Stelvio'n. Mange synes det er en kjedelig sykkel i forhold til GS/GSA og store KTM'er, men det er også mange, spesielt de som kjører mye utenfor asfalt, som mener dette er en særdeles undervurdert sykkel.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av kjellv »

haakeik skrev: 05 mar 2021, 23:02 Personlig synes jeg at @kjellv skal gå for en Super Tenere.
Nå har han hatt en FJR og selv om det er en bra sykkel, er det på tide å utvide horisonten litt :twothumbs:
Det blir for kjedelig å kjøpe samme modell på nytt, selv om det er en nyere modell.
Super Tenere var en av syklene jeg vurderte før jeg var så (u)heldig å prøvekjøre Stelvio'n. Mange synes det er en kjedelig sykkel i forhold til GS/GSA og store KTM'er, men det er også mange, spesielt de som kjører mye utenfor asfalt, som mener dette er en særdeles undervurdert sykkel.
Ja den er sterkt undervurdert, og den står ganske høyt på ønskelisten min. Den har først og fremst falt igjennom i markedet fordi motoren ikke yter mer enn 110-112 hk i tillegg til høy vekt. Men hva gjør vel det? Det holder i rikt monn, i hvert fall til det jeg har tenkt å bruke den til. Den har dreiemoment nok. Jeg har kjørt en del med den og vet hva den er god for, så dette er ikke noe tema for min del. Sykkelen tar dette igjen med en overlegen komfort, kjøreegenskaper, driftssikkerhet og lave servicekostnader.
Ténéré 700 har også vært en del i tankene, og er ganske fristende. Men jeg tror ikke helt denne treffer det jeg vil ha. Kjempeartig sykkel, jeg har kjørt nok med den til å vite hva den er god for. Men jeg har ikke kjørt dagsetapper på 50 mil på asfalt med den, og der vil jeg tro den ikke vil bli mitt førstevalg. Dette er jo en fullblods offroader som også er tilpasset veibruk.
Den nye Tracer 9 GT faller utenfor denne gang, mest fordi den kommer for seint på markedet. De første kommer i mai, men det er allerede klart at det kommer for få til Norge til å dekke etterspørselen denne sesongen. Tracer 9 std er interessant den og. Elektroniske dempere trenger jeg egentlig ikke, og alt annet fra GT kan bestilles og monteres på std også. Modellen har jeg virkelig tro på, denne vil bli minst like populær som tidligere Tracere.
Jeg sitter på gjerdet fortsatt, og griper telefonen hver gang han Finn sender meg melding om en ny annonse :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5359
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av dypen »

kjellv skrev: 06 mar 2021, 00:27
haakeik skrev: 05 mar 2021, 23:02 Personlig synes jeg at @kjellv skal gå for en Super Tenere.
Nå har han hatt en FJR og selv om det er en bra sykkel, er det på tide å utvide horisonten litt :twothumbs:
Det blir for kjedelig å kjøpe samme modell på nytt, selv om det er en nyere modell.
Super Tenere var en av syklene jeg vurderte før jeg var så (u)heldig å prøvekjøre Stelvio'n. Mange synes det er en kjedelig sykkel i forhold til GS/GSA og store KTM'er, men det er også mange, spesielt de som kjører mye utenfor asfalt, som mener dette er en særdeles undervurdert sykkel.
Ja den er sterkt undervurdert, og den står ganske høyt på ønskelisten min. Den har først og fremst falt igjennom i markedet fordi motoren ikke yter mer enn 110-112 hk i tillegg til høy vekt. Men hva gjør vel det? Det holder i rikt monn, i hvert fall til det jeg har tenkt å bruke den til. Den har dreiemoment nok. Jeg har kjørt en del med den og vet hva den er god for, så dette er ikke noe tema for min del. Sykkelen tar dette igjen med en overlegen komfort, kjøreegenskaper, driftssikkerhet og lave servicekostnader.
Ténéré 700 har også vært en del i tankene, og er ganske fristende. Men jeg tror ikke helt denne treffer det jeg vil ha. Kjempeartig sykkel, jeg har kjørt nok med den til å vite hva den er god for. Men jeg har ikke kjørt dagsetapper på 50 mil på asfalt med den, og der vil jeg tro den ikke vil bli mitt førstevalg. Dette er jo en fullblods offroader som også er tilpasset veibruk.
Den nye Tracer 9 GT faller utenfor denne gang, mest fordi den kommer for seint på markedet. De første kommer i mai, men det er allerede klart at det kommer for få til Norge til å dekke etterspørselen denne sesongen. Tracer 9 std er interessant den og. Elektroniske dempere trenger jeg egentlig ikke, og alt annet fra GT kan bestilles og monteres på std også. Modellen har jeg virkelig tro på, denne vil bli minst like populær som tidligere Tracere.
Jeg sitter på gjerdet fortsatt, og griper telefonen hver gang han Finn sender meg melding om en ny annonse :thumleft
Når finn varsler, hva er kriteriene på årsmodell og kilometer ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 804
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av Tore L »

Er det noe i denne retningen du tenker kjellv
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av kjellv »

Tore L skrev: 06 mar 2021, 18:24 Er det noe i denne retningen du tenker kjellv
Ja jeg har sett på denne en stund, den er interessant. Har det meste utstyr man har behov for også. Men jeg synes den er litt dyr, særlig med tanke på at den skal ha 40000 km service før sommeren også.
Jeg håper på at det dukker opp noe lignende som geografisk befinner seg noe nærmere meg. Gjerne med privat selger.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av kjellv »

dypen skrev: 06 mar 2021, 17:44
kjellv skrev: 06 mar 2021, 00:27
haakeik skrev: 05 mar 2021, 23:02 Personlig synes jeg at @kjellv skal gå for en Super Tenere.
Nå har han hatt en FJR og selv om det er en bra sykkel, er det på tide å utvide horisonten litt :twothumbs:
Det blir for kjedelig å kjøpe samme modell på nytt, selv om det er en nyere modell.
Super Tenere var en av syklene jeg vurderte før jeg var så (u)heldig å prøvekjøre Stelvio'n. Mange synes det er en kjedelig sykkel i forhold til GS/GSA og store KTM'er, men det er også mange, spesielt de som kjører mye utenfor asfalt, som mener dette er en særdeles undervurdert sykkel.
Ja den er sterkt undervurdert, og den står ganske høyt på ønskelisten min. Den har først og fremst falt igjennom i markedet fordi motoren ikke yter mer enn 110-112 hk i tillegg til høy vekt. Men hva gjør vel det? Det holder i rikt monn, i hvert fall til det jeg har tenkt å bruke den til. Den har dreiemoment nok. Jeg har kjørt en del med den og vet hva den er god for, så dette er ikke noe tema for min del. Sykkelen tar dette igjen med en overlegen komfort, kjøreegenskaper, driftssikkerhet og lave servicekostnader.
Ténéré 700 har også vært en del i tankene, og er ganske fristende. Men jeg tror ikke helt denne treffer det jeg vil ha. Kjempeartig sykkel, jeg har kjørt nok med den til å vite hva den er god for. Men jeg har ikke kjørt dagsetapper på 50 mil på asfalt med den, og der vil jeg tro den ikke vil bli mitt førstevalg. Dette er jo en fullblods offroader som også er tilpasset veibruk.
Den nye Tracer 9 GT faller utenfor denne gang, mest fordi den kommer for seint på markedet. De første kommer i mai, men det er allerede klart at det kommer for få til Norge til å dekke etterspørselen denne sesongen. Tracer 9 std er interessant den og. Elektroniske dempere trenger jeg egentlig ikke, og alt annet fra GT kan bestilles og monteres på std også. Modellen har jeg virkelig tro på, denne vil bli minst like populær som tidligere Tracere.
Jeg sitter på gjerdet fortsatt, og griper telefonen hver gang han Finn sender meg melding om en ny annonse :thumleft
Når finn varsler, hva er kriteriene på årsmodell og kilometer ...
Finn varsler på alt av Yamaha touringsykler over 800 cc. Men slett ikke alt er av interesse.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38005
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av AJ »

haakeik skrev: 05 mar 2021, 23:02 Super Tenere var en av syklene jeg vurderte før jeg var så (u)heldig å prøvekjøre Stelvio'n. Mange synes det er en kjedelig sykkel i forhold til GS/GSA og store KTM'er, men det er også mange, spesielt de som kjører mye utenfor asfalt, som mener dette er en særdeles undervurdert sykkel.
Som tidligere TDM 900 eier må jeg beskjemmet innrømme at jeg aldri har prøvekjørt Super Ténéré... :redface .
Men den var med i vurderingen da jeg hadde bestemt meg for å bytte inn Triumph Tiger 1050 SE sykkelen jeg hadde i 2012.
Da tok jeg det nærmest for gitt at jeg skulle gå fra denne til Truimph Tiger Explorer 1200. Så denne ble da testkjørt, men etterlot intet "må-ha" begjær.
Alternativet var en sykkel av ren nysgjerrighet, nemlig Moto Guzzi Stelvio 1200, som på langt nær var en like heftig sykkel på papiret med sine beskjedne 105 HK i forhold til Tigerens 135, eller hva det var. Husker ikke i farten... :-k .

Stelvioen og jeg "klikket" umiddelbart og valget om hva min neste sykkel skulle bli ble tatt etter ca. 200 meter i salen på Stelvio sykkelen :crazy: .

En håpløst akterutseilt sykkel med "bare" 105 HK i forhold til konkurrentene når det kommer til motoreffekt, vil kanskje mange mene. Dem om det. Jeg tror mange jeg kjørte tur sammen med da jeg var Stelvioeier fikk seg en hakesleppende reaksjon da de så hva denne sykkelen var kapabel til ;) . "Papirtall" forteller aldri den hele og fulle sannheten...

Dette tror jeg faktisk også kan være tilfelle med Yamaha Super Ténéré. Denne har heller ikke all verdens å slå i bordet med når det gjelder spesifikasjoner.
Men det betyr ikke at den er noen "undermåler", for å si det på den måten. Og komfortmessig virker den jo å være veldig bra.

Jeg tror kjellv sikter seg inn på en slik og håper å se ham komme på MCsidens tour-treff med en flott Yamaha Super Ténéré, som jeg kommer til å studere ganske så nøye :yeyeye !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av haakeik »

Det kan jeg også skrive under. Da jeg kjente bånndraget på Stelvion, var jeg solgt. Jeg savner ikke flere hestekrefter og bør heller ikke ha det. Hornene mine er ganske lettvokste :roll

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5359
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av dypen »

haakeik skrev: 06 mar 2021, 21:40 Det kan jeg også skrive under. Da jeg kjente bånndraget på Stelvion, var jeg solgt. Jeg savner ikke flere hestekrefter og bør heller ikke ha det. Hornene mine er ganske lettvokste :roll
Hestekrefter er sjelden relevant for opplevelsen men derimot momentet da det er det du opplever så fort du vrir på rulla :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 06 mar 2021, 21:24
haakeik skrev: 05 mar 2021, 23:02 Super Tenere var en av syklene jeg vurderte før jeg var så (u)heldig å prøvekjøre Stelvio'n. Mange synes det er en kjedelig sykkel i forhold til GS/GSA og store KTM'er, men det er også mange, spesielt de som kjører mye utenfor asfalt, som mener dette er en særdeles undervurdert sykkel.
Som tidligere TDM 900 eier må jeg beskjemmet innrømme at jeg aldri har prøvekjørt Super Ténéré... :redface .
Men den var med i vurderingen da jeg hadde bestemt meg for å bytte inn Triumph Tiger 1050 SE sykkelen jeg hadde i 2012.
Da tok jeg det nærmest for gitt at jeg skulle gå fra denne til Truimph Tiger Explorer 1200. Så denne ble da testkjørt, men etterlot intet "må-ha" begjær.
Alternativet var en sykkel av ren nysgjerrighet, nemlig Moto Guzzi Stelvio 1200, som på langt nær var en like heftig sykkel på papiret med sine beskjedne 105 HK i forhold til Tigerens 135, eller hva det var. Husker ikke i farten... :-k .

Stelvioen og jeg "klikket" umiddelbart og valget om hva min neste sykkel skulle bli ble tatt etter ca. 200 meter i salen på Stelvio sykkelen :crazy: .

En håpløst akterutseilt sykkel med "bare" 105 HK i forhold til konkurrentene når det kommer til motoreffekt, vil kanskje mange mene. Dem om det. Jeg tror mange jeg kjørte tur sammen med da jeg var Stelvioeier fikk seg en hakesleppende reaksjon da de så hva denne sykkelen var kapabel til ;) . "Papirtall" forteller aldri den hele og fulle sannheten...

Dette tror jeg faktisk også kan være tilfelle med Yamaha Super Ténéré. Denne har heller ikke all verdens å slå i bordet med når det gjelder spesifikasjoner.
Men det betyr ikke at den er noen "undermåler", for å si det på den måten. Og komfortmessig virker den jo å være veldig bra.

Jeg tror kjellv sikter seg inn på en slik og håper å se ham komme på MCsidens tour-treff med en flott Yamaha Super Ténéré, som jeg kommer til å studere ganske så nøye :yeyeye !
Du har antakelig mer rett enn jeg selv har vært klar over.. En Super Ténéré nyere enn 2015 er nok øverst på lista mi denne gang. Denne har blant annet E-dempere og cruicekontroll, det er det verd å få med seg.
Jeg får ha is i magen en stund til. Markedet har ikke helt våknet ennå. For øyeblikket ligger det 652 Yamaha til salgs på finn.no. Dette tallet kommer til å nær fordobles i løpet av de neste 1,5 måneder vil jeg tro. Jeg er klar og kan slå til straks riktig sykkel kommer.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av SilverSmurfer »

Så en YouTuber som hadde planer om å kjøpe seg Tenere 700 når han klarer å kjøre sin Super Tenere til døde. Problemet er vel bare at den nåværende sykkelen ikke en gang er i nærheten av å stoppe etter godt over 100000 km...

Det er vel nesten umulig å drepe en Super 10.

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av Sir Limpalot »

dypen skrev: 06 mar 2021, 22:02
haakeik skrev: 06 mar 2021, 21:40 Det kan jeg også skrive under. Da jeg kjente bånndraget på Stelvion, var jeg solgt. Jeg savner ikke flere hestekrefter og bør heller ikke ha det. Hornene mine er ganske lettvokste :roll
Hestekrefter er sjelden relevant for opplevelsen men derimot momentet da det er det du opplever så fort du vrir på rulla :)
Nesten helt enig, bare en presisering.
Hk og nm angis som regel bare på toppen av kurven, det er mer interessant hvordan moment- og effektkurven ser ut over hele registeret, det er det eneste på papir som egentlig forteller deg noe om hvordan en motor går.
Og hvor mye du må gire for å få den til gjøre det. :)

ZZR-Erling

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

Kjøp noe artig ;)

MT10 feks! Drit i adventoure hypen, de er for digre læll ;)

Bilde


Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5359
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av dypen »

Sir Limpalot skrev: 06 mar 2021, 23:01
dypen skrev: 06 mar 2021, 22:02
haakeik skrev: 06 mar 2021, 21:40 Det kan jeg også skrive under. Da jeg kjente bånndraget på Stelvion, var jeg solgt. Jeg savner ikke flere hestekrefter og bør heller ikke ha det. Hornene mine er ganske lettvokste :roll
Hestekrefter er sjelden relevant for opplevelsen men derimot momentet da det er det du opplever så fort du vrir på rulla :)
Nesten helt enig, bare en presisering.
Hk og nm angis som regel bare på toppen av kurven, det er mer interessant hvordan moment- og effektkurven ser ut over hele registeret, det er det eneste på papir som egentlig forteller deg noe om hvordan en motor går.
Og hvor mye du må gire for å få den til gjøre det. :)
:thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar