Hva gjør du akkurat nå?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av bm »

Akkurat tilbake etter en testtur på sykkelen. Montert nyinnkjøpte originale potter og måtte bare teste disse.
Nå er det originale lydbildet tilbake (mangel på lyd). Bromlingen fra de uoriginale pottene ble for slitsom å høre på under lengre turer.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av BjørnSover »

Akkurat nå har jeg meldt meg på første mc kurs på nyåret, og prøver å se så mye YouTube filmer jeg kan - og prøver å tenke på hva sykkel jeg skal velge som første sykkel. Vet jeg ikke bør tenke for mye på det før jeg har begynt på mclappen, men klarer ikke la være 😂

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av ErikW »

BjørnSover skrev: 13 des 2020, 21:32 Akkurat nå har jeg meldt meg på første mc kurs på nyåret, og prøver å se så mye YouTube filmer jeg kan - og prøver å tenke på hva sykkel jeg skal velge som første sykkel. Vet jeg ikke bør tenke for mye på det før jeg har begynt på mclappen, men klarer ikke la være 😂
Velkommen. Da har du mye å se frem til :thumleft

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av oivindg »

BjørnSover skrev:Akkurat nå har jeg meldt meg på første mc kurs på nyåret, og prøver å se så mye YouTube filmer jeg kan - og prøver å tenke på hva sykkel jeg skal velge som første sykkel. Vet jeg ikke bør tenke for mye på det før jeg har begynt på mclappen, men klarer ikke la være Bilde
Jeg kjøpte sykkel før jeg begynte på lappen for å kunne øvelseskjøre mest mulig. Bilde
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av BjørnSover »

oivindg skrev: 13 des 2020, 22:39 Jeg kjøpte sykkel før jeg begynte på lappen for å kunne øvelseskjøre mest mulig. Bilde
Jeg har tenkt å gjøre det samme. Litt usikker på om jeg skal satse på gammel sykkel til 25.000, eller gå for noe jeg tror jeg har mer lyst på i lengden som nyere CB500x eller V-Strom 650. Tips?
ErikW skrev: 13 des 2020, 22:35 Velkommen. Da har du mye å se frem til :thumleft
Takk for det

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22852
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 13 des 2020, 23:04
oivindg skrev: 13 des 2020, 22:39 Jeg kjøpte sykkel før jeg begynte på lappen for å kunne øvelseskjøre mest mulig. Bilde
Jeg har tenkt å gjøre det samme. Litt usikker på om jeg skal satse på gammel sykkel til 25.000, eller gå for noe jeg tror jeg har mer lyst på i lengden som nyere CB500x eller V-Strom 650. Tips?
ErikW skrev: 13 des 2020, 22:35 Velkommen. Da har du mye å se frem til :thumleft
Takk for det
Hva man selv mener er et "valg for fremtiden" kommer jo litt ann på. Som første sykkel vil man stort sett bli fornøyd med alt da man ikke har noen preferanser. Men det går ikke mange månedene før man blir nyskjerrig på andre og kanskje mest trolig dyrere modeller.

CB500X er nok en sykkel jeg lett kunne styrt unna. V-strom fremstår for meg som et bedre valg. Tenker da mest på motor. V-Strom 650 koster i skrivende stund 121.000,-. Jeg ville uten tvil lagt listen litt høyere og tatt en titt på Yamaha Tracer 9 som kom med en ny modell nå i år. Merk at avgiftene kommer til å synke noe på nyåret på de fleste syklene.

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av BjørnSover »

Bjerknez skrev: 14 des 2020, 06:46 Hva man selv mener er et "valg for fremtiden" kommer jo litt ann på. Som første sykkel vil man stort sett bli fornøyd med alt da man ikke har noen preferanser. Men det går ikke mange månedene før man blir nyskjerrig på andre og kanskje mest trolig dyrere modeller.

CB500X er nok en sykkel jeg lett kunne styrt unna. V-strom fremstår for meg som et bedre valg. Tenker da mest på motor. V-Strom 650 koster i skrivende stund 121.000,-. Jeg ville uten tvil lagt listen litt høyere og tatt en titt på Yamaha Tracer 9 som kom med en ny modell nå i år. Merk at avgiftene kommer til å synke noe på nyåret på de fleste syklene.
Har du noen tanker på nytt vs brukt? Kan en tidlig 2000 mc fungere godt som sykkel å øvelseskjøre med, for så kjøpe nyere når jeg har lappen? Et av målene i år (hvis det blir noe av) er å bli med kollegaer på en tur over en kort uke. Eller er det like greit å gå for en nyere V-Strom/MT-07/9 og øvelseskjøre med den? Med litt vett mellom ørene så trenger jeg ikke vrake sykkelen under øvelseskjøring?

For info og valg av sykkel er jeg 185cm/110kg/40+år - og tror CB500x blir litt liten

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22852
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Bjerknez »

Vanskelig å svare konkret på spørsmålet ditt synes jeg. Er man redd for å vrake sykkelen under øvekjøring så er det jo ikke noe galt i å kjøpe en eldre sykkel. Samtidig blir det jo mye morsommere med en nyere sykkel. Jeg tror ikke oddsen for å komme ut for en ulykke beror på hvor gammel/ny sykkelen er.

Du er LITT høyere enn meg, veier omtrent det samme og alderen er også lik. Jeg er ganske sikker på at jeg kunne kjørt Norge rundt på en hvilket som helst sykkel (unntatt RR sykkel). Du blir vant til den sykkelen du kjøper og bygger deg egne erfaringer etter hvert.

Men man vil nok føle at en sykkel med oppreist sittestilling vil føles mer naturlig i starten. Men MT07 vet jeg nok kan bli litt i minste laget. Vertfall for min del. V-Strom/Tracer etc. vil jeg tro er gode sykler med tanke på sittestilling.

Kjører selv en S1000R og den er nok hakket mer "sportslig" når det kommer til sittestilling, men den plager meg ikke. Men salen er litt hard og knevinkelen litt i det spisseste laget. Men ikke værre enn at jeg fint klarer 2-300 mil i løpet av 2-3 sommeruker. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22852
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Bjerknez »

Men motormessig vil jeg tro Tracer 900 (Tracer 9) har et relativt heftig forsprang i forhold til de to andre syklene du nevner. Hondaen (500X) ville jeg nok avskrevet med det samme. Men det er min mening.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 760
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Audi Mannen »

Akkurat ferdig med et SJA møte for et prosjekt vi starter med i mårra hvor vi skal være med på løft og transport sikring av en liten arbeidsbåt. Den er 24m lang, 11,2m bred og veier ca 250 tonn. Denne skal løftes fra hav og ned i et lasterom. Blir morro i mårra. Dykkere og hele pakka. Skal se om jeg får til noen bilder fra ok vinkel. Arbeidsbåt produsert i Norge og solgt til det vide "utlandet"
Litt reklame her for de som liker sjøfart : https://www.moenmarin.no/ bilde på førstesiden er nogenlunde tilsvarende båt.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Rune75 »

BjørnSover skrev: 14 des 2020, 12:29
For info og valg av sykkel er jeg 185cm/110kg/40+år - og tror CB500x blir litt liten
Sett inn høyden din her. Cb500x er større/romsligere enn du tror. Det er bedre plass på den enn på BMW S1000R.

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av BjørnSover »

Rune75 skrev: 14 des 2020, 13:52 Sett inn høyden din her. Cb500x er større/romsligere enn du tror. Det er bedre plass på den enn på BMW S1000R.
Skulle det være en link på "her"?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22852
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 14 des 2020, 14:00
Rune75 skrev: 14 des 2020, 13:52 Sett inn høyden din her. Cb500x er større/romsligere enn du tror. Det er bedre plass på den enn på BMW S1000R.
Skulle det være en link på "her"?
Han mente sikkert denne siden:
https://cycle-ergo.com/

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 14 des 2020, 15:11
BjørnSover skrev: 14 des 2020, 14:00
Rune75 skrev: 14 des 2020, 13:52 Sett inn høyden din her. Cb500x er større/romsligere enn du tror. Det er bedre plass på den enn på BMW S1000R.
Skulle det være en link på "her"?
Han mente sikkert denne siden:
https://cycle-ergo.com/
Ja :redface

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av kjellv »

BjørnSover skrev: 13 des 2020, 21:32 Akkurat nå har jeg meldt meg på første mc kurs på nyåret, og prøver å se så mye YouTube filmer jeg kan - og prøver å tenke på hva sykkel jeg skal velge som første sykkel. Vet jeg ikke bør tenke for mye på det før jeg har begynt på mclappen, men klarer ikke la være 😂
Hei, og velkommen hit :thumleft

Spørsmålet du stiller kan du med fordel lage en ny tråd for, for eksempel din egen logg/blogg som mange av oss har her inne. Den er lettere å finne fram i for deg selv senere for å lese igjennom tilbakemeldinger og svar. Slike spørsmål som du stiller vil få en uendelig mengde forskjellige svar, noen anbefaler å starte med en litt tilårskommen billig sykkel, andre sikter helt på øverste hylle med det samme. Det er din jobb å sortere svarene og trekke fram de poengene som er viktig for deg og skal passe til ditt bruk og din lommebok.
Veldig mange opplever gjerne lysten til å bytte sykkel og prøve noe annet allerede etter noen måneder, nesten uansett hva man kjøper. Så dett er et vanskelig valg. I prosessen fram mot første sykkelkjøp sitter man gjerne i timevis hver dag og leser annonser på finn.no og klarer ikke å bestemme seg. Etter som tiden går er man gjerne villig til å bruke stadig mer penger på sykkelen. Selv startet jeg med A-lappen våren 2012, og leste annonser fram til langt ut på sommeren før jeg kjøpte sykkel. I starten trodde jeg en Yamaha Virago 1100 til rundt 30000 ville være midt i blinken for meg. Jeg har senere prøvekjørt flere slike, og er i dag glad jeg aldri rota bort tid og penger på denne type sykkel. Den passer ikke meg, hverken sittestilling eller kjøreegenskaper. I August 2012 endte jeg opp med en Yamaha TDM900 med fullt koffertsett og tankbag til oppunder 70000 som første sykkel. For meg ble det ganske perfekt. Jeg hadde denne i nesten tre år og kjørte 35000 km med den, og solgte den igjen for ca 60000. Altså var dette relativt billig sykkelhold. I tillegg var det en kjempegod sykkel som jeg hadde mye glede av.
Siden 2015 har jeg hatt en 2001 modell Yamaha FJR1300. Denne har også vært helt perfekt for meg. Utrolig god sykkel på langtur, helt feilfri. Det er aldri noe trøbbel med den. Nå er jeg igjen i handlemodus, har sykkelen liggende på finn.no. Lysten på noe annet ligger igjen i kroppen, men ikke slik at jeg MÅ handle. Jeg kjører gjerne en sesong til med den om den ikke blir solgt.
Uansett hva du velger vil det neppe bli feil. I hvert fall hvis du klarer å unngå å kjøpe en sykkel som har problemer med ett eller annet. Kjøp noe kurant som første sykkel, en sykkel som er salgbar igjen. Da kan du greit bytte sykkel ganske snart dersom du oppdager at du ikke traff behovet ditt i første omgang.
Lykke til i prosessen :prf

Svar