Eldre og klassiske lett motorsykler …

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

I 1996 ble det innført 125 cm³ som største volum som kunne kjøres etter fylt 16 år men når ble 100 cm³ innført, det var jo 125 cm³ på -60 tallet ?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av bm »

Kem brydde seg, vi kjørte det meste med motor og to hjul, så lenge du ikke ble stoppet..
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av Geiroe »

Innført med de kjøretøyforskriftene i 1971.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

bm skrev: 26 des 2020, 21:50 Kem brydde seg, vi kjørte det meste med motor og to hjul, så lenge du ikke ble stoppet..
Helt klart men alikevel så ble reglene endra :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

Geiroe skrev: 26 des 2020, 21:54 Innført med de kjøretøyforskriftene i 1971.
Takker! Ble innført så tidlig ja :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

Siterer fra kjøretøyforskriften fra 1.1.1971
Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 50 cm3 og/eller ytelse over 1,84 kW ECE, og/eller som er konstruert for en hastighet over 50 km/t, men som har slagvolum ikke over 100 cm3, ytelse ikke over 5,15 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 80 km/t.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av Relax »

Et eller annet sted kom det et tillegg, eller unntak, som gjorde at man kunne kjøre Tempo 125 cm3 eller 150 cm3 den gangen tror jeg !?
"Do the right thing"

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

Det var en overgangsperiode på to år, det vil si at de som hadde tatt førekort på lett mc i forkant av 1.1.1971 fikk fortsette å kjøre 125 kubikk dvs to år?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av ejs »

125 kubikkere registrert før dette var fremdeles lettvektere etterpå.🐥
Jeg kunne ha kjøpt en brukt 125 i 1974 når jeg tok lettlappen :redface :thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

Tempo ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

Relax skrev: 27 des 2020, 15:53 Et eller annet sted kom det et tillegg, eller unntak, som gjorde at man kunne kjøre Tempo 125 cm3 eller 150 cm3 den gangen tror jeg !?
Noen som finner tillegget ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av ejs »

dypen skrev: 28 des 2020, 23:49
Relax skrev: 27 des 2020, 15:53 Et eller annet sted kom det et tillegg, eller unntak, som gjorde at man kunne kjøre Tempo 125 cm3 eller 150 cm3 den gangen tror jeg !?
Noen som finner tillegget ...
Var vel bare noen biltilsyn som lokalt sa at det var ok å kjøre Tempo 150 på lettlappen.
Tempoklubben mener dette iallefall.
100cc grensa hadde jo ikke tilbakevirkende kraft. :sorry
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av Kjellrf »

Veit at bla kjøreskolesykler fikk unntak fra regelen om max 7hk, og kunne fjærne plomba, pga kjøring med tung passasjer...
En jeg kjenner, kjøpte en godkjent CB100 K3 uten plombe og med 124ccm sylinder fra en kjøreskole.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av ejs »

Når jeg tok lettlappen i 1974 kjørte jeg først opp på en 350 yamaha skolesykkel, strøk.
Noen dager senere kjørte jeg opp på en suzuki 400.
Så lokale tilpasninger javisst. :thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av dypen »

Har vært i Sverige en tur sammen med en fyr som er 11 år yngre enn meg og vi snakket blant annet om lette motorsykler som jeg er godt kjent med fra min tid men har ikke fulgt med etter det.

Han kjørte Honda CB100 som har vært med lenge, to kompiser av han kjørte Yamaha RD80 som var ukjent for meg.

På min tid husker jeg vi hadde Kawasaki 90 og Suzuki 80 som det var en av hver i bygda og vil tro det ikke ble solgt mange av da 125 og 100 var mest attraktive.

Har du kjennskap til lett mc fra din tid som var vanlig eller noen litt uvanlige ?

Fant litt info om RD80
https://de.wikipedia.org/wiki/Yamaha_RD_80_LC

https://de.wikipedia.org/wiki/Yamaha_RD_80_MX
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar