Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av cheron »

Vi har en pen Fazer, fulleffekt på verkstedet som skal selges... Ett par år gammel.. En eiers sykkel..

Dette er vel det vi kaller en perfekt begynner sykkel. Kraft nok, riktig sittestilling og det viktigste; lettkjørt..
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av Globe »

Neimen cheron da....bilder, mann....BILDER!!!! ;e

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av Onsløv »

Her er nok den som Cheron har på lagring.

Klikk på bildet for flere bilder.
[img]http://cache.finn.no/mmo/5/193/547/75_-1114381287.jpg[/img]

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av Erling »

mekkern skrev:Hvor mange hester sykkelen har spiller ingen rolle..kan kjøre like idiot med 50-200hk.'
MIN anbefaling er sykkel som en sitter rettoppogned-ikke R eller cruiser.
R-på grunn av dårligere oversikt i dødsoner,uten å rette seg opp og slippe ene holken.
Cruiser-pga sedat respons ved brå maneurering.
med mere erfaring tar en lettere høyde for dette.
erter sikkert på meg noen med dette men det får gå.. :orefk
hehe...du erter deg ikke inn på meg Mekkern, jeg er 100% enig med deg. :prf

Fatter meg ikke på custumkjørerer, som frivillig liker å pine ryggen med sittestillingen på cusumsykkler. Tydelig at utseende er viktigere en det praktiske. :orefk
Custum er vel ok til litt kos i "slowmotion" en times tid i ny, men til skikkelig motorsykkelkjøring... lytt på Mekkern trådstarter!
Så utifra dette, er det finske sjokolade merket Fazer ( Yamaha), ett utmerket valg, selv om jeg er Honda VFR fantast.
Det står en tilsalgs i Trondheim på Finn.no
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

runerytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 nov 2009, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
Sted: Vestfold

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av runerytter »

Her kan jaggu jeg svare litt jo :D
Hadde en 06mod M800 i 2 sesonger.

:thumleft
Alle synes den var fin.
Relativt rimelig som ny.
Dro greit fra 50-60kmt i 5gir (bra dreimoment)
Enkelt vedlikehold (lett å bytte olje/filter/plugger/lyspærer) og kardang er jo veldig behagelig.
Forbruk på ca. 0,45l/mil
Koselig å kjøre.
Åpen sykkel, som du kjenner godt vinden på, er hærlig opp til 100-110kmt
Lappen ligger litt tryggere i lomma :-)
Relativt liten bagasjeplass. Håpløs liten plass om 2 pers skal på langtur med telt + div.

:[-X
Org. dekkene var virkelig dårlige.
Den type sykkel er relativt tung (250kg) og med ikke akkurat racergode bremser (enkel skive front - trommel bak) så bør du ikke komme opp i en uforutsett hendelse for å si det sånn.
Relativt treg/tung på svinging.
Får ikke løftet rumpa om du kommer ut for f.eks. telehiv. Og med dens sving egenskaper, bremse egenskaper kombinert med kort fjæringsvei, er rådet mitt: hold deg til god asfalt!!
Åpen sykkel, som du kjenner godt vinden på, er IKKE hærlig når været er deg imot.
Jeg prøvde med vindskjerm, men siden den monteres på gaflene og værgudene da kunne hjelpe meg litt med å styre, ga det guffene opplevelser i sterk vind. Resulterte i at jeg flakket mellom gul og hvit stripe. Tror ikke de kan ha mc-lappen :-k

Ellers en god cruiser som jeg tok en fin laaangtur (3.000km på 4 dager) med før jeg solgte den.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av Globe »

Hvilken farge skal jeg male huset mitt med?....Hvilket stereoanlegg skal jeg kjøpe meg for å få best mulig lyd?...Hvor bør jeg reise på sommerfeire?....Enkle spørsmål å stille, vanskelige å svare på. Heldigvis så er vi såpass ulike at det å få et svar fra en person, og at det dermed blir fasiten, er umulig, så dermed må vi samle informasjon, filtrere, gjøre den til vår egen og tilslutt finne vår versjon av det vi kan kalle for "egen fasit"

Er selv custum/crusier og storkoser meg med sykkelen, både når jeg står og ser på den, og når jeg sitter på den. Hvordan en behager å sitte på sykkelen, er også individuelt. Noen liker å sitte med hakespissen nærmest hvilende på tanklokket, andre sitter som om de hadde støpt fast ryggraden med betong i oppreist stilling, og noen sitter lett fremoverlent med bredspora armer. Her må nesten egen erfaring få bestemme hva du liker og kjenner at passer deg og din kjørestil best.

Selv har jeg ikke erfaring nok til å si at custom/cruiserstilen er den som passe meg, rent fysisk. Jeg er såpass fersk fører at jeg nok ikke engang kan si å ha en egen kjørestil :-) Men,det akter jeg å finne mer ut av fremover, og skal jeg nok kunne uttale meg mer om det i løpet av sesongen 2010 da jeg ikke har tenkt å kun "kosekjøre" i nabolaget, men ser for meg å sluke noen mil og la kroppen få finne sin pisosjon på sykkelen.

Mitt kjøp av sykkel ble en kombinasjon av det prisnivået jeg ville legge meg på, kombinert med at jeg ønsket en sykkel med "passe stor" motor (dreimoment), ønsket meg endel "bling" på den, jeg liker å vaske og pusse, jeg liker lyden..ikke minst, og jeg liker.....så langt....sitteposisjonen!

bubbu, du har fått endel gode tips her, noen generelle, noen helst spesielle, ja faktisk så konkrete at det foreligger tilbud om kjøp, og det må man jo si er et godt resultat på en slik henvendelse du har i tråden. :thumleft

Men hva tenker du selv?
Hva er dine pros and cons i tankeprosessen?
Hva er det som behager/betyr noe for deg slik du selv tenker/ser for deg "jomfrusykkelen"?
Hva med budsjett?...du har vel sett for deg en eller annen prisramme?
Du nevner et par modeller i starten av tråden, hvorfor disse?

Planleggingen og sonderingen er moro, spennende og ikke minst , en lærerik del av prosessen med å skaffe seg, og eie en motorsykkel. :thumleft

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av Bubbu »

Takk for alle svarene.

Jeg plages en del med ryggen så en god sittestilling er nesten det som er det viktigste av alt.
Hva kosta kvante ja tenkte et sted mellom 60 til 100 000.
Noen som har noen kjenskap til Honda Transalp blir jo omtren samme sykkel som Fazer
Tror jeg må prøve noen forskjellige sykkler. :scratch
(The Beast )

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av Globe »

...med vond rygg, i utgangspunktet, vil nok en custum/cruiser medføre mange stopper, og korte turer...er jeg redd! :-k

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av Globe »

Bubbu skrev:Takk for alle svarene.

Jeg plages en del med ryggen så en god sittestilling er nesten det som er det viktigste av alt.
Hva kosta kvante ja tenkte et sted mellom 60 til 100 000.
Noen som har noen kjenskap til Honda Transalp blir jo omtren samme sykkel som Fazer
Tror jeg må prøve noen forskjellige sykkler. :scratch

Så lenge du ligger i det prisleie der, og er nøye med hva du kjøper med tanke på servicehistorikk og vedlikehold generelt, vil du kunne kjøpe og selge uten altfor stort tap, vil jeg tro.

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av Bubbu »

Når man ser bare på stilen liker jeg Intruderen meget godt. Men sittestillingen blir mest sansynlig ikke riktig til meg. Tror jeg må satse på en sykkel der man sitter mere rett opp å ned. :sorry
(The Beast )

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av cheron »

Har en Intruder og til salgs på verksted vi :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
NM2009
Innlegg: 48
Registrert: 09 feb 2010, 21:12
Motorsykkelen din: Ingen, har hatt XVS1100 og TDM900
Sted: Ålesund

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av NM2009 »

Hei!

Ser du har fått mange gode svar, så jeg kan vel synse litt jeg også siden jeg har hatt sykkel av cruisertypen og nå kjører TDM.
Tidligere hadde jeg en Yamaha XVS 1100 Dragstar, og det var på mange måter en flott sykkel. Mye blank krom, bra bunndrag og spesielt kardangdrift. Likevel hadde den et stort minus for meg; nemlig sittestillingen. Jeg kunne ikke kjøre særlig langt før det gjorde vondt i korsryggen, så jeg bestemte meg for at min neste sykkel skulle ha en helt annen sittestilling. Jeg valgte som nevnt TDM, og nå er problemene med korsryggen borte. Tresmak en viss plass blir det likevel etter noen mil, så kanskje en Corbinsal hadde vært noe å tenke på.
Noen har foreslått Fazer for deg, og det er en kanonsykkel hvis du ikke er for lang. Selv er jeg 190 cm, og fruens Fazer blir litt for trang.
Du nevnte selv Transalp, og den har jeg hørt mange skryte av. Som de fleste anbefaler, vil også jeg foreslå at du prøver eller i hvert fall prøvesitter flere sykler. Uansett er jeg sikker på at du vil få det kjempemoro, lykke til med valget!
NM2009
Yamaha TDM 900 A ABS 2006
http://remvik.com
Tips og erfaringer

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av Onsløv »

Man skal jo foreslå sykler man har kjennskap til ;-)

Tør jeg foreslå en
[img]http://cache.finn.no/mmo/4/209/930/94_-1051074544.jpg[/img]
Klikk på bildene for annonse.

Men du sier ingenting om ca årsmodell? Ny/gammel?

Av nyere type er kanskje Honda Deauville et alternativ med sine 650 / 680 ccm og 56 / 65 hk.
De nyeste, dvs etter -06, har ABS.
[img]http://cache.finn.no/mmo/0/215/131/90_693301131.jpg[/img]

Eneste jeg har å utsette på den, er de innebygde koffertlokkene. Man får altså ikke kofferten med seg ut, og må pakke i original bag / poser / vakuumposer. De nyeste modellene, har så vidt jeg har skjønt, åpning mellom koffertlokkene, slik at man kan ta med seg liggeunderlag/sovepose osv osv.

Begge syklene jeg har foreslått, er med kardang, altså trenger man ikke å tenke på å smøre kjedet.
Men å stryke en fille med girolje på, over kjede en gang i ny og ne, er nå ikke mye jobb det heller.

Da er kanskje en VFR noe å tenke på?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Gammelgutt

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har bare kjørt to sesonger og har ikke kjørt så mange forskjellige sykler, men jeg har 58000 km på to hjul. Jeg er ganske kort i armene og så er jeg temmelig tung i forhold til høyden (hadde jeg vært 210 cm ville ikke vekten vært så ille) så jeg får lett vondt i hender og håndledd om jeg blir sittende for mye foroverbøyd. Har kjørt 28 km med R-sykkel og det var helt pyton, jeg lå på tanken og ble helt stiv i nakken.

Har prøvekjørt den nye tosylindrede BMW f650gs, og den passet meg veldig bra, satt rett opp og ned og rakk fint ned med begge føttene (med lavt sete).

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av Bubbu »

Hmmm :-k noe å tenke på.
(The Beast )

Svar