oivindgs BMW R1200R (2011)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

ErikW skrev: 12 sep 2020, 00:11 Gratulerer, kjør pent og kos deg :thumleft
Takk! Jeg har sett så mange ulykkesvideoer på YouTube mens jeg ventet på at kragebeinet skulle gro at jeg tror jeg har blitt en passelig forsiktig motorsyklist. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 12 sep 2020, 00:20
oivindg skrev: 11 sep 2020, 20:21 Da var lappen i boks!

Var skikkelig nervøs, men sensor var en skikkelig hyggelig kar, så jeg fikk nervene under kontroll etterhvert. Jeg gruet meg til kjøregården, og spesielt krypkjøringa. Tok derfor krypkjøringa til slutt. Øvelsene gikk bra. Faktisk bedre enn noengang. På andre forsøk på unnamanøver så jeg 52 km/t på speedometeret da jeg kjørte inn i hinderet (hadde ikke tenkt å kjøre fullt så fort), men det var null stress å gi styret en dytt og bikke sykkelen utenom hinderet. Jeg som har slitt med unnamanøver i 47-48 km/t før. Skikkelig kongefølelse! Da jeg kom til krypkjøringa tenkte jeg at sensor må ha sett at jeg har kontroll på sykkelen, så jeg ga litt blaffen. På første runden måtte jeg nedi med det ene beinet, men ble ikke stresset av det. Etterpå sa sensor at han hadde notert et pluss for at jeg satte ned beinet i stedet for å true meg videre og eventuelt gå over ende. Etter kjøregården var det ut på vei, og det visste jeg at jeg hadde kontroll på etter å ha hatt førerkort for bil i snart førti år.

Måtte på jobb etter førerprøven, men kjørte min egen sykkel til jobb. Ganske stor forskjell på kjøreskolens F750GS og min R1200R! Min sykkel føles som den ønsker å tippe innover i brå svinger i lav fart i forhold til GS'en. Men jeg kom meg til jobben uten uhell. :) Etter jobb ble det et par timers tur på varierte veier. Litt småveier, litt 90-sone, noe asfalt med grus på og så måtte jeg prøve meg et par kilometer på grusvei også, bare for å få en følelse av hva det dreier seg om. Alt sammen var utrolig gøy. Tidligere har jeg trodd at sykkelen min har dratt dårlig under 3000 omdreininger, men i dag fant jeg ut at det bare var fordi jeg ikke hadde turt å vri nok på gassen. Med full gass er det bånndrag fra litt over 2000 omdreininger.

Her er sykkelen på en liten grusvei i Lurdalen i Kongsberg.
IMG_5848.JPG
Hehe, ja, det hjelper å vri på gassen :twothumbs: :lol

Grattis med lappen :thumleft
Takk!

Jeg tenkte faktisk på deg under oppkjøringa, Bjerknez. Det du fortalte om å være litt frampå og aktiv i oppkjøringa. I et par kryss og rundkjøringer tok jeg luker som var akkurat passe for meg å komme inn i, men som gjorde at sensor måtte vente til neste luke. Første gang jeg gjorde dette slo det meg at "der tok jeg en Bjerknez". :D Kjørelæreren skrøt av dette etterpå! Jeg burde kanskje spurt om han kjente til Bjerknez, men det glemte jeg. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av kjellv »

Gratulerer Øyvind :prf
Du rakk det jo før sesongen er over med god margin, gode muligheter for å få mange mil på telleren før vinteren er over oss :thumleft

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

kjellv skrev: 12 sep 2020, 09:24 Gratulerer Øyvind :prf
Du rakk det jo før sesongen er over med god margin, gode muligheter for å få mange mil på telleren før vinteren er over oss :thumleft
Takk!

Satser på at det blir noen fine turer før vinteren, ja! :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22751
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 12 sep 2020, 09:12
Bjerknez skrev: 12 sep 2020, 00:20
oivindg skrev: 11 sep 2020, 20:21 Da var lappen i boks!

Var skikkelig nervøs, men sensor var en skikkelig hyggelig kar, så jeg fikk nervene under kontroll etterhvert. Jeg gruet meg til kjøregården, og spesielt krypkjøringa. Tok derfor krypkjøringa til slutt. Øvelsene gikk bra. Faktisk bedre enn noengang. På andre forsøk på unnamanøver så jeg 52 km/t på speedometeret da jeg kjørte inn i hinderet (hadde ikke tenkt å kjøre fullt så fort), men det var null stress å gi styret en dytt og bikke sykkelen utenom hinderet. Jeg som har slitt med unnamanøver i 47-48 km/t før. Skikkelig kongefølelse! Da jeg kom til krypkjøringa tenkte jeg at sensor må ha sett at jeg har kontroll på sykkelen, så jeg ga litt blaffen. På første runden måtte jeg nedi med det ene beinet, men ble ikke stresset av det. Etterpå sa sensor at han hadde notert et pluss for at jeg satte ned beinet i stedet for å true meg videre og eventuelt gå over ende. Etter kjøregården var det ut på vei, og det visste jeg at jeg hadde kontroll på etter å ha hatt førerkort for bil i snart førti år.

Måtte på jobb etter førerprøven, men kjørte min egen sykkel til jobb. Ganske stor forskjell på kjøreskolens F750GS og min R1200R! Min sykkel føles som den ønsker å tippe innover i brå svinger i lav fart i forhold til GS'en. Men jeg kom meg til jobben uten uhell. :) Etter jobb ble det et par timers tur på varierte veier. Litt småveier, litt 90-sone, noe asfalt med grus på og så måtte jeg prøve meg et par kilometer på grusvei også, bare for å få en følelse av hva det dreier seg om. Alt sammen var utrolig gøy. Tidligere har jeg trodd at sykkelen min har dratt dårlig under 3000 omdreininger, men i dag fant jeg ut at det bare var fordi jeg ikke hadde turt å vri nok på gassen. Med full gass er det bånndrag fra litt over 2000 omdreininger.

Her er sykkelen på en liten grusvei i Lurdalen i Kongsberg.
IMG_5848.JPG
Hehe, ja, det hjelper å vri på gassen :twothumbs: :lol

Grattis med lappen :thumleft
Takk!

Jeg tenkte faktisk på deg under oppkjøringa, Bjerknez. Det du fortalte om å være litt frampå og aktiv i oppkjøringa. I et par kryss og rundkjøringer tok jeg luker som var akkurat passe for meg å komme inn i, men som gjorde at sensor måtte vente til neste luke. Første gang jeg gjorde dette slo det meg at "der tok jeg en Bjerknez". :D Kjørelæreren skrøt av dette etterpå! Jeg burde kanskje spurt om han kjente til Bjerknez, men det glemte jeg. :)
Det varmer mitt hjerte at jeg trolig var en del av den vellykkede oppkjøringen og at sensor likte min kjørestil :twothumbs:

Men jeg tror ikke jeg gjorde såpass mye ut av meg at en kjørelærer ville husket meg veldig lenge :lol

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 12 sep 2020, 10:03 Men jeg tror ikke jeg gjorde såpass mye ut av meg at en kjørelærer ville husket meg veldig lenge :lol
:D
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

To ting. Ut på tur og DREIEMOMENT!

Dreiemoment først. Da jeg øvingskjørte giret jeg ned i stedet for å dra på fra lavt turtall, fordi når jeg ga litt gass på lavt turtall begynte det å riste litt, så jeg trodde motoren jobbet for tungt. Så snakket jeg med en som har kjørt mye BMW-boxer, og han sa: det er bare å gi gass! Og det er det. Det vibrerer litt et kort sekund når jeg gir gass på lave turtall, men det er bare litt godmodig murring. Så kommer dreiemomentet i massevis. Null problem å ligge på 2000 omdreininger på femte gir og foreta en forbikjøring uten å gire. Og etterhvert som turtallet øker blir det bare mer og mer skyv. Herlig! Så langt er jeg veldig godt fornøyd med valg av førstesykkel. :)

Etter å ha tatt lappen på fredag morgen tok jeg sykkelen de fem minuttene det tar å kjøre til jobben. Hjem igjen fra jobben brukte jeg imidlertid to timer. Var både innom Mjøndalen og Svene før jeg "fant" veien hjem. Herlig frihetsfølelse, og jeg trives veldig godt på tur aleine.

I går gikk dagen til å besøke venner. I dag ble det et par timers tur igjen. Jondalen-Bolkesjø-Gransherad-Notodden-Bolkesjø-Kongsberg. For hver sving jeg tar blir jeg bedre til å kjøre. Lærer noen smådetaljer hele tida. Var stort sett aleine på de svingete partiene, så jeg kunne prøve forskjellige sporvalg, vektfordeling og brems/gasspådrag. Prøvde også noen svinger der jeg sklei rompa nesten av setet for å kjenne på følelsen med å henge litt på siden av en sykkel som da var litt rettere enn normalt. Veldig artig og lærerikt å merke hvordan motorsykkelen oppfører seg i de forskjellige tilfellene.

Får se hvor mye kjøring jeg rekker til uka, men onsdag er det i alle fall tur til Skien med en gjeng fra jobben etter arbeidstid. Første gang på tur med ei gruppe. Jeg har tenkt å legge meg bakerst, og eventuelt la dem kjøre fra meg hvis det går fortere enn det jeg er komfortabel med.

Stemningsbilde ved Bolkesjø. Toppboksen ødelegger stilen, men det er utrolig greit å kunne låse inn hjelm og hansker når jeg tar en stopp.
IMG_5855.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av pingvin »

De første dagene etter tatt lappen er magiske, tror knapt gikk en dag uten tur de første par ukene, om ikke annet en rask tur til Bolkesjø hvor bildet ditt over er tatt, og tilbake, blir aldri lei den veien :thumleft

Prøv å flytte overkroppen litt innover/fremover/nedover, istedenfor rompa ut, mer effektivt på alle måter, "Kiss the mirror" som de sier på nynorsk. Det med rompa ut er mest for de som fortvilt prøver å få kneet nedi og lett at gjør sykkelen ustabil om du ikke er super smooth. Race gutta gjør begge deler men ikke å anbefale på vei (prøvd det...gikk til helvete).

Personlig flytter jeg overkroppen mest inn når går fort, altså i høyhastighetssvinger. Når småsvingete sitter jeg mer nøytralt og på krappe svinger, type hårnåler, dytter jeg gjerne sykkelen litt mer under meg. Men ikke for ekstremt i noen av tilfellene, det sparer jeg til bane.

Men for all del, nyttig å prøve litt forskjellig og se hvordan sykkelen reagerer.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av MaGr »

oivindg skrev: 13 sep 2020, 18:47 Første gang på tur med ei gruppe. Jeg har tenkt å legge meg bakerst, og eventuelt la dem kjøre fra meg hvis det går fortere enn det jeg er komfortabel med.
Hver bare klar over at når du ligger bakerst i ei gruppe så er det du som ‘sliter’ mest for å holde følge. Jeg anbefaler deg å legge deg som nr 2 i gruppa.
Grattis med lappen :twothumbs:
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av ErikW »

Hei
Gratulerer. Det er mc treff på Vindfjelltunet hver Tirsdag. Fin tur det

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

ErikW skrev:Hei
Gratulerer. Det er mc treff på Vindfjelltunet hver Tirsdag. Fin tur det
Takk!
Når er det folk der, da?
Hvordan er småveiene ned til Steinsholt, f.eks. over Passebekk og så østsiden nedover fra Svarstad?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

MaGr skrev: Hver bare klar over at når du ligger bakerst i ei gruppe så er det du som ‘sliter’ mest for å holde følge. Jeg anbefaler deg å legge deg som nr 2 i gruppa.
Grattis med lappen :twothumbs:
Takk!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: Prøv å flytte overkroppen litt innover/fremover/nedover, istedenfor rompa ut, mer effektivt på alle måter, "Kiss the mirror" som de sier på nynorsk.
Ja, det er overkroppen jeg har jobbet mest med. Bilde
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av pekle »

oivindg skrev: 14 sep 2020, 10:16
ErikW skrev:Hei
Gratulerer. Det er mc treff på Vindfjelltunet hver Tirsdag. Fin tur det
Takk!
Når er det folk der, da?
Hvordan er småveiene ned til Steinsholt, f.eks. over Passebekk og så østsiden nedover fra Svarstad?
Fin-fine. Smale og artige.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av Olav K »

Grattis med Klasse A i førerkortet. :twothumbs:

Ikke rart du koser deg når du har skaffet deg kansje den mest sving- og kjørevillige mc som finnes.

At det ikke blir solgt mer R1200R, er for meg et mysterium.
Du rekker mange mil med mye smil før sesongen er over.

Synes du har en sunn innstilling, kjør pent og omsorgsfullt og nyt tilværelsen på 2 hjul. :twothumbs: :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar