Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 20 feb 2021, 13:47 Men det at kjedet blir lengre skyldes ikke at metallet i kjedet strekkes, men at delene i kjedeleddene slites.
Så jeg synes heller ikke at uttrykk som at kjedet strekkes er korrekt. Kjedet utsettes for slitasje, det strekkes ikke i den forstand at metallet i kjedet strekkes i lengderetningen.
Ganske korrekt. Men i tillegg, og dette har nok aller størst betydning for at kjedet blir slakkere, er at drevene slites. Diameteren på drevene blir mindre, altså ikke målt på tannspissene men nede i bunn mellom tennene. Det som skjer når diameteren blir mindre er at avstanden mellom drevtennene blir kortere og lengden på kjedeleddene ikke lenger passer i drevet. Kjedeleddene klatrer da litt opp på drevtennene som igjen er årsaken til at drevtennene etterhvert får en haifinneform.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 20 feb 2021, 20:11
AJ skrev: 20 feb 2021, 13:47 Men det at kjedet blir lengre skyldes ikke at metallet i kjedet strekkes, men at delene i kjedeleddene slites.
Så jeg synes heller ikke at uttrykk som at kjedet strekkes er korrekt. Kjedet utsettes for slitasje, det strekkes ikke i den forstand at metallet i kjedet strekkes i lengderetningen.
Ganske korrekt. Men i tillegg, og dette har nok aller størst betydning for at kjedet blir slakkere, er at drevene slites. Diameteren på drevene blir mindre, altså ikke målt på tannspissene men nede i bunn mellom tennene. Det som skjer når diameteren blir mindre er at avstanden mellom drevtennene blir kortere og lengden på kjedeleddene ikke lenger passer i drevet. Kjedeleddene klatrer da litt opp på drevtennene som igjen er årsaken til at drevtennene etterhvert får en haifinneform.
En viktig presisering, dette :drg .
Man kan vel driste seg til å påstå at det er minst like mye slitasje på drevene som på kjedet.
Men med god og riktig smøring sørger man for at slitasjen på kjede og drev ikke skjer like fort og tidlig enn om man lar være å gjøre det. Selvfølgelig... :roll .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av SilverSmurfer »

kjellv skrev: 20 feb 2021, 20:11
AJ skrev: 20 feb 2021, 13:47 Men det at kjedet blir lengre skyldes ikke at metallet i kjedet strekkes, men at delene i kjedeleddene slites.
Så jeg synes heller ikke at uttrykk som at kjedet strekkes er korrekt. Kjedet utsettes for slitasje, det strekkes ikke i den forstand at metallet i kjedet strekkes i lengderetningen.

Så de har vel sikkert samme diamant coating
Ganske korrekt. Men i tillegg, og dette har nok aller størst betydning for at kjedet blir slakkere, er at drevene slites. Diameteren på drevene blir mindre, altså ikke målt på tannspissene men nede i bunn mellom tennene. Det som skjer når diameteren blir mindre er at avstanden mellom drevtennene blir kortere og lengden på kjedeleddene ikke lenger passer i drevet. Kjedeleddene klatrer da litt opp på drevtennene som igjen er årsaken til at drevtennene etterhvert får en haifinneform.
BMW M Endurance chain skal benyttes i sammen med tilhørende drev for å være justeringsfritt

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 20 feb 2021, 21:39 BMW M Endurance chain skal benyttes i sammen med tilhørende drev for å være justeringsfritt
Kikket kjapt gjennom PDF fila om dette Regina vedlikeholdsfrie kjedet, som det er linket til i annen post her i tråden, og fant ingenting om tilhørende drev. Men kan selvfølgelig ha oversett info om dette.

Men når det er nevnt, ingenting vil være bedre enn om dette nyutviklede kjedet i samkjøring med drev med samme metallteknologi vil gi en vedlikeholdsfri kjede og drev drivlinje, som kanskje til og med også vil ha lengre levetid enn de drevene og kjedene vi bruker i dag :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av SilverSmurfer »

Men så langt jeg kan se er brosjyren som er linket til industri versjonen av endurance chain. Basert på andre kjedehastigheter og forhold enn M Endurance mc versjonen.

Begge er produsert av regina men det er da mye bedre å se på BMW M Endurance som allerede kan kjøpes til enkelte BMW sykler

Link til bmw

https://www.shopbmwmotorcycle.com/produ ... ance-chain

Så på den for et par måneder siden og jeg mener at man måtte bytte sprockets for å installere den.
Sist redigert av SilverSmurfer den 20 feb 2021, 22:20, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Ikke sett noe om drev nevnt noen steder. Kun kjede.
Korrekt at det er linket til industriutgaven.
I så fall hvilke drev tilbys?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 20 feb 2021, 22:20 Ikke sett noe om drev nevnt noen steder. Kun kjede.

I så fall hvilke drev tilbys?
La ut link nå. Men fant ikke drev i denne omgangen men mener jeg fant frem til at man også måtte bytte dem sist gang.

S1000RR og S1000XR er modellene man kan kjøpe kjeder for.

Det er også mulig at man rett og slett trenger nye drev heller en spesielle drev.

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

SilverSmurfer skrev: 20 feb 2021, 22:23
mekkern skrev: 20 feb 2021, 22:20 Ikke sett noe om drev nevnt noen steder. Kun kjede.

I så fall hvilke drev tilbys?
La ut link nå. Men fant ikke drev i denne omgangen men mener jeg fant frem til at man også måtte bytte dem sist gang.

S1000RR og S1000XR er modellene man kan kjøpe kjeder for.

Det er også mulig at man rett og slett trenger nye drev heller en spesielle drev.
De tilbyr 2 lengder og det er 525 kjede som man kan putte på alle som bruker denne typen. Eventuelt kappe av noen lengder..
Men noe mer enn bmw`s reklame er vanskelig å finne -som max belastning og lignende.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 20 feb 2021, 22:47
SilverSmurfer skrev: 20 feb 2021, 22:23
mekkern skrev: 20 feb 2021, 22:20 Ikke sett noe om drev nevnt noen steder. Kun kjede.

I så fall hvilke drev tilbys?
La ut link nå. Men fant ikke drev i denne omgangen men mener jeg fant frem til at man også måtte bytte dem sist gang.

S1000RR og S1000XR er modellene man kan kjøpe kjeder for.

Det er også mulig at man rett og slett trenger nye drev heller en spesielle drev.
De tilbyr 2 lengder og det er 525 kjede som man kan putte på alle som bruker denne typen. Eventuelt kappe av noen lengder..
Men noe mer enn bmw`s reklame er vanskelig å finne -som max belastning og lignende.
Ja, det står at syklene må klargjøres men det er vanskelig å vite om man skal legge noe i det.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 20 feb 2021, 22:47
De tilbyr 2 lengder og det er 525 kjede som man kan putte på alle som bruker denne typen. Eventuelt kappe av noen lengder..
Men noe mer enn bmw`s reklame er vanskelig å finne -som max belastning og lignende.
Regner med at det ikke er søkt om patent på det BMW og Regina samarbeider om sånn at vi snart ser at også andre kjede og evt. drev produsenter kommer med lignende eller samme løsninger om ikke altfor lenge.

Patentsøknad eller ikke vil vel antakelig bety veldig lite siden andre og like gode og kanskje bedre løsninger vil komme fra andre produsenter når nyskapningen nå har vært offentlig kjent en stund...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev: 20 feb 2021, 15:41 Ja det skal bli artig å se hvordan dette med "vedlikeholdsfritt" funker i praksis-coatingen skal jo gjøre det mer slitesterkt-men hva med drevene?
og de har jo ikke akkurat gått ut med garanti på kjørelengde heller..
Ser de oppgir noen begrensninger-men hvordan det blir med xring på mc som også utsettes for søle salt og støv?
https://www.reginachain.net/industrial/ ... ersion.pdf

men hvis dette funker så står ikke jeg BAKERST i køen akkurat...
Regner med at mc-kjedet skiller seg litt ut fra det du linker til.
Disse kjedene er smurt med næringsmiddelgodkjent smøremiddel og har bøsninger av sintrert metall.
F o rholdsvis lav bruddstyrke, pga av sintermetallet ?

En påstand blir ikke faktum av å gjentaes.( ikke din påstand)
Kjeder lages av stål, og ståll strekker seg når belstninga blir høy nok.
Det er forskjell på strekkfastheten og bruddstyrken på kjeder, alt etter stålkvalitet og graden av herding. Eller seigherding, et kjede som e for hardt vil kunne ryke uten å strekkes først, det har mao ingen fjærende effekt.
Xl-moto har f eks kjeder i samme dimensjon med bruddstyrke fra 1600 kg til 4000 kg. (Oppgitt styrke)
Og prisen øker med bruddstyrken.

Som jeg skrev strekker kjeder seg.
Jeg har sett mange kjeder som går i lukket oljebad , altså med 100 smøring bli strukket tvers av.
Det er platene som ryker, enten går plata rett av etter at den er strukket eller så blir hullene i platene strekt ovale til bolten slipper.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av SilverSmurfer »

Jompa skrev: 20 feb 2021, 23:43
mekkern skrev: 20 feb 2021, 15:41 Ja det skal bli artig å se hvordan dette med "vedlikeholdsfritt" funker i praksis-coatingen skal jo gjøre det mer slitesterkt-men hva med drevene?
og de har jo ikke akkurat gått ut med garanti på kjørelengde heller..
Ser de oppgir noen begrensninger-men hvordan det blir med xring på mc som også utsettes for søle salt og støv?
https://www.reginachain.net/industrial/ ... ersion.pdf

men hvis dette funker så står ikke jeg BAKERST i køen akkurat...
Regner med at mc-kjedet skiller seg litt ut fra det du linker til.
Disse kjedene er smurt med næringsmiddelgodkjent smøremiddel og har bøsninger av sintrert metall.
F o rholdsvis lav bruddstyrke, pga av sintermetallet ?

En påstand blir ikke faktum av å gjentaes.( ikke din påstand)
Kjeder lages av stål, og ståll strekker seg når belstninga blir høy nok.
Det er forskjell på strekkfastheten og bruddstyrken på kjeder, alt etter stålkvalitet og graden av herding. Eller seigherding, et kjede som e for hardt vil kunne ryke uten å strekkes først, det har mao ingen fjærende effekt.
Xl-moto har f eks kjeder i samme dimensjon med bruddstyrke fra 1600 kg til 4000 kg. (Oppgitt styrke)
Og prisen øker med bruddstyrken.

Som jeg skrev strekker kjeder seg.
Jeg har sett mange kjeder som går i lukket oljebad , altså med 100 smøring bli strukket tvers av.
Det er platene som ryker, enten går plata rett av etter at den er strukket eller så blir hullene i platene strekt ovale til bolten slipper.
Hvis vi ser på BMW sin motorsykkel versjon av kjedet så står det vel at det må justeres skjeldent men at det fremdeles må justeres.

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Tipper det kjedet er en salgsgimmikk fra en salgskokko fra ...ala "lage billige Mercedeser" men kjøre full pris, som rusta helt sykt :knegg
Da klang ikke "Das beste oder nichts" særlig bra :twisted

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

AJ skrev: 20 feb 2021, 17:55
cannon skrev: 20 feb 2021, 16:34
Justeringsmerkene er bare å glemme. Det handler om å skru like mye på hver side, når utgangspunktet er rett.
Enig.
Og med laserverktøyet som man legger an mot bakdrevet med laserstrålen vendt forover får man justert kjedet og ikke minst bakhjulet så riktig som det går an, på millimeteren og mindre enn det, slik at kjedegangen går helt rett. Kjedeslakken fra 40 til 45 mm., som er hva det skal være på 1290'en er selvfølgelig justert innafor disse tallverdiene før laseren brukes til den aller siste finjusteringen.
Som i enkelte tilfeller kan endre slakken med en millimeter eller to avhengig av hvor (marginalt) skjevt hjulet står i svingarmen.
Har for øvrig alltid kjørt med kjedeslakk i det øvre området, 43 til 45 mm., som gir jevn, fin og nærmest vibrasjonsfri gange i høye såvel som lave hastigheter. Og veldig lite chain slapping (kjedeslag opp i svingarmen), som likevel vanskelig kan unngås på en sykkel som KTM 1290 under vissed forhold med den lengden på svingarmen disse syklene har.
AJ, du har sikkert nevnt det før. Hvilken laser-måler er det du bruker, og hvor kjøpte du den?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 23 feb 2021, 15:17 AJ, du har sikkert nevnt det før. Hvilken laser-måler er det du bruker, og hvor kjøpte du den?
Profi CAT (Chain Alingment Tool) heter dette praktiske verktøyet.
Kjøpt direkte fra produsenten: https://www.profi-products.de/en/profi-cat-laser/

Ser nå at det er to typer av denne. Mener det er New magnetic 12mm Chain Alignment Dot-Laser jeg har.
Dvs. den rimeligste modellen med magnet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar