Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av dypen »

Hva skal man si ...
Ifølge arbeidsgiver skal håndverkeren ha sagt til kunden at han «sikkert hadde pult datteren» hans. Kunden var styreleder i et stort firma i drammensdistriktet med flere hundre millioner i omsetning. Uttalelsen kom under befaring der også arbeidsgiver var til stede og hørte hva som ble sagt.

– Den sjokkerende stygge praten til kunden vedrørende datteren, viser holdninger av en karakter som veiledning, opplæring eller nærmere drøftelser fra vår side ikke kan avhjelpe. Fra vår side kan vi overhodet ikke ta risikoen på at noe lignende skjer igjen, står det i oppsigelsesbrevet.
6F357A1E-984F-4ABF-9101-E28D4248AADC.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av AJ »

Tonen kan være røff blant kolleger på mange arbeidsplasser og en uttalelse overfor dem om at man muligens har hatt seg med dattera til en betydelig kunde, kan kanskje være innafor.

Men alle antenner og mellommenneskelig musikalitet hva gjelder kommunikasjon og kontaktetablering må vel kunne sies å har vært totalt utkoblet hos den ansatte i denne saken.
Som arbeidsgiver til en slik ansatt hadde jeg helt klart gjort det samme.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av dypen »

Blant arbeidskolleger i riktig setting er jeg enig, men her er den ansatte med på befaring og replikken er til oppdragsgiver / kunde ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av Bjerknez »

Enig. Helt uakseptabelt og totalt unødvendig. Fyren mangler helt klart de mest elementære antennene.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av Olav K »

Noen har mer, og noen har mindre utviklede "antenner".
Det ser vi jo på forum også...
Noen begår feil, og innrømmer dem
Andre surfer videre, upåvirket, på sin ferd gjennom
Cyberspace.

Dette tilfellet i Drammen viser iflg media at vedkommende håndtverker fullstandig mangler antenner.

Som arbeidsleder i mange år offshore, og som utøvende håndtverker må jeg si...
(Dersom avisens artikkel gjenspeiler sannheten... noe jeg stiller meg åpen til- erfaringsmessig)
At dette var et overtramp såpass grovt, at jeg ville vurdert MEGET nøye, hvorvidt håndtverkeren fortjener en "second chance"
Alle gjør vi feil, men hvordan de håndteres, sier mye om hvordan vi er som mennesker , arb.giver, kunde og utøvende håndtverker.
Synes i utgangspunktet ikke at en oppsigelse etter en uke er et overtramp fra arb.giver.
Men saken kan ha flere fasetter enn gjengitt via media.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av erik m »

Uhøflighet er det værste jeg veit.
Hadde han sagt det til meg er jeg redd jeg hadde gølva han.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av Sakkle »

Olav K skrev: 21 nov 2020, 21:17 At dette var et overtramp såpass grovt, at jeg ville vurdert MEGET nøye, hvorvidt håndtverkeren fortjener en "second chance"
Han hadde jo begått flere faglige feil også, som nevnes i artikkelen. Ser ut som en helt saklig oppsigelse så vidt jeg kan forstå.

Med forbehold om at kun de som var tilstede vet hva som ble sagt og i hvilken sammenheng.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av Geiroe »

Ute hos kunde er du firmaets ansikt utad. Med en total mangel på sosiale antenner, og alminnelig høflighet, er det helt uakseptabelt å komme med en slik flåsete kommentar. Uansett foranledning hadde sjefen ikke annet valg enn å vise han UT DØRA.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av rolf-arne »

Er enig i det meste som er sagt , men er lite enig i at den slags prat har noen riktig setting, og det kommer ifra en Finnmarking. At vi (dem jeg omgåes med) er grov i målføret betyr ikke at det store flertall bruker det fornærmende. Som en sa , fornærme du noen kan du risikere at du ligg flat, ja helt bokstavelig. Men i alle miljøer også vårt på to hjul , bør moderere språk/uttrykk , så vi åpner opp for flere fine mennesker av begge kjønn. Men jeg vil understreke, som en tidligere har sagt i tråden, at hos oss på dette forum synes det å være omtenksomme folk.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 22 nov 2020, 10:30 Er enig i det meste som er sagt , men er lite enig i at den slags prat har noen riktig setting, og det kommer ifra en Finnmarking. <...> Men jeg vil understreke, som en tidligere har sagt i tråden, at hos oss på dette forum synes det å være omtenksomme folk.
En smule ubetenksomt av meg, jfr. sitatet nedenfor, å nærmest akseptere at det som denne omtalte håndverkeren sa, kan være innafor i enkelte yrkesmiljøer.
Men etter et langt yrkesliv i forskjellige fagmiljøer kan jeg uten videre si at jeg har hørt mye rart blant kolleger. Dessverre alt fra noe som ligner mye på hva den omtalte arbeideren i denne tråden uttalte til helt forfeila fleipete uttalelser og "morsomme" kommentarer om folk som har tatt sitt eget liv.
Jeg er selv ingen helgen på noen måte, men jeg kan med hånda på hjerte si at jeg har holdt meg for god til å hive meg på med flåsete karakteristikker og nedsettende seksualiserte "morsomheter" de gangene det har utviklet seg en "stemning" for det.
Også her på forumet, tør jeg påstå, når det i perioder har stormet som verst her inne.
AJ skrev: 21 nov 2020, 16:53 Tonen kan være røff blant kolleger på mange arbeidsplasser og en uttalelse overfor dem om at man muligens har hatt seg med dattera til en betydelig kunde, kan kanskje være innafor.
Forekommer nok dessverre fortsatt på en del arbeidsplasser og i andre miljøer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av Bjerknez »

Bare for å poengtere det jeg skrev tidligere...

Jeg r fullstendig klar over at man internt i enkelte sammenhenger kan ha litt intern grov "humor". Det har jeg opplevd samt vært med på selv mange ganger. Spesielt når jeg var yngre og jobbet i håndtverkerbransjen. (rørlegger). Men når vi snakker med en kunde så legger man jo selvdagt et slikt språk til side, eller når kunde er i nærheten etc. Man kan kanskje være uheldig at kunde kommer inn når man slipper tidenes dårligste grovis. Dette kan skje og er uheldig i de fleste tillfeller, men å si til en kunde at "man sikkert har pult dattera hans" er fullstendig utilgivelig spør du meg.

Jeg skjønner godt daglig leder og avgjørelsen han tok. Slik oppførsel er bare ikke greit og kan i verste fall skape store overskrifter og negativ omtale om et firma som igjen kan miste all omsetning grunnet kunder som uteblir.

Hvis personen det gjelder sa dette til noen andre mens sjefen kom inn hvor sjefen ikke skulle høre dette, så kan jeg være med på at han kunne fått en sjanse til da uttalelsen ikke var tilsiktet, men når man helt uoppfordret slenger en slik kommentar i fjeset på noen, så er det tupp i ræva spør du meg.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 22 nov 2020, 11:00 En smule ubetenksomt av meg, jfr. sitatet nedenfor, å nærmest akseptere at det som denne omtalte håndverkeren sa, kan være innafor i enkelte yrkesmiljøer.
En smule er nok helt rett , jeg tar jo ikke deg for en som lirer av seg så mye rart eller aksepterer det av andre heller , men tenkte vel mer på hva du (og jeg) har erfart gjennom et liv. Og ja noen kan være stygg i kjæften , som vi sier her, og du skal ikke tro at gutan e værst. Om man har jobba på filetèn sammens med ei enorm overvekt av kvinnfolk så har man erfart at kjæftbruken e likestillt. Har vært nødt til å be kvinnfolkan roe seg flere ganger , da vi mista flere gulvgutta (kvinnfolkan sine tjenera) - og for å få en stopp på det så sa vi vi at no fikk dem klare seg sjøl. Da når det gikk utover akkorden- så blei det mer akseptabelt.

Tenker vel slik at i et fellesskap - jobb eller annet så vil man jo at alle skal kunne ha det bra - det er vel for mye forlangt alle skal ha det gøy på jobb - men man skal både kunne delta og få være i fred.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av Nomade »

En annen ting er vel at arbeidsgiveren har bommet fælt på denne ansettelsen. Kan da umulig ha sjekket referanser og lignende godt nok?

To faglige blemmer og denne uttalelsen på en uke, da er det bare rett og rimelig å få fyken....

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av kjellv »

De fleste arbeidsgivere praktiserer også noen uker prøvetid for nye ansatte før de regnes som "fast ansatt". Det gir arbeidsgiver noen uker på å vurdere nye arbeidere for egnethet og om arbeideren faktisk er den firmaet trenger.
Denne figuren hadde tydeligvis ingen ønsker om fast ansettelse og fikk som fortjent.

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Oppsigelse etter en uke i ny jobb ...

Legg inn av Honda-Bjarne »

Jeg har vel hatt såpass mange seksualpartnere opp igjennom at noen har gått i glemmeboken, men har aldri følt behov for å skryte av det, uansett setting.
Det er flere grunner til at jeg har den holdningen. Det ene er at det er noe som skjer mellom 2 personer, i fortrolighet, og fortrolighet er ikke noe man tuller med. Det andre er at er man flåkjeftet ang. slikt så blokkerer det effektivt mulighetene for nye partnere. Sladder har en tendens til å løpe som ild i tørt gress.
Nå er jeg godt etablert så behovet for nye partnere er helt fraværende, men på grunn av min diskresjon så har jeg et meget godt forhold til de fleste av mine tidligere partnere.
Konklusjon: Mannen er er ubehøvlet fjott.

Svar