Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Heey,
Kjørt for det meste streetfightere, men sikler litt på en supermotard nå. Jeg er vell en typisk søndagskjører som liker litt aktiv landevegskjøring, og for meg er suspensjon setup veldig viktig. Prøvde MT07 i sommer og ble overrasket over hvor dårlige dempere den hadde, føltes som en trampoline med hjul. Mulig jeg er litt bortskjemt men det får meg til å lure på hvordan det er å kjøre supermotards når man er glad i litt aktiv landevegskjøring? Kommer til å prøvekjøre en til våren, men hadde satt pris på input fra de som har erfaring
Kjørt for det meste streetfightere, men sikler litt på en supermotard nå. Jeg er vell en typisk søndagskjører som liker litt aktiv landevegskjøring, og for meg er suspensjon setup veldig viktig. Prøvde MT07 i sommer og ble overrasket over hvor dårlige dempere den hadde, føltes som en trampoline med hjul. Mulig jeg er litt bortskjemt men det får meg til å lure på hvordan det er å kjøre supermotards når man er glad i litt aktiv landevegskjøring? Kommer til å prøvekjøre en til våren, men hadde satt pris på input fra de som har erfaring
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Jeg er ikke blant de med mye supermotard erfaring, men har noen mil med Husaberg 570 og 450 på asfalt, grus og på vinterføre.
Synes denne funka veldig bra på asfalt, selv med knastedekk. Lang fjæringsvei med det mange antakelig vil oppleve som noe svampaktig karakter. Men jeg synes altså at dette funket bra ved aktiv kjøring på svingete asfaltveier.
Kjørekomforten for øvrig er så som så... med en sal som minner mer om en 2x4 plankebit enn en MCsal...
Synes denne funka veldig bra på asfalt, selv med knastedekk. Lang fjæringsvei med det mange antakelig vil oppleve som noe svampaktig karakter. Men jeg synes altså at dette funket bra ved aktiv kjøring på svingete asfaltveier.
Kjørekomforten for øvrig er så som så... med en sal som minner mer om en 2x4 plankebit enn en MCsal...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Kjørekomforten er ikke så viktig for min del da det som regel er kortere turer jeg kjører. Men er litt redd for som du sier at det kan oppleves som svampaktig. Men du kjørte vell enduro? Mulig SM har noe stivere dempere. Men ser for meg at dette varrierer litt fra modell til modell sikkert. Får neste bare prøve og se selv hvordan de er å kjøre til vårenAJ skrev: ↑23 des 2020, 12:05 Jeg er ikke blant de med mye supermotard erfaring, men har noen mil med Husaberg 570 og 450 på asfalt, grus og på vinterføre.
Synes denne funka veldig bra på asfalt, selv med knastedekk. Lang fjæringsvei med det mange antakelig vil oppleve som noe svampaktig karakter. Men jeg synes altså at dette funket bra ved aktiv kjøring på svingete asfaltveier.
Kjørekomforten for øvrig er så som så... med en sal som minner mer om en 2x4 plankebit enn en MCsal...
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Du har nok rett i at det var enduromodellen jeg kjørte. Med supermotard hjul og dekk ved et par anledninger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23239
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Det at MT serien har dårlige dempere er ikke akkurat et ukjent fenomen desverre. Det er der Yamaha velger å spare inn virker det som. Jeg har kjørt en Supermotard. KTM SMC690. En utrolig artig og leken sykkel som er morsom på småveier. Jeg kjørte ikke langt på den, men fikk et godt inntrykk. Til landeveikjøring så er den nok en artig sak.
Re: Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Lang fjæringsvei er ikke det samme som myk og svampete men blir selvfølgelig det om setter 17" på endurosykkel. Hatt KTM 690 SMC og har KTM 990 SMR, begge meg glimrende fjæring, fast nok i masse vis (eller mykere om slipper opp, fullt justerbare selvfølgelig).
Supermotard er gull til aktiv landeveieskjøring
Supermotard er gull til aktiv landeveieskjøring
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Funker fint, problemet er salen som regel. Som AJ også skriver kunne det like gjerne vært en tofire.
Kjørte en på langtur en gang, skulle til Valdres fra Oslo, og da jeg var kommet til Hallingby vær ræva ferdig Bortsett fra det var det en glede.
Kjørte en på langtur en gang, skulle til Valdres fra Oslo, og da jeg var kommet til Hallingby vær ræva ferdig Bortsett fra det var det en glede.
Sist redigert av FredrikE24 den 23 des 2020, 21:34, redigert 1 gang totalt.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Sted: Kristiansand
Re: Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Glimrende til landevei, kjempemoro.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Har ikke prøvd selv, men har sett at det går greit unna på Rudskogen med supermotard. Da med 17" og sportslige dekk. Så ja, kjøp og kjør 🏍
Re: Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Kan være vi snakker om litt forskjellige ting når vi referer til supermotard. Det begynte vel så vidt vet i Paris med at noen satte 17" på crossere for å rase rundt i bygatene. Fremdeles så er vel det det mest rendyrkede supermotarden, ta en cross eller endurosykkel og sette på 17" men gjerne også andre dempere og bremser.
Eller man kan kjøpe ferdig supermotard, hatt KTM 450 SMC, den kom ferdig med alt dette og slicks, ren banesykkel og uten lys og ikke registrerbar. Men fremdeles veldig nær det opprinnelige konseptet. Og da med 2x4 sete selvfølgelig.
Men siden har MC leverandørene tolket Supermotard veldig fritt, får jo 1200SM, det eneste som vel er igjen av supermotard er oppreist sittestilling og god fjæringsvei. Og da ikke lengre 2x4 sete, setet på min 990SMR er bredt og mykt
Og så har man ymse varianter mellom disse ytterpunktene, KTM690SMC f.eks. har smal/hard sal men ikke så ille som mange skal ha det til, kjørt 200 mil i Alpene med dette. Men finnes masse ettermarkedsseter tilgjengelig så lett å løse for de med sensitiv stuss.
MT07 har aldri jeg tenkt på som supermotard, har vel ikke spesielt lang fjæringsvei, er vel mer streetfighter (som også er blitt rimelig fritt tolket etterhvert).
Eller man kan kjøpe ferdig supermotard, hatt KTM 450 SMC, den kom ferdig med alt dette og slicks, ren banesykkel og uten lys og ikke registrerbar. Men fremdeles veldig nær det opprinnelige konseptet. Og da med 2x4 sete selvfølgelig.
Men siden har MC leverandørene tolket Supermotard veldig fritt, får jo 1200SM, det eneste som vel er igjen av supermotard er oppreist sittestilling og god fjæringsvei. Og da ikke lengre 2x4 sete, setet på min 990SMR er bredt og mykt
Og så har man ymse varianter mellom disse ytterpunktene, KTM690SMC f.eks. har smal/hard sal men ikke så ille som mange skal ha det til, kjørt 200 mil i Alpene med dette. Men finnes masse ettermarkedsseter tilgjengelig så lett å løse for de med sensitiv stuss.
MT07 har aldri jeg tenkt på som supermotard, har vel ikke spesielt lang fjæringsvei, er vel mer streetfighter (som også er blitt rimelig fritt tolket etterhvert).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Går veldig greit. Gudene skal vite ikke har Rossis talent men kjørt en del på bane for noen år siden og klarer fremdeles å klore meg fast i rask gruppe når kjører en sjelden gang selv om mangler 50hk ifht mange. Blitt 52 år og bestefar så ikke så tøff som en gang var men likevel:
Her er KTM 690 SMC hadde i hhv racemodus og turmodus (samme sykkel). Kjørte i rask gruppe med den også, ble parkert på slettene men i de svingete partiene var det ingen som var raskere:
Får legge til at på slike veier som du ser i bakgrunnen (Silvretta Hochalpenstrasse) er det ingen sykkel i verden som er morsommere enn en KTM 690 SMC. Så får man heller lide litt på transport (men tok AutoZug ned da selvfølgelig).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Dette høres lovende ut, kjenner jeg gleder meg veldig til våren nå. Og nei jeg ser ikke på MT07 som en supermotard, brukte det bare som ett eksempel, da jeg bare har hørt gode ord den sykkelen, men da jeg fikk gleden av å kjøre den selv ble jeg skikkelig ovverrasket over mangelen på "bakkekonktakt" sykkelen hadde på landevegen.
Til de med erfaring hvilken supermotard hadde dere valgt om suspension er det viktigste? Sikler litt på 690 smcr, 701 supermoto og også DRZ400SM.
Til de med erfaring hvilken supermotard hadde dere valgt om suspension er det viktigste? Sikler litt på 690 smcr, 701 supermoto og også DRZ400SM.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
Re: Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
Kule bilder Dette så meget artig ut! , på rett strekningene kan alle være rossi men det er i svingene det telles, hehe.pingvin skrev: ↑24 des 2020, 09:02Går veldig greit. Gudene skal vite ikke har Rossis talent men kjørt en del på bane for noen år siden og klarer fremdeles å klore meg fast i rask gruppe når kjører en sjelden gang selv om mangler 50hk ifht mange. Blitt 52 år og bestefar så ikke så tøff som en gang var men likevel:
Her er KTM 690 SMC hadde i hhv racemodus og turmodus (samme sykkel). Kjørte i rask gruppe med den også, ble parkert på slettene men i de svingete partiene var det ingen som var raskere:
Får legge til at på slike veier som du ser i bakgrunnen (Silvretta Hochalpenstrasse) er det ingen sykkel i verden som er morsommere enn en KTM 690 SMC. Så får man heller lide litt på transport (men tok AutoZug ned da selvfølgelig).
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
Re: Hvordan er supermotards under aktiv landevegskjøring?
690 og 701 er jo i utgangspunktet samme sykkel men usikker på om identiske dempere, er jo forskjeller mellom modellene. Og kan fort være forskjell opp gjennom årene også, skal ikke skryte på meg å ha oversikt der. Jeg hadde en 2010 690 SMC og om noe var demperen i overkant harde. SMCen var ombygde fra 690 Enduro R og kjørte den også med enduro demperne og fungerte faktisk vel så bra på veier med mye telehiv.
Men er jo kvalitetsdempere fra WP uansett og erfaringen min er at veldig stor "range" å stille på i motsetning til en del andre sykler hvor veldig lite vindu man kan stille (om i det hele tatt justerbare). Hadde 17" til min KTM 950 Superenduro og klarte å "stramme" de opp så mye at blir for stumpete på landevei så måtte slippe opp litt igjen. Og 990 SMRen har nå er fast og fin på bane på "Sport" innstillinger men når setter på "Comfort" svelger den det meste så kan henge med kjentfolk på GS selv på dårlig vei.
Aldri hatt/kjørt DRZ400SM men tror kanskje litt mer basic mhp det meste, litt mer arbeidshest? De som vet bedre får korrigere
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days