Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Trenger verken å bruke buck-omformer eller oscillator for dette.
Du trenger i utgangspunktet ikke et switch-mode-power. Kan bygge en vanlig en, med trafo, likeretting og glatting.

http://tid.uio.no/kurs/fys1210/Notater/ ... retser.pdf

Jeg vet ikke hvilke fremtidsplaner eller ambisjoner du har innenfor elektronikken, men jeg hiver nå ut et snøre så får du se om du finner det interessant å gå litt mer i dybden på komponentnivå.

Jeg synes ikke arduino/mikrokontrollere er så gøy, det er så lettvint at jeg blir rastløs av å drive med det :crazy:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 02 jan 2021, 15:09 Trenger verken å bruke buck-omformer eller oscillator for dette.
Du trenger i utgangspunktet ikke et switch-mode-power. Kan bygge en vanlig en, med trafo, likeretting og glatting.

http://tid.uio.no/kurs/fys1210/Notater/ ... retser.pdf

Jeg vet ikke hvilke fremtidsplaner eller ambisjoner du har innenfor elektronikken, men jeg hiver nå ut et snøre så får du se om du finner det interessant å gå litt mer i dybden på komponentnivå.

Jeg synes ikke arduino/mikrokontrollere er så gøy, det er så lettvint at jeg blir rastløs av å drive med det :crazy:
Jeg hr ingen spesielle ambisjoner og tar ting litt som det kommer og skaper egne prosjekter jeg finner nyttig. Den beste veien til god lring er og gjøre det når man har lyst og tid. Det tar lenger tid, men er mindre stressende og langt mer gøy :)

Jeg merker at jeg beveger meg mer og mer bort fra Arduino i utgangspunktet (selv om det ikke er arduino som er det jeg bruker mest og det er der jeg legger den største tyngden). Jeg synes også arduino er blitt ganske enkelt, bortsett fra ganske heavy koding, men det går det også med litt hjelp fra google etc.

Jeg føler jeg har grei kontroll på det jeg holder på med nå av prosjekter og når jeg har blitt skikkelig varm i trøya og går lei, å hopper jeg videre på litt mer avanserte prosjekter (for meg).

Ja, du er jo tross alt så vidt jeg vet utdannet elektroingeniør. Husk at jeg kun har holdt på med dette i 7-8 måneder. For en halvt årsiden viste jeg ikke opp ned på en kondensator eller hva en motstand gjorde. Jeg visste ikke engang hvorfor jeg trenger å laste ned Arduino IDE etc. Jeg var helt blank. Jeg viste forskjell på pluss og minus, men ikke noe mer.

Det som kanskje er det absolutt mest befriende er at jeg nå forstår hvordan elektronikk fungerer og hva de fleste komponentene gjør. Det som tar mest tid er å kaplse det inn i bokser og få det til å se fint ut på veggen etc. Har handler mange fordelerbokser etc. på Biltema for å si det sånn :)

I skrivende stund holder jeg nå på med dette prosjektet :)
1.JPG
2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Da var lampen i garasjen montert. Ikke helt ferdig enda da jeg mangler alt av sensorer og mikrokontrollere etc. Dette skal monteres opp og testes i løpet av neste helg :)
1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Nei, dette er ikke lenger noe å tenke på. Da ligger Bimmern ute for salg :)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=153193366

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av niko »

Bjerknez skrev: 06 jan 2021, 07:11 Nei, dette er ikke lenger noe å tenke på. Da ligger Bimmern ute for salg :)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=153193366
Noen får seg en nydelig sykkel. Håper du ikke gir deg helt :D

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

niko skrev: 06 jan 2021, 07:18
Bjerknez skrev: 06 jan 2021, 07:11 Nei, dette er ikke lenger noe å tenke på. Da ligger Bimmern ute for salg :)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=153193366
Noen får seg en nydelig sykkel. Håper du ikke gir deg helt :D
Sykkern er det ikke noe galt med nei :)

Jeg kommer nok fortsatt til å være her inne som en liten plageånd til tider. :knegg

Jeg legger hele MC livet på hylla nå for en stund. Blir vertfall ikke kjøp av ny sykkel i år. Jeg merker at jeg er mett nå. Egentlig kunne jeg solgt den i fjor også. Den blir bare stående.

Men skulle det bli en sykkel igjen, så blir det en type cruiser eller en mer laid back stil. Mye på grunn av ryggen også. :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 06 jan 2021, 07:11 Nei, dette er ikke lenger noe å tenke på. Da ligger Bimmern ute for salg :)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=153193366
Jeg ser du har lagt alle 4 stemplene i serviceboka i vinter. Seriøse vinterlagringsrutiner.... (c;

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 06 jan 2021, 13:00
Bjerknez skrev: 06 jan 2021, 07:11 Nei, dette er ikke lenger noe å tenke på. Da ligger Bimmern ute for salg :)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=153193366
Jeg ser du har lagt alle 4 stemplene i serviceboka i vinter. Seriøse vinterlagringsrutiner.... (c;
Den skjønte jeg ikke. men det var sikkert noe sarkastisk :knegg

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Fsva »

Lykke til med salget, og så krysser jeg fingrene for at du får tak i en mer ryggvennlig sykkel etter hvert. :prf

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

Fsva skrev: 06 jan 2021, 14:35 Lykke til med salget, og så krysser jeg fingrene for at du får tak i en mer ryggvennlig sykkel etter hvert. :prf
Takk for det :)

Jeg tror ikke det blir noe sykkel på meg med det første. Må kjenne litt på det å være uten først. Gjerne gjennom sommeren. Så får vi se om abstinensene kommer sigende ;)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Esveen »

Lykke til med salg av en fin sykkel. Blir du å beholde kjøreutstyret osv. om abstinensene kommer?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 06 jan 2021, 13:11
cannon skrev: 06 jan 2021, 13:00
Bjerknez skrev: 06 jan 2021, 07:11 Nei, dette er ikke lenger noe å tenke på. Da ligger Bimmern ute for salg :)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=153193366
Jeg ser du har lagt alle 4 stemplene i serviceboka i vinter. Seriøse vinterlagringsrutiner.... (c;
Den skjønte jeg ikke. men det var sikkert noe sarkastisk :knegg
Nope. Det står i annonsen din....
"alle stemplene finnes i serviceheftet"....høhø

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Maschev »

Lykke til med salget. De som kjøper den får en strøken sykkel i hvertfall!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg så det jeg også, jeg bruker å la de sitte i motoren :knegg

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 06 jan 2021, 16:59
Bjerknez skrev: 06 jan 2021, 13:11
cannon skrev: 06 jan 2021, 13:00
Bjerknez skrev: 06 jan 2021, 07:11 Nei, dette er ikke lenger noe å tenke på. Da ligger Bimmern ute for salg :)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=153193366
Jeg ser du har lagt alle 4 stemplene i serviceboka i vinter. Seriøse vinterlagringsrutiner.... (c;
Den skjønte jeg ikke. men det var sikkert noe sarkastisk :knegg
Nope. Det står i annonsen din....
"alle stemplene finnes i serviceheftet"....høhø
Haha, den satt langt inne. Jeg går ut fra at den som leser annonsen skjønner den. Hvis ikke, så har han/hun ikke noe på en motorsykkel å gjøre :knegg

Svar