Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

lazyboy skrev: 12 sep 2020, 18:55 Sykkelen var livsfarlig i høyere hastighet med sidevesker (orginale) siste sykkelen jeg hadde som vobblet like mye var en 1980 mod gsx.
Fant dette vedrørende vobbling og KTM, skrur jeg skjermen helt ned får jeg noe av det samme.

« Turbulence can be a problem for taller riders (six foot plus), as at speed the wind rushing over the screen just catches your head. A taller screen is a Power Parts accessory.»
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av cannon »

dypen skrev: 14 sep 2020, 23:14
lazyboy skrev: 12 sep 2020, 18:55 Sykkelen var livsfarlig i høyere hastighet med sidevesker (orginale) siste sykkelen jeg hadde som vobblet like mye var en 1980 mod gsx.
Fant dette vedrørende vobbling og KTM, skrur jeg skjermen helt ned får jeg noe av det samme.

« Turbulence can be a problem for taller riders (six foot plus), as at speed the wind rushing over the screen just catches your head. A taller screen is a Power Parts accessory.»
Hvis KTM'ene har et vobble-problem på høyde med 80 GSX så er de helt ubrukelige. Og jeg vil påstå at det ikke stemmer, selv om det kan inntreffe på en enkelt sykkel med løst styrelager eller andre skavanker.
Lav vindskjerm med feil vindpress mot kroppen har ingenting ned vobling å gjøre. Det er heller ikke spesielt for KTM.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

cannon skrev: 15 sep 2020, 07:33
dypen skrev: 14 sep 2020, 23:14
lazyboy skrev: 12 sep 2020, 18:55 Sykkelen var livsfarlig i høyere hastighet med sidevesker (orginale) siste sykkelen jeg hadde som vobblet like mye var en 1980 mod gsx.
Fant dette vedrørende vobbling og KTM, skrur jeg skjermen helt ned får jeg noe av det samme.

« Turbulence can be a problem for taller riders (six foot plus), as at speed the wind rushing over the screen just catches your head. A taller screen is a Power Parts accessory.»
Hvis KTM'ene har et vobble-problem på høyde med 80 GSX så er de helt ubrukelige. Og jeg vil påstå at det ikke stemmer, selv om det kan inntreffe på en enkelt sykkel med løst styrelager eller andre skavanker.
Lav vindskjerm med feil vindpress mot kroppen har ingenting ned vobling å gjøre. Det er heller ikke spesielt for KTM.
Er klar over hva vobbling er, styredemper brukes vel for å begrense det. Hvis du ser lengre opp i tråden der lazyboy beskriver sin opplevelse, det var det jeg tolket og kan beskrives som turbulens ... ble brukt feil beskrivelse.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av cannon »

dypen skrev: 15 sep 2020, 07:51
cannon skrev: 15 sep 2020, 07:33
dypen skrev: 14 sep 2020, 23:14
lazyboy skrev: 12 sep 2020, 18:55 Sykkelen var livsfarlig i høyere hastighet med sidevesker (orginale) siste sykkelen jeg hadde som vobblet like mye var en 1980 mod gsx.
Fant dette vedrørende vobbling og KTM, skrur jeg skjermen helt ned får jeg noe av det samme.

« Turbulence can be a problem for taller riders (six foot plus), as at speed the wind rushing over the screen just catches your head. A taller screen is a Power Parts accessory.»
Hvis KTM'ene har et vobble-problem på høyde med 80 GSX så er de helt ubrukelige. Og jeg vil påstå at det ikke stemmer, selv om det kan inntreffe på en enkelt sykkel med løst styrelager eller andre skavanker.
Lav vindskjerm med feil vindpress mot kroppen har ingenting ned vobling å gjøre. Det er heller ikke spesielt for KTM.
Er klar over hva vobbling er, styredemper brukes vel for å begrense det. Hvis du ser lengre opp i tråden der lazyboy beskriver sin opplevelse, det var det jeg tolket og kan beskrives som turbulens ... ble brukt feil beskrivelse.
Da er vi enige:-) På min GSX1100 på 80-tallet voblet jeg i filler festet til ettermontert styredemper. På moderne sykler/konstruksjoner er problemet mer eller mindre eliminert, med unntak av i racing.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Nomade »

En oransje KTM vind blåser over Norge og Norden? https://www.reitwagen.no/ny-ktm-fikk-ly ... -pa-plass/

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Tore L »

KTM er en reell utfordrer til alle merker vil jeg tro, uansett om noen mener at kvaliteten henger litt etter. Hvis du tar 1290 så er ikke den lett å ha med å gjøre, uansett om du er på Duke eller adv siden. KTM sin 790 adv R med sine 21" framhjul og 18" bakhjul er vel en av markedets mest potente og beste sykkel i sitt marked, og det er flere MC reportere / testere som har utropt denne til Beste kjøpet en kan gjøre nå. :)
Jeg har kjørt BMW de 4 siste årene og min K 1200 GT, røk på 28000,- med ABS problemer etter 31000 Km. Et lite søk på nett, så oppdaget jeg at det var mange som hadde problemer med både R og K serien med ABS pumpa til BMW. Byttet inn til siste års R 1200 GS (2018 mod), og før jeg hadde kjørt 100 mil sprakk instrument glasset, og nytt kostet 12000,- Ble selvfølgelig byttet uten kostnad for meg, men det ble ett verkstedbesøk ekstra. Første recall kom på første service og var på mellomaksel kryss, hvor flere hadde opplevd at det kom vann inn i hylsa, med rust og havari som resultat.

Ikke les FB sine sider om "BMW K1600 Faults Failures and Recalls", da kan du bli veldig lite motivert til å kjøpe en K 1600 GT - her er det mye om motorhavari, defekte vannpumper, bakhjul som løsner, startknapp som blir fort slitt og slutter å virke osv osv. Men de selger jo i et stort ant likevel, så at KTM står noe tilbake vs BMW hva gjelder holdbarhet, har jeg ikke noe tro på.

Alle sykler går i stykker og alle trenger litt service innimellom, og det som er viktig for meg er hva merkeverksted driver med og hvordan du blir mottatt som kunde. Pris er også viktig men ikke avgjørende, servicen jeg og sykkelen får er det som teller mest for meg. Når min R 1200GS skulle på servise første gang, kom Leeres ( Fredrikstad ) og hentet sykkelen hjemme, og levert den tilbake på døren i ( Sarpsborg) uten kostnader for meg ( Jeg jobber i Oslo og står tidlig opp og er sent hjemme, så dette er en kjempe service for meg). Verkstedet er ikke det billigste i markedet, men for meg har de vært upåklagelige og da fortsetter jeg og bruke dem.
For meg er det egentlig verkstedet som selger meg min neste sykkel eller bil, uansett om det er litt feil og mangler på sykkelen :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Bjerknez »

Er forholdsvis enig med deg ToreL, men det viktigste for meg er ikke servisen jeg får på verksted men kvaliteten på sykkelen jeg kjører. Jeg er mer opptatt av et problemfritt sykkelhold enn å snakke med hyggelige verkstedfolk.

Ja takk begge deler kan man kanskje si, men jeg mener jeg så langt har truffet spikeren på hodet med mine sykkelvalg. Jeg sier ikke at BMW er verdens mest driftsikre sykkel og at dette er hugget i stein. Kanskje er dte til og med motsatt. Men jeg legger til grunn mine EGNE erfaringer når jeg velger sykkel.

Dessverre er det LITT i overkant langt til Speed MC i Sandefjord som jeg forøvrig har vert strålende fornøyd med så langt. Ingen overraskende priser og dem holder seg til de tilbudene jeg få på mail vedrørende service etc.

Men den gode servisen er ikke det som får meg til å bestemme hvilken sykkel jeg kjører. Her nede i Fredrikstad har vi uansett mer enn nok forhandlere å velge mellom. Vertfall gjelder det mange merker.

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Hansien »

Skal man kjøpe nytt og ønsker minimalt med nedetid på kjøretøyet så bør valget av kjøretøy defineres av hva man har av forhandlere i nærområdet.

Etter en tid som bilberger er jeg inneforstått med at alt som får skryt for kvalitet også ryker..
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Rune75 »

Hvordan kan det se så jævlig ut etter bare to år og 13400km ? https://www.finn.no/192313009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 23 sep 2020, 17:56 Hvordan kan det se så jævlig ut etter bare to år og 13400km ? https://www.finn.no/192313009
Oj... er jo nærmest gravrust enkelte steder!!

Skiltopphenget ser jo helt jævlig ut. Lakken flasser av å mye rust. Nesten så jeg mistenker at den har ligget i saltvann....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av AJ »

Den 390'en der så rimelig sliten ut på nært hold, ja...
Og etter bare 13400 km :O !

På mine to 1290'er har det ikke vært den minste antydning til noe av dette, selv etter 3 sesonger og mer enn 50K km. og kjøring i all slags vær, også tett snødrev, faktisk! Har heller aldri hørt eller sett noe lignende på KTM 690 og større modeller, som jeg har vært borti.

Men er det ikke slik at disse småkubikkerne til KTM er laget i India :scratch ?
Mens de store, som de som jeg har (hatt) er produsert i Østerrike.
Antakelig er dette grunnen til kvalietsforskjellen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 23 sep 2020, 18:31 Den 390'en der så rimelig sliten ut på nært hold, ja...
Og etter bare 13400 km :O !

På mine to 1290'er har det ikke vært den minste antydning til noe av dette, selv etter 3 sesonger og mer enn 50K km. og kjøring i all slags vær, også tett snødrev, faktisk! Har heller aldri hørt eller sett noe lignende på KTM 690 og større modeller, som jeg har vært borti.

Men er det ikke slik at disse småkubikkerne til KTM er laget i India :scratch ?
Mens de store, som de som jeg har (hatt) er produsert i Østerrike.
Antakelig er dette grunnen til kvalietsforskjellen...
Dette må vel være en garantisak?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Rune75 »

Ser ikke bra ut denna heller https://www.finn.no/186237534 og litt tendenser på denne https://www.finn.no/186299075

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

Skiltfeste er eBay feste og har ingen ting med KTM å gjøre. Bolter som knekker, gjenger som skrus i filler samt overflaterust på alt som kan ruste sier vel sitt om bruken og ikke minst selve brukeren.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av lazyboy »

En bruker her inne prøvde vel en Ny Ktm 125 som helårs pendlersykkel. Mener og ha lest at 390 og 125 er bygget omtrent på samme lest.
Etter en sesong med ktm var den så preget av saltkjøringen at han kastet inn håndkle og byttet til gammel Honda 250 fra slutten 80 aller .
Den tålte vinterkjøringen langt bedre. Mulig det var en med nick Fikse.

Svar