Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

B4FD9B66-F6A3-4040-9F20-5BAF7982DB0F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av AJ »

Da gikk strømmen igjen... :-)å
Begynner å nærme seg 10 ganger i løpet av de siste 24 timene...
Grenseløst irriterende :ills !
Litt tung snø på trærne og strømmen forsvinner . i tide og utide...
Joda. Skjønner at trær gir etter for presset og knekker.
Men likevel ganske uforståelig at dette skjer.
Si meg, har de helt sluttet med å rydde strømgatene for vegetasjon som kan skade nettet straks det blir litt ruskete vær?
Og hvor ofte byttes de etter hvert så eldgamle stolpene ut med nye?

Nettleia blir bare dyrere og dyrere, mens strømnettet blir kleinere og kleinere...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Nomade »

AJ skrev: 30 des 2020, 12:56 Da gikk strømmen igjen... :-)å
Begynner å nærme seg 10 ganger i løpet av de siste 24 timene...
Grenseløst irriterende :ills !
Litt tung snø på trærne og strømmen forsvinner . i tide og utide...
Joda. Skjønner at trær gir etter for presset og knekker.
Men likevel ganske uforståelig at dette skjer.
Si meg, har de helt sluttet med å rydde strømgatene for vegetasjon som kan skade nettet straks det blir litt ruskete vær?
Og hvor ofte byttes de etter hvert så eldgamle stolpene ut med nye?

Nettleia blir bare dyrere og dyrere, mens strømnettet blir kleinere og kleinere...
Kjedelige greier, tipper det spares på linjerydding også.

Husker jeg selv hadde sommerjobb i fire år på linjerydding hos det lokale kraftlaget hjemme på Sunnmøre. En fin tid :)

Ikke sikkert kraftlagene gjør det slik lenger? Mulig de outsourcer dette til andre entreprenører?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av cannon »

AJ skrev: 30 des 2020, 12:56 Da gikk strømmen igjen... :-)å
Begynner å nærme seg 10 ganger i løpet av de siste 24 timene...
Grenseløst irriterende :ills !
Litt tung snø på trærne og strømmen forsvinner . i tide og utide...
Joda. Skjønner at trær gir etter for presset og knekker.
Men likevel ganske uforståelig at dette skjer.
Si meg, har de helt sluttet med å rydde strømgatene for vegetasjon som kan skade nettet straks det blir litt ruskete vær?
Og hvor ofte byttes de etter hvert så eldgamle stolpene ut med nye?

Nettleia blir bare dyrere og dyrere, mens strømnettet blir kleinere og kleinere...
Ja, de har sluttet. Trærne ramler jo ned av seg selv, helt gratis. Det er bare et spørsmål om tålmodighet.
I mellomtiden må du vurdere å skru av PC og alt annet som bruker strøm...... :crazy:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av AJ »

Ja, da er strømmen borte nok en gang...
Jeg lurer virkelig på hvordan dette kommer til å bli i framtida da "alt" vi skal bruke skal gå på strøm...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av pekle »

Vet ikke hvor mye de bruker motorsaga lenger, men "hjemme" bruker de en del helikopter med sag hengende under som de flyr langt traseene. Det blir kanskje litt for lite stedstilpasset slik at enkelte risikotrær blir stående igjen.

Strømmen har i alle fall vært borte en del ganger nå i romjula. Har kommet 65cm snø de siste tre dagene her.

Det er nok heller sjelden det er stolpene det går utover.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg jobbet i offentlig telenett i stolper for fellesføring for 10 år siden. Husker særlig en vinterstorm som rammet det nordlige Oslo. Mot Nordmarka. Gikk i skauen med snø til hofta i ukesvis og skjøta kabel.

Linjerydding er prioritert på høyspent, men 11kVen og fra trafokiosk og til abonnent er ikke så prioritert. Så i «tettbebygd» kan alt skje. Det er kostbart å ha folk til å passe på alle fellesføringer i nettet, så ddt må gjøres en risikovurdering og prioritering.

Det brukes såvidt jeg vet hund til å sjekke stolper for råte enda.

shalle
Innlegg: 2
Registrert: 04 jan 2021, 02:36
Motorsykkelen din: 1998 ST1100

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av shalle »

Ble nektet leie av sykkel til oppkjøring. Hadde time hos vegvesnet, sensor og alt på plass. Sykkel var tilgjengelig men trafikkskolen mente jeg ikke hadde rett til å kjøre opp da andre bruker år på dette. Har kjørt sykkel i 30 år i USA og flyttet hjem og i følge norsk lov kan jeg kjøre opp innen et år. Men det fikk jeg ikke.

Det irriterte meg.

Kom hit for å se om dette er normalt.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av HeHy »

shalle skrev:Ble nektet leie av sykkel til oppkjøring. Hadde time hos vegvesnet, sensor og alt på plass. Sykkel var tilgjengelig men trafikkskolen mente jeg ikke hadde rett til å kjøre opp da andre bruker år på dette. Har kjørt sykkel i 30 år i USA og flyttet hjem og i følge norsk lov kan jeg kjøre opp innen et år. Men det fikk jeg ikke.

Det irriterte meg.

Kom hit for å se om dette er normalt.
Vanligste er vel at man må ta en kjøretime for at de kan bekrefte at du kan kjøre sykkel eller annet kjøretøy. Dette for at du ikke skal grause kjøretøyet deres. Dette gjelder i det minste ved feks bytte av trafikkskole eventuelt lenge siden du hadde nødv kjøretimer.

shalle
Innlegg: 2
Registrert: 04 jan 2021, 02:36
Motorsykkelen din: 1998 ST1100

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av shalle »

HeHy skrev: 04 jan 2021, 09:04 Vanligste er vel at man må ta en kjøretime for at de kan bekrefte at du kan kjøre sykkel eller annet kjøretøy. Dette for at du ikke skal grause kjøretøyet deres. Dette gjelder i det minste ved feks bytte av trafikkskole eventuelt lenge siden du hadde nødv kjøretimer.
Joda, visste det, ble blankt avvist da jeg foreslo et par kjøretimer. Vart ute i god tid. begrunnelsen var at jeg 'ikke måtte komme å tro at jeg bare kunne hoppe forbi den lange køen de hadde for å få lappen'. Lurer også på om sensor er like nervøs for å slippe slike som meg ut i trafikken for kjøretesten da de har et ansvar der. Selvfølgelig har de litt tid ved kjeglene før de slipper meg på veien og jeg ser argumentet ditt. Jeg kommuniserte mest via tekst meldinger og epost, har dem enda, og argumentet kom senere om sikkerhet. Første grunnlag var at jeg ikke hadde noe å gjøre på MC siden jeg ikke hadde tatt opplæring hos dem.

Etter denne opplevelsen ringte jeg rundt i landet, til ca 20 kjøreskoler og fant 3-4 som var villige til å leie sykkel. Ingen av disse klaffet med sensor og oppkjøring.

Siden oppkjøring må gjøres med godkjent kjøretøy og trafikkskolene er de eneste som har slike ser jeg at de kan bare nekte tilgang til slikt kjøretøy for å sikre seg sitt monopol. Siden jeg sitter med dokumentasjon som klart viser motivasjon er narsasistisk kontroll og ikke sikkerhet vurderer jeg et søksmål. Trist

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Juicebox »

Google.

Google irriterer meg grenseløst! Det er så sykt irriterende når noe funker så bra og man kan søke på så mye random ting man lurer på men samtidig så er det så mange som ikke klarer å bruke det?! Her må Google forbedre seg og klare å løse denne gåten! Hater Google for dette!

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Kwak »

AJ skrev: 30 des 2020, 12:56 Da gikk strømmen igjen... :-)å
Begynner å nærme seg 10 ganger i løpet av de siste 24 timene...
Grenseløst irriterende :ills !
Litt tung snø på trærne og strømmen forsvinner . i tide og utide...
Joda. Skjønner at trær gir etter for presset og knekker.
Men likevel ganske uforståelig at dette skjer.
Si meg, har de helt sluttet med å rydde strømgatene for vegetasjon som kan skade nettet straks det blir litt ruskete vær?
Og hvor ofte byttes de etter hvert så eldgamle stolpene ut med nye?

Nettleia blir bare dyrere og dyrere, mens strømnettet blir kleinere og kleinere...
AJ. Det er ett velkjent problem at trær tunge av snø faller over kraftlinjene. Dette kunne selvfølgelig enkelt vært løst ved å rydde kraftgatene på begge sider av linjen med 25-30 meter. Men det har ikke nettselskapet lov til. I konsesjonen er bredden på gata bestemt slik at nettseskapet kan kun rydde under linja og greiner på siden av linja. Og det gjør de nok sikkert. Grunnen til dette er at man ikke vil ha for brede «sår» i landskapet. Hvis det skal ryddes med sikker avstand på begge sider vil en kraftlinjegate for bli 100 meter bred. Det er altså ikke ønskelig ut fra ett visuelt synspunkt. Når strømmen kommer og går noen ganger så skyldes det at nettselskapet forsøker å brenne bort problemet ved å legge inn strømmen igjen. Dette fungerer noen ganger og er mye raskere enn å sende mannskaper ut i tung snø med motorsag. Å fjerne trær som står i spenn over kraftlinjer er også farlig arbeid.
Håper dette var oppklarende AJ, selv om det alltid vil være irriterende når strømmen går.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av AJ »

Grei forklaring der, Kwak :drg .

Litt feil ordbruk fra meg i innlegget, egnet til litt misforståelse.
Med "strømgater" mener jeg ikke bare de brede kraftgatene. Her i distriktet er det ikke der strømbruddproblemet ligger.
Bruddene skjer derimot ellers i distriktet noe vi merket til gangs vinteren 2011 da flere trær falt over ledningen og faktisk også stolpene. Det førte selvfølgelig til et langvarig strømbrudd, bortimot et døgn, så vidt jeg husker.
Var selv med på å rydde opp etter dette uværet og sikret meg vinterved for en vinter.
Ikke så galt at det ikke er godt for noe - den gangen, altså ;) .

Så det er det som irriterer meg; at e-verket her i distriktet ikke følger med på hvordan vegetasjonen til enhver tid er langs disse linjene.
De brede kraftgatene er ikke problemet. De følges opp godt nok.

Men skjer vel en endring, får man håpe, siden siste nytt her jeg bor, er at linjeeieren nå skal gi økonomisk kompensasjon (redusere nettleia) til de som ble rammet av strømbrudd over et visst antall timer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Kwak »

AJ skrev: 13 jan 2021, 09:02 Grei forklaring der, Kwak :drg .

Litt feil ordbruk fra meg i innlegget, egnet til litt misforståelse.
Med "strømgater" mener jeg ikke bare de brede kraftgatene. Her i distriktet er det ikke der strømbruddproblemet ligger.
Bruddene skjer derimot ellers i distriktet noe vi merket til gangs vinteren 2011 da flere trær falt over ledningen og faktisk også stolpene. Det førte selvfølgelig til et langvarig strømbrudd, bortimot et døgn, så vidt jeg husker.
Var selv med på å rydde opp etter dette uværet og sikret meg vinterved for en vinter.
Ikke så galt at det ikke er godt for noe - den gangen, altså ;) .

Så det er det som irriterer meg; at e-verket her i distriktet ikke følger med på hvordan vegetasjonen til enhver tid er langs disse linjene.
De brede kraftgatene er ikke problemet. De følges opp godt nok.

Men skjer vel en endring, får man håpe, siden siste nytt her jeg bor, er at linjeeieren nå skal gi økonomisk kompensasjon (redusere nettleia) til de som ble rammet av strømbrudd over et visst antall timer.
Det blir heldigvis mer og mer vanlig å erstatte trestolpelinjene med kabel i bakken. Det burde løse mye av problemet. Som en kuriositet kan jeg nevne at ett av problemene med trestolper, både for el- og telenettet er hakkespett.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev:Men skjer vel en endring, får man håpe, siden siste nytt her jeg bor, er at linjeeieren nå skal gi økonomisk kompensasjon (redusere nettleia) til de som ble rammet av strømbrudd over et visst antall timer.
Kwak skrev:Det blir heldigvis mer og mer vanlig å erstatte trestolpelinjene med kabel i bakken. Det burde løse mye av problemet. Som en kuriositet kan jeg nevne at ett av problemene med trestolper, både for el- og telenettet er hakkespett.
Lurer på det der med kompensasjon - vårt selskap blir belastet med KILE-avigift for hvert eneste blink og avbrudd - disse pengene kommer ikke oss som kunder til nytte - men havner hos NVE ? tror jeg.

Men hos oss har vi brukt masse , MASSE, penger på å kable alt fra distribusjon til høyspent og vi har gått fra for 20 år siden å ha 30 talls strømbrudd i alt fra noen timer til 14 dager og sone utkoblinger - til at folk nå har glemt hvor lommelykt og stearinlys er og skriker høylydt opp om blink i tilførselen.

Som en kuriositet så kan det nevnes at vi her har en lokalradio som bytter navn fra Radio Nordkapp - til - Radio Strømlaus og er kraftlagets forlengede arm. Fra at den tidligere har vært operativ ukesvis i strekk så er det nå i moderne tid ikke vært navnebytte på aldri så lenge. Selv vår lokale kringkastingssjef kunne ikke i farta huske når den site hadde vært.

Ja vi går mot bedre tider :twothumbs:
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar