Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Hei,
Byttet i fjor høst fra en S1000R til en Yamaha R1.
Har nå kjørt en sesong på sykkelen, og vurderer å bytte den i noe annet.
Jeg har hatt RR eller R så lenge jeg kan huske, og egoet mitt drar meg vel mest mot de syklene.
Jeg har de siste to årene kjørt en del med senior mc, og selv om det er artig og man definitivt blir bedre til å kjøre, får man ikke gjort dette så mye som man ønsker. Det koster også mye.
Jeg går og tenker på bytte enten til en enduro/offroad type alla 790/1190 Adv. Jeg prøvde en gang en 1190 Adventure R og det var en utrolig morsom sykkel å kjøre.
Andre alternativet er å kjøpe en sykkel alla 890/1290 Duke som har vært en drøm lenge.
Problemet mitt er at hastighet alltid har vært en fristelse (som det er for mange av oss som kjører mc), og jeg har i høst fått svi litt ekstra for dette. Man begynner å tenke og reflektere litt. Egentlig er det vel tanker jeg har gått med lenge som har blitt forsterket. Faren for gjentakelse er nok tilstede.
Det jeg lurer litt på er om jeg kanskje hadde hatt mer glede av å ha en sykkel som 790/1190 Adv kontra en 890/1290 Duke.
Jeg har vokst opp med crossere og atv og har hele tiden blitt fenget av å kjøre litt hvor man måtte ønske. Innenfor rimelighetens grenser selvsagt.
Så jeg leter etter folk med lignende problemer og erfaringer. Noen som har byttet fra sportssykkel til adventure? Hvordan var den overgangen for dere? Stor er liten adventure?
Byttet i fjor høst fra en S1000R til en Yamaha R1.
Har nå kjørt en sesong på sykkelen, og vurderer å bytte den i noe annet.
Jeg har hatt RR eller R så lenge jeg kan huske, og egoet mitt drar meg vel mest mot de syklene.
Jeg har de siste to årene kjørt en del med senior mc, og selv om det er artig og man definitivt blir bedre til å kjøre, får man ikke gjort dette så mye som man ønsker. Det koster også mye.
Jeg går og tenker på bytte enten til en enduro/offroad type alla 790/1190 Adv. Jeg prøvde en gang en 1190 Adventure R og det var en utrolig morsom sykkel å kjøre.
Andre alternativet er å kjøpe en sykkel alla 890/1290 Duke som har vært en drøm lenge.
Problemet mitt er at hastighet alltid har vært en fristelse (som det er for mange av oss som kjører mc), og jeg har i høst fått svi litt ekstra for dette. Man begynner å tenke og reflektere litt. Egentlig er det vel tanker jeg har gått med lenge som har blitt forsterket. Faren for gjentakelse er nok tilstede.
Det jeg lurer litt på er om jeg kanskje hadde hatt mer glede av å ha en sykkel som 790/1190 Adv kontra en 890/1290 Duke.
Jeg har vokst opp med crossere og atv og har hele tiden blitt fenget av å kjøre litt hvor man måtte ønske. Innenfor rimelighetens grenser selvsagt.
Så jeg leter etter folk med lignende problemer og erfaringer. Noen som har byttet fra sportssykkel til adventure? Hvordan var den overgangen for dere? Stor er liten adventure?
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Om målet er å kjøre roligere tror jeg kanskje ville stått over 1290 Superduke i hvert fall, går noe vannvittig
Høres ut som 790 adventure kunne være god idé, greit med effekt tross alt og bedre offroad en større alternativer.
Høres ut som 790 adventure kunne være god idé, greit med effekt tross alt og bedre offroad en større alternativer.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Bryte fartsgrenser kan man med de fleste sykler
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Vanvittig sykkel. Tanken var at 1290en kunne være en mellomting mellom bane å veg. Mer komfortabel på veg og at jeg dermed ikke ville bli så fristet til å komme meg fra a til b.
Uten tvil, men tanken er at det blir litt lettere med en mer oppreist kjørestilling og mer komfort.
Spørsmålet er vel om man kommer til å savne kreftene og kontrollen så mye at det blir kjedelig med en adv, men det vet man kanskje ikke før man har prøvd? Mulig det er bare er egoet mitt som snakker?
Eventuelt kjøre Adv på veien og en rimelig banesykkel til bane, men har ikke akkurat peng til sånt tror jeg.
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Tja, ikke om man bruker de til noe tilnærmet det imaget de selger; kjøre relativt fort på dårlig vei. Og om du er redd for for lite oomph så har man jo 1290 Adv (S eller R), eller Multistrada (S eller Enduro). Ikke så skarpe som R1 så klart, men det står ikke på redskapen der heller med mindre man heter Valentino Marquez.
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Støtter den! Prøvekjør 1290 Super Adventure eller Multistrada gjerne Enduro :)pekle skrev: ↑16 aug 2020, 21:38Tja, ikke om man bruker de til noe tilnærmet det imaget de selger; kjøre relativt fort på dårlig vei. Og om du er redd for for lite oomph så har man jo 1290 Adv (S eller R), eller Multistrada (S eller Enduro). Ikke så skarpe som R1 så klart, men det står ikke på redskapen der heller med mindre man heter Valentino Marquez.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24103
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Å kjøpe seg en sykkel man ikke liker like godt for at man ikek skal bli fristet til å kjøre høres for meg veldig rart ut. Jeg er selv glad i fart og har betalt i dyre dommer for dette, men den dagen jeg rett og slett ikke klarer å motstå fristelsen så hadde jeg vertfall ikke kjøpt en sykkel jeg likte mindre for å fjerne fristelsen. Da hadde jeg heler solgt sykkelen og gått ett par runder med meg selv.
1290 SuperDuke vil jeg annta er like rask som de syklene du har kjørt og kanskje mer skremmende med tanke på det enorme momentet, som ikke akkurat hjelper deg i havn med tanke på fristelsene dine.
Man innrømmer at man har et problem, greit nok, men da har man også muligheten til å rette på det.
Hvis ikke du klarer å beherske deg selv, så skal jeg love deg at en klekkelig bot og noen måneder uten førerkort setter deg på tanker du ikke så veldig ofte har. Kanskje det er veien å gå? :)
1290 SuperDuke vil jeg annta er like rask som de syklene du har kjørt og kanskje mer skremmende med tanke på det enorme momentet, som ikke akkurat hjelper deg i havn med tanke på fristelsene dine.
Man innrømmer at man har et problem, greit nok, men da har man også muligheten til å rette på det.
Hvis ikke du klarer å beherske deg selv, så skal jeg love deg at en klekkelig bot og noen måneder uten førerkort setter deg på tanker du ikke så veldig ofte har. Kanskje det er veien å gå? :)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Fartsopplevelse på de ulike type syklene er jo også et aspekt her.
Etter å ha kjørt en del med både naken og R-sykkel synes i hvert fall jeg at fartsfølelse på en R-sykkel vs en naken er ganske annerledes. R-sykkelen med lange gir og god aerodynamikk må høyere opp i fart for å gi denne "følelsen av fart" enn hva en naken-sykkel som min gamle Duke 690 gjorde. Sistnevnte ga en mye mer "rå" følelse. Dog det kan fremkalle en annen type bølle
Etter å ha kjørt en del med både naken og R-sykkel synes i hvert fall jeg at fartsfølelse på en R-sykkel vs en naken er ganske annerledes. R-sykkelen med lange gir og god aerodynamikk må høyere opp i fart for å gi denne "følelsen av fart" enn hva en naken-sykkel som min gamle Duke 690 gjorde. Sistnevnte ga en mye mer "rå" følelse. Dog det kan fremkalle en annen type bølle
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Det er mulig veien allerede er gått. Har vertfall litt tid til å tenke fremover. Beherske meg kan jeg jo alltids, men da er jo mye av poenget med en Duke/S1K borte. Tanken er da at jeg får mer valutta for pengene i andre sykler. Nå er det jo heller ikke sånn at jeg misliker adventure sykler.Bjerknez skrev: ↑17 aug 2020, 06:03 Å kjøpe seg en sykkel man ikke liker like godt for at man ikek skal bli fristet til å kjøre høres for meg veldig rart ut. Jeg er selv glad i fart og har betalt i dyre dommer for dette, men den dagen jeg rett og slett ikke klarer å motstå fristelsen så hadde jeg vertfall ikke kjøpt en sykkel jeg likte mindre for å fjerne fristelsen. Da hadde jeg heler solgt sykkelen og gått ett par runder med meg selv.
1290 SuperDuke vil jeg annta er like rask som de syklene du har kjørt og kanskje mer skremmende med tanke på det enorme momentet, som ikke akkurat hjelper deg i havn med tanke på fristelsene dine.
Man innrømmer at man har et problem, greit nok, men da har man også muligheten til å rette på det.
Hvis ikke du klarer å beherske deg selv, så skal jeg love deg at en klekkelig bot og noen måneder uten førerkort setter deg på tanker du ikke så veldig ofte har. Kanskje det er veien å gå? :)
Fartsfølelsen er ikke til stede. R-sykler egner seg best til bane, men der gjør de seg også godt. Men R1 på langtur i sommer var ganske smertefullt.Snikendeugle skrev: ↑17 aug 2020, 08:27 Fartsopplevelse på de ulike type syklene er jo også et aspekt her.
Etter å ha kjørt en del med både naken og R-sykkel synes i hvert fall jeg at fartsfølelse på en R-sykkel vs en naken er ganske annerledes. R-sykkelen med lange gir og god aerodynamikk må høyere opp i fart for å gi denne "følelsen av fart" enn hva en naken-sykkel som min gamle Duke 690 gjorde. Sistnevnte ga en mye mer "rå" følelse. Dog det kan fremkalle en annen type bølle
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Skjønner deg godt. Jeg unngår helst å kjøre kystriksveien pga 60 sone hele veien. Liker ikke å henge over styret i 60 lange strekker. Jeg vil ikke ha en R1 (nå hadde jeg ikke klart å sitte på den langt uansett) Horna hadde vokst ut, og lappen hadde sitti løst. Har jo prøvd R sykkel, og merket ikke det gikk fort før jeg så på speedometeret.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Gikk fra RR til en KTM 1299 super adventure. Kan anbefales. Blir litt anderledes innstilling på kjøringen for min del. Selv om det er veldig lett og miste lappen
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Har prøvd både 1290, 790 og 1190. Av de tre likte jeg da 1190en best, selv om det nå ikke er mange kiloene i forskjell og motoren til 1290en nok er bedre. To i nabolaget som har 1290en og må si det er en veldig bøs sykkel. 790en fikk jeg ikke prøvd så mye, men syntes kanskje man satt litt lavt på den? Det var en S.
Problemet med RR er at man ofte kjeder seg. Vertfall jeg. En 790 og grusveier/skogsbilveier ville gitt mer variasjon, samt at man kunne holdt ut kjedelige motorveietapper.
1290 har mer want faktor, og fungerer nok bedre på motorveien. 790 er vel litt mer fornuftig om man skal bevege seg utenfor veg.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Dette har faktisk hørt mange har sagt; at de liker 1190'en best.
Også gjør KTM det kunststykket å legge den produksjonen nettopp denne modellen ...
Men jeg har også hørt at mange har sagt noe slikt om 1290'en at den "er en svær sykkel". Så ja, bøs i både størrelse og styrke
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Det var litt skuffende, men utifra et produksjonsmessig standpunkt gir det jo mening. Ser ikke ut som Chris Birch mistrives på 1290en akkurat.AJ skrev: ↑20 aug 2020, 18:57Dette har faktisk hørt mange har sagt; at de liker 1190'en best.
Også gjør KTM det kunststykket å legge den produksjonen nettopp denne modellen ...
Men jeg har også hørt at mange har sagt noe slikt om 1290'en at den "er en svær sykkel". Så ja, bøs i både størrelse og styrke
Du koser deg fortsatt på din? Du har ikke tilfeldigvis skrevet et review av den her på forumet?
Får dog tro de oppdaterer 790en snart. Var vel snakk om en Husqvarna adv basert på 890 motoren. Litt ekstra puff for noen få kilo ekstra er bare en fordel.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bytte av sykkel: Enduro eller sportsnaken?
Storkoser meg med min andre KTM 1290 Super Adventure, ja !
Her en omtale jeg skrev for en stund siden i denne tråden:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=346110#p346110
Kan legge til at kjørekomputeren viste 0,43 i forbruk etter turen i dag.
Originalt kjede og drev holdt fint i over 40000 km. (To og en halv sesong). Antakelig med god hjelp av Tutoro automatisk kjedesmørersystem, som er utrolig enkelt å montere.
Har nettopp byttet kjede og drev og regner også med 40000km. eller mer på den nye drivlinja.
Selv om jeg er fornøyd har jeg hatt noen garantisaker på min andre 1290, mens jeg ikke hadde noen på selve sykkelen på den første.
Men alt er blitt løst på en god måte uten spørsmål av KTM forhandlerne Motorspeed på Lillehammer og AMD Motorsykler i Oslo.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering