40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av ejs »

Prøv en Moto Guzzi California 👍
MC med personlighet 🙂
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av Bjerknez »

Har du lyst på Harley, klin til. Er det samme for deg hvilket merke det er, så kjøp noe annet er min mening. Jeg hadde en Yamaha XVS-1300 2012 modell som jeg kjøpte som førstesykkel. En knallfin cruiser uten noe som helst problemer.

V-Star er vel det utenlandske navnet på denne? (kjellv kan sikkert komme med mer informasjon der)

Her er bilde av sykkelen jeg hadde:
bilde-1-2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

AndréHåland
Innlegg: 15
Registrert: 12 sep 2020, 19:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2022
Sted: Klepp

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av AndréHåland »

niko skrev: 13 sep 2020, 22:36 Uten å ha kjørt den, hva med en BMW R1200C? Elsk eller hat-design. Får gode kritikker. Litt mer oppreist sittestilling og så kan du vippe opp passasjersetet som ryggstø - mulig det kan funke for ryggen?
Denne må sjekkes ut litt. Har ikke sett så mye på BMW sykler, da de ikke er helt etter min smak designmessig.
Men denne kan fort bli veldig aktuell !

Takk for tips :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av Bjerknez »

Det reiv ikke akkurat i puddingen når jeg så bilde av BMW R1200C nei :lol

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 14 sep 2020, 07:51 Det reiv ikke akkurat i puddingen når jeg så bilde av BMW R1200C nei :lol
Nå da?

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av Bjerknez »

Not so much :lol

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av n00b »

AndréHåland skrev: 13 sep 2020, 17:00 Har lest mye om og sett mange tester av f.eks :
- Honda VTX 1300/1800
- Yamaha V Star 1300
- Suzuki 1500 boulevard
Hei,
Jeg er 190 og 0,1 tonn og kjøpte meg i våres en Suzuki M800 (heter vel Suzuki M50 Boulevard i USA og M800 Intruder i Europa). Dette var min første sykkel og jeg tok lappen tidligere i år. Kan dele litt av mine opplevelser på dette som førstegangssykkel, selv om jeg har en 800CC og ikke en 1500CC, vil anta at de er ganske like selv om min nok er litt mindre.

Pros:
- Lavt tyngdepunkt og lavt sete - veldig god kontroll på sykkelen og får plantet begge beina godt i bakken ved stopp etc.
- Greit nok drag i den, men ikke noen racersykkel (lettere å beholde lappen).
- Veldig behagelig på kortere turer.
- Ekstremt lettkjørt for nybegynnere.

Cons:
- Jeg har en bra rygg, men får vondt i halebeinet og korsryggen på lengre turer. Da mener jeg 2 timer i strekk på sykkel eller mer. Jeg tror dette kommer av at man har beina forover, og dermed får all vekt ned på rumpa.
- Ikke noe racersykkel.
- Ikke så god oversikt over trafikkbildet da man sitter veldig lavt.
- Kan bli litt mye vasking hvis man ønsker en skinnende blank sykkel med masse chrome.

Angrer absolutt ikke på valget av sykkel, men kommer nok til å bytte til en sykkel med mer oppreist sittestilling i nær fremtid.

AndréHåland
Innlegg: 15
Registrert: 12 sep 2020, 19:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2022
Sted: Klepp

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av AndréHåland »

n00b skrev: 14 sep 2020, 14:46
AndréHåland skrev: 13 sep 2020, 17:00 Har lest mye om og sett mange tester av f.eks :
- Honda VTX 1300/1800
- Yamaha V Star 1300
- Suzuki 1500 boulevard
Hei,
Jeg er 190 og 0,1 tonn og kjøpte meg i våres en Suzuki M800 (heter vel Suzuki M50 Boulevard i USA og M800 Intruder i Europa). Dette var min første sykkel og jeg tok lappen tidligere i år. Kan dele litt av mine opplevelser på dette som førstegangssykkel, selv om jeg har en 800CC og ikke en 1500CC, vil anta at de er ganske like selv om min nok er litt mindre.

Pros:
- Lavt tyngdepunkt og lavt sete - veldig god kontroll på sykkelen og får plantet begge beina godt i bakken ved stopp etc.
- Greit nok drag i den, men ikke noen racersykkel (lettere å beholde lappen).
- Veldig behagelig på kortere turer.
- Ekstremt lettkjørt for nybegynnere.

Cons:
- Jeg har en bra rygg, men får vondt i halebeinet og korsryggen på lengre turer. Da mener jeg 2 timer i strekk på sykkel eller mer. Jeg tror dette kommer av at man har beina forover, og dermed får all vekt ned på rumpa.
- Ikke noe racersykkel.
- Ikke så god oversikt over trafikkbildet da man sitter veldig lavt.
- Kan bli litt mye vasking hvis man ønsker en skinnende blank sykkel med masse chrome.

Angrer absolutt ikke på valget av sykkel, men kommer nok til å bytte til en sykkel med mer oppreist sittestilling i nær fremtid.
Takk for at du delte dine erfaringer :thumleft

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av Audi Mannen »

Velkommen til oss her inne. Mye god hjelp og gode råd her inne, men samtidig er det du selv som må bestemme hva du liker og har lyst på. Jeg "tyter" nå på mitt igjen og vil gjerne anbefale Tracer 900 selv om du skulle foretrekke cruiser.
Du er 4cm høyere enn meg men vi er omtrent lik på tyngdekraft. Likheter kjenner jeg også på ryggen og tror du ikke 40 årskrisa tok meg også for 3 år siden..... gift enda er jeg også :lol , men jeg havna i "tracer" fella. Mye god sykkel for en fornuftig pris og absolutt verdt en prøvetur. De billigste går for rundt 100K og dersom Bjerknez er i go'hjørnet så vet han om en billig Tracer som ble omdiskutert her inne i en tråd.
Men lykke til med valget, du får helt sikkert en glede ut av det du kjøper uansett og det er du som skal glede deg til hver tur. Tur er tur uansett.

Vet ikke hvor du holder til i landet, men her er en og den kan sikkert sendes for en fornuftig pris på kryss og tvers : https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=190785582
Ducati Multistrada V4S - 2021

KawaKjetil

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av KawaKjetil »

AndréHåland skrev: 13 sep 2020, 17:00 Er glad i livet og lappen, så har derfor konkludert med at en cruiser med akkurat nok futt i er veien å gå...i første omgang.
Sykkelen bør ha nok kubikk og være en typisk "mannesykkel"

Har lest mye om og sett mange tester av f.eks :
- Honda VTX 1300/1800
- Yamaha V Star 1300
- Suzuki 1500 boulevard
Syntes den planen din om en "mannesykkel" høres meget bra ut, og av valgene du har sett på er det vel hva som syntes bra i dine øyne du må velge :D
Skulle jeg en gang velge bort mine "raske" rekkefirere er det godt mulig jeg velger en cruiser, selv om jeg ikke ser det skjer med det første. Har prøvd flere opp igjennom årene, men klarer ikke å lande på en.
Så en kommentar om fjæring. Enig der, velg en med litt fjæringsvei bak :thumleft Dreiemoment til aks ut av lyskrysset har de alle.

AndréHåland
Innlegg: 15
Registrert: 12 sep 2020, 19:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2022
Sted: Klepp

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av AndréHåland »

Skal kikke på en Yamaha som står her i byen i morgen.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=190667647

Spennende tid og gleder meg til en høst/vinter på jakt etter min første sykkel.

Men det er så mye å lese seg opp på og mange valg 🤨

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av n00b »

Løp og kjøp :thumleft Bare å bytte sykkel om et eller to eller tre år hvis du går lei :D

KawaKjetil

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av KawaKjetil »

Siden det er gjemmekontor om dagen :D så jeg et par tester av den Yama 1300.
Ser ut til å være en god cruiser :thumleft

AndréHåland
Innlegg: 15
Registrert: 12 sep 2020, 19:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2022
Sted: Klepp

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av AndréHåland »

Var idag og kikket på den jeg linket til lenger oppe.
Strøken sykkel !
Det verste er jo at madammen fant seg til rette bakpå 👍
89.000,- for en 11' modell kjørt 12.000 må vel være innafor ?
Alt på Finn.no er jo prutbart også 😉

KawaKjetil

Re: 40 årskrisen nærmer seg...tips til første MC

Legg inn av KawaKjetil »

Liker du den og føler det er rett så slår du til, såklart etter litt pruting :thumleft Slik er det bare å selge mc på høsten når det regner flatt! Liker du den ikke får du pengene igjen når våren kommer og "alle" skal handle sykkel :D
Kikket på denne video review https://youtu.be/6Rzcffki1Jk En ærlig test av en som har kjørt det meste.
Prisen var det ikke noe å si på, og sykkelen er jo som ny. Mine sykler går mer enn det på ett år :prop:

Svar