Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Magnussjaa
Innlegg: 5
Registrert: 11 nov 2020, 16:34
Motorsykkelen din: Rieju custom moped 70cc 2007

Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av Magnussjaa »

Litt rart emne, og vet ikke om jeg poster på rett plass, men men...

Sitter med cash i lomma og vil kjøpe brukt sykkel på finn, men ikke særlig gira på å betale forsikring på en sykkel jeg ikke får kjørt. Hvordan er det med å levere inn skilter på sykkel med en gang man kjøper? Vil helst få den registrert på meg, og så levere inn skilter, men man må jo ha forsikring for å få den omregistrert på seg selv!

Har funnet en bra deal, så vil helst kjøpe nå!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av Snikendeugle »

Det har ikke SÅ mye å si for forsikringen om du betaler månedlig. Det er sommermånedene som er dyrest å ha forsikringen. Om du kun har en forsikring i sommermånedene og sier opp når vinteren kommer så kan du få en stor regning. Dette skjer fordi du har hatt forsikringen i sommermånedene, men betalt en månedlig pris som kun er delt på 12 måneder.
... Om det gir mening.

Gått på den et par ganger selv :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Magnussjaa
Innlegg: 5
Registrert: 11 nov 2020, 16:34
Motorsykkelen din: Rieju custom moped 70cc 2007

Re: Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av Magnussjaa »

Hmm..

Med de kalkulatorene jeg brukte, så sier de jeg må betale 800 i måneden ish, som jeg synes er mye når jeg ikke får kjørt sykkelen uansett. Blir det MER om sommeren? (20 år, eid moped, 300cc sykkel)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av dypen »

Ikke veldig mye og spare og utrolig plundrete å hente / levere skilter på trafikkstasjon (bestille time, får tildelt time, kjør for å levere i arbeidstida + samme prosedyre ved henting). Du har mulighet til å kjøre både før og etter selve sessongen, derimot lar du skiltene ligge over 6 mnd blir de makulert som gir enda mere plunder. Personlig imot å levere inn skiltene da jeg vil ha doningen startklar til enhver tid :) men har du veldig stramt budsjett, ikke glem at det faktisk koster noen kroner å kjøre til trafikkstasjon for å levere / hente skilter også. Lykke til med kjøpet :thumleft

Dette har vært tema tidligere og prisen som var nevnt du ville spare på en vinter var ca 1000,- mener jeg å huske.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

KawaKjetil

Re: Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av KawaKjetil »

Forskjell fra selskap til selskap. Sjekk med ditt selskap.
For min del i selskapet jeg er forsikret er det samme dagspris året rundt. Så ja, det lønner seg for meg å avskilte. Betaler kr 30,- ish for brann og tyveri per mnd i perioden uten skilt, og her har jeg satt summen den er forsikret for. Har 2 sykler avskiltet slik som dette.
Prisen på ett skilt er 60 kroner om du må kjøpe nytt. De beholder det 6mnd + den måneden du leverer inn. Jeg leverte inn på ene sykkelen min 1.sept, så det kan jeg hente ut igjen inntil 31. mars 2021.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av cannon »

Hvorfor registrere før til våren? Eierskiftet gjøres uansett og du blir registrert som eier, uten at du trenger å registrere sykkelen med nummerskilt.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av jongsanim »

Fra vilkår i gjensidige:

Prisberegning MC og moped:
Risikoen for skader endres vesentlig gjennom året. Ved opphør beregnes derfor prisen etter denne tabellen:
- Januar 1 %
- Februar 1 %
- Mars 2 %
- April 6 %
- Mai 14 %
- Juni 15 %
- Juli 18 %
- August 17 %
- September 15 %
- Oktober 8 %
- November 2 %
- Desember 1 %

Du betaler ordinært samme pris hver mnd (eller 1 gang i året), men om du f.eks avregistrerer fra november-mars vil du kun spare 7% av den årlige premien.

Hadde vært interessant å ha en dedikert vinter-motorsykkel som man bare forsikret i vinterhalvåret, skulle likt å vite hvor billig man slipper unna da :P

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av Geiroe »

Du må spørre deg sjøl om du har råd til å miste den. Den vil jo stå uforsikret, for brann og tyveri.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av cannon »

Sykkel kan fint forsikres mot brann og tyveri uten å være registrert.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av Snekker.edvin »

Orker ikke å høre "vanskelig, kronglete og videre.
Fleste vegvesen har såkalt skiltlukke. Leg skiltene i gjennomsiktig pose og kast i lukke. Ferdig! På våren bestill hjemleverig. Ferdig! Hva er vanskelig. N. B. Skiltene også kan sendes inn som postpakke.
Jeg har 3 MC. 1 ansvar og 2 kasko. Gjensidige. Oppbevarer skiltene hos vegvesenet ca 5,5 måned. Sparer ca 3000 statens drit + 1500 forsikring

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av Snekker.edvin »

Til tråd starteren. Jeg har 80%. Hvis du har 9000 årlig betaling da du kan spare deg for en saftig summen. Sjekk det med forsikring.
F. Eks. Gjensidige og flere andre har også "midlertidig forsikring" som er nødvendig for å registrere MC eller bil

KawaKjetil

Re: Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av KawaKjetil »

cannon skrev: 11 nov 2020, 19:50 Sykkel kan fint forsikres mot brann og tyveri uten å være registrert.
Jepp. Lagrings forsikring, det har jeg på 2 sykler som er avskiltet. Billig med 60 kroner måneden dersom garasjen brenner ned eller en kjeltring forsyner seg.

JohannesD
Innlegg: 13
Registrert: 15 nov 2020, 00:22
Motorsykkelen din: V Strom 650

Re: Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av JohannesD »

Jeg har Codan. Ved å avregistrere den og endre forsikring til bare oppbevaring sparer jeg 2500kr ila vinteren.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kjøpe og avregistrere over vinteren?

Legg inn av rolf-arne »

Med gammel sykkel og bare ansvar - så har jeg i år levert inn skiltan - 2 minutter i posten - at jeg gjorde det i år var vel mest fordi sykkelen brant og huset måtte reparereres først. Så ekstra kort sesong i år - og dermed mye å spare og skilt tilbake i god tid (1 mnd - margin)
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar