Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Forum for fulleffekt tung-MC
kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av kaiu »

Min 2016 1290 SA har nå gått 82.000 (kjøpt på 45.000 i 2019). Ikke hatt noen problemer og går som en klokke. Bare byttet vanlige slitedeler som kjede og klosser samt olje. Ventilsjekk avdekket ingen behov for justering.
Har også kjøpt en KTM 390 Adv. som bare har blitt kjørt noen få tusen KM, men ingen problemer med den heller.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Tore L »

dypen skrev: 11 sep 2020, 21:08
Tore L skrev: 11 sep 2020, 20:16 Her kan du jo se på 2 KTM'er som kjører fra London til Sydney, og se hva de hadde av utfordringer :)

https://www.youtube.com/watch?v=NtLsIDFYv8M
Valget av sykkel for denne distansen overrasker meg men det er vel ikke det som ligger bak ... Skulle jeg kjørt samme tur hadde jeg valgt 1090 Adventure R men den får du ikke kjøpt ny og da er det bare 1290 Adventure R som blir stor og tung sammenlignet med valget på filmen.
En fantastisk reise - 22t km, med KTM 690.
KTM duger nok veldig for alle som lurer på det, selvom jeg hadde valgt noe annet :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

kaiu skrev: 11 sep 2020, 21:24 Min 2016 1290 SA har nå gått 82.000 (kjøpt på 45.000 i 2019). Ikke hatt noen problemer og går som en klokke. Bare byttet vanlige slitedeler som kjede og klosser samt olje. Ventilsjekk avdekket ingen behov for justering.
Har også kjøpt en KTM 390 Adv. som bare har blitt kjørt noen få tusen KM, men ingen problemer med den heller.
T Model fra 2016 er en flott sykkel. Hva tenker du om bruken av 390 blir det litt pinglete ... er det utenfor vanlig vei og vinter kjøring du tenker.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av kaiu »

dypen skrev: 11 sep 2020, 22:03
kaiu skrev: 11 sep 2020, 21:24 Min 2016 1290 SA har nå gått 82.000 (kjøpt på 45.000 i 2019). Ikke hatt noen problemer og går som en klokke. Bare byttet vanlige slitedeler som kjede og klosser samt olje. Ventilsjekk avdekket ingen behov for justering.
Har også kjøpt en KTM 390 Adv. som bare har blitt kjørt noen få tusen KM, men ingen problemer med den heller.
T Model fra 2016 er en flott sykkel. Hva tenker du om bruken av 390 blir det litt pinglete ... er det utenfor vanlig vei og vinter kjøring du tenker.
390 er det min kjære som kjører. Hun holder på å ta lappen. Selv bare fått kjørt den litt, men har lyst til å prøve den litt offroad til våren med litt andre dekk når hun også har fått tatt lappen. 1290 er veldig tung når ting ikke går som planlagt i skauen :). Synes 390 gikk helt greit, men jeg har satt på 790 vindskjerm ettersom det blåste alt for mye.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 11 sep 2020, 20:18
Bjerknez skrev: 11 sep 2020, 17:58 Etter 6 år pg til sammen 4 sykler kan jeg ikke engang huske å ha hatt en eneste problem. De tre første syklene gikk omtrent nonstopp. De to siste har jeg ikke kjørt så mye med. Men sammenlagt ca. 100.000km. På de 6 årene. Nada, niks, null feil.

Når jeg leser problemene AJ har hatt med sin sykkel, er det nesten så jeg blir litt himmelfallen. Faktisk. Har jeg bare vært heldig kanskje?
Njaaa....husker blandt annet en frontlykt som smeltet på en BMW?
Du har rett, det glemte jeg. Ble byttet på garantien og har ikke skjedd siden. Ellers ingen feil.

Jadde jeg hatt så mange feil samt at det hadde tatt så lang tid hver gang som AJ opplevde så hadde jeg faktisk ikke kunnet si at sykkelen jeg har hatt har vert en god sykkel.

Jeg pleier å være god på og forsvare kjøpene mine, men IKKE hvis det hadde vært mye feil med dem. Etter fire sykler og 100.000 km. Er en liten boble i en lykteglass det eneste jeg har opplevd. Jeg fikk falmet plastikk etter en vask på den forrige bimmern, men det var min egen feil grunnet bruk av sterk avfetting. Kan strekke meg til å dele skylden med BMW for bruk av middels god plastkvalitet kanskje?

Uansett, hadde jeg fått lekkasje ett eller annet sted vil jeg si dette er ganske alvorlige feil. Vertfall i mitt hode.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 11 sep 2020, 23:18
mekkern skrev: 11 sep 2020, 20:18
Bjerknez skrev: 11 sep 2020, 17:58 Etter 6 år pg til sammen 4 sykler kan jeg ikke engang huske å ha hatt en eneste problem. De tre første syklene gikk omtrent nonstopp. De to siste har jeg ikke kjørt så mye med. Men sammenlagt ca. 100.000km. På de 6 årene. Nada, niks, null feil.

Når jeg leser problemene AJ har hatt med sin sykkel, er det nesten så jeg blir litt himmelfallen. Faktisk. Har jeg bare vært heldig kanskje?
Njaaa....husker blandt annet en frontlykt som smeltet på en BMW?
Du har rett, det glemte jeg. Ble byttet på garantien og har ikke skjedd siden. Ellers ingen feil.

Jadde jeg hatt så mange feil samt at det hadde tatt så lang tid hver gang som AJ opplevde så hadde jeg faktisk ikke kunnet si at sykkelen jeg har hatt har vert en god sykkel.

Jeg pleier å være god på og forsvare kjøpene mine, men IKKE hvis det hadde vært mye feil med dem. Etter fire sykler og 100.000 km. Er en liten boble i en lykteglass det eneste jeg har opplevd. Jeg fikk falmet plastikk etter en vask på den forrige bimmern, men det var min egen feil grunnet bruk av sterk avfetting. Kan strekke meg til å dele skylden med BMW for bruk av middels god plastkvalitet kanskje?

Uansett, hadde jeg fått lekkasje ett eller annet sted vil jeg si dette er ganske alvorlige feil. Vertfall i mitt hode.
4 KTM sykler?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 11 sep 2020, 23:44
Bjerknez skrev: 11 sep 2020, 23:18
mekkern skrev: 11 sep 2020, 20:18
Bjerknez skrev: 11 sep 2020, 17:58 Etter 6 år pg til sammen 4 sykler kan jeg ikke engang huske å ha hatt en eneste problem. De tre første syklene gikk omtrent nonstopp. De to siste har jeg ikke kjørt så mye med. Men sammenlagt ca. 100.000km. På de 6 årene. Nada, niks, null feil.

Når jeg leser problemene AJ har hatt med sin sykkel, er det nesten så jeg blir litt himmelfallen. Faktisk. Har jeg bare vært heldig kanskje?
Njaaa....husker blandt annet en frontlykt som smeltet på en BMW?
Du har rett, det glemte jeg. Ble byttet på garantien og har ikke skjedd siden. Ellers ingen feil.

Jadde jeg hatt så mange feil samt at det hadde tatt så lang tid hver gang som AJ opplevde så hadde jeg faktisk ikke kunnet si at sykkelen jeg har hatt har vert en god sykkel.

Jeg pleier å være god på og forsvare kjøpene mine, men IKKE hvis det hadde vært mye feil med dem. Etter fire sykler og 100.000 km. Er en liten boble i en lykteglass det eneste jeg har opplevd. Jeg fikk falmet plastikk etter en vask på den forrige bimmern, men det var min egen feil grunnet bruk av sterk avfetting. Kan strekke meg til å dele skylden med BMW for bruk av middels god plastkvalitet kanskje?

Uansett, hadde jeg fått lekkasje ett eller annet sted vil jeg si dette er ganske alvorlige feil. Vertfall i mitt hode.
4 KTM sykler?
Nei. En Yamaha XVS1300 cruiser (kjøpt som demosykkel), en Street Triple R, og to BMW S1000R.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Nomade »

kaiu skrev: 11 sep 2020, 21:24 Har også kjøpt en KTM 390 Adv. som bare har blitt kjørt noen få tusen KM, men ingen problemer med den heller.
Tidligere i år hadde jeg mer eller mindre bestemt meg for å bytte ut min CRF med lille Gsèn til BMW, men så dukket 390 Adv opp på banen...

Prøvekjørte den tidligere i sommer og innså raskt att dette er mer bang for the buck enn BMWèn. Mer motor, mer effekt, mer teknologi for bare noen tusenlapper ekstra :)
Men jeg er også litt redd for kvalitet og driftssikkerhet med tanke på att dette er en ny modell i KTM sin line up. Meldte meg derfor inn i en internasjonal 390 Adv gruppe på Facebook for å følge litt med på hva de forskjellige eierne opplever med sine sykler.

Det er noen gjengangere: Dogg i displayet, stopper på tomgang(typisk inn mot lyskryss), problemer med quickshift, sensor for lavt oljetrykk slår inn, er vel det jeg kommer på nå i farta.

La også merke til vibrasjoner på den sykkelen jeg prøvekjørte, en demosykkel fra forhandleren på Mysen. Den var rett nok uten gummi på fothvilerne og hadde ikke originale dekk, men mer grusorienterte dekk på. Når jeg satte meg på CRFèn etterpå merket jeg tydelig forskjell, nesten ikke vibrasjon i det hele tatt, enda det er en dirtbike :) Skal det være slik?

Jeg har ingen erfaringer med KTM tidligere, hovedsakelig holdt meg til Honda og litt Yamaha. Driftsikkerhet er noe jeg setter høyt da jeg bor midt i Oslo i borettslag og aller nådigst får leie en mopedplass i kjelleren. Har ikke noe særlig plass til å skru og feilsøke på en sykkel der. Så sykkelen må være til å stole på, pga jobb og reising kan den bli stående i ro i en del uker i strekk uten å bli brukt. Hondaen min har vært eksemplarisk i så måte, absolutt null problem siden jeg kjøpte den for fire år siden. Starter lett selv etter stillstand fra sent på høsten til første mulighet på senvinteren.(aldri vedlikeholdsladet)

Fint om du kaiu kan oppdatere litt i ny og ne om deres erfaringer med 390 Advèn ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av AJ »

Feil kan oppstå. Det må man egentlig bare ta høyde for.
Det som er viktig er at når slike ting skjer så står forhandler, importør og produsent klar til å fikse problemene på mest mulig smidig måte for kunden.
Og det har jeg opplevd hver gang i mitt tilfelle.
Feilrettingene har også så langt fungert med åpenbart nye bedre og forsterkede komponenter. Nøkkelløssystemet hadde klare svakheter, har jeg lest, og ble forsterket pga. av feilene som oppsto. Mer testing før produksjonsstart ville nok ganske sikkert gjort sitt til at oppgraderingsløsningen kom på plass allerede fra begynnelsen av. Men slik er det nok ikke alltid, dessverre. Og det er ikke bare KTM som rammes av dette.

Uansett kan jeg med god samvittighet påstå at både den forrige 1290'en min og den jeg har nå er i tipp-topp stand.
Og ingen problemer denne sesongen, som går mot slutten. Regner med at det fortsetter sånn :) .
Ingen umiddelbare planer om å bytte ut KTM'en, som nå er på god vei til 47K og går bedre enn noen gang :crazy: .

Jeg hadde også noen utfordringer med Moto Guzzi Stelvioen jeg hadde. Ergerlig når det skjer, men også her stilte verksted, importør og produsent opp og fikset problemene innen rimelig tid.

Om jeg vurderer Moto Guzzi og KTM igjen etter det jeg har opplevd?
Helt klart!
Er ikke skremt i det hele tatt.
Å velge en "kjedelig" sykkel med vektskålstyngde på pålitelighet tror jeg nok aldri jeg kommer til å gjøre.
For å omskrive en velbrukt klisjé: Livet er for kort til å kjøre kjedelige motorsykler :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av lazyboy »

Kjøpte ny 1290 sa i 2016. Allerede etter et par turer ble det klart at sideveskene lakk vann i store mengder, veltebøyler var ikke tette i festene så det samlet seg vann i dem. Dette ble til rust som igjen rant ut i bunn og lagde en flott rustrand nedover ramme og drevdeksel. Hadde også en kraftig klonkelyd i gaffelen i raske dumper. Etter 150 mil røk bensinpumpa . Etter 1000 mil gikk clutchpumpa (slaven) fyken.
Mistet 2 av 4 skruer som holdt frontlykt brakett fast til hovedramme, manglet skruer på puten tanken hviler på i nedkant.
Liksomkrommen på emblemene ble vasket ned tl ren plast på 2 mnd.
Sykkelen var livsfarlig i høyere hastighet med sidevesker (orginale) siste sykkelen jeg hadde som vobblet like mye var en 1980 mod gsx.


Når jeg i 2018 for morroskyld ville prøvekjøre demo 1290 n til forhandleren var dette ikke mulig da den hadde defekt bensinpumpe👍

Flott sykkel, men jeg gidder Ikke være beta tester for KTM og attpåtil betale 260k for ´morroa´

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev: 12 sep 2020, 18:55 Liksomkrommen på emblemene ble vasket ned tl ren plast på 2 mnd.
Sykkelen var livsfarlig i høyere hastighet med sidevesker (orginale) siste sykkelen jeg hadde som vobblet like mye var en 1980 mod gsx.
Liksomkrommen på KTM dekalene på sidedekslene på tanken forsvant etter hvert på min også, uten at jeg la noen vekt på akkurat dette.

Men jeg opplevde aldri noe wobleproblemer med sideveskene i hastigheter opp mot 180 km/t (KTM fraråder kjøring over 150 km/t med "brødboks"sideveskene) i Tyskland/Italia.
Heller ingen vannlekkasjer i sideveskene.
Men fikk problemer med låsene, som sviktet.
Dette løste seg midlertidig med nye sidevesker og nye oppgraderte og forbedrede låser. Siden har det ikke vært noen problemer med disse, som jeg nå har hatt siden sommeren 2015.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 12 sep 2020, 17:40
For å omskrive en velbrukt klisjé: Livet er for kort til å kjøre kjedelige motorsykler :crazy: .
Langt på vei enig men fridagene mine er for få til å ha en motorsykkel som går i stykker. Om man først tar seg tre ukers ferie for å ta en god tur så er det enormt kjedelig om sykkelen ryker etter et par dager.

Men vi får se, 790 virker som en veldig riktig sykkel til mitt bruk. Men det blir ikke kjøp før til neste sommer, så kanskje 850 Africa eller liknende kommer før den tid, eller T7.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av AJ »

For første gang etter at jeg tok opp igjen MC-interessen i 2006 så gikk jeg altså for mine andre KTM 1290 våren 2018.
Dette fordi jeg var storfornøyd med den første 1290'en.
Men var altså ikke like heldig med den andre...

Jeg var ikke inne på sammen tanken med de forrige syklene jeg hadde, Yamaha, Triumph og Moto Guzzi.
Prøvde Triumph Explorer 1200 etter to år med Triumph Tiger 1050 SE, og som jeg ikke fant meg til rette på i det hele tatt. Ble Stelvio i stedet :) .
Så tok nysgjerrigheten overhånd og nye KTM 1290 fristet mer enn jeg kunne holde igjen...
Og nå er jeg altså på min andre KTM 1290 og har tilbakelagt over 100K med de to jeg har hatt - så langt .
Tyder vel på at jeg ikke har vært veldig misfornøyd, tross problemer, med disse fram til nå, tross alt... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av cannon »


Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Hansien »

Jeg handlet 790 adventure når den kom hit til lands. Med unntaket av lang leveringstid på deler grunnet etterslep etter stengte fabrikker o.l i disse Corona-tider kan jeg ikke skryte på meg å ha hatt noe annet enn easy-fix problemer på min 790 Adventure.

Slangeklemme som var løs så kjølevæsken hadde tømt seg over tid. Det ble sagt av forhandlet at KTM hadde valgt en dårlig leverandør av slangeklemmer i denne perioden sykkelen ble byttet. Slangeklemmen og kjølevæske ble byttet og systemet ble trykktestet uten en kostnad for meg annet enn en flott tur til/fra Lillehammer.
Tankmåler sluttet å fungere. Også tatt på garanti, selv om de ikke fikk provosert frem feilen på verkstedet, med en regnvåt tur til og fin tur hjem dagen etter fra Lillehammer.

Eneste jeg oppriktig kan klage på er at setet var noe hardt og kan by på nummen endestuss på sjåfør etter et par timer i strekk på sykkelen.

Ellers så er den største utfordringa jeg har med sykkelen at jeg selv går tom for talent i blant :redface

Bilde
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Svar