MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

erik m skrev: 28 jul 2020, 15:07 Dødsulykken i Bygdø Alle.


Vel -helt klart at bilen som svingte til venstre hadde vikeplikt.
Når den ene på mc også ble kastet 20 meter gjennom luften, må farten ha vært ekstrem - i 40-sona. Det framgår også klart av skadene på bilen ikke minst. Og da kan sykkelen ha vært langt unna når bilen begynte å svinge. så det ut for bilfører som en lang strekke foran uten trafikk, kan han, som altfor mange gjør - ha dropept å blinke, og mc-fører ha sett en lang strekke med mulighet for å teste aksellelerasjon.
Vel, det er min tolkning av vitneutsagn og særlig bilder.
mc-ulykke.jpg
Her som andre plasser gjelder det å danne seg et helhetlig bilde - det jeg ser er at det er et lysregulert kryss , skundært at det er 40 sone og forkjørsvei. Og joda bilen har vikeplikt - men gav MC-en han en mulighet til å overholde denne ? (Har tidligere beskrevet en episode hvor sykkelen kom som skutt ut bak de bilene jeg tok hensyn til, så har opplevd det å ikke bli levnet en sjangse)

Er det så enkelt at sykkelisten og bilen bare hadde en for liten tanke i hodet - nå over før det ble rødt ??? Lyskryss kan være farlige om man stresser....

Vi har en tråd som spør om farta kan berge deg, men det er vel helst at den setter deg flere hakk opp i risikosonen.

Og Erik - mitt innlegg er ikke rettet spesiellt mot deg - måtte bare ha noe å linke mot.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: MC-ulykker

Legg inn av jongsanim »

Jeg har vært vitne til en mc ulykke i mitt liv, og det var en lik situasjon som denne i krysset vogtsgate/ring2.

Mc hadde ekstremt høy fart, og bilen krysset motgående kjørefelt. Fører og passasjer ble kastet 50 meter opp i gata og pådro seg i det minste stygge brudd (fikk aldri vite hva som skjedde med dem).

Anyhow, man kan ikke klandre noen for å bryte vikeplikt en når man ikke gir dem mulighet til å overholde den.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: MC-ulykker

Legg inn av kgjersda »

Vedr vikeplikt og fart så legger jeg denne meget sterke kampanjefilmen fra Australia.
https://youtu.be/5gCDZD9wVEY
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

kgjersda skrev: 01 aug 2020, 19:00 Vedr vikeplikt og fart så legger jeg denne meget sterke kampanjefilmen fra Australia.
https://youtu.be/5gCDZD9wVEY
Knallbra video - og meget sterk, som allerede poengtert:

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

Litt statistikk fra det store utland med Bret Tkacs: https://www.youtube.com/watch?v=ZuDmYhuLqJc

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

rolf-arne skrev: 01 aug 2020, 08:33
erik m skrev: 28 jul 2020, 15:07 Dødsulykken i Bygdø Alle.


Vel -helt klart at bilen som svingte til venstre hadde vikeplikt.
Når den ene på mc også ble kastet 20 meter gjennom luften, må farten ha vært ekstrem - i 40-sona. Det framgår også klart av skadene på bilen ikke minst. Og da kan sykkelen ha vært langt unna når bilen begynte å svinge. så det ut for bilfører som en lang strekke foran uten trafikk, kan han, som altfor mange gjør - ha dropept å blinke, og mc-fører ha sett en lang strekke med mulighet for å teste aksellelerasjon.
Vel, det er min tolkning av vitneutsagn og særlig bilder.
mc-ulykke.jpg
Her som andre plasser gjelder det å danne seg et helhetlig bilde - det jeg ser er at det er et lysregulert kryss , skundært at det er 40 sone og forkjørsvei. Og joda bilen har vikeplikt - men gav MC-en han en mulighet til å overholde denne ? (Har tidligere beskrevet en episode hvor sykkelen kom som skutt ut bak de bilene jeg tok hensyn til, så har opplevd det å ikke bli levnet en sjangse)

Er det så enkelt at sykkelisten og bilen bare hadde en for liten tanke i hodet - nå over før det ble rødt ??? Lyskryss kan være farlige om man stresser....

Vi har en tråd som spør om farta kan berge deg, men det er vel helst at den setter deg flere hakk opp i risikosonen.

Og Erik - mitt innlegg er ikke rettet spesiellt mot deg - måtte bare ha noe å linke mot.
Rolf Arne - veldig bra at vi kan diskutere sånt som dette her. Jeg holdt på å si "det er sånt vi lever av - bokstavelig talt!"
Som sagt, når jeg ser på bildet ser jeg for det første at bilen har en skade som tyder på ekstrem kraft. Videre leser jeg at den ene på mc (jeg gjetter altså på passasjeren etter personlig erfaring) fløy 20 meter gjennom lufta. For det tredje kraftige bremsespor etter sykkelen. Og så ANTAR jeg ut fra bildet, men altså antar, for perpektiv kan bli forskøvet av en fotolinse - men det ser ut som bilen står for langt mot venstre i forhold til kjøreretning - så jeg antar at den har blitt skjøvet en meter eller så mot venstre. Noe som de tre andre faktorene også kan tyde på.
For en bilist som skal svinge til venstre og ser at det i motgående kjørefelt er klar bane et langt stykke, kan en slik feilvurdering raskt skje. Bilførere aner ofte ikke hvilken aksellerasjon en stor mc faktisk har. Og ser han en klar bane gjør han kanskje som svært mange trafikanter (alt for mange) - unødvendig å blinke. Hvis mc-fører da vurderer en lang strekke til å teste aksellerasjonen går det sånn som her.
Vel, det er sånn jeg leser bildet og informasjonen på bakgrunn av over 50 år med omtrent daglig kjøring; yrkestransport, feriekjøring med bil og mc i inn- og utland og sett litt av hvert. Deriblant alt for mange ulykker.
Men naturligvis kan jeg være helt på jordet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

erik m skrev: 02 aug 2020, 00:33 Rolf Arne - veldig bra at vi kan diskutere sånt som dette her. Jeg holdt på å si "det er sånt vi lever av - bokstavelig talt!"
Å diskutere ulykker er en vanskelig balansegang. Vi her i forumet har ikke som oppgave å etterforske/konkludere om hva som har skjedd i ulykker, først og fremst av hensyn til skadelidde og pårørende. Alle skjønner at det i ettertid kan være svært belastende for disse å lese hva vi har diskutert og skrevet. Vi vet ikke, men det er også muligheter for at det er våre egne forummedlemmer vi diskuterer :-k
Samtidig er ulykker og ulykkesforebygging noe som opptar oss alle, og det er veldig interessant å diskutere slike ting i etterkant av ulykker.

Vi moderatorer holder øye med tråden, og på ett eller annet tidspunkt kan vi måtte gripe inn. Men diskuter helst i generelle termer, og ikke så mye konkrete ulykkestilfeller.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Jeg har personlig kjennskap til 2 alvorlige ulykker i år (en kompis) og har god kjennskap om en dødsulykke i år fra "distriktet"...
gjennom 40 år på 2 og 4 hjul har jeg dessverre opplevd en del ulykker også fatale.

Det er mye følelser innblandet etter en alvorlig ulykke som regel, men det er viktig å kunne ta lærdom av dette også og da må en kunne snakke litt om det men, hvis en ikke innehar annet enn litt løselig info så kan det fort danne seg konklusjoner som er feil og belastende for de involverte.

Eksempelvis den sist omtalte ulykken her der den ene på MC hadde "fløyet" 20 meter fra sykkelen.. det er mange faktorer som spiller inn på dette-samme med bremsespor-bare bakbrems for eksempel vil lage lange bremsespor uten vesentlig bremseeffekt.
og vitner er ofte dårlige på fakta-spesielt rett etter en ulykke eller at de skal gjøre det/seg selv litt mer interessant-dette er noe jeg har opplevd i yrkesmessig sammenheng også.

Opplevde i forrige uke en påkjørsel bakfra av en mc der gamle damen ikke engang forsto at hun hadde hatt sykkelen halvveis over pansret..og uttalte"det gikk jo bra er jo, ikke noen skader-jeg står jo bak deg"...Ja svarte mc-føreren du har jo rygget 2 meter nå..."ja det gjorde jeg jo kanskje" sa gamla. "men det var jo grønt lys" sier gamle dama.Så da var det greit å kjøre på meg? spurte han. :roll
og politiet kom jo ikke siden det ikke var meldt personskader-så de kjørte bare forbi uten å stoppe selv om de sto midt i gata i Drammen sentrum.

Virker for meg som det er en kombo av alt for stor fart i/inn i svinger og bilister som kutter svinger eller svinger ut/foran mc som er gjengangeren.
mistenker forøvrig at det er noen mørketall på "singelulykker" der andre (også dyr) er direkte/inndirekte innvolverte og ev stikker av..som de stikker på andre ulykker/uhell.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Vi gjør alle feil i ny og ne. Sånn er det bare, men jeg synes det er litt rart at det nærmest virker som det er en menneskerett og kjlre bil. Et eksempel er ho som rygget på sykkelen min. Det satt tre personer i bilen. En liten unge som kikket bakover mens hun rygget, en voksen mann i sidestolen og den eldre damen som fører. Hun rygget bakover og jeg hørte ryggesensoren hennes begynne å pipe på utsiden av bilen. Hun rygget relativt fort og bestemt og sensoren ga lyd i kortere intervaller jo nærmere hun kom sykkelen.

Men alikevel så meide hun den ned. Hvordan er det virkelig mulig???

Er det ingen i denne bilen (okey, la oss se bort fra ungen i baksetet) som kunne gjort noe med dette ved å si ifra? Jeg antok det tok 5 sekunder fra alarmen begynte å pipe til den pep konstant.

Damen sa etterpå når jeg konfronterte henne at "den sensoren piper hele tiden"......

Skal det være lov for slike mennesker og kjøre en bil? Jeg synes ikke at bilkjøring skal være en menneskerett.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

kjellv skrev: Å diskutere ulykker er en vanskelig balansegang. Vi her i forumet har ikke som oppgave å etterforske/konkludere om hva som har skjedd i ulykker, først og fremst av hensyn til skadelidde og pårørende. Alle skjønner at det i ettertid kan være svært belastende for disse å lese hva vi har diskutert og skrevet. Vi vet ikke, men det er også muligheter for at det er våre egne forummedlemmer vi diskuterer :-k
Samtidig er ulykker og ulykkesforebygging noe som opptar oss alle, og det er veldig interessant å diskutere slike ting i etterkant av ulykker.

Vi moderatorer holder øye med tråden, og på ett eller annet tidspunkt kan vi måtte gripe inn. Men diskuter helst i generelle termer, og ikke så mye konkrete ulykkestilfeller.
Ja, dette er komplisert. På den ene siden kan vi såre mennesker, men på den andre er det viktig at vi forsøker å forstå årsaker til ulykkene. Meningen med denne tråden må jo være å lære noe, ellers blir det vel meningsløst å ramse opp alle de mc-ulykkene vi hele tiden ellers leser om?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

En ting er å kommentere og mene noe om ulykker f.eks åpent eller i store grupper på Facebook. Verre er det å kommentere rett i artikkelen på f.eks. en nettavis, men nå er vel kommentarfeltene der steng på slike artikler stort sett.

Det blir noe annet å kommentere og diskutere litt rundt ulykker her inne, innenfor rimelighetens grenser. Ren spekulering er ingen tjent med, men det er tross alt et (diskusjons)forum dette her.

Når det gjelder den siste saken kan vi vel alle være enige at å ta et solid gasspådrag midt i ettermiddagstrafikken (om det var det som faktisk skjedde) ikke er er noe godt sjakktrekk uansett hvor det måtte være. Og uansett hvem som måtte ha vikeplikt og ikke er det motorsyklistene det går vært utover. Kjør defensivt, prøv å bli sett men anta at ingen ser deg og ha marginene på din side... Alt det der...

For min del vet jeg at å lese om slik ulykker kan gjøre noe med min egen vilje til å bajaskjøre, og det er vel bra?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: MC-ulykker

Legg inn av Fjeldern »

Bjerknez skrev: 02 aug 2020, 08:58 Vi gjør alle feil i ny og ne. Sånn er det bare, men jeg synes det er litt rart at det nærmest virker som det er en menneskerett og kjlre bil. Et eksempel er ho som rygget på sykkelen min. Det satt tre personer i bilen. En liten unge som kikket bakover mens hun rygget, en voksen mann i sidestolen og den eldre damen som fører. Hun rygget bakover og jeg hørte ryggesensoren hennes begynne å pipe på utsiden av bilen. Hun rygget relativt fort og bestemt og sensoren ga lyd i kortere intervaller jo nærmere hun kom sykkelen.

Men alikevel så meide hun den ned. Hvordan er det virkelig mulig???

Er det ingen i denne bilen (okey, la oss se bort fra ungen i baksetet) som kunne gjort noe med dette ved å si ifra? Jeg antok det tok 5 sekunder fra alarmen begynte å pipe til den pep konstant.

Damen sa etterpå når jeg konfronterte henne at "den sensoren piper hele tiden"......

Skal det være lov for slike mennesker og kjøre en bil? Jeg synes ikke at bilkjøring skal være en menneskerett.
Gudskjelov ikke fått noe sånn, men opplevd en del nestenulykker(både av egen dumhet og andres uoppmerksomhet/dumhet).
Men det er mange som jeg rett og slett ikke skjønner hvordan har førerkort.
Trodde alle var dårlig på rundkjøringer i Kongsvinger, før jeg studerte i Gjøvik. Erfarte så at dem var ennå dårligere i Lillehammer, men Hamar tar kaka.
Du har 50/50 for å legge deg riktig i ei rundkjøring. Jeg har daglig se folk legge seg forskjellige i 2 rundkjøringer på rad, og lagt seg feil i begge. Blinking til venstre i rundkjøringer er noe som burde være bøtlagt, ihvertfall hvis du gjør sånn som kjøreskoler nå lærer opp til.
Da jeg kjøpte hus, tok jeg og telte antall biler som la seg riktig og feil i rundkjøringen (var omtrent bare på telefon med megler eller ventet på telefon). Av 100 biler, så la 70 seg feil. Det er 50/50 for at du gjør det riktig hvis du gjetter!
Og gudforby om en skulle sett på blinking oppå der igjen.

Eller folk som kjører forbi da jeg kommer imot, eller legger seg ut uten å se i speilet. Eller kjører ut i veien fordi dem ikke ser deg. Eller nå nylig som noen stoppet midt i rundkjøringa. Tror faktisk hjulet mitt rørte bakfangeren hans da jeg stoppet (fulgte med på en bil som jeg trodde (helt riktig) at hadde lagt seg feil, og ikke ville få i sida, da bilen foran stoppet.
Alle kan så klart gjøre feil, men blir oppgitt av mindre.

Ho dama skjønte ikke at den piper hele tida, fordi det er ting i veien? Hvis ikke er det som oftest vinter, og da piper den konstant pågrunn av møkk foran den. Noen trenger voksenopplæring.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av tormodg »

For et par dager siden kjørte jeg vanlig rute til jobb og da er det et sted hvor det er en helt vanlig vei som kommer inn fra høyre, med *vikeplikt* for innkjøring. En bil kommer på den veien. Sjåføren ser rett på meg (som må bråbremse), kjører sakte rett over veien og inn i motsatt kjørefelt, mens hun hele tiden ser på meg.

Vet ikke hva hun trodde - at jeg magisk skulle vite at hun ga F i vikeplikten?

Er det rart det er krig i verden.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av niko »

tormodg skrev: 06 aug 2020, 10:22 For et par dager siden kjørte jeg vanlig rute til jobb og da er det et sted hvor det er en helt vanlig vei som kommer inn fra høyre, med *vikeplikt* for innkjøring. En bil kommer på den veien. Sjåføren ser rett på meg (som må bråbremse), kjører sakte rett over veien og inn i motsatt kjørefelt, mens hun hele tiden ser på meg.

Vet ikke hva hun trodde - at jeg magisk skulle vite at hun ga F i vikeplikten?

Er det rart det er krig i verden.
Kjenner meg igjen. Lurer på om de rett og slett kjenner på makta som ligger i endelig å få lov å være størst.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

niko skrev:
tormodg skrev: 06 aug 2020, 10:22 For et par dager siden kjørte jeg vanlig rute til jobb og da er det et sted hvor det er en helt vanlig vei som kommer inn fra høyre, med *vikeplikt* for innkjøring. En bil kommer på den veien. Sjåføren ser rett på meg (som må bråbremse), kjører sakte rett over veien og inn i motsatt kjørefelt, mens hun hele tiden ser på meg.

Vet ikke hva hun trodde - at jeg magisk skulle vite at hun ga F i vikeplikten?

Er det rart det er krig i verden.
Kjenner meg igjen. Lurer på om de rett og slett kjenner på makta som ligger i endelig å få lov å være størst.
Dette er nok et resultat av steinalderinstinktet som fortsatt ligger i oss og lett overstyrer når takene er helt andre steder. Den lille motorsykkelen oppleves ikke som en fare. Hadde du kommet i en lastebil hadde den instinktive reaksjonen vært helt anderledes..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar