Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Taurex
Innlegg: 6
Registrert: 16 nov 2020, 14:55
Motorsykkelen din: BMW G 310 GS 2018

Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av Taurex »

Hei!

Er ny her på forumet og forsåvidt ny fører av mc og (tok lappen 28. Oktober).

Bor i Bergen, men har familie i Stavanger og har en del fri denne uken og tenkte jeg skulle ta meg en tur ned da nærmest ingen vet jeg har tatt lappen og ikke skal hjem til jul.

Det er en rute som jeg har kjørt flere ganger med bil, men aldri på motorsykkel og ser det skal være noen kaldere dager fremover hvor Stord skal ligge på ca. 3 grader på tor + fre, men ellers ligger gradene fra 6-7 og oppover gjennom uken. Skal selvfølgelig regne hele uken som vanlig her i vest.

Jeg lurte dermed på om dere vil se på det som forsvarlig å ta seg turen nedover eller om det er noen som vet om noen partier på denne ruten som er til dels mer underkjølt enn andre hvor det kan forekomme frost på veien? Er også litt usikker på hvordan man gjør på ferjeleien mtp. betaling og hvor man skal sette seg i køen.

Takker for svar!

(Kjører BMW G 310 GS 2018)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av AJ »

Heisan Taurex :vs !
Velkommen til oss her på MCsiden.no :thumleft .

Jeg er på ingen måte lokalkjent i området du har tenkt å kjøre. Men jeg vil tro at sjansene for å møte på frostpartier er små og mest sannsynlig totalt fraværende på denne strekningen med de temperaturutsiktene som det meldes om.

Våt veibane kan derimot by på en del andre utfordringer som påkaller ekstra forsiktighet når man kjører MC.
Men kanskje enda viktigere er det å sørge for at man holder seg tørr og varm på kroppen og hendene og sørger for å ta pauser når man kjenner at man begynner å bli kald. Kald kropp betyr gjerne stiv kropp som reagerer tregt når behov for rask handling.

Ang. ferger:
nå om dagen er det vel fortsatt slik at fergemannskapene ikke tar betalt ved ombpordkjøring. Du vil garantert få en regning i etterkant.
Kjør alltid fremst i fergekø med MC. I de aller fleste tilfellene slipper du da ombord først. Men på enkelte strekninger er det ikke slik.
Så følg fergemannskapenes anvisninger.

Så er det bare å ønske deg god tur hjem til jul på to hjul :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av dypen »

Tre til seks grader over veldig mange mil da må man være godt kledd, men for all del det er jo noen hardinger som kjører på godt Norsk vinterføre hele vinteren. Håper vi får ett lite referat etter turen, ja med bilde. God tur :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

KawaKjetil

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av KawaKjetil »

Så lenge yr.no melder 2-3 +grader eller mer er det normalt ikke noe problem. Ville tatt en sjekk dagen før avreise og helst samme dag også siden meldingene endrer seg dag for dag. Den BMW'en din har sikkert montert temperaturmåler også som du kan følge med på?
I og med at det er synkende temperaturer fryser det nok ikke på som om det var kaldt lenge. Meeeen, er det skyfritt på natta kan det ligge seg frost på bakken tidlig på morgenen. OG, da er gjerne veiene sauset inn med natriumklorid (NaCl)! https://www.vegvesen.no/fag/veg+og+gate ... zBRZ_6YwvQ
Flere partier på Stord og rundt Førde som er kuldehøl. Også fra Bergen mot Halhjem, spesielt rundt Søfteland. Så kjør pent :thumleft

Når det gjelder de 2 fergene du skal ta så kjører du helt frem til høyre før fergelem (en liten lomme på Halhjem ved fortauet og samme omtrent på Arsvågen), så blir du vinket ombord når fergen har sluppet av biler. Regningen får du i posten da de tar bilde av skiltet.
Lite trafikk på fergene om dagen, så god plass :D

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av Erlend Kveinen »

Hei Taurex. Gratulerer inn i MC-familien.

Jeg er oppvokst i området og har kjørt strekningen Bergen-Stavanger mange ganger. Mitt råd er at du utsetter turen til våren (selv om jeg godt forstår fristelsen til å kjøre!). Tirsdag og onsdag er temperaturmessig fine men det meldes MYE regn. Fem timer i slik væte vil kjøle deg godt ned nærmest uansett. Dertil kommer betydelig vind med vindkast opp i 16 m/s. Du skal over brua i Trekantsambandet som er over en kilometer lang og meget utsatt for vind. I stiv kuling er dette risikabelt på motorsykkel, særlig som fersk fører. Torsdag og fredag blir været bedre men temperaturen synker til rett over null. En atten mils tur blir fryktelig kald å gjennomføre og risikoen for glatte partier / dårlig veigrep øker betydelig.

Jeg anbefaler bilen denne gangen, du får sjansen på MC til våren med en garantert mye bedre kjøreopplevelse.

Taurex
Innlegg: 6
Registrert: 16 nov 2020, 14:55
Motorsykkelen din: BMW G 310 GS 2018

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av Taurex »

Hei, alle sammen og takk for gode svar!

Da har det seg slik at jeg tok turen nedover i går og brukte 5 1/2 time fra start til slutt. Pakket godt i boksene mine og hadde ikke behov for ryggsekk heldigvis :D Er jo bare en liten ukestur. Slik så den ut ferdig "kittet" og ut i det som var en start på en god regndag her i Bergen :mc1

Bilde

Turen startet ute på Sotra og tok gode gamle Rv555 gjennom Bergen Sentrum og fulgte E39 ned til første ferge på Halhjem - Sandvikvåg. Hadde rigget meg opp med nettradio på mobilen som igjen var koblet opp mot intercomen i hjelmen. Alltid beroligende med litt P4 på øret mens en kjører en lang tur synes nå jeg :thumleft Som vanlig var det god kok med sirener og blålys på vei ut av Nesttun, noe som en aldri kommer foruten dersom en kjører gjennom bykjernen. Regnet hadde bygget seg noe mer opp, men var ellers stille vind. Er supert med Gore-Tex som holder deg vanntett gjennom hele turen :twothumbs:

Bilde

Da jeg var kommet til rundkjøringen før kaien på Halhjem skjønte jeg at jeg var kommet for sent. Tjukk motgående trafikk er klar indikasjon på at "DU ER FOR SEN!". Noe som jeg var. Ferjen kjørte idet jeg kom inn gjennom bommen som resulterte i at det ble 20 minutters ekstra ventetid. Jeg hadde god tid så det var ikke noe problem.

Bilde

Når jeg kjørte ombord fergen klarte jeg ikke å finne MC-feltet som de har på denne ruten, men idet fergemannskapet ble ferdig med dirigering av større kjøretøy kom de løpende bort til meg for å henvise meg til min plass og tok bilde av skiltet. Mannskapet var meget hyggelig og behjelpelig, de hadde en lang lastestropp som de brukte til å sikre motorsykler, men som eneste motorsyklist på ferjen var det mange meter som ikke ble brukt :knegg Vi slo av en god motorsykkelprat i høljeværet mens vi stod og sikret den. Begge var selv førere av motorsykkel, men han ene hadde vurdert lenge å gå ned i kubikk da hans gråe hår ikke lengre var til stede til å blafre i vinden. Han virket overrasket at dette bare var en 313cc og mengden utstyr en kunne ha på. Vi småpratet videre før jeg måtte tørke det jeg kunne før turen gikk videre. Mens jeg tørket inne i salongen ble været tjukkere, men mindre regn. Det ble heller bare sånn "dampregn" som irriterende nok legger seg som en film på visiret.

På vei av fergen følgte jeg en ambulanse et godt stykke før den skrudde på blålys idet vi kom til Leirvik og føyk avgårde. Trekantsambandet som Erlend her tidligere advarte om gikk heldigvis veldig bra. Jeg gjorde det som jeg hadde lært av youtuber og tidligere brannmann DanDanTheFireman hvor i sterk vind tar en ut den ene foten 90 grader og bruker den som seil istedenfor å styre imot vinden. Heldigvis var vinden her veldig jevn og ikke særlig sterk, men det var ikke før etter Bømlafjordtunnelen og mot Førde at det begynte å bli stygg vind. Uregelmessige vindkast fra sidene førte til at jeg måtte skru opp fokuset enda mer, det var overkommelig men det ble verre senere når jeg kom opp i "fjellheimen" ved Sundfør og Aksdal at jeg måtte aktivt tilpasse fart, plasseringsvalg og kjørestilling (med "fotseil") for å overkomme vinden. En utfordring og en helt ny opplevelse, men jeg lærte mye etter en del prøving og feiling :redface

Bilde

Når jeg endelig kom til fergeleien ved Arsvågen tror du ikke jeg kom akkurat for sent da og? Heldigvis var det bare 15 min å vente, men på denne ferjen var det ikke noe mannskap som møtte meg med stropp eller noe merket MC-felt. Noe som jeg var "godt vant til" nå :knegg Så på denne fergen måtte jeg snu sykkelen 90 grader slik at den lente seg ned mot baugen på fergen på støtten og bare be til høyere makter om at det holdt. Det så ut til å være rolig på sjøen den første delen av turen, men med en gang jeg gikk opp i salongen for å lete etter billettkontrollør (fikk ingen beskjed om faktura når jeg passerte bommen så er mulig jeg kjørte på ulovlig, men spurte de i kiosken og de sa det gikk automatisk :-# :x ) begynte bølgene å vaie fergen. Pulsen steg litt etterhvert som jeg selv holdt på å kvelve i salongen, men sykkelen stod beint enda. Neste tur hjem igjen kommer jeg nok bare til å stå nede med den, er bare en 24 minutters overgang som er helt overkommelig.

Det er nå blitt mørkt. Jeg kjørte i land og sørover fra Mortavika roet vinden seg og veien ble bedre og bedre (kommenterer til dama hver gang at veiene her i sør er så mye bedre enn oppe i Bergen, noe som Ryfast har vært et prakteksempel på). Turen går smertefritt og det er fri seiling ned i Ryfast og over til Ryfylke. Super 14 km lang undersjøisk tunnel med en del lysshow her og der. Gleder meg godt til våren og en del kjøring innover i Ryfylkeheiene, inn mot Sauda og opp mot Skjold igjen.

Det var godt å komme hjem til "na mor" som ble godt overrasket da jeg møtte opp på døren iført motorsykkelutstyr og med motorsykkel i innkjørselen hennes. Jeg har holdt alt om motorsykkel hemmelig for henne og familien min ettersom jeg visste det kom til å bli mye snakk om risiko og tidligere bekjente som har mistet livet. Til tross for dette, var hun positivt overrasket og egt veldig glad jeg ikke hadde nevnt det :P Hun sa selv at når jeg klarer å kjøre ned her i såpass dårlig vær og ende opp i et stykke på døren hennes, så er det ikke noe å bekymre seg over.

Bilde

Alt i alt, så må jeg si takk for alle tilbakemeldingene. Setter pris på at det er et såpass godt miljø her inne. Jeg er som sagt en ganske fersk fører og har mange mil igjen før jeg stoler på meg selv og sykkelen 100%. Men til tross for dette er det viktig at jeg stoler nok på meg selv til at jeg er komfortabel med å kjøre, noe som jeg føler jeg har vært hele tiden. Det var nok med god flaks at ingen skumle scenarioer oppstod, men med litt under halv tank igjen, 78 km/t gjennomsnittlig på 264 km og kroppen i behold vil jeg si det har vært en god og erfaringsfull tur.

Dersom du selv lurer på om du (med andre) skal ta denne turen vil jeg absolutt anbefale det! Det er en kjempefin tur som bør oppleves, men helst på våren/sommeren i mye finere vær. Idet en kommer av Arsvågen - Mortavika og kjører gjennom Sokn og er heldig en sommerskveld, kommer du til å få en av de fineste solnedgangene rett før du kjører inn i Byfjordtunnelen med utsikt utover det åpne hav. Helt fantastisk spør du meg, når været holder :thumleft Eventuelt så bør du ta omveien ved Aksdal inn mot Erfjord via E134 til Hjelmeland.

Takk for meg og takk for hjelp! Kommer til å henge rundt her! :vs

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av Subsea79 »

Kjekt med turrapport på denne tiden av året! :thumleft
Ikke er du «mørkeredd» heller :twothumbs:

Taurex
Innlegg: 6
Registrert: 16 nov 2020, 14:55
Motorsykkelen din: BMW G 310 GS 2018

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av Taurex »

Alltid gøy med en "debrief" for seg selv og ;)
Mørket skader ingen sålenge synet vedvarer! Men skulle gjerne hatt noen reflekser på de sideboksene jeg har slik at ingen dunker borti dem.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av Ketil »

Hei Taurex!
Supert ned flotte turreferat på denne tiden av året. Dette var en real utfordring for en fersk motorsykkelist :thumleft Godt å se at du ikke er redd for litt vær, og gratulerer med flott mc :thumleft Ser frem til nye referat og oppdateringer fra deg.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av AJ »

Imponerende!
Regner med at dette ga mersmak, tross været.
Tenk deg samme turen i topp sommervær :sunny: :prop: !
Og andre lengre turer andre steder i landet, for deb del.
Mye å glede seg til :D .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av oivindg »

Flott turrapport!

Er det ikke sånn at de som er turvante har med seg egne stropper for bruk på ferge? Det har jeg tenkt å slenge i kofferten når jeg skal på lengre turer i alle fall.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av AJ »

oivindg skrev: 19 nov 2020, 09:38 Flott turrapport!

Er det ikke sånn at de som er turvante har med seg egne stropper for bruk på ferge? Det har jeg tenkt å slenge i kofferten når jeg skal på lengre turer i alle fall.
Helt enig!.
Egne stropper er gull verd.
Har opplevd litt for mange ganger elendige stropper på noen ferger.
Veldig greit med egen stropp som man har sjekket og funnet i orden før man legger ut på turen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av Olav K »

oivindg skrev: 19 nov 2020, 09:38 Flott turrapport!

Er det ikke sånn at de som er turvante har med seg egne stropper for bruk på ferge? Det har jeg tenkt å slenge i kofferten når jeg skal på lengre turer i alle fall.
Det kommer vel litt an på hvor man ferdes, på innaskjærsferger her i Vestland fylke, Rogaland og Møre/Romsdal har jeg aldri sett eller følt behov for å stroppe....
To ganger over Boknafjorden var det skikkelig ruskete, da jeg skulle hjem fra Nordsjøen med BMWen, da valgte jeg å stå med sykkelen over fjorden, og parkerte midt på ferga under overbygget.

Så stropper har jeg aldri med. Og jeg har hatt 68 fergeturer denne sesongen.
Men... om man ferdes i åpen sjø, f.eks Bodø Moskenes, er nok stropper mer nødvendig.
Men for en liten vestlandstur...absolutt ikke.

Og ellers..
Kudos for trådstarter som saler opp i realt ruskevær og legger i vei. Og på en bizarr måte nyter det :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av Erlend Kveinen »

Flott rapport! Morsomt at du tok ut på veien såpass tidlig, det kunne blitt spøkje med vinden som har vært i natt og i formiddag. Det er som å kjøre ruta selv å lese kommentarene dine, kjenner hver sving. Skulle selvsagt ha tipset om stropper på Boknaferja. Olav her klarer seg uten; selv har jeg dette alltid med i toppboksen når fjorden skal krysses med mindre værmeldingen er god. Det har vært noen skikkelig hårete overfarter med sjødusj langt innunder overbygget.

Nå skal du vel hjem igjen også, det er meldt mildvær fra søndag av og levelige vindforhold ser det ut til. Ta turen igjen til sommeren men da anbefales sterkt å kjøre hele runden om Ryfylke, Odda og Norheimsund. Rett og slett en fantastisk rute der du med fordel kan legge inn en overnatting for å få mest mulig med deg av vei- og naturperlene langs løypa.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bergen - Stavanger nå til uken. Klokt?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 16 nov 2020, 16:16 Heisan Taurex :vs !
Velkommen til oss her på MCsiden.no :thumleft .

Jeg er på ingen måte lokalkjent i området du har tenkt å kjøre. Men jeg vil tro at sjansene for å møte på frostpartier er små og mest sannsynlig totalt fraværende på denne strekningen med de temperaturutsiktene som det meldes om.

Våt veibane kan derimot by på en del andre utfordringer som påkaller ekstra forsiktighet når man kjører MC.
Men kanskje enda viktigere er det å sørge for at man holder seg tørr og varm på kroppen og hendene og sørger for å ta pauser når man kjenner at man begynner å bli kald. Kald kropp betyr gjerne stiv kropp som reagerer tregt når behov for rask handling.

Ang. ferger:
nå om dagen er det vel fortsatt slik at fergemannskapene ikke tar betalt ved ombpordkjøring. Du vil garantert få en regning i etterkant.
Kjør alltid fremst i fergekø med MC. I de aller fleste tilfellene slipper du da ombord først. Men på enkelte strekninger er det ikke slik.
Så følg fergemannskapenes anvisninger.

Så er det bare å ønske deg god tur hjem til jul på to hjul :crazy: .
Jeg kjenner en fergekaptein på vestlandet og hans mening om at mnotorsykler skal fremst i køen er noe delt. Hvis det er mange biler i kø og såpass mange at man i utgangspunktet ikke hadde kommet med på første tur, så blir det feil å kjøre fremst mener han. Han mente også at fordelen forsvinner hvis det er mange motorsyklister som kommer samlet.

Så dette er i følge han ikke noen prioritert sak og det vil være forskjeller rundt om.

Det skal dog sies at JEG kjører ALLTID fremst i køen, uansett. Har aldri blitt nektet. Men samtidig ser jeg ikke de helt store argumentene for å slippe før andre i køen som motorsyklist.

Svar