Hva har du kjøpt i dag?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
mrsap
Innlegg: 26
Registrert: 30 mai 2020, 17:45
Motorsykkelen din: Yamaha fzr600
Sted: Mo i Rana

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av mrsap »

Olav K skrev: 10 des 2020, 15:40 :twothumbs: Gratulerer med flott touringrakett :) mye kjøreglede i den der :yeyeye
Får håpe det vart lei av giring på Yamahaen men likte sittestilling så jeg er spent på denne 😀

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 10 des 2020, 16:04 Nyinnkjøpte Eleveit kombisko er i ferd med å gås inn innimellom hvilepausene :crazy:.
Godt tilbud på disse hos MC-Utstyr og dermed satt kjøpefingeren løst i avtrekkerbøylen... :knegg :

Kombi.JPG
Knæsje støvletter esse :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av FredrikE24 »

mrsap skrev: 10 des 2020, 15:29 Første gang av opplasting Bilde

Sent fra min G8441 via Tapatalk
Du har prøvekjørt den eller? Fikk du den billig nok?

Jeg ser på bildet litt antydning til oljesvetting mellom motor og gir. Det er ikke noe godt tegn.

mrsap
Innlegg: 26
Registrert: 30 mai 2020, 17:45
Motorsykkelen din: Yamaha fzr600
Sted: Mo i Rana

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av mrsap »

FredrikE24 skrev: 10 des 2020, 19:21
mrsap skrev: 10 des 2020, 15:29 Første gang av opplasting Bilde

Sent fra min G8441 via Tapatalk
Du har prøvekjørt den eller? Fikk du den billig nok?

Jeg ser på bildet litt antydning til oljesvetting mellom motor og gir. Det er ikke noe godt tegn.
Ikke prøvet. Men vært på tur med mannen 30k. Det eneste jeg vet er abs lysene blinker så den virker ikke.. Lå en ute som var gått 86000 uten at kofferter til 46000 m og samme km stand som den jeg kjøpte. Lekkasjen er vel ikke det værste? Kan skru selv. Han jeg kjøpte av har ikke vært plaget med noe uten om. Abs lyset.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av FredrikE24 »

Det går nok bra. Å skifte simringen på motoren er litt arbeid, men helt gjennomførbart.

mrsap
Innlegg: 26
Registrert: 30 mai 2020, 17:45
Motorsykkelen din: Yamaha fzr600
Sted: Mo i Rana

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av mrsap »

FredrikE24 skrev: 10 des 2020, 22:15 Det går nok bra. Å skifte simringen på motoren er litt arbeid, men helt gjennomførbart.
Hva kjøre du? Kan du mye om bmw? For da kan jo det hende jeg trenger spesialist hjelp 😀. Hva synes du om pris bare send privat mld. 😀

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Domino »

USB-kontakt med to uttak, beregnet for båt. Den har gummilokk som skal holde vannet ute når den ikke er i bruk. Jeg har kronisk "batteristatusangst", så dersom det begynner å regne vil jeg ha nok strøm til regnet slutter eller jeg når bestemmelsesstedet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av kjellv »

Domino skrev: 14 des 2020, 12:24 USB-kontakt med to uttak, beregnet for båt. Den har gummilokk som skal holde vannet ute når den ikke er i bruk. Jeg har kronisk "batteristatusangst", så dersom det begynner å regne vil jeg ha nok strøm til regnet slutter eller jeg når bestemmelsesstedet.
Koble i så fall opp dette med et relé for tenningsstrøm, så slipper du å gå fra sykkelen med ett eller annet som tapper strøm fra uttaket. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av FredrikE24 »

mrsap skrev: 10 des 2020, 23:29
FredrikE24 skrev: 10 des 2020, 22:15 Det går nok bra. Å skifte simringen på motoren er litt arbeid, men helt gjennomførbart.
Hva kjøre du? Kan du mye om bmw? For da kan jo det hende jeg trenger spesialist hjelp 😀. Hva synes du om pris bare send privat mld. 😀
Har samme sykkel. Kan lese alt om den i bloggen min her på siden!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 14 des 2020, 18:53
Domino skrev: 14 des 2020, 12:24 USB-kontakt med to uttak, beregnet for båt. Den har gummilokk som skal holde vannet ute når den ikke er i bruk. Jeg har kronisk "batteristatusangst", så dersom det begynner å regne vil jeg ha nok strøm til regnet slutter eller jeg når bestemmelsesstedet.
Koble i så fall opp dette med et relé for tenningsstrøm, så slipper du å gå fra sykkelen med ett eller annet som tapper strøm fra uttaket. :thumleft
Eller koble alle 12V uttak etc. til samme kurs som baklyset. Skulle man montere flere uttak og bruke flere til lading av telefon etc. så kan det jo hende man må oppgradere sikringen, men det måtte jeg vertfall ikke når Graaud Motor gjorde dette på min Street Triple R :)

Sikringen er jo der for å beskytte kablene og ikke baklyset. Litt værre om kabelene tar fyr enn baklyspæren ryker med tanke på konsekvensene dette får. Men jeg tror ikke dette er noe problem i det hele tatt.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Domino »

Ja, jeg tenkte å sette på en sikring så nært batteriet som mulig. Tror ikke jeg kobler med relé, kommer uansett aldri til å gå fra sykkelen med noe tilkoblet.

Eller kanskje man aldri skal si aldri?

Samme kurs som baklyset var jo en god idé. Uttaket trekker maksimalt 3,4 A, så det er vel neppe behov for noe oppgradert sikring? Den originale er på 10 A.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av cannon »

Domino skrev: 15 des 2020, 09:17 Ja, jeg tenkte å sette på en sikring så nært batteriet som mulig. Tror ikke jeg kobler med relé, kommer uansett aldri til å gå fra sykkelen med noe tilkoblet.

Eller kanskje man aldri skal si aldri?

Samme kurs som baklyset var jo en god idé. Uttaket trekker maksimalt 3,4 A, så det er vel neppe behov for noe oppgradert sikring? Den originale er på 10 A.
Bruk balyset som styrestrøm til Releet. Du skal ikke sette inn større sikring, men det er smart å sikre uttaket ditt med en egen sikring, mellom batteri+ og rele.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Hvorfor skal man bruke rele egentlig?

Pluss fra 12V uttak til styrestrømen til baklyset, og jord til, ja... jord. Så sant du ikke bruker en ytterst tvilsom tynn kabel så ser jeg ikke noe poeng med egen sikring til 12V uttaket. Selv om de så klart ikke er skadelig.

Du kan koble deg inn på styrestrøm ledningen til baklyset med en slik:
https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000030736

Så kobler du evt. bare en sikring mellom denne og 12V uttaket på feks. 3 ampere.

Men jeg ser ikke helt behov for sikring her...? Kursen har jo allerede en sikring.

Siden baklyset kun lyser når tenningen er på, så vil 12V uttaket ikke få noe strøm når tenningen er av, og omvendt.

Slik gjorde vertfall som nevnt Graarud Motor på min sykkel og det var visst ganske vanlig i følge dem.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Må bare legge til:

Et typisk 12V uttak med to eller flere USB utganger på 5V (USB er alltid 5V) gir maks 2.4 ampere. Altså 2.4 ampere fordelt på de utgangene som er der. Skal man lade GPS, mobiltelefon og nettbrett på en gang går dte veldig tregt, om det går i det hele tatt. Man kan selvsagt koble til flere USB uttak men kobler du til feks. tre USB uttak og bruker disse for det det er verdt, så står sikringen i fare for å ryke hvis den er på 10 ampere. Vertfall ikke langt unna da man deler sikring med baklykten.

I et slikt tillfelle kan man bruke feks. 12 ampere sikring. Bare sørg for at kablene er dimensjonert for maks teoretisk trekk. Med en eller to 12V uttak trenger man ikke tenke noe mer på dette. Det vil nok gå helt fint.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Domino »

Så det du sier er at denne trekker maks 2,4 og ikke 3,4?
USB.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar