Feil fylling, fylte diesel på Honda med bensinmotor!!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
JRN
Innlegg: 8
Registrert: 06 jul 2020, 15:43
Motorsykkelen din: Suzuki gsx750es 1983

Feil fylling, fylte diesel på Honda med bensinmotor!!

Legg inn av JRN »

Hei igjen :vs En kompis med en Honda offroader greide å fylle diesel... Det gikk som det måtte gå, den tøffet avgårde en stund men da han skulle stare opp neste dag var Hondaèn heller i dårlig humør, forståelig nok! Den starter men stopper etter kort stund! Og hoster og har det ikke bra stakkar! Nå spør jeg for en gammel venn av meg og altså ikke for meg selv. Men MC folk er jo kjent for å stoppe dersom en eller annen har fått problemer langs veien. Og personlig har jeg vært vitne til at en uheldig MC-fører har kunnet fortsette sin ferie på grunn av hjelpsomme MC engler med det nødvendige verktøyet i salveska. (noen har vært på langtur før) :twothumbs:

Setter pris på tips om enkel måte å få Hondaèn i "godt humør" igjen. Vi starter opp i morgen med å rense tank, tilførsel og blåser og tømmer forgasser. Håper det hjelper, ellers er jeg tilbake her og plager dere!!

Ha en safe og god 2 hjuls helg, håper på sol ala juni!

Mvh. JRN
:mc2 :mk JRN

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Feil fylling, fylte diesel på Honda med bensinmotor!!

Legg inn av mekkern »

Hvis det er en forgassermotor og den ikke har tatt skade av tenningsbanken som kommer av dieselen så er den nok god to go etter tømming og rens.
Min gamle cbr raklet stygt etter at bensinstasjonen hadde feilfylt diesel på 95 tanken.
Det ble ikke billig for Esso da mange biler er mer ømfintlige.
Men jeg fikk erstattet mine utlegg og "gammelhonda" er ganske solid.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mrsap
Innlegg: 26
Registrert: 30 mai 2020, 17:45
Motorsykkelen din: Yamaha fzr600
Sted: Mo i Rana

Re: Feil fylling, fylte diesel på Honda med bensinmotor!!

Legg inn av mrsap »

Fins det Honda med diesel motor på MC 🤔🤔

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Feil fylling, fylte diesel på Honda med bensinmotor!!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har hørt at det er værre og gjøre det omvendt. Altså fylle bensin på en dieselmotor. Been there done that....

Tanken måtte selvsagt tappes og i følge verkstedet måtte dieselpumpe smøres etc. Etter en time på verksted var den like fin når den fikk en femliters kanne med bensin. Langtidsvirkningene rundt dette vet jeg dog ikke noe om, da dette var en firmabil.

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Feil fylling, fylte diesel på Honda med bensinmotor!!

Legg inn av Speedo »

Er det ikke bensin i diesel som gir tenningsbank og ikke omvendt? Trodde ikke en bensinmotor kunne gå på diesel og er dermed bare å tømme?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Feil fylling, fylte diesel på Honda med bensinmotor!!

Legg inn av Bjerknez »

Speedo skrev: 31 jul 2020, 18:36 Er det ikke bensin i diesel som gir tenningsbank og ikke omvendt? Trodde ikke en bensinmotor kunne gå på diesel og er dermed bare å tømme?
Jeg fylte heeelt full tank (den var tom) med diesel på en bensinbil (var en Toyota Pickup). Jeg kjørte av gårde og fikk vel rullet rundt 3km. Før bilen stoppet. Det var først da jeg kom på blemmen. Så jeg hadde nok trolig dratt noe grums inn i bensinsystemet. Men det skal sies at jeg ikke har noe kunnskap rundt dette. Var var bare han på verkstedet som nevnte dette.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Feil fylling, fylte diesel på Honda med bensinmotor!!

Legg inn av mekkern »

Speedo skrev: 31 jul 2020, 18:36 Er det ikke bensin i diesel som gir tenningsbank og ikke omvendt? Trodde ikke en bensinmotor kunne gå på diesel og er dermed bare å tømme?
Hvis det ikke er ren diesel så kan den gå(egen erfaring) men får tenningsbank (diesel kompresjonstenner ikke gnist)
men ren diesel så går den ikke overhodet.

bensinblandet diesel på dieselbil kan noen ganger kjøres uten merkbare feil før havari av dieselsystemet/motordeler.
noen eldre dieselmotorer kunne kjøres med innblanding opp til 30% bensin og tilsetning av 2t olje i ekstrem kulde for å unngå voksutfelling i dieselen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Feil fylling, fylte diesel på Honda med bensinmotor!!

Legg inn av Speedo »

mekkern skrev: 31 jul 2020, 19:01
Speedo skrev: 31 jul 2020, 18:36 Er det ikke bensin i diesel som gir tenningsbank og ikke omvendt? Trodde ikke en bensinmotor kunne gå på diesel og er dermed bare å tømme?
Hvis det ikke er ren diesel så kan den gå(egen erfaring) men får tenningsbank (diesel kompresjonstenner ikke gnist)
men ren diesel så går den ikke overhodet.

bensinblandet diesel på dieselbil kan noen ganger kjøres uten merkbare feil før havari av dieselsystemet/motordeler.
noen eldre dieselmotorer kunne kjøres med innblanding opp til 30% bensin og tilsetning av 2t olje i ekstrem kulde for å unngå voksutfelling i dieselen.
Ja det er jo et godt poeng. Sjeldent bensin/dieselblandingen er helt ren og vil dermed være tennbar.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Svar