Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Sattphalat »

AJ skrev:Hvordan 2021 sesongen blir er ikke så lett å forutsi slik situasjonen er nå om dagen.
Men det jeg har lyst til er å satse mer på teltovernattinger.
Utstyrsmessig har jeg alt som trengs for gode overnattinger og matlaging.
Så får man se om lysten er like stor når sesongen endelig er i gang igjen om noen få måneder.
Koronasituasjonen vil nok absolutt være med på å avgjøre både hvor man reiser og hvor og hvordan man overnatter.
Er ikke du pensjonist nå?
Da er det vel bare dørstokkmila som står i veien.
"Just do it" er det noen som sier.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37940
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Sattphalat skrev: 29 des 2020, 17:01
AJ skrev:Hvordan 2021 sesongen blir er ikke så lett å forutsi slik situasjonen er nå om dagen.
Men det jeg har lyst til er å satse mer på teltovernattinger.
Utstyrsmessig har jeg alt som trengs for gode overnattinger og matlaging.
Så får man se om lysten er like stor når sesongen endelig er i gang igjen om noen få måneder.
Koronasituasjonen vil nok absolutt være med på å avgjøre både hvor man reiser og hvor og hvordan man overnatter.
Er ikke du pensjonist nå?
Da er det vel bare dørstokkmila som står i veien.
"Just do it" er det noen som sier.
Så sant som det er skrevet :crazy: .
Og det et nok ganske sikkert sånn jeg kommer til å gjøre det også når lysten og været spiller på lag :thumleft .
Pakkerutinen på sykkelen et godt drillet, så man er reiseklar rimelig kjapt :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Sattphalat »

AJ skrev:
Sattphalat skrev: 29 des 2020, 17:01
AJ skrev:Hvordan 2021 sesongen blir er ikke så lett å forutsi slik situasjonen er nå om dagen.
Men det jeg har lyst til er å satse mer på teltovernattinger.
Utstyrsmessig har jeg alt som trengs for gode overnattinger og matlaging.
Så får man se om lysten er like stor når sesongen endelig er i gang igjen om noen få måneder.
Koronasituasjonen vil nok absolutt være med på å avgjøre både hvor man reiser og hvor og hvordan man overnatter.
Er ikke du pensjonist nå?
Da er det vel bare dørstokkmila som står i veien.
"Just do it" er det noen som sier.
Så sant som det er skrevet :crazy: .
Og det et nok ganske sikkert sånn jeg kommer til å gjøre det også når lysten og været spiller på lag :thumleft .
Pakkerutinen på sykkelen et godt drillet, så man er reiseklar rimelig kjapt :prf .
Jeg tenker jeg skal ta en liten langtur nordover til sommeren. Øst-Finnmark .
Har aldri vært der. Å synes det er litt synd. Blir sikkert en "engang i livet tur"
Satser på å kjøre alene på lavkost. Det passer best for meg.
Jeg er slik at jeg er lei, å lengter hjem etter 3 dager. Men kjører en alene kan en legge seg i lyngen å sove hvis en er sliten.
Se Dagsrevyen på iPaden om kvelden . Eller Messenger med familien.
Ta en hviledag uten at det går ut over noen andres forventninger. Lage god vanlig mat.
Men jeg er i arbeid, så det er bare noen korte ferieuker som er aktuelt.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 29 des 2020, 13:02
Bjerknez skrev: 29 des 2020, 09:19 Grunnene er en og alene at jeg ikke liker å ta medisiner før jeg faktisk trenger dem. Jeg tar ikke en paracet forsi jeg er redd for å få vondt i hodet. Jeg tar en paracet forsi jeg HAR vondt i hodet.
Her må tankegangen din justeres på. Jeg skjønner hva du vil si, men det blir helt feil å skrive det du skriver. Det er skremmende hvor mange av jordas befolkning som ikke skjønner konseptet med en vaksine.
Bjerknez skrev: 29 des 2020, 09:19 At denne vaksinen ble til på meget kort tid er en annen grunn til at jeg er skeptisk. Grunnen er at jeg vet det er mye prestisje, politikk og penger rundt dette. Jeg vil ikke være noen forsøkskanin.
Du er ikke en offentlig person, "influencer"(hater dette ordet), lege and what not, så man kan ikke si at du burde være forsiktig med det du mener om slike saker. Det har vært forklart altfor mange ganger hvordan denne vaksinen har blitt utviklet i rekordfart, om man gidder å lese så har man veldig lite grunn til å være skeptisk til utviklingen og teknologien. Det er ikke akkurat de driver med hastegodkjenning av prøvene bare for å pushe ut vaksinene fortest mulig, og protokollene for å sikkerhetssjekke disse prøvene er fortsatt like høy.

Og sist, vi kan ikke sammenligne forskningen mellom kreft og kovid(virus).
Ingen grunn til å justere tankegangen min. Spesielt siden du egentlig skjønte hva jeg mente. Stikkordet er "metafor".

Poenget mitt var at slik situasjonen min nå er, så har jeg ikke noe behov for noen vaksine mot covid. Spesielt siden jeg ikke er i risikogruppen samt det andre jeg nevnte.

Jeg vet hva en vaksine er, men mener samtidig at man kanskje ikke bør proppe hver og en full av denne vaksinen. Bruk den på folk som faktisk kan ha nytte av den og ikke på alle.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 29 des 2020, 18:20 Ingen grunn til å justere tankegangen min. Spesielt siden du egentlig skjønte hva jeg mente. Stikkordet er "metafor".
La meg ordlegge meg annerledes; jeg skjønte hva du prøvde å si, men "metaforen" din er på bærtur. Det er riktig som du sier, man skal ikke ta seg en paracet før man får hodepine. Man skal heller ikke ta en vaksine mot noe når man feks har covid. Man tar det før man har fått det, for det er slik vaksiner fungerer. Du vet allerede prinsippet med å vaksinere seg, så jeg lar være å forklare hvorfor.
Bjerknez skrev: 29 des 2020, 18:20 Jeg vet hva en vaksine er, men mener samtidig at man kanskje ikke bør proppe hver og en full av denne vaksinen. Bruk den på folk som faktisk kan ha nytte av den og ikke på alle.
Av ren nysgjerrighet, siden du vet hva vaksine er, hva mener du når du sier at man kanskje ikke bør proppe folk av denne vaksinen? Mener du covid-vaksinen eller generelt vaksiner?

De som har nytte av denne vaksinen og generelt alle vaksiner er både friske som deg og meg og folk i risikogruppen. Stikkordet er "flokkimmunitet".

Denne type flokkimmunitet SKAL IKKE sammenlignes med det svenskene drev med, just in case folk trodde det var det samme :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg mener at man ikke bør gi folk som i utgangspunktet er friske eller ikke befinner seg i risikogruppen. Jeg mener vaksinen bør gis til dem som er mest utsatte eller faktisk med stor sannsynlighet dør av følgene etter covid.

Jeg kommer vertfall ikke til å ta denne vaksinen før jeg evt. må. Derfor brukte jeg metaforen over. Gi vaksinen til dem som faktisk trenger den, og ikke til alle og enhver. Da mener jeg eldre mennesker med underliggende sykdommer etc.

Dem burde kanskje også spart noen liter til enkelte menigheter rundt om, for det er tydeligvis viktigere med disse møtene enn alt annet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Faktisk burde mange andre land fått vaksinen før Norge. Vi er kanskje dem som har klart oss best av alle land. Vertfall er vi en av dem. Sverige trenger vel denne vaksinen langt mer enn oss feks.?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 29 des 2020, 21:29 Jeg mener at man ikke bør gi folk som i utgangspunktet er friske eller ikke befinner seg i risikogruppen. Jeg mener vaksinen bør gis til dem som er mest utsatte eller faktisk med stor sannsynlighet dør av følgene etter covid.

Jeg kommer vertfall ikke til å ta denne vaksinen før jeg evt. må. Derfor brukte jeg metaforen over. Gi vaksinen til dem som faktisk trenger den, og ikke til alle og enhver. Da mener jeg eldre mennesker med underliggende sykdommer etc.

Dem burde kanskje også spart noen liter til enkelte menigheter rundt om, for det er tydeligvis viktigere med disse møtene enn alt annet.
Nå er det jo et køsystem og folk som MÅ ha denne vaksinen er først i køen og deretter. :thumleft

Jeg mener fortsatt metaforen din ikke faller på rett plass og er helt feil. Det er som å si; jeg spiser ikke epler fordi jeg sparker fotball. Gir ingen mening.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, i starten er det køsystem fordi vi kun får et begrenset antall, og da må dem prioritere, noe som forøvrig er bra. Men på sikt eter ett åt eller to, eller tre så kan kanskje hvem som helst ta denne dosen og dt er jeg ikke helt tilhenger for, for egen del.

Angående metafor så tror jeg kanskje du missforstår hva en metafor er? "Jeg spiser ikke epler fordi jeg sparker fotball" er et dårlig eksempel.

Så ja jeg skjønner at det er et køsystem og det er nok bare de som absolutt trenger den som får den først, å slik bør det være. Men det jeg mener er at det er liten vits for oss andre og "trygle" om en dose av vaksinen. Jeg tror (jeg sier tror) at magefølelsen min sier at denne vaksinen ikke er like effektiv som den sies å være da den er for dårlig testet (i følge en bekjent som er lege). At den har en virkning er ganske sikkert, men bivirkningene er det ingen som vet noe som helst om. Vertfall ikke over tid.

Jeg tror fortsatt det er mye medieomtale og prestisje rundt denne vaksinen, noe jeg ikke helt er så veldig glad for.

Men jeg synser jo akkurat som de fleste andre her og det er bare tiden som viser hvem som har "rett".

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1304
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Tegnell-metoden funka ikke, det er vel godt nok dokumentert gjennom dødstallene i Sverige.
Ettersom denne muterte varianten er veldig mye mer smittsom, så kom vaksinen i grevens tid.
Tiden vil vise om kappløpet mellom vaksinen og viruset vil gi oss en mer normal sommer enn årets.
Det som er sikkert er at i hvert fall jeg skal bidra med å ikke være en smittebærer å ta vaksinen da min tur kommer.

Husk at det her er første gang vi har en erklært pandemi i Norge siden spanskesyken og kan ikke sammenliknes med verken sesonginfluensa, fugleinfluensa eller svineinfluensa. Smittsomheten er mye høyere og da utbredelsen blir høy blir dødstallene også høye.
Man tar ikke en sånn vaksine kun for sin eget ego, men for å beskytte hverandre og etterkommere mot en pandemi.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6980
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Det er fint at det er kommet en vaksine, og det kommer flere.
Jeg er pessimistisk og tror at det blir en oppblomstring av korona, ganske enkelt for at når det er vaksine tilgjengelig vil flere gi faen i rådene fra FHI.
Så neste år vil vi nok ha omtrent like mye restriksjoner som i år.
For min del spiller det liten rolle, både jeg og mine har hatt full jobb hele tiden til nå, men det kan bli etpsr spennende uker nå etter nyttår.
Da kommer mange polakker tilbake fra juleferie i hjemlandet og vi har over 20 av dem på jobben.
Når det gjelder mc-sesongen tar jeg den som den kommer.
Kanskje det ikke blir noen større treff, gjengen på benken vil nok samles uansett og på tur er man rimelig sikker på å ikke smitte eller bli smittet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »

Hmm, er alle kjent med hvorfor vi ikke lenger er plaget av kopper, tuberkulose og polio? Hint: det er ikke fordi en mindre gruppe "i risikosone med underliggende sykdom" fikk vaksine... Men skal gi et retorisk poeng for at det om et år eller to sikkert finnes bedre og mer gjennomprøvde covid-vaksiner enn den som sendes ut nå.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Sattphalat »

pekle skrev:Hmm, er alle kjent med hvorfor vi ikke lenger er plaget av kopper, tuberkulose og polio? Hint: det er ikke fordi en mindre gruppe "i risikosone med underliggende sykdom" fikk vaksine... Men skal gi et retorisk poeng for at det om et år eller to sikkert finnes bedre og mer gjennomprøvde covid-vaksiner enn den som sendes ut nå.
Ikke Bjerknes ser det ut for.. :-)
Heldigvis fikk han koppervaksine før han klarte å nekte ;-)
Tuberkulose dukker opp i Norge regelmessig som importsmitte. Begynner også å bli resistent har jeg hørt.
Vaksine er viktig. Jeg tror jeg skal se om det er nødvendig å fylle opp reisevaksinene i år også. Mange år siden jeg har tenkt på det.
Liker en å reise litt så må en ha vaksinekortet i orden.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 29 des 2020, 22:58 Angående metafor så tror jeg kanskje du missforstår hva en metafor er? "Jeg spiser ikke epler fordi jeg sparker fotball" er et dårlig eksempel.
Ja, jeg antydet heller ikke at den skulle være et bra eksempel heller.
Bjerknez skrev: 29 des 2020, 22:58 Grunnene er en og alene at jeg ikke liker å ta medisiner før jeg faktisk trenger dem. Jeg tar ikke en paracet forsi jeg er redd for å få vondt i hodet. Jeg tar en paracet forsi jeg HAR vondt i hodet.
Sammenlignet med ditt eksempel om du her drar paracet mot en vaksine så er det ikke mye du kan si :D

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av ejs »

MC sesongen i 2021 tar jeg som den kommer. Turer blir det.
Å ikke ta vaksinen mener jeg er veldig egoistisk.
Det blir å velge vekk ett ubehag og heller la bestemor dø. :O
If it ain't broke, I'll break it.

Svar