Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
wSax
Innlegg: 20
Registrert: 29 apr 2020, 07:11
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av wSax »

Noen som har bilde av et kjede klinket med hammer og dor? Skal det være et hull midt i «pinnen» slik kjedeverktøy lager, eller ser pinnene flate ut, slik alle de andre leddene er klinket?

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av KevinmsR6 »

wSax skrev: 09 aug 2020, 01:22 Noen som har bilde av et kjede klinket med hammer og dor? Skal det være et hull midt i «pinnen» slik kjedeverktøy lager, eller ser pinnene flate ut, slik alle de andre leddene er klinket?
Jeg har klinket med hammer og dor Og sleggen bak som mothold, skjøten jeg brukte hadde allerede hull ?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

wSax skrev: 09 aug 2020, 01:22 Noen som har bilde av et kjede klinket med hammer og dor? Skal det være et hull midt i «pinnen» slik kjedeverktøy lager, eller ser pinnene flate ut, slik alle de andre leddene er klinket?
Kjedeverktøy lager ikke hull i midten. Hullet er der fra før, slik at kjedeverktøyet enkelt kan sentereres. Hvis du har klinkelås uten hull i pinnene så kan du bore hull selv, før du bruker "dor". Jeg tror du mener "kjørner"?

wSax
Innlegg: 20
Registrert: 29 apr 2020, 07:11
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av wSax »

Takker for svar! Veit ikke om det blir riktigst å bruke dor eller kjørner, jeg.

Men holder det å kun bruker dor eller kjørner, eller skal pinnen «flates» ut med hammeren etterpå?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Det holder med en lett ekspansjon, hvis utganspunket er pinner med hull.
Viktig at sideplaten ikke presses innover ved klinking.

wSax
Innlegg: 20
Registrert: 29 apr 2020, 07:11
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av wSax »

Det gir mening! Takk skal dere ha.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av FredrikE24 »

Lett tæpping med en søt Pen-hammer med skikkelig mothold burde funke fint. Det er hvertfall det jeg alltid har gjort.

wSax
Innlegg: 20
Registrert: 29 apr 2020, 07:11
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av wSax »

Godt tips. Greit å slippe å kjøpe kjedeverktøy.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg igrunn aldri brukt noe annet enn kjedelås med klips på tohjulinger, og synes det egentlig funker bra. Er vel den ekstra sikkerheten man er ute etter når man vil ha klink. Har dog aldri opplevd å miste kjedet på noen som helst måte ved bruk av kjedelås med klips, men har sett andre som har det. Riktig montering er viktig.

Har klinka mangt et registerkjede med mothold.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

klipslåsen har en tendens til ikke å greie g-kreftene rundt fordrevet når en passerer rundt 220kmh.. :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

wSax
Innlegg: 20
Registrert: 29 apr 2020, 07:11
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av wSax »

Ofret ikke kjedelås med klips en tanke, da jeg skrudde på mopeder og 125cc-en. Nå som jeg har blitt eldre, så har jeg ikke planer om å teste hvor mye slike kjedelåser tåler :p

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pekle »

https://www.rideapart.com/articles/4412 ... nce-chain/

Vedlikeholdsfritt kjede på nye S1000RR og XR. Høres fabelaktig ut, men det er BMW selv som sier det, ikke en eller annen luriumdreier, så blir interessant å høre erfaringer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

pekle skrev: 27 aug 2020, 23:11 https://www.rideapart.com/articles/4412 ... nce-chain/

Vedlikeholdsfritt kjede på nye S1000RR og XR. Høres fabelaktig ut, men det er BMW selv som sier det, ikke en eller annen luriumdreier, så blir interessant å høre erfaringer.
Spennende, vi må vel vente litt for å se pris ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pekle »

dypen skrev: 27 aug 2020, 23:30
pekle skrev: 27 aug 2020, 23:11 https://www.rideapart.com/articles/4412 ... nce-chain/

Vedlikeholdsfritt kjede på nye S1000RR og XR. Høres fabelaktig ut, men det er BMW selv som sier det, ikke en eller annen luriumdreier, så blir interessant å høre erfaringer.
Spennende, vi må vel vente litt for å se pris ...
Ikke noe på de norske sidene enda, men koster £100 på S1000RR i England.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

I forbindelse med bytte av hjullager tenker jeg å fjerne litt overflaterust på bakdrevet. Drevet er bra, men sykkelen har stått noen år. Jeg har handlet inn rustfrie mutre til drevet. Skal disse ha lavere moment siden rustfritt er mykere enn karbonstål? Manualen sier 74 Nm som standard moment.

Svar