MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 16 okt 2020, 22:35 Hvorfor tar dere frem "drepe"-kortet? En mcfører med hjelm etc. i så lav hastighet risikerer vel i verste fall et brudd, og blåmerker. Det er ikke drapsforsøk, og det er ingen drapsrisiko.
Hvilke interesser er det NMCU ivaretar på vegne av oss mc-folk ved å forfølge denne saken? Representerer denne saken en negativ trend fra politiets side, som vi vil til livs? Jeg tror ikke det.
Det er et par ting du glemmer her. I kjroppen florerer det av nervetråder. Man kan også ha underliggende sykdommer som gjør at et slikt sammenstøt kan være dødelig i værste fall. Man må også tenke på hvilke konsekvenser slike sammenstøt kan gi. Ikke bare leve i sin egen adrenalin boble beskyttet av en politibil hvor man kan gunne på.

Noen ganger må man bite i det sure eplet og tenke at det kanskje er smartere å la motorsyklisten kjøre videre. Jeg er ganske sikker på at det var en kjenning og dem kunne sikkert luket han inn senere.

Ta en titt på nattpatruljen som går på TV. Et kamerateam følger politiet på oppdrag, som oftest i trafikken. Selv med kameraene i nakken synes jeg dem gjør en rekke unødvendige valg og det virker som at det å kjøre utrykning er noe dem liker.

Var vel ikke mange år siden politiet ble tatt i over 200km/t i en fartsboks i en tunell. Midt i rushtiden. Dette var ikke øvelse. Dem var ikke engang på oppdrag. Men saken ble henlagt. Er ikke det litt rart?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Her er artikkelen:
https://www.dagbladet.no/nyheter/politi ... n/62937352

Når du leser det som skrives der. Hva tenker du da?

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: MC-ulykker

Legg inn av kaiu »

Dette er jo en liten perle vi alle kan trenge i slike situasjoner «Det brukes biler|MC som er særskilt egnet for kjøring i høye hastigheter». :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Om alle andre gir faen og kjører som ingenting så kan den vel mest bare skade seg selv, men om den råkjører sikksakk mellom biler, jager og hiver seg inn foran en bil eller lastebil, så kan det stresse og skremme andre trafikanter som igjen kan gjøre mye mer skade?

Pm man har dårlig helse og ikke tåler en påkjørsel i lav fart, da må man nesten unngå å kjøre i 150 og nekte å stoppe for politiet.

Det var ikke kanskje ikke nødvendig (det vet ikke vi), men argumentet om at liv og helse sto på spill kan vel ikke benekte?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 17 okt 2020, 00:24
cannon skrev: 16 okt 2020, 17:25
Bjerknez skrev: 16 okt 2020, 17:13
Rune75 skrev: 16 okt 2020, 16:04
Bjerknez skrev: 16 okt 2020, 15:55 Det er vel ingen her som har sagt at MC føreren ikke skal ha straff? Han skal ha sin straff, helt klart. Men det betyr ikke at man kan meie han ned. Ikke med et slikt grunnlag.

Jeg leste om denne saken tidligere og han hadde blitt målt i gjennomsnitt til 150km/t. Samt unnlot og stoppe. Man meier ikke ned folk av den grunn.
Det var vel polititjenestemennene du ønsket skulle straffes? Kjeltringen blir selvsagt straffet, er vel ingen som har nevnt noe om det?

Men viser det seg at videoen ikke taler den fulle sannhet, så skal jeg være den første som kapitulerer.
Videoen visen ingen som helst "sannhet" om politiets motivasjon til å velge denne reaksjonsmåten. Jeg er glad for at politiet har slike virkemidler tilgjengelig når situasjonen krever det, og det er bra at de blir gransket i etterkant. Og, det er ingen krav om "balanse" som du nevner med bil vs lett mc. Politiet skal ha et klart overtak, og de skal ivareta sin egen sikkerhet.
Det jeg ser på videoen er det jeg forholder meg til og den videoen taler ikke i politiets favør for å si det sånn, slik jeg oppfatter den. Hvilken sikkerhet var det politiet beskyttet, seg mot her? Var de truet på livet her mener du?

Å gi enkeltmennesker for mye makt funker ikke mener jeg. Det MÅ være noen høyre opp som setter en stopper for slike hendelser. Hadde dette vært en bil, så hadde jeg ayntes det var innefor og svinge inn forran den. Kanskje. Men ikke en motorsyklist. Ikke så lenge dette kun gjaldt en fartsovertredelse som jeg ikke akkurat kan si var det værste jeg har lest om. Førerkortet han ikke hadde visste dem jo ikke noe om før ETTER dem stanset han uansett.

Dette blir litt som å skadeskyte en butikktyv. Fullstendig overdrivelse av makt som jeg mener dem i det minste burde fått en reprimande for.
Politiet var aldri truet, og de brukte et overlegent virkemiddel for å beskytte deg, meg og alle andre. Det er jobben deres, i et nøtteskall.

Det er verken fartsovertredelsen eller kjøring uten førerkort som fører til denne handlingen. Er det så vankskelig å forstå det? Jeg har blitt stanset i 140 på omtrent samme sted, det skjedde med blålys og sirene. Helt udramatisk. Sånn gjør de det hver gang. Og kjøring uten lappen avsløres etter at du er stanset. Det er jo ganske merkelig at du ikke skjønner at det er mc-førerens uvilje til å stanse, og forsøk fra å stikke av fra politiet, på en måte som setter oss andre i fare, som forårsaker reaksjonen fra politiet. Når politiet gjør den jobben, så har de samtidig plikt til å ivareta sin egen sikkerhet.

En butikktyv er på ingen måte en trussel mot omgivelsene, slik denne mc-føreren er. Men hvis den samme tyven begynner å skyte rundt seg, så blir situasjonen sammenlignbar.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 17 okt 2020, 00:36
cannon skrev: 16 okt 2020, 22:35 Hvorfor tar dere frem "drepe"-kortet? En mcfører med hjelm etc. i så lav hastighet risikerer vel i verste fall et brudd, og blåmerker. Det er ikke drapsforsøk, og det er ingen drapsrisiko.
Hvilke interesser er det NMCU ivaretar på vegne av oss mc-folk ved å forfølge denne saken? Representerer denne saken en negativ trend fra politiets side, som vi vil til livs? Jeg tror ikke det.
Det er et par ting du glemmer her. I kjroppen florerer det av nervetråder. Man kan også ha underliggende sykdommer som gjør at et slikt sammenstøt kan være dødelig i værste fall. Man må også tenke på hvilke konsekvenser slike sammenstøt kan gi. Ikke bare leve i sin egen adrenalin boble beskyttet av en politibil hvor man kan gunne på.

Noen ganger må man bite i det sure eplet og tenke at det kanskje er smartere å la motorsyklisten kjøre videre. Jeg er ganske sikker på at det var en kjenning og dem kunne sikkert luket han inn senere.

Ta en titt på nattpatruljen som går på TV. Et kamerateam følger politiet på oppdrag, som oftest i trafikken. Selv med kameraene i nakken synes jeg dem gjør en rekke unødvendige valg og det virker som at det å kjøre utrykning er noe dem liker.

Var vel ikke mange år siden politiet ble tatt i over 200km/t i en fartsboks i en tunell. Midt i rushtiden. Dette var ikke øvelse. Dem var ikke engang på oppdrag. Men saken ble henlagt. Er ikke det litt rart?
Jeg synes det er fint at også UP liker jobben sin. Jeg liker min jobb, og det aller beste er om du liker din :thumleft

Og ja, politiet skal være godt beskyttet, når de er ute og beskytter oss andre mot alt det rare som rører seg på veiene. Noen ganger blir du beskyttet mot mine dumheter langs landeveien. Det har skjedd flere ganger, og når jeg tar den risikoen så er det bare å ta støyten også. Jeg overfører ikke den dritten på andre, og jeg respekterer at politiet da gjør jobben sin.

Ja, rart med den henleggelsen i 200, uten at jeg kjenner til sakens fakta. Gjør du? Og hva har det med den aktuelle saken å gjøre?

Punktet ditt om anatomi, nervetråde og sviktende helse: Hvis politiet skal handle utfra den mistenktes mulige eksponering for hjertestans eller andre akutte tilstander i en stresset situasjon så kan de vel egentlig bare bli hjemme. Det er ingen i denne saken som har vært utsatt for drapsforsøk eller dødsfare.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 17 okt 2020, 01:44
Bjerknez skrev: 17 okt 2020, 00:24
cannon skrev: 16 okt 2020, 17:25
Bjerknez skrev: 16 okt 2020, 17:13
Rune75 skrev: 16 okt 2020, 16:04
Bjerknez skrev: 16 okt 2020, 15:55 Det er vel ingen her som har sagt at MC føreren ikke skal ha straff? Han skal ha sin straff, helt klart. Men det betyr ikke at man kan meie han ned. Ikke med et slikt grunnlag.

Jeg leste om denne saken tidligere og han hadde blitt målt i gjennomsnitt til 150km/t. Samt unnlot og stoppe. Man meier ikke ned folk av den grunn.
Det var vel polititjenestemennene du ønsket skulle straffes? Kjeltringen blir selvsagt straffet, er vel ingen som har nevnt noe om det?

Men viser det seg at videoen ikke taler den fulle sannhet, så skal jeg være den første som kapitulerer.
Videoen visen ingen som helst "sannhet" om politiets motivasjon til å velge denne reaksjonsmåten. Jeg er glad for at politiet har slike virkemidler tilgjengelig når situasjonen krever det, og det er bra at de blir gransket i etterkant. Og, det er ingen krav om "balanse" som du nevner med bil vs lett mc. Politiet skal ha et klart overtak, og de skal ivareta sin egen sikkerhet.
Det jeg ser på videoen er det jeg forholder meg til og den videoen taler ikke i politiets favør for å si det sånn, slik jeg oppfatter den. Hvilken sikkerhet var det politiet beskyttet, seg mot her? Var de truet på livet her mener du?

Å gi enkeltmennesker for mye makt funker ikke mener jeg. Det MÅ være noen høyre opp som setter en stopper for slike hendelser. Hadde dette vært en bil, så hadde jeg ayntes det var innefor og svinge inn forran den. Kanskje. Men ikke en motorsyklist. Ikke så lenge dette kun gjaldt en fartsovertredelse som jeg ikke akkurat kan si var det værste jeg har lest om. Førerkortet han ikke hadde visste dem jo ikke noe om før ETTER dem stanset han uansett.

Dette blir litt som å skadeskyte en butikktyv. Fullstendig overdrivelse av makt som jeg mener dem i det minste burde fått en reprimande for.
Politiet var aldri truet, og de brukte et overlegent virkemiddel for å beskytte deg, meg og alle andre. Det er jobben deres, i et nøtteskall.

Det er verken fartsovertredelsen eller kjøring uten førerkort som fører til denne handlingen. Er det så vankskelig å forstå det? Jeg har blitt stanset i 140 på omtrent samme sted, det skjedde med blålys og sirene. Helt udramatisk. Sånn gjør de det hver gang. Og kjøring uten lappen avsløres etter at du er stanset. Det er jo ganske merkelig at du ikke skjønner at det er mc-førerens uvilje til å stanse, og forsøk fra å stikke av fra politiet, på en måte som setter oss andre i fare, som forårsaker reaksjonen fra politiet. Når politiet gjør den jobben, så har de samtidig plikt til å ivareta sin egen sikkerhet.

En butikktyv er på ingen måte en trussel mot omgivelsene, slik denne mc-føreren er. Men hvis den samme tyven begynner å skyte rundt seg, så blir situasjonen sammenlignbar.
Vi er rett og slett uenige og kommer til å være det når det gjelder denne saken. Du har nok en anelse større tiltro til politiet en det jeg har, siden du mener slik atferd kan aksepteres, helt uten reaksjoner. Ingen bot, ingen advarsel og hele saken ble henlagt.

Siden politiet er så godt trent som dem mener dem er, så bør dem også ta det ansvaret det innebærer. Er man en topptrent idrettsutøver så må man også takle nedturene. Men enkelte politifolk synes jeg missbruker den makten og kunnskapen dem har. Alt som står i hodet på dem er å stoppe denne fyren. I steden for å tenke litt lenger.

De to som stoppet meg i Molde og tok fra meg førerkortet var dog oppegående og hyggelige betjenter. Dem ble nesten overrasket over at jeg ikke stakk, for det hadde dem regnet med. Jeg snakket med dem lenge etterpå og hadde en god dialog med dem. Hyggelige folk. Han fortalte at dem opplever folk som stikker av langt oftere enn det som beskrives i media.

Dette er en ganske vanlig sa dem, og de fleste tok dem uansett ved en senere annledning.

Derfor blir jeg betenkt når slikt skjer.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Bare for å ha sagt det, Bjerknez har helt rett at å få makt er farlig og vil alltid ha risiko for å skli ut, ja det er vel nærmest uunngåelig at det skjer. Mer ekstremt er det i USA hvor politiet skyter og dreper i tilfeller der det var unødvendig. Om du ikke gjør nøyaktig som politiet sier under kontroll og tar hånda ned i lomma risikerer du å bli drept. Sånn er det desverre. Men heldigvis ikke så galt her, men det blir alltid noe maktmisbruk uansett hvor man er. Usikker på om det var overdrevent i dette tilfellet. Kan godt hende, men umulig å si når man ikke vet alt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

Bjerknez:
"Vi er rett og slett uenige og kommer til å være det når det gjelder denne saken. Du har nok en anelse større tiltro til politiet en det jeg har, siden du mener slik atferd kan aksepteres, helt uten reaksjoner. Ingen bot, ingen advarsel og hele saken ble henlagt.

Siden politiet er så godt trent som dem mener dem er, så bør dem også ta det ansvaret det innebærer. Er man en topptrent idrettsutøver så må man også takle nedturene. Men enkelte politifolk synes jeg missbruker den makten og kunnskapen dem har. Alt som står i hodet på dem er å stoppe denne fyren. I steden for å tenke litt lenger.

De to som stoppet meg i Molde og tok fra meg førerkortet var dog oppegående og hyggelige betjenter. Dem ble nesten overrasket over at jeg ikke stakk, for det hadde dem regnet med. Jeg snakket med dem lenge etterpå og hadde en god dialog med dem. Hyggelige folk. Han fortalte at dem opplever folk som stikker av langt oftere enn det som beskrives i media.

Dette er en ganske vanlig sa dem, og de fleste tok dem uansett ved en senere annledning.

Derfor blir jeg betenkt når slikt skjer.
"
Du bør jo ta innover deg at du har argumentert mot politiets handlemåte på feil grunnlag, hele veien. Du har snakket om fartsoverskridelse og uten førerkort. Det bør jo ha en betydning at du oppfatter (?) at det er en helt annen årsak til politiets valg av virkemiddel?

Hvordan vet du at det ikke har blitt reaksjoner? Spesialenheten har henlagt sin sak, men disse politifolkene har en avdeling og en sjef å svare for. Det er alltid debrief etter slike hendelser, og du og jeg vet vel ingenting om hvordan politiet selv har tatt lærdom av denne hendelsen?

Sammenligningen med idrettsfolk er bare svada. Politifolkene skal ikke vinne noe som helst her, de skal gjøre jobben sin, og det er en tjenesteforsømmelse å ikke gjøre jobben. Selvfølgelig skal de stoppe denne fyren, og det har de konkludert med ved å "tenke litt lenger". I dette tilfellet konkuderte de med at det var sikrest å stanse fyren på mc. Takk til politiet for det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Som sagt, vi er uenige og kommer til å bli det. Jeg er nok en anelse mer skeptisk til hvordan dette landet styres enn det andre er. Kunne skrevet bibelsider om dette temaet, men merker at jeg blir en anelse provosert av slike hendelser så legger det litt på is.

Hvis ikke spesialenheten mener dem har gjort noe som helst galt som er en uavhengig tredjepart, så er det jo merkelig at sjefen dems skulle mene noe annet? Det er rett og slett en del ting som skurrer her spør du meg.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 17 okt 2020, 03:05 Hvis ikke spesialenheten mener dem har gjort noe som helst galt som er en uavhengig tredjepart, så er det jo merkelig at sjefen dems skulle mene noe annet? Det er rett og slett en del ting som skurrer her spør du meg.
Helt feil logikk. Det kan være stort forbedringspotensiale, og mye å lære av en situasjon, selv om det ikke er påvist et straffbart forhold. Også du kan vel få feks irettesettelse av sjefen din, uten at det nødvendigvis foreligger et straffbart forhold?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

cannon skrev: 16 okt 2020, 22:35 Hvorfor tar dere frem "drepe"-kortet? En mcfører med hjelm etc. i så lav hastighet risikerer vel i verste fall et brudd, og blåmerker. Det er ikke drapsforsøk, og det er ingen drapsrisiko.
Hvilke interesser er det NMCU ivaretar på vegne av oss mc-folk ved å forfølge denne saken? Representerer denne saken en negativ trend fra politiets side, som vi vil til livs? Jeg tror ikke det.
Da har du ikke tatt inn over deg hvor sårbar du er - og da kan vi vel ta frem episoden ved Gjøvik , hvor ingen egentlig forstår at dama mistet livet under trening på Biltilsynet sitt anlegg. I sin tid var det der jeg selv fikk treninga på sykkel, og etter bildene fra hendelsen /ulykken så er det likens som det var i 1987. Og de fleste av oss mener at det burde ha endt med et brudd eller blå merker - men denne gangen tar vi feil og må bare lære at når ting skjærer seg så kan det gå mye værre enn det "vi" kan tenke oss. Det er vel omentrent det samme som er grunnlaget for at jeg tøyer fartsgrensene litt for mye og har en del prikker. Men om jeg blir målt og bedt om å stoppe så gjør jeg det - fordi jeg vet hva jeg har gjort og står for det.

"Drepe kortet" ja for å stoppe noen på en sånn måte så synes jeg at man har tatt frem det kortet, og jeg skulle gjerne ha vist om det ble gjort vurderinger som tilsier at det var rett å ta frem dette kortet. Det håper jeg NMCU også legger vekt på, og formidler at vi i Norge kan bli stoppet på denne måten om betingelsene er tilstede - kan godt være at jeg er enig i dagens rapport eller den kommende- men jeg vil fremdeles hevde at risikoen for å ta livet av sykkelisten er tilstede og ønsker at de som stopper "hvem det måtte være" på denne måten har det i tanken.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 17 okt 2020, 02:08 De to som stoppet meg i Molde og tok fra meg førerkortet var dog oppegående og hyggelige betjenter. Dem ble nesten overrasket over at jeg ikke stakk, for det hadde dem regnet med. Jeg snakket med dem lenge etterpå og hadde en god dialog med dem. Hyggelige folk. Han fortalte at dem opplever folk som stikker av langt oftere enn det som beskrives i media.

Dette er en ganske vanlig sa dem, og de fleste tok dem uansett ved en senere annledning.

Derfor blir jeg betenkt når slikt skjer.
Der er vi inne på noe - "de fleste tok dem ved en senere anledning"

når UP ha kamera i bilen - så har dem vel nr - og kan hente inn vedkommende senere. Og kanskje vi må endre litt på lovgivningen slik at det blir som i Storbritania - eieren av kjøre tøyet er den som får svi om ikke denne kan navngi og bevise hvem som kjørte.

Jeg vil også legge til at det første avsnittet i sitatet fra Bjerknes , er også mitt inntrykk ; De aller fleste er skikkelige folk som jobber i etaten og det er synd på dem at man ikke kan unngå den andre typen helt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

Rolf Arne: Enig i tankegangen din. Når Spesialenheten har gjort sin vurdering så er det nettopp dette de har vektlagt. Hvilke vurderinger ble gjort? Hva var risken for at fyren skulle påføre andre uskyldige skade? Derav kommer rett valg av virkemiddel. Jeg har ikke sett noen info som tyder på at det er gjort feilvurderinger her.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Den private videoen som ble delt samme kveld som hendelsen er det eneste vi alle har å mene noe ut i fra. Kun denne!
I tillegg til dette er det påståtte utsagn fra sjåføren som kjørte motorsykkelen, altså hans side av saken slik han vil framstille den.

Politiet og tjenestemennene som stoppet motorsykkelen har taushetsplikt om alle forhold i saken, dette blir ikke offentliggjort. Heller ikke videoen fra tjenestebilen.

Fortsatt vet vi ingenting om hva som har skjedd tidligere på kvelden eller i dagene før denne hendelsen, grunnen til at denne motorsykkelen skulle stoppes. Vi vet altså ikke hvor lenge denne motorsykkelen har vært i politiets søkelys, hvor mange ganger den har vært forsøkt stoppet tidligere eller eventuelt hvorfor. Denne private filmen som viser at motorsykkelen ble stoppet er altså det eneste faste holdepunkt vi har for å mene noe som helst.

For meg er ikke dette nok til å mene noe som helst, fordi jeg vet ikke hvorfor politiet brukte så sterke virkemidler som de gjorde. Men jeg ser at virkemidlene er uvanlig sterke. Jeg er ellers glad for at den førerkortløse mannen som brutalt ble stoppet ikke pådro seg større skader, og jeg er glad for at han ble stoppet. Jeg er også glad for at NMCU ikke gir seg før de har kommet til bunns i saken. Dette jobber de med av andre grunner enn å forsvare mannen som ble stoppet. Han hadde ikke førerkort og er heller neppe medlem i NMCU.

Svar