Måtte google litt (etter MotoGP selvfølgelig) og ser at Road4 har seipinger foran som går helt ut på sidene, spesielt foran, mens Road 5 har bare seipinger på midten, tipper dette har mye å si ifht at mindre deigete følelse:ZZR-Erling skrev: ↑15 nov 2020, 13:37Akkurat!pingvin skrev: ↑15 nov 2020, 13:28Hvordan er forskjellen på Road 4 og Road 5 om du (eller andre) har prøvd begge deler? Endte opp med Road 4 litt tilfeldig i høst (lang historie ikke skal kjede dere med), funker for så vidt bra men synes litt "deigete" nå pusher på tørr/varm asfalt. Men tillitsvekkende på kaldt og/eller vått og for all del, funker helt greit på tørt også.ZZR-Erling skrev: ↑15 nov 2020, 12:58 Har funnet beste dekket for K1300S, Michelin Road 5, (kke forsøkt GT). Best feeedback, finest slitasjebilde, høyest formidling av "confidence" og faktisk lengst levetid.
Litt usikker på hva som er reelt og hva jeg innbiller meg men er Road 5 litt mindre "deigete" når varmt og kjører aktivt enn Road 4?
Samme følelse ga 4'ern meg også, "deigete" foran når de ble pushet, også noe trapping foran. 5'ern oppfører seg nøytralt uansett, er min erfaring.
Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
pingvin..ja det også graden av fleks i dekkside tenker jeg. Skal ikke se bort fra gummiblandingen heller, så her er det "mange spaker" å dra i for en konstruktør. 4'ern virker å være litt vel mye for roligere kjøring for min del. Skaper nok bra med varme, men på bekostning av nevnte "deigfølelse" for de som pursher mer og oftere.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Da har jeg valgt å følge råd på forumet (backet opp av god omtale ellers), ramlet over sett men nye Road 5 til 1990,- på finn.noZZR-Erling skrev: ↑15 nov 2020, 12:58 Har funnet beste dekket for K1300S, Michelin Road 5, (kke forsøkt GT). Best feeedback, finest slitasjebilde, høyest formidling av "confidence" og faktisk lengst levetid. Mange løfter Angel GT opp i skyene, men der må jeg si jeg ble skuffet. Både det, Roadatack 3 GT og Roadtec 01 hadde betydelig mer slitasje foran enn Road 5. Mulig man kommer ut ulikt for man har ulikt kjøremønster, jeg bremser foran og holder litt inn i sving for så å slippe gradvis opp, når jeg kjører aktivt.
Anyway, Road 5 oppleves som sporty, altså lett nedlegg i initial fase, så lett at det krever viss tilvenning. Ser jo at det har spissere profil enn mange andre. Jeg liker ikke for "tippy" dekk heller, liker litt! motstand og stabilitet, og der synes jeg Road 5 traff veldig bra. Skal nevnes at jeg har lettere felger enn std K1300S, det merkes også betydelig ved innganger i svinger faktisk, og ved raske kursendriner (s-svinger).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Domino
- Innlegg: 1071
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Når jeg søker opp sykkelen på vegvesenets sider står det at framdekket skal være 120/70 R 17, men i all litteratur står det 120/60 R 17. Har dette noen praktisk konsekvens? Og vil dette være et problem dersom jeg kjøper 60-profil og blir stoppet i kontroll? Det er jo sannsynligvis bare en tastefeil hos Vegvesenet.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Sjekk først hva som står på sykkelen ,nå. Og om det stemmer med dine funn ,så bør du ved neste anledning be dem rette opp feilen. Men inntil videre hadde jeg kjørt med dimmensjon som er på sykkelen.Domino skrev: ↑26 nov 2020, 10:54 Når jeg søker opp sykkelen på vegvesenets sider står det at framdekket skal være 120/70 R 17, men i all litteratur står det 120/60 R 17. Har dette noen praktisk konsekvens? Og vil dette være et problem dersom jeg kjøper 60-profil og blir stoppet i kontroll? Det er jo sannsynligvis bare en tastefeil hos Vegvesenet.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 707
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hva bruker folket med sykler som GS, der det er mest asfalt, men også takle noen grusturer?
Noen som kjenner til Continental TKC70 og Michelin Anakee
Noen som kjenner til Continental TKC70 og Michelin Anakee
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37981
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
På ingen måte verdens beste løs- og rullegrusdekk, men mer enn gode nok på fast grusdekke, som veien opp her jeg bor. Hvilket betyr at jeg kjører på grusvei hver gang jeg kjører hjemmefra.
Og dekkene jeg snakker om Mitas Terra Force-R. Er på mitt tredje sett på KTM 1290 SA.
De dårligste dekkene jeg har hatt på mine to KTM'er er Metzeler Next og Pirelli, men husker ikke hvilken dekkmodell det var.
Ser ikke for meg å bytte til annet dekk enn Mitas når det er tid for bytte neste gang.
Kjører minst 15K på disse dekkene.
Kjørte på Mitas på turen vår i september.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Misvisningen på speedometer reduseres hvis du kjører med høyere profil enn den sykkelen er spesifisert med. Det er nesten alltid best å bruke dimensjoner som er spesifisert av fabrikken.Domino skrev: ↑26 nov 2020, 10:54 Når jeg søker opp sykkelen på vegvesenets sider står det at framdekket skal være 120/70 R 17, men i all litteratur står det 120/60 R 17. Har dette noen praktisk konsekvens? Og vil dette være et problem dersom jeg kjøper 60-profil og blir stoppet i kontroll? Det er jo sannsynligvis bare en tastefeil hos Vegvesenet.
-
- Innlegg: 707
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja AJ, har tenkt litt på de. Lurer på å forsøke de altså. Hvor handler du de og legger om?AJ skrev: ↑26 nov 2020, 18:22På ingen måte verdens beste løs- og rullegrusdekk, men mer enn gode nok på fast grusdekke, som veien opp her jeg bor. Hvilket betyr at jeg kjører på grusvei hver gang jeg kjører hjemmefra.
Og dekkene jeg snakker om er Mitas Terra Force-R. Er på mitt tredje sett på KTM 1290 SA.
De dårligste dekkene jeg har hatt på mine to KTM'er er Metzeler Next og Pirelli, men husker ikke hvilken dekkmodell det var.
Ser ikke for meg å bytte til annet dekk enn Mitas når det er tid for bytte neste gang.
Kjører minst 15K på disse dekkene.
Kjørte på Mitas på turen vår i september.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37981
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg både kjøper og får gjort jobben hos Hadeland MC ikke langt unna her jeg bor.
Litt langt unna for deg...
Men om du likevel tar en tur dit så fort 2021 sesongen er i gang må du endelig gi meg beskjed, så stikker jeg bortom en tur.
Også kan vi ta en liten lokal sightseeing mens du er her .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 707
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Skal vurdre det vettu, så sier ifra daAJ skrev: ↑26 nov 2020, 20:47Jeg både kjøper og får gjort jobben hos Hadeland MC ikke langt unna her jeg bor.
Litt langt unna for deg...
Men om du likevel tar en tur dit så fort 2021 sesongen er i gang må du endelig gi meg beskjed, så stikker jeg bortom en tur.
Også kan vi ta en liten lokal sightseeing mens du er her .
Blir ikke bytte før midtsommer i så fall.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hei!
Jeg la i sommer om til TkC70 på min 1250 GSA. Kjører for det meste asfalt, men tar også noen turer på grusen. Jeg er så langt veldig fornøyd med disse dekkene. De sitter godt på både tørt og vått føre, på asfalt og grus. Grunnen til at jeg valgte å prøve disse var etter å ha lest mange gode tilbakemeldinger fra GS-eiere
- Domino
- Innlegg: 1071
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja, jeg tenker jo også at det er en grunn til at produsenten har valgt akkurat den dimensjonen. Jeg kan eventuelt prøve et spørsmål på et utenlandsk ZZR-forum.cannon skrev: ↑26 nov 2020, 19:01Misvisningen på speedometer reduseres hvis du kjører med høyere profil enn den sykkelen er spesifisert med. Det er nesten alltid best å bruke dimensjoner som er spesifisert av fabrikken.Domino skrev: ↑26 nov 2020, 10:54 Når jeg søker opp sykkelen på vegvesenets sider står det at framdekket skal være 120/70 R 17, men i all litteratur står det 120/60 R 17. Har dette noen praktisk konsekvens? Og vil dette være et problem dersom jeg kjøper 60-profil og blir stoppet i kontroll? Det er jo sannsynligvis bare en tastefeil hos Vegvesenet.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Spør kawasaki-forhandler.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1306
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Høres bra ut, for jeg har kjøpt TKC 70 som skal på min før neste sesongstart!Ketil skrev: ↑27 nov 2020, 07:54Hei!
Jeg la i sommer om til TkC70 på min 1250 GSA. Kjører for det meste asfalt, men tar også noen turer på grusen. Jeg er så langt veldig fornøyd med disse dekkene. De sitter godt på både tørt og vått føre, på asfalt og grus. Grunnen til at jeg valgte å prøve disse var etter å ha lest mange gode tilbakemeldinger fra GS-eiere
Leste også snikkeren-mc sin test av disse og tenkte at det ikke kunne bli feil til mitt bruk, som er mest tørr og våt asfalt, men også litt grus.