Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av pingvin »

Nomade skrev: 12 sep 2020, 15:38 Jeg har ingen erfaringer med KTM tidligere, hovedsakelig holdt meg til Honda og litt Yamaha. Driftsikkerhet er noe jeg setter høyt da jeg bor midt i Oslo i borettslag og aller nådigst får leie en mopedplass i kjelleren. Har ikke noe særlig plass til å skru og feilsøke på en sykkel der. Så sykkelen må være til å stole på, pga jobb og reising kan den bli stående i ro i en del uker i strekk uten å bli brukt. Hondaen min har vært eksemplarisk i så måte, absolutt null problem siden jeg kjøpte den for fire år siden. Starter lett selv etter stillstand fra sent på høsten til første mulighet på senvinteren.(aldri vedlikeholdsladet)
Som tidligere i tråden så hatt lite problemer med KTM. MEN japsene, særlig Honda og Yamaha, og kanskje BMW er vel fremdeles et hakk bedre på kvalitet. Hatt Suzuki og Yamaha og da var det ingenting, ikke engang småtteri. Bare slik ting som oljeforbruk, Sukien og Yamahaen brukte null, KTMene har ofte brukt en del, typisk fort 1 L på ukestur. Merkelig nok bruker hverken 990en eller 690en har nå noe særlig til tross for de hatt med lengst km-stand. Så tydeligvis litt variasjon som jo absolutt har med kvalitet å gjøre. Underbygges vel litt av AJs erfaring også.

Annen ting som tror ble nevnt, er instrumentpanel, de tidligere var dårlige på KTM, tror hadde 3 på 990en etter vann kom inn, alle på garantien. 690en er på minst fjerde, var ikke det "riktige som sto på når kjøpte og hatt kjøpt 2 selv, det siste holdt bra heldigvis.

Likevel så har "de andre" som Ducati, KTM og Triumph blitt mye mye bedre så for meg så er ikke dette avgjørende, for meg handler ikke MC om fornuft, da hadde jeg ikke hatt MC, kjøper det har mest lyst på (og har råd til). Men ser jo at for andre så er 100% driftsikkerhet mer avgjørende.
Hansien skrev: 13 sep 2020, 05:46 Slangeklemme som var løs så kjølevæsken hadde tømt seg over tid. Det ble sagt av forhandlet at KTM hadde valgt en dårlig leverandør av slangeklemmer i denne perioden sykkelen ble byttet. Slangeklemmen og kjølevæske ble byttet og systemet ble trykktestet uten en kostnad for meg annet enn en flott tur til/fra Lillehammer.
Nøyaktig samme skjedde med kompis sin 790Adv, så at lakk kjølevæske når sykkelen sto parkert men var bare å stramme slammeklemmen så stoppet det å lekke. Var fremdeles kjølevæske igjen i reservoaret så fortsatte bare turen men hadde uansett bare vært å toppe opp litt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av kaiu »

Nomade skrev: 12 sep 2020, 15:38
Tidligere i år hadde jeg mer eller mindre bestemt meg for å bytte ut min CRF med lille Gsèn til BMW, men så dukket 390 Adv opp på banen...

Prøvekjørte den tidligere i sommer og innså raskt att dette er mer bang for the buck enn BMWèn. Mer motor, mer effekt, mer teknologi for bare noen tusenlapper ekstra :)
Men jeg er også litt redd for kvalitet og driftssikkerhet med tanke på att dette er en ny modell i KTM sin line up

Fint om du kaiu kan oppdatere litt i ny og ne om deres erfaringer med 390 Advèn ;)
Jeg har ikke noe bred erfaring fra 390 enda men kan bekrefte at vi fikk oljelampe på en gang under innkjøring men det var nok at den ble kjørt på feil gir og veldig lavt turtall. Ikke sett dette siden. Når det gjelder litt vibrasjon i ene fotvileren er jeg enig. Dette kjenner man på høyere turtall.
Honda er vel kjent for å lage sykler som bare går og går :).
Min erfaring er som nevnt god med både Honda og KTM men kan jo være flaks
Skal si ifra hvis noe dukker opp på 390

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

lazyboy skrev: 12 sep 2020, 18:55 Kjøpte ny 1290 sa i 2016. Allerede etter et par turer ble det klart at sideveskene lakk vann i store mengder, veltebøyler var ikke tette i festene så det samlet seg vann i dem. Dette ble til rust som igjen rant ut i bunn og lagde en flott rustrand nedover ramme og drevdeksel. Hadde også en kraftig klonkelyd i gaffelen i raske dumper. Etter 150 mil røk bensinpumpa . Etter 1000 mil gikk clutchpumpa (slaven) fyken.
Mistet 2 av 4 skruer som holdt frontlykt brakett fast til hovedramme, manglet skruer på puten tanken hviler på i nedkant.
Liksomkrommen på emblemene ble vasket ned tl ren plast på 2 mnd.
Sykkelen var livsfarlig i høyere hastighet med sidevesker (orginale) siste sykkelen jeg hadde som vobblet like mye var en 1980 mod gsx.


Når jeg i 2018 for morroskyld ville prøvekjøre demo 1290 n til forhandleren var dette ikke mulig da den hadde defekt bensinpumpe👍

Flott sykkel, men jeg gidder Ikke være beta tester for KTM og attpåtil betale 260k for ´morroa´
Det er litt trist at ikke KTM 1290 Super Adventure T fortsatt er i salg som er en skikkelig turmaskin med 30 liters tank, liker den.

Lekkasje i sidevesker, vann trenger inn i veltebøyler, ulyd gaffel, flassende emblemer og skruer som løsner er irriterende småting men jeg vil tro forhandler ryddet raskt opp i dette.

Vobbling i større hastigheter høres ikke trygt ut, 2016 hadde vel ny type sideveske innfestning som var forbundet med hverandre "såkalte flytende feste" eller kom det i 2017. Vobbling kan forårsakes av flere ting, som dekk og hvordan sykkel er lastet, omfang av fører stor vs liten i forhold til vindskjerm etc Her er det mye som kan sjekkes ut på egenhånd. Hva var årsaken?

Bensinpumpe og clutchpumpe / clutchslave er kjente feil på KTM fra tidenes morgen som er raske ting å utbedre eller enda bedre forbedre som forhandler tar tak i fort vil jeg tro. Hvor langt kjørte du med denne før du byttet sykkel?

KTM, Ducati med flere mc merker har hatt en del feil men hører også det motsatte på eksakt samme sykkel og årsmodel. Det er også stor forskjell på oss som bruker disse syklene :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av mekkern »

790 duke til guttungen har rullet et stykke og det eneste der er at ecu sitter litt utsatt til for varme fra eksos-ved kjøring i kø/stillestående i 30 grader hender det at det dukker opp en feil i display men sykkel fungerer og det retter seg når temp synker.
ellers så har den tålt juling..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av lazyboy »

Det er litt trist at ikke KTM 1290 Super Adventure T fortsatt er i salg som er en skikkelig turmaskin med 30 liters tank, liker den.

Lekkasje i sidevesker, vann trenger inn i veltebøyler, ulyd gaffel, flassende emblemer og skruer som løsner er irriterende småting men jeg vil tro forhandler ryddet raskt opp i dette.

Vobbling i større hastigheter høres ikke trygt ut, 2016 hadde vel ny type sideveske innfestning som var forbundet med hverandre "såkalte flytende feste" eller kom det i 2017. Vobbling kan forårsakes av flere ting, som dekk og hvordan sykkel er lastet, omfang av fører stor vs liten i forhold til vindskjerm etc Her er det mye som kan sjekkes ut på egenhånd. Hva var årsaken?

Bensinpumpe og clutchpumpe / clutchslave er kjente feil på KTM fra tidenes morgen som er raske ting å utbedre eller enda bedre forbedre som forhandler tar tak i fort vil jeg tro. Hvor langt kjørte du med denne før du byttet sykkel?

[/quote]

21000km på 2 sesonger Alle issues med sykkelen førte til lange svadasamtaler med verksmester, der 2 minutter med Google gir deg mere info enn han kunne. Alle reklamasjoner måtte diskuteres i det uendelige før det ble sendt søknad om reklamasjon til Sverige og hovedimportør. Totalt 6 uker med lånesykkel da jeg ikke engang fikk legge ut for deler/arbeid før reklamasjon var godkjent. Moro når man kommer med en ett år gammel sykkel med defekt cluchpumpe.

Kompisen min kjøpte samme sykkel uka før meg og vi kjører stort sett i sammen og like mange mil. På hver service skillet det opptil 1000 kr på hva vi betalte. Ved spm vedrørende dette var svaret forskjellig bruksmønster med tilhørende utskifting/servicepunkter. :O

Som du sier er både bensinpumpe og slave kjente feil på Ktm og om jeg gjetter riktig er nok dette noe som aldrig blir bedre. Har jo hatt 15-år på seg sålangt. Jeg kunne jo selvfølgelig bare satt på en oberon pumpe selv og vært ferdig med det, men har da betalt for ny sykkel der jeg forventer at ting virker eller blir raskt tatt hånd om av forhandler uten at søknader til Sverige må godkjennes.

Når låsen på di lekke sideveskene røyk og jeg skulle få nye, var det bestemt at jeg skulle få nye orginale uten mulighet til og stroppe oppå.
Jeg mente jeg burde få noen som hadde stråppemulighet oppå slik som jeg hadde men dette avslo Ktm/forhandler . Om ikke så måtte jeg betale 5-7000 i mellom.

Ang vobling er det et kjent problem som ktm benektet i lang tid, før di endelig kom opp med en ny løsning som forhåpentlig skulle virke, denne måtte man forøvrig kjøpe selv :scratch

Kompisen fikk godkjent 3 stk nye sw-motech med innervesker uten kostnad. :thumleft

Mye av min irritasjon over ktm kommer nok av forhandler /importør men at Ktm generellt har mere issues en di andre store merker er iallfall jeg rimelig sikker på.

Dette med mc er som regel litt vanskelig og diskutere da folk flest ofte klorer i alle retninger for og forsvare sitt merke (litt sånn den beste bilen er den JEG har nå. :lol

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

lazyboy skrev: 13 sep 2020, 14:40 21000km på 2 sesonger Alle issues med sykkelen førte til lange svadasamtaler med verksmester, der 2 minutter med Google gir deg mere info enn han kunne. Alle reklamasjoner måtte diskuteres i det uendelige før det ble sendt søknad om reklamasjon til Sverige og hovedimportør. Totalt 6 uker med lånesykkel da jeg ikke engang fikk legge ut for deler/arbeid før reklamasjon var godkjent. Moro når man kommer med en ett år gammel sykkel med defekt cluchpumpe.

Kompisen min kjøpte samme sykkel uka før meg og vi kjører stort sett i sammen og like mange mil. På hver service skillet det opptil 1000 kr på hva vi betalte. Ved spm vedrørende dette var svaret forskjellig bruksmønster med tilhørende utskifting/servicepunkter. :O

Som du sier er både bensinpumpe og slave kjente feil på Ktm og om jeg gjetter riktig er nok dette noe som aldrig blir bedre. Har jo hatt 15-år på seg sålangt. Jeg kunne jo selvfølgelig bare satt på en oberon pumpe selv og vært ferdig med det, men har da betalt for ny sykkel der jeg forventer at ting virker eller blir raskt tatt hånd om av forhandler uten at søknader til Sverige må godkjennes.

Når låsen på di lekke sideveskene røyk og jeg skulle få nye, var det bestemt at jeg skulle få nye orginale uten mulighet til og stroppe oppå.
Jeg mente jeg burde få noen som hadde stråppemulighet oppå slik som jeg hadde men dette avslo Ktm/forhandler . Om ikke så måtte jeg betale 5-7000 i mellom.

Ang vobling er det et kjent problem som ktm benektet i lang tid, før di endelig kom opp med en ny løsning som forhåpentlig skulle virke, denne måtte man forøvrig kjøpe selv :scratch

Kompisen fikk godkjent 3 stk nye sw-motech med innervesker uten kostnad. :thumleft

Mye av min irritasjon over ktm kommer nok av forhandler /importør men at Ktm generellt har mere issues en di andre store merker er iallfall jeg rimelig sikker på.

Dette med mc er som regel litt vanskelig og diskutere da folk flest ofte klorer i alle retninger for og forsvare sitt merke (litt sånn den beste bilen er den JEG har nå. :lol
Du fikk jo kjørt litt selv om du var uten din sykkel i seks uker. Måtte forskuttere reparasjoner som er opplagt reklamasjon / garanti ... hva med "goodwill", hvilken landsdel holder denne forhandler til?

Ny sykkel og kunde da forventer du at forhandler anstrenger seg litt og behandler kunder likeverdig, håper ikke jeg kommer opp i tilsvarende.

Vedr vobbling, hva var løsningen til KTM som du måtte betale for selv?

Du er inne på noe der «hver synes best om sine ...», selv ikke noe unntak selv om jeg har kjørt mange forskjellige merker :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 13 sep 2020, 13:12 790 duke til guttungen har rullet et stykke og det eneste der er at ecu sitter litt utsatt til for varme fra eksos-ved kjøring i kø/stillestående i 30 grader hender det at det dukker opp en feil i display men sykkel fungerer og det retter seg når temp synker.
ellers så har den tålt juling..
Ikke at jeg leter men det er mange som er fornøyd med 790, etter tre turer med 790 må jeg si inntrykket har blitt bedre og bedre :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av lazyboy »

Jeg måtte ikke forskuttere , jeg ville forskuttere . Synes det er tullete og vente en mnd på og få byttet pumpe når det soleklart vil bli dekket av kjøpsloven . Derfor ville jeg legge ut del og jobb så jeg kunne bruke min egen sykkel i påvente av importørgodkjennelse.
Skifte pumpa tar 20 minutter.

Lånesykkel er fint det, og der var forhandleren super. Men uten veskesett så blir det en dårlig erstatning kontra egen.

Ang vobblingen aner jeg ikke om det hjalp med KIT til veskene da jeg byttet sykkel isteden for. Aj kjøpte vel floating kittet om jeg ikke husker feil.
Jeg byttet ut den orginale sykkelpumpe med se-motech justerbar styredemper uten at det hjalp.

Det skal nevnes at kompisen har hatt mindre tull en det jeg hadde, Men endel av det samme har han hatt.

Jeg har hatt forholdsvis mange mc av alle mulige merker og Er overhode ikke opphengt i merke på tanken.
Derimot liker je at ting er i orden og at jeg ikke stadig må forholde meg til feil det være seg små eller store.

At folk liker Ktm forstår jeg godt, en rå sykkel. Men når tråden handler om kvalitet for den tommel ned fra meg.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av SilverSmurfer »

lazyboy skrev: 13 sep 2020, 16:04 At folk liker Ktm forstår jeg godt, en rå sykkel. Men når tråden handler om kvalitet for den tommel ned fra meg.
Ja, KTM sykler er jo helt rå. Jeg spurte om kvaliteten men jeg hadde jo en anelse allerede, fikk vel bare bekreftet det jeg gikk ut i fra i utgangspunktet. Det er vel ikke dårlig men når forhandlerene blir flere timer kjøring unna så tror jeg ikke jeg orker det.

Det blir uansett ikke kjøp før neste sommer, så det finnes jo håp for at det kommer flere gode alternativer til markedet før den tid.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg leser denne tråden er jeg egentlig ganske overrasket over hvor mye feil enkelte tillater at en fabrikkny sykkel har. Mulig det bare er meg som er uhyre kresen, men jeg synes ikke man skal forvente noe som helst feil med en klin ny sykkel, uansett merke. Spesielt ikke ting som lekkasjer i dempere og motor etc. Det er jo mildt sagt helt hårreisende spør du meg.

Jeg har en 12 år gammel gressklipper hjemme som ennå ikke har så mye som svettet olje. Hvordan kan det ha seg at en motorsykkel da gir deg lekk i simringer og motor hvor vitale deler må byttes, og hvordan kan man i etterkant si at dette er feil som ikke burde oppstå, men allikevel forsvarer merket? Er det på en måte greit at slikt skjer?

Jeg kan godta småfeil som har mest kosmetiske bakdeler, men ikke mekaniske feil som resulterer i lekkasjer og lange verkstedbesøk.

Jeg kan med hånden på hjertet si at skulle jeg fått en oljelekasje på noen av mine sykler rett ut av fabrikken så hadde jeg etter reparasjon solgt den tvert og ikke kjøpt dette merke igjen.

Jeg har ikke opplevd oljelekkasje eller mekaniske problemer på mine siste 5 splitter nye biler og ikke gressklipperen jeg har som er 12 år gammel, og da da forventer jeg heller ikke noe som helst alvorlige problemer med motorsykkelen jeg kjører.

EDIT: Jeg kom på at jeg kjøpte meg en klin ny Askeladden Daycruiser (båt) i 2008 og den første turen jeg hadde med denne så sprakk toppen. Jeg fikk selvsagt ny motor og båten gikk fint så lenge jeg hadde dne etterpå, men jeg klarte aldri og stole på denne motoren i igjen. Etter to år solgte jeg båten og skal jeg ha bår igjen skal jeg IKKE ha Mercury.

På båter er det slik at båtprodusenter har avtale med motorprodusenter, så den gangen fikk man ikke kjøpt en Askeladden med feks. Yamaha motor som egentlig var mitt førsteønske. Det vil si, det er mulig, men det blir veldig fordyrende da man også må bytte ut instrumentpaneler etc.

Jeg kan ikke anbefale Mercury motor av den grunn. Var det et enkelttillfelle? Mulig det var det, men det skal rett og slett ikke skje med en helt ny motor som ikke engang er innkjørt.

Jeg har gjennom livet vært mye på sjøen og alle jeg kjente sverget til Yamaha. Ikke et eneste feilslag på de motorene til de jeg kjenner som jeg kan huske. Vi freste rundt med 9.9HK'ere Yamaha og dem bare gikk og gikk. I voksen alder kjenner jeg en del med båt og de fleste sverger til Yamaha motor. Kan ikke huske jeg har opplevd noen ha problemer med disse.

Så kommer jeg på min første tur over fjorden fra Halden i retning Fredrikstad og midt i Glomma (hovedutløpet) så begynte motoren og fuske og blårøyken sto opp. Det luktet svidd elektronikk lang vei og det rant olje nedover motorstammen. Redningsskjøyta måtte komme og redde meg da det var sterk strøm og mye båttrafikk akkurat der. Ikke var jeg langt fra skjær heller.

Joda, forhandleren ordnet opp. Skikkelig proffe folk. Dem sendte teknikker som hentet båten der jeg hadde fortøyd den, fraktet den til butikken, byttet motor og satt den ut igjen. Dem kom også hjem til meg med nøklene.

Så ja, jeg kan så absolutt anbefale forhandleren, men ikke motoren dem selger. (eller solgte på den tiden).

Det var en Marcury Optimax 115HK'er. Tipper det var en 2008 modell (helt ny).
Sist redigert av Bjerknez den 14 sep 2020, 07:45, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Nomade »

Tore L skrev: 11 sep 2020, 20:16 Her kan du jo se på 2 KTM'er som kjører fra London til Sydney, og se hva de hadde av utfordringer :)

https://www.youtube.com/watch?v=NtLsIDFYv8M
Jeg så igjennom denne videoen på lørdag, det største problemet på turen deres var vel havari på bensinpumpe på begge syklene. Noen som skapte både bekymringer og utfordringer med å skaffe nye pumper. Var vel i Ukraina den første og i Kasakhstan den andre...Mistanken var vel dårlig bensin og de begynte å filtrere bensinen etter dette.
Ellers gikk vel turen på 22.000 km greit rent teknisk så vidt jeg husker ut i fra videoen.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av pingvin »

Den enkle løsninger er å ha FLERE KTMer. 690en dekker opp for både 450 og 990 for de fleste bruksområder og er 690en syk, fikser 450en grustur greit også og nettopp kjøpt eikerfelger med adventure dekk till 990en :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av HeHy »


Bjerknez skrev:
Vegg av tekst...
...
Så du har ingen forståelse for produksjonsfeil i det hele tatt?
Hvis vi trekker en parallell til feks bilindustrien så ser vi at så godt som alle bilmerker har 5-15% av nybiler en eller flere garantireperasjoner i løpet av 2 år. De mer teknologiske har også mer feil (feks Mercedes, BMW osv).
Produksjonsfeil og oppståtte feil er ikke til å unngå 100 %, verktøy, maskiner og utstyr blir slitt over tid og det forekommer små avvik som over tid kan forårsake feil hos forbruker. Dette er selvfølgelig enhver seriøs fabrikant prøver å minimere innenfor en realistisk kostnad. Koster det mer å ha vedlikehold på maskiner enn det koster på ett tidspunkt å bytte en del på 1 % av produktene (feks bilen/motorsykkelen) så velger selvsagt produsenten å heller etterfikse på garanti.
Japanske merker er kjent for god holdbarhet, dette kommer av en masseproduksjonslinje med seriøse tiltak for å minimere feil. KTM produserer sammenlignbart mye mindre og er dermed mer utsatt for feil.
Sier ikke at alt kan godtas, og har du mange garantisaker gående er man enten veldig uheldig eller så gjelder det alle syklene av merket/modellen. Jeg mener at man ikke kan trekke en konklusjon på om ett merke er spesielt lite holdbart på få historier fra brukere her inne eller ellers på nettet. Det er ofte de som er misfornøyd som faktisk tar til nettet og kommenterer om hvor lite holdbart noe er. Kan man få en viss peiling på hva flest sliter med så sier dette selvfølgelig noe.
Jeg vet at feks Honda tidligere sleit noe voldsomt med ladesystemet på noen av sine modeller, andre modeller har andre problemer. Betyr det at Honda er lite holdbart og man skal styre unna?
Jeg kan derimot forstå trådstarter sin problemstilling og ikke ville ende opp med flere garantisaker når forhandler er flere timer unna. Da er det kanskje lurere å gå for ett merke man kan stole mer på som også kanskje har en forhandler nærmere der han bor.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Bjerknez »

HeHy skrev: 14 sep 2020, 12:05
Bjerknez skrev:
Vegg av tekst...
...
Så du har ingen forståelse for produksjonsfeil i det hele tatt?
Hvis vi trekker en parallell til feks bilindustrien så ser vi at så godt som alle bilmerker har 5-15% av nybiler en eller flere garantireperasjoner i løpet av 2 år. De mer teknologiske har også mer feil (feks Mercedes, BMW osv).
Produksjonsfeil og oppståtte feil er ikke til å unngå 100 %, verktøy, maskiner og utstyr blir slitt over tid og det forekommer små avvik som over tid kan forårsake feil hos forbruker. Dette er selvfølgelig enhver seriøs fabrikant prøver å minimere innenfor en realistisk kostnad. Koster det mer å ha vedlikehold på maskiner enn det koster på ett tidspunkt å bytte en del på 1 % av produktene (feks bilen/motorsykkelen) så velger selvsagt produsenten å heller etterfikse på garanti.
Japanske merker er kjent for god holdbarhet, dette kommer av en masseproduksjonslinje med seriøse tiltak for å minimere feil. KTM produserer sammenlignbart mye mindre og er dermed mer utsatt for feil.
Sier ikke at alt kan godtas, og har du mange garantisaker gående er man enten veldig uheldig eller så gjelder det alle syklene av merket/modellen. Jeg mener at man ikke kan trekke en konklusjon på om ett merke er spesielt lite holdbart på få historier fra brukere her inne eller ellers på nettet. Det er ofte de som er misfornøyd som faktisk tar til nettet og kommenterer om hvor lite holdbart noe er. Kan man få en viss peiling på hva flest sliter med så sier dette selvfølgelig noe.
Jeg vet at feks Honda tidligere sleit noe voldsomt med ladesystemet på noen av sine modeller, andre modeller har andre problemer. Betyr det at Honda er lite holdbart og man skal styre unna?
Jeg kan derimot forstå trådstarter sin problemstilling og ikke ville ende opp med flere garantisaker når forhandler er flere timer unna. Da er det kanskje lurere å gå for ett merke man kan stole mer på som også kanskje har en forhandler nærmere der han bor.
Joda, jeg har forståelse for små feil, men ikke motorer som lekker olje etc. og som må demonteres for å fikses etc. Ingen av mine biler elelr kjøretøy (bortsett fra dne gamle mopeden jeg hadde) har lukket olje eller hatt grove feil.

Men at det har lyst noen sensorlamper samt vert dårlig kontakt her og der har skjedd. Det ser jeg ikke på som en grov feil, og dte kan jeg leve med.

Oljelekasje er noe jeg overhodet ikke hadde kunne tilgitt på en helt klin ny bil/motorsykkel/gressklipper/moped eller annet. Vertfall ikke de første fem årene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg sier derimot ikke at det jeg sier bør være noen fasit av virkeligheten, men det er den fasiten jeg har erfart ut fra egne kjøretøy jeg legger til grunn for valg av ny sykkel.

Når jeg gir en halv million for en bil eller en kvart million for en sykkel, så er ikke oljelekasje godtatt overhodet i mitt hode vertfall. Jeg kunne vertfall ikke sagt at jeg hadde vert fornøyd med et slikt kjøretøy.

Svar