Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg skulle gjerne øvekjørt, men har lignende problem som Bjerknez, ikke mange nok år med lappen. Da hadde jeg hatt den sprekeste sykkelen for en gangs skyld \:D/

Magniko
Innlegg: 16
Registrert: 18 aug 2020, 19:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR-Z400SM

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Magniko »

Bjerknez skrev: 20 aug 2020, 03:26
Magniko skrev: 19 aug 2020, 16:10 Stakkars girkassa :sorry
Men ja, den var veldig morsom å kjøre med da jeg prøvde den med han jeg kjøpte den fra.
Og det var veldig morsomt å kjøre en XRM-125 som er en variant av Wave. Hadde ikke noen problemer å holde 70-80km/h med 2 passasjerer, og kunne komme opp i 100 på oversiktlige strekninger. Savner å kjøre den.
Altså, ikke noe galt med å kjøre en 125cc. Noen ganger kan dette være en fordel og som du sier er dem lettere og håndtere, kanskje spesielt i ulent terreng etc. Velter du, er dte bare "opp og hopp" igjen uten mye styr. En 125cc koster ikke all verden og er i det hele tatt en ganske enkel sykkel og håndtere på mange måter.

MEN.. det er et men her. Når du skal holde følge med mer eller mindre drevne folk som kjører sykler med opp mot 200 HK'er oppover i fjellheimen på svingete fjellveier i bratt stigning vil nok en sykkel lik den du har slite veldig med å holde følge. Noe som resulterer at han som øvekjører med deg hele tiden må ta hansyn til hastigheten din, noe som kan være en liten nedtur til tider. Ikke alltid, men på slike turer hadde det nok kanskje vært foretrukket at du kjørte noe litt mer motorsterkt.

Til øvekjøring hjemme i nærområdet og jobbpendling fungerer den nok helt sikkert langt bedre.

Derimot er det ikke noe problem å kjøre Norge rundt med denne, bare han du øvekjører med er klar over dette og synes det er greit å ta det litt pent.

Når jeg kjører i retning Molde på hovedveiene så er det ofte 80km/t. Der ligger jeg jamt i rundt 100km/t, uansett stigning. Det vil si at feks. sykkelen din hadde gått på full guffe nesten hele veien. Med tanke på at det også som du sier er en "Thai sykkel" så skal du ikke se bort fra at du kunne havarert på en slik tur med tanke på motorstans.

En ting er å ha 100km/t på flatmark på vei til jobb, men det er noe helt annet å ligge i den hastigheten over lenger tid. Legg til 8-10% stigning begge veier hvor både bremser og motor virkelig får kjørt seg, så vil jeg tro dette er en stor påkjenning for sykkelen.

Jeg kjørte samme med en unggutt på 125cc. Dette var en aprillia. En type sportssykkel i den klassen. han holdt greit følge med resten av gruppa, men det var en del forbikjøringer han måtte avvente. På strak vei med mye svinger hadde han ingen problemer og holde følge med oss andre, og kanskje hadde han til og med en fordel med tanke på en mye lettere sykkel i svingene etc. Han var også ganske dreven på og kjøre.

Hadde jeg hatt lov, så skulle jeg gjerne øvekjørt med deg, men det må nok vente et års tid til. Men på en slik tur som denne Gaupne turen hadde jeg nok høfflig takket nei til å øvekjøre med deg. Men her hjemme og ellers, mer enn gjerne :)
Valgte den stort sett fordi den er en utrolig god sykkel for pengene. Den er usedvanlig pålitelig(ånden til Super Cub følger den overalt), kan tydeligvis kjøre i alle forhold, lavt drivstofforbruk og så er det jo en sykkel som jeg er vandt til å kjøre. Så er det morsommere å kjøre en sykkel med gir og ikke CVT. :D Har også kanskje tenkt å bruke den til levering med Foodora eller Wolt om det går an. Så fant jeg ut på dette forumet at denne passer veldig bra til vinteren også, noe som jeg ikke hadde forventet meg.

Skjønte at det ville vært problematisk og kjedelig for en ledsager å ta meg med på tur, med mindre dem også hadde en 125cc. Så det er forståelig at ingen vil ha meg med på noe sånt med den sykkelen jeg har!
Suzuki DR-Z400SM 2006
Honda ANF-125i 2011
Honda XR150L 2020

Magniko
Innlegg: 16
Registrert: 18 aug 2020, 19:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR-Z400SM

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Magniko »

Og jeg har enda ikke funnet en eneste sjel som er villig til å være ledsager. Dette er ikke det eneste stedet jeg har spurt så ser ut til at det blir en lang ventetid, over en månded, før jeg kan ta med Innovaen ut på veien :blue
Veit ikke engang hvordan været blir i slutten av september
Suzuki DR-Z400SM 2006
Honda ANF-125i 2011
Honda XR150L 2020

mekkern
Innlegg: 7596
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av mekkern »

Jeg kan jo ta en tur eller 2.... søndag ettermiddag hvis greit vær?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Magniko
Innlegg: 16
Registrert: 18 aug 2020, 19:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR-Z400SM

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Magniko »

Jo kjempefint! Kan vi ta over PM/DM for?
Suzuki DR-Z400SM 2006
Honda ANF-125i 2011
Honda XR150L 2020

mekkern
Innlegg: 7596
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av mekkern »

:thumleft :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Magniko
Innlegg: 16
Registrert: 18 aug 2020, 19:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR-Z400SM

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Magniko »

Hadde flott tur med mekkern igår! Var veldig gøy å kjøre med både ham og sykkelen min! Vi tok en god tur gjennom Hurumhalvøya og hadde masse god prat sammen gjennom turen. Var kanskje ikke så gøy for deg å henge bakpå en lett sykkel med din 1000cc CBR. :lol
Jeg var litt skuffet over toppfarten siden den så vidt greide 90km/t i nedoverbakke, i motsetning til hva jeg har hørt på nett der folk kommer opp i 100km/t på flat mark uten å ha trimma den. Så kanskje det er lurt å ta en kikk på om motoren er i god nok stand? Nå har jeg jo ingen planer om å kjøre med denne på motorvei som vi sa, men det hadde kanskje vært lurt for meg å få sjekka dette.

Forresten, jeg må nevne til deg, mekkern, at grunnen til at sykkelen ikke endret noe retning i det hele tatt når jeg kontrastyrte før Klokkarstua var kanskje fordi jeg ikke tørte å ta i mer :knegg Jeg kan prøve igjen, og tenker kanskje det blir andre resultater, siden det gikk fint å kontrastyre i svinger.


Ser fram til om det skulle bli mulig å ta en tur til! :thumleft Tusen takk!
Suzuki DR-Z400SM 2006
Honda ANF-125i 2011
Honda XR150L 2020

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Bjerknez »

Magniko skrev: 24 aug 2020, 18:09 Hadde flott tur med mekkern igår! Var veldig gøy å kjøre med både ham og sykkelen min! Vi tok en god tur gjennom Hurumhalvøya og hadde masse god prat sammen gjennom turen. Var kanskje ikke så gøy for deg å henge bakpå en lett sykkel med din 1000cc CBR. :lol
Jeg var litt skuffet over toppfarten siden den så vidt greide 90km/t i nedoverbakke, i motsetning til hva jeg har hørt på nett der folk kommer opp i 100km/t på flat mark uten å ha trimma den. Så kanskje det er lurt å ta en kikk på om motoren er i god nok stand? Nå har jeg jo ingen planer om å kjøre med denne på motorvei som vi sa, men det hadde kanskje vært lurt for meg å få sjekka dette.

Forresten, jeg må nevne til deg, mekkern, at grunnen til at sykkelen ikke endret noe retning i det hele tatt når jeg kontrastyrte før Klokkarstua var kanskje fordi jeg ikke tørte å ta i mer :knegg Jeg kan prøve igjen, og tenker kanskje det blir andre resultater, siden det gikk fint å kontrastyre i svinger.


Ser fram til om det skulle bli mulig å ta en tur til! :thumleft Tusen takk!
I steden for å ta en kikk på motoren, så hadde jeg nok heller brukt tiden på å bruke øyenene på Finn.no :knegg

90km/t på speedometeret vil vel trolig si 80-85km/t i praksis.

Jeg tror jeg ville sett meg etter en litt mer motorsterk sykkel.

mekkern
Innlegg: 7596
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av mekkern »

Sykkelen bikker 90 reell hastighet på flatmark men that is it. 9hk årker ikke mer.
og ramma på sykkelen er jo soft som "banos" i motorsykkelverdenen.
som jeg sa-når du prøvde en forsiktig rask kontrastyring i 80 så så jeg sykkelen vred seg..
dette er en "bysykkel" for moderate hastigheter og en vinglete sak i landeveisfart -egentlig en litt sterkere tempo moped..

Finn er nok en plass å lete etter mer egnet "motorvei/tursykkel" ja..
Hvis du tester noe kjappere kontrastyring så kommer du muligens i avisa etter en amulansetur.. :[-X
.
Bjerknez skrev: 25 aug 2020, 03:25
Magniko skrev: 24 aug 2020, 18:09
Forresten, jeg må nevne til deg, mekkern, at grunnen til at sykkelen ikke endret noe retning i det hele tatt når jeg kontrastyrte før Klokkarstua var kanskje fordi jeg ikke tørte å ta i mer :knegg Jeg kan prøve igjen, og tenker kanskje det blir andre resultater, siden det gikk fint å kontrastyre i svinger.


Ser fram til om det skulle bli mulig å ta en tur til! :thumleft Tusen takk!
I steden for å ta en kikk på motoren, så hadde jeg nok heller brukt tiden på å bruke øyenene på Finn.no :knegg

90km/t på speedometeret vil vel trolig si 80-85km/t i praksis.

Jeg tror jeg ville sett meg etter en litt mer motorsterk sykkel.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 20 aug 2020, 17:44 Jeg skulle gjerne øvekjørt, men har lignende problem som Bjerknez, ikke mange nok år med lappen. Da hadde jeg hatt den sprekeste sykkelen for en gangs skyld \:D/
Haha... dette var dagens :lol :twothumbs:

Jeg tror nok du kunne kjørt rundt han med en hånd på styret med scooteren din ja :thumleft

Men det blir litt som å finne den svakeste jenta i klassen for så og banke ho opp for å vise gutta hvor tøff man er :knegg :P :vs

Jeg har dog mange nok år med lappen... men ikke sammenhengende :redface

Magniko
Innlegg: 16
Registrert: 18 aug 2020, 19:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR-Z400SM

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Magniko »

mekkern skrev: 25 aug 2020, 06:34 Finn er nok en plass å lete etter mer egnet "motorvei/tursykkel" ja..
Hvis du tester noe kjappere kontrastyring så kommer du muligens i avisa etter en amulansetur.. :[-X
Ja det kommer jeg nok da :knegg
Rammen er jeg litt bekymret over. Det er bare ett rør som kobler kjernen til front delen, så jeg vet ikke hvor godt den vil holde. Har alikevel aldri hørt om ulykker der rammen brekker sammen utenom kollisjoner så så lenge jeg er forsiktig og ikke tar i for mye så tenker jeg det skal gå bra.
Ser ikke på dette som en motorveisykkel. Bare lurer på om den kanskje ikke er i optimal stand, siden folk på Wave 110(som er en 110cc variant med svakere motor) når opp mot 95-100 på flat mark. Ellers så holdt den jo fartsgrensen godt på landeveier. 90km/t var jo det vi greide å måle på GPSen din.
Men det er definitivt en god bysykkel til det jeg har tenkt til å bruke den til, å pendle til byen og i allefall holde følge med trafikken på E18 mellom Asker og Oslo, hvor jeg bare bruker 30kr på 10 mil. Siden den er den eneste jeg sykkelen jeg har bruk for nå og framover og eneste jeg har råd og plass til nå, så blir den nok den eneste jeg kommer til å bruke på lengre reiser ett år framover selvom det kanskje blir litt slitsomt å holde farten med det ekstra jeg tar med. Er ikke så mye jeg skal ta med da, må prøve å være litt kreativ med løsninger :D For å si det slik, det er jo folk som har reist gjennom hele Asia og til Europa på C90 Cub-er. Ikke akkurat det mest ideele, men fult mulig!
Utrolig nok var jeg mye mindre støl og utmattet etter denne turen på Innovaen enn det jeg var på en lignende kjøreskoletur på MT-07 :scratch
Om jeg skal ha meg en ny sykkel så blir det definitivt ikke 125cc men i 250cc området og høyere. Drømmen er jo en Triumph Street Scrambler, og kanskje en Honda CB650R. CRF250L var også veldig morro å kjøre men nå begynner jeg å bli litt grådig og må moderere hva jeg kan ha i min nåværende livssituasjon :lol
Sist redigert av Magniko den 25 aug 2020, 19:59, redigert 1 gang totalt.
Suzuki DR-Z400SM 2006
Honda ANF-125i 2011
Honda XR150L 2020

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Bjerknez »

Det er ingen grunn til å utsette det:

Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av pekle »

Bjerknez skrev: 25 aug 2020, 13:10 Det er ingen grunn til å utsette det:

Bilde
Har vært borti et par slike i sommer - mitt inntrykk er at de går ganske sakte ;)

Magniko
Innlegg: 16
Registrert: 18 aug 2020, 19:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR-Z400SM

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Magniko »

Bjerknez skrev: 25 aug 2020, 13:10 Det er ingen grunn til å utsette det:

Bilde
Har ikke akkurat 100,000 i cash på meg akkurat nå :D
pekle skrev: 25 aug 2020, 13:23
Bjerknez skrev: 25 aug 2020, 13:10 Det er ingen grunn til å utsette det:

Bilde
Har vært borti et par slike i sommer - mitt inntrykk er at de går ganske sakte ;)
:lol
Suzuki DR-Z400SM 2006
Honda ANF-125i 2011
Honda XR150L 2020

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Bjerknez »

pekle skrev: 25 aug 2020, 13:23
Bjerknez skrev: 25 aug 2020, 13:10 Det er ingen grunn til å utsette det:

Bilde
Har vært borti et par slike i sommer - mitt inntrykk er at de går ganske sakte ;)
Haha. Er nok bare den eldre garde som har råd til noe slikt ja :knegg
2.500cc vil jeg tro gir et fint skyv.

Med denne så kan man nok klare å runde 90km/t på flatmark og jeg tror heller ikke rammen vrir seg ved kontrastyring :knegg

Svar