Lotus2015 skrev:Hei, lurer på hvilke middel jeg skal legge kjede oppi for å få det rent. Har fra før brukt parafin, men da har det ikke blitt tatt av sykkelen, men nå skal den av og rengjøres orntelig.
Både parafin og diesel funker fint, antakelig Whitesprit også.
Må si dette er et topp forum for de aller, aller fleste her inne. Var fast på et forum på Foto.no i mange år, og det er masse en kan lære av hverandre. Jeg er fremdeles en ivrig bruker da det handler stort sett om foto, og som MC her da.
Lotus2015 skrev: ↑18 feb 2021, 11:43
Hei, lurer på hvilke middel jeg skal legge kjede oppi for å få det rent. Har fra før brukt parafin, men da har det ikke blitt tatt av sykkelen, men nå skal den av og rengjøres orntelig.
Hei BlåBil, ikke noe spesielt, men tenkte å vaske av all stivnet kjedespray som har blitt liggende igjen ved fremre tannhjul. En skikkelig rengjøring var tanken bak prosjektet.
Lotus2015 skrev: ↑18 feb 2021, 23:49
Hei BlåBil, ikke noe spesielt, men tenkte å vaske av all stivnet kjedespray som har blitt liggende igjen ved fremre tannhjul. En skikkelig rengjøring var tanken bak prosjektet.
Hehe litt unødvendig spør du meg, om du ikke skal skifte drev og kjede, men folk får gjøre det de vil!
Lotus2015 skrev:Hei BlåBil, ikke noe spesielt, men tenkte å vaske av all stivnet kjedespray som har blitt liggende igjen ved fremre tannhjul. En skikkelig rengjøring var tanken bak prosjektet.
Du får ikke av kjedet uten å kutte det, evnt ta av kjedelåsen om du har det. Holder I massevis å vaske med parafin og kjedebørste. Heller bli litt mer forsiktig med mengden kjedespray i fremtiden, skal ikke mye til.
Husk at du egentlig ikke smører kjedet men heller o-ringene for å holde dem friske og fuktige. Det skal ikke mye til. Jeg går alltid over med klut etter spray for å fjerne det overflødige.
Det er sikkert noen som ikke er enige med meg, men sånn er det dessverre.
BlåBil skrev: ↑19 feb 2021, 17:24
Husk at du egentlig ikke smører kjedet men heller o-ringene for å holde dem friske og fuktige. Det skal ikke mye til. Jeg går alltid over med klut etter spray for å fjerne det overflødige.
Det er sikkert noen som ikke er enige med meg, men sånn er det dessverre.
Joda du smører kjedet- smøringen mellom kjederulla og bosset som pinnen går gjennom er ikke forseglet innenfor o-ringen og er grunnen til at tørre kjeder rasler og trenger smøring.og for å hindre slitasje mellom kjederuller og drev.friksjonsfritt er ikke oppfunnet ennå.
Om noen ikke er enig i konstruksjonen på kjedet får det så være...
mekkern skrev: ↑19 feb 2021, 18:05
friksjonsfritt er ikke oppfunnet ennå.
Om noen ikke er enig i konstruksjonen på kjedet får det så være...
Se orange/ekstern lube.
Så sant som det er skrevet .
Metall mot metall = behov for smøreolje.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Enig med FortNine fyren; olje er best :) .
Kan ikke huske sist jeg brukte kjedespray.
Kontinuerlig smøring i passe små mengder under kjøring tror jeg fortsatt er det beste for kjede og drev etter å ha kjørt med automatisk kjedesmører i mer enn 100K. Den oljen som uunngåelig slenges av kjedet under kjøring blir da hele tiden erstattet med ny. Men de som tror at all oljen fra en automatisk kjedesmører slik jeg og flere har på syklene våre, forsvinner i det fri, må gjerne ta en kikk på sykkelkjedene våre i kjørepausene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering