Min første MC - Anbefalinger

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av NickNei »

Suki Gsxr 750 er et veldig godt forslag. Der har du noe du ikke vokser fra første året, og den fortsatt ikke er for stor. CBR 500 blir du altfor fort lei...

ZZR-Erling

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av ZZR-Erling »

Anbefaler en pen GSXR600
Med eller uten slip on har ingenting å si for effekten. Helanlegg må til i så fall.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Juicebox »

Jeg ville IKKE ha valgt cbr500/650 ihvertfall. Disse kan ikke måles med de klassiske 600 rr syklene og er heller ikke i samme klasse. Alt under 600 er moped. Dukker du opp med en 650 i en gjeng med r syklister og tror du kjører en racing sykkel så blir du rett og slett sett rart på. Kawasaki har en "ninja" 650 også ikke sant? Disse "R"syklene ses på som fattigmanns r sykler. Det er det samme som om du skulle komme med en honda shadow i en Harley-treff.

Men det positive med disse fake rsyklene er at de er mye billigere i forsikring da :thumleft

Realiser guttedrømmen fullt ut og don't come to a gunfight with a knife.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av HeHy »

Cb/cbr650 er en 4 sylindra sykkel med ca 96hk. Er mer enn nok for de aller fleste på offentlig vei. Ikke hør på løkhauan som påstår at det er moped uansett hvilken sykkel. Vil alltid være noen som skal hause opp om kubikken “alt under 1800cc er moped" kan du risikere å høre hvis du snakker med cruiser folk...
Har kjørt en ninja zx6r 636cc sykkel i 3 år, sykkelen har 130hk på 12k rpm, men fortsatt rundt 30hk på 3-4k rpm. Dvs det går mer enn godt nok til vanlig, og hvis du girer ned noen hakk og gir på så fyker man forbi det aller meste på veien. Har også kjørt langtur med sykkelen, ingen problem...
Kjøp det du og hjertet har lyst på, kjør forsiktig i begynnelsen og kjøp en annen sykkel om du har lyst å prøve noe annet eller blir lei av R-sykkel.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Juicebox »

HeHy skrev: 16 jan 2021, 07:31 Cb/cbr650 er en 4 sylindra sykkel med ca 96hk. Er mer enn nok for de aller fleste på offentlig vei. Ikke hør på løkhauan som påstår at det er moped uansett hvilken sykkel. Vil alltid være noen som skal hause opp om kubikken “alt under 1800cc er moped" kan du risikere å høre hvis du snakker med cruiser folk...
Har kjørt en ninja zx6r 636cc sykkel i 3 år, sykkelen har 130hk på 12k rpm, men fortsatt rundt 30hk på 3-4k rpm. Dvs det går mer enn godt nok til vanlig, og hvis du girer ned noen hakk og gir på så fyker man forbi det aller meste på veien. Har også kjørt langtur med sykkelen, ingen problem...
Kjøp det du og hjertet har lyst på, kjør forsiktig i begynnelsen og kjøp en annen sykkel om du har lyst å prøve noe annet eller blir lei av R-sykkel.
Slapp av med deg a løkhode. Ja, du har 30hk på 3k rpm, mens cbr 650 har 20hk - om det skal ha noe å si. Du som kjører en rr burde vite at det er to forskjellige type sykler og cbr 650 er ikke en r sykkel. Det er ikke bare snakk om motor, noe du også burde vite, men chassis, demper, bremser og etc.

Når jeg har hatt som mål og drømt om å kjøpe en ferrari 488 så kjøper jeg akkurat ikke en mazda mx5. Når en som er ny på sykkel, som ts, så syns jeg det er langt mer innafor at noen sier ifra at de syklene han har valgt egentlig ikke er det han har sett for seg. Selvfølgelig går de fleste sykler mer enn godt nok til vanlig, også 500kg tunge cruisere med 80hk kan kjøre fra en passat.

Når det gjelder komfort på r sykler så er de ikke gode i det hele tatt(finnes selvfølgelig mutanter der ute som ikke har problemer med dette). De er kompromissløse og er laget for å være kjappest rundt en bane, mens andre sykler er mer komfortable slik som cbr650 og er lettere å kjøre rundt med i byen. R sykler er heller ikke laget for å cruise i 3k rpm men heller ligge på toppen og kysse rødlinja.

Selvfølgelig kan man ligge på 3k rpm og cruise, og tror meg det er mange som gjør det, men det er fordi man blant annet vil vise frem r sykkelen sin og tøffe seg litt, slik som fyren med ferrari 488 skal drive å peacocke. Dette skjønner man. Blir bare feil å leke deilig på en mazda mx5. :jada:

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Nomade »

Juicebox skrev: 16 jan 2021, 05:47 Jeg ville IKKE ha valgt cbr500/650 ihvertfall. Disse kan ikke måles med de klassiske 600 rr syklene og er heller ikke i samme klasse. Alt under 600 er moped. Dukker du opp med en 650 i en gjeng med r syklister og tror du kjører en racing sykkel så blir du rett og slett sett rart på. Kawasaki har en "ninja" 650 også ikke sant? Disse "R"syklene ses på som fattigmanns r sykler. Det er det samme som om du skulle komme med en honda shadow i en Harley-treff.

Men det positive med disse fake rsyklene er at de er mye billigere i forsikring da :thumleft

Realiser guttedrømmen fullt ut og don't come to a gunfight with a knife.
Tullball, mange som lider av kubbikksyken her inne :roll

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Juicebox »

Nomade skrev: 16 jan 2021, 09:05 Tullball, mange som lider av kubbikksyken her inne :roll
Ja stemmer det, 600 er mer enn 650.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av FredrikE24 »

VFR800 Vtec er ikke nevnt så jeg nevner den.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 16 jan 2021, 09:37 VFR800 Vtec er ikke nevnt så jeg nevner den.
Enig.
Dette er jo en modell som har vært i produksjon i mange, mange år, flere tiår, faktisk og er blitt jevnlig oppdatert.
Skuddsikkert kjøp i de aller fleste tilfeller.
Passe sportslig kjørestilling og langt fra like kompromissløs som mange rene R-sykler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av HeHy »


Juicebox skrev:
HeHy skrev: 16 jan 2021, 07:31 Cb/cbr650 er en 4 sylindra sykkel med ca 96hk. Er mer enn nok for de aller fleste på offentlig vei. Ikke hør på løkhauan som påstår at det er moped uansett hvilken sykkel.
Slapp av med deg a løkhode. :jada:
Haha, var ikke nødvendigvis ment til deg men gøy at du blir krenka! Dette er ment for alle som sier at "alt under x antall hester/kubikk blir du lei av/passer ikke bla bla bla".
La folk kjøpe sykkelen de vil ha/passer for dems bruk. I trådstarters tilfelle vil han gjerne ha en sykkel som ikke nødvendigvis blir for mye om han skulle bli litt for hard på gassen fram til han har kjørt en stund.
De nye cbr650 skal visstnok være rimelig kapable samtidig som de skal være brukbare til flere ting enn kun banekjøring. Trådstarter har ikke sagt at han skal begynne med road racing heller...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av FredrikE24 »

Digg med mye kubikk, men hver sin smak. Jeg har ikke kjørt så mye sykler med middels displasement, VFR800 Vtec er vel den som jeg har prøvd og bortsett fra litt laber prestanda på lavt turtall, så var den helt fin å kjøre. FZ6-N jeg kjørte på kjøreskolen var litt mer slitsom. Særlig der man liker å cruise på landeveien. Turtallet var høyt. Her virket V4-motoren i VFR mer harmonisk til tross for sylindre i V-formasjon.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Juicebox »

HeHy skrev: 16 jan 2021, 14:16
Juicebox skrev:
HeHy skrev: 16 jan 2021, 07:31 Cb/cbr650 er en 4 sylindra sykkel med ca 96hk. Er mer enn nok for de aller fleste på offentlig vei. Ikke hør på løkhauan som påstår at det er moped uansett hvilken sykkel.
Slapp av med deg a løkhode. :jada:
Haha, var ikke nødvendigvis ment til deg men gøy at du blir krenka! Dette er ment for alle som sier at "alt under x antall hester/kubikk blir du lei av/passer ikke bla bla bla".
La folk kjøpe sykkelen de vil ha/passer for dems bruk. I trådstarters tilfelle vil han gjerne ha en sykkel som ikke nødvendigvis blir for mye om han skulle bli litt for hard på gassen fram til han har kjørt en stund.
De nye cbr650 skal visstnok være rimelig kapable samtidig som de skal være brukbare til flere ting enn kun banekjøring. Trådstarter har ikke sagt at han skal begynne med road racing heller...
Veldig krenket! Skulle bare påpeke om du kaller andre dumme ting, så er du det selv. Dette er ingen barnehage.

Jepp svada, for jeg har nevnt roadracing ikke sant? :) Driver du med roadracing siden du kjører en rr sykkel?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

130327874_10221951239164387_2162401505029339457_o.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av ZZR-Erling »

Personelig vil jeg si det er mye mer morsomt å kjøre GSXR/ZX6/CBR600RR/R6, enn VFR. VFR har mer kubikk, men er ganske så "seig" i svingene i forhold...det er en tung sykkel, men veldig allround, dog liker jeg best de uten VTEC-tullet. De er også dyre å sjekke/justere ventiler på iom mye må demonteres da de har to topper.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Rune75 »

Jeg har hørt fra temmelig sikre kilder at dårlige kjøreskills kan kompenseres for med større motor. Man kan godt si at kjøre kjøreferdigheter og ccm er omvendt proporsjonale - har jeg hørt da. Ingen skriftlige kilder på dette.

Svar