Og som regel større skadeomfang ved uhell.Ronning skrev: ↑18 jul 2020, 18:44Forsåvidt enig asså. Mente bare at jo høyere fart, jo høyere risiko for uhell. Om enn marginalt...AJ skrev: ↑18 jul 2020, 18:29Skal på ingen måte kverulere, men løsrevet så gir en slik uttalelse ingen mening. Fart i seg selv tar selvfølgelig ingen liv før det som er i fart konfronteres / møter noe annet levende, enten stillestående eller i bevegelse. I slike tilfeller vil selvfølgelig høy fart ha atskillig større (fatal) effekt enn om farten er lav.
Som man gjerne populærspråklig påpeker når "farten dreper" påstanden kommer, nemlig at "det er ikke farten som dreper, men bråstoppen"...
Så dette er selvfølgelig noe man må veldig klart for seg når man kjører fort...
Ellers var det et godt poeng med loud pipes og dyr lenger opp her. Har mer troa på dette
Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Etter 45 år på 2 motoriserte hjul, og mye r-racing på bane, så kan jeg ikke komme på en eneste situasjon der motorkraft har bidratt til å redde meg ut av fare. Det er brems og unnamanøver som gjelder, når man roter seg bort. Når dette skjer så er det en fordel med lettere og mer lettsvingt sykkel. Eksempel: 600 er raskere å flippe over enn tilsvarende 1000cc.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Tenkte å nevne nettopp dette for noen innlegg siden, men det kokte bort i kålen...
Uansett, uforbeholdent enig i påstanden .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Jeg har ihvertfall brukt akselerasjon for å unngå å bli kjørt av veien to ganger, men en gang med en lettsykkel og en gang med en mellomtung. Så større og kraftigere sykkel vet jeg ikke om hjelper, selv om det sikkert er bedre med noe annet enn en 40 år gammel Goldwing.
Begge tilfellene har biler lagt seg ut fordi jeg har brukt langt tid på en forbikjøring, mest fordi jeg var redd for kontroll/up. Så når jeg er på vei forbi, legger bilen seg ut for å kjøre forbi, uten å sjekke speil, blindsone eller noe som helst.
På mellomtungsykkelen hadde jeg da kjørt forbi to biler og var på vei forbi dem to siste. Jeg var for langt frem til å bremse og hadde jeg ikke gitt på er faren stor for at han hadde kjørt rett i meg eller presset meg av veien.
Når det kommer til flere og verre ulykker med mer hestekrefter, tror jeg det er først etter man har passert et punkt. Punktet hvor man burde ha mer hestekrefter for å "redde liv" er nok langt før det.
Si at alt over 50 hester kan "redde liv", mens alt over 100, 120, 140 eller noe der omrkring kan "ta liv".
Begge tilfellene har biler lagt seg ut fordi jeg har brukt langt tid på en forbikjøring, mest fordi jeg var redd for kontroll/up. Så når jeg er på vei forbi, legger bilen seg ut for å kjøre forbi, uten å sjekke speil, blindsone eller noe som helst.
På mellomtungsykkelen hadde jeg da kjørt forbi to biler og var på vei forbi dem to siste. Jeg var for langt frem til å bremse og hadde jeg ikke gitt på er faren stor for at han hadde kjørt rett i meg eller presset meg av veien.
Når det kommer til flere og verre ulykker med mer hestekrefter, tror jeg det er først etter man har passert et punkt. Punktet hvor man burde ha mer hestekrefter for å "redde liv" er nok langt før det.
Si at alt over 50 hester kan "redde liv", mens alt over 100, 120, 140 eller noe der omrkring kan "ta liv".
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Bortsett fra når man tror man har god tid og bare skal lunke forbi på høyeste gir, og det dukker opp en bil før du har kommet forbi. Da er det bare to kjappe ned, og du er forbi, selv med en litt motorsvak mc.cannon skrev: ↑18 jul 2020, 18:54Etter 45 år på 2 motoriserte hjul, og mye r-racing på bane, så kan jeg ikke komme på en eneste situasjon der motorkraft har bidratt til å redde meg ut av fare. Det er brems og unnamanøver som gjelder, når man roter seg bort. Når dette skjer så er det en fordel med lettere og mer lettsvingt sykkel. Eksempel: 600 er raskere å flippe over enn tilsvarende 1000cc.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Som jeg sier i mitt første innlegg så mener jeg brems er det man først og fremst trenger ifm med ulykker. Hvis man har startet en forbikjøring og har det dukker opp et kjøretøy i motgående så kan det derimot være enklere å raskt gi litt gass for å fullføre forbikjøringen. Har selv en KTM 390 (42hk) og en KTM 1290 (160). Men den minste er det eneste alternativet å bremse og legge seg inn bak igjen. Men 1290'en har jeg i de fleste tilfeller 2 alternativ.cannon skrev: ↑18 jul 2020, 18:54Etter 45 år på 2 motoriserte hjul, og mye r-racing på bane, så kan jeg ikke komme på en eneste situasjon der motorkraft har bidratt til å redde meg ut av fare. Det er brems og unnamanøver som gjelder, når man roter seg bort. Når dette skjer så er det en fordel med lettere og mer lettsvingt sykkel. Eksempel: 600 er raskere å flippe over enn tilsvarende 1000cc.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Hender ofte jeg tar noen lange og "late" forbikjøringer for ikke å stresse og mulig provosere de (bilistene...) jeg kjører forbi og har blitt litt overrasket over en rasktkjørende trafikant i motgående, som gjør at ekstra motorkraft og mektig moment gjør at man raskt og trygt kommer seg unna en uønsket situasjon...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Mer spennende å kjøre forbi med Jawaen. Det må brukes.
Nå har motor aldri reddet meg ut av en situasjon. Bremser derimot. Jawaen har elendige bremser. Helt elendige. Det merkes først når man har behov for å senke farten fort. Nå stramma jeg styrelageret på den før jeg kjørte den en tur på Fredag. Skal si den ble mer stabil og flippe. Det gjør til at jeg mest sannsynlig klarer å unngå og kræsje ved neste anledning.
Masse bråk og et godt drag får meg bare til å glise. Stort sett bare det.
Nå har motor aldri reddet meg ut av en situasjon. Bremser derimot. Jawaen har elendige bremser. Helt elendige. Det merkes først når man har behov for å senke farten fort. Nå stramma jeg styrelageret på den før jeg kjørte den en tur på Fredag. Skal si den ble mer stabil og flippe. Det gjør til at jeg mest sannsynlig klarer å unngå og kræsje ved neste anledning.
Masse bråk og et godt drag får meg bare til å glise. Stort sett bare det.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Jo fart kan berge deg, eller retter sagt motorkraft som gir deg nødvendig akselrasjon kan berge "livet" .
Tidlig en morgen 5-ish så starter jeg fra Luleå 30 april ifjor. Tar igjen en trailer som kanskje også hadde starta så tidlig. 4 felt med midtdeler, legger meg ut for å kjøre forbi. Ingen andre på veien så man gir ikke så mye på, passerer hrngeren , når jeg oppdager at han kommer over i "mitt" felt...begynner å bli trangt, var en ting å gjør - ned et hakk og gi det som var å gi. Når hengeren (min) kom klar av vogntoget, var det drøyt en meter igjen, i det jeg kom ut forra vogntoget, så det ut som om sjåføren våkna..
Og korrigerte kursen.
Her brukte jeg alle mine hundre og en hester og det var akkurat nok
Men en gang på 35000 km er vel ikke det man skal øegge mest vekt på
Tidlig en morgen 5-ish så starter jeg fra Luleå 30 april ifjor. Tar igjen en trailer som kanskje også hadde starta så tidlig. 4 felt med midtdeler, legger meg ut for å kjøre forbi. Ingen andre på veien så man gir ikke så mye på, passerer hrngeren , når jeg oppdager at han kommer over i "mitt" felt...begynner å bli trangt, var en ting å gjør - ned et hakk og gi det som var å gi. Når hengeren (min) kom klar av vogntoget, var det drøyt en meter igjen, i det jeg kom ut forra vogntoget, så det ut som om sjåføren våkna..
Og korrigerte kursen.
Her brukte jeg alle mine hundre og en hester og det var akkurat nok
Men en gang på 35000 km er vel ikke det man skal øegge mest vekt på
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Å finne historier er lett, men hvor er videoene?rolf-arne skrev: ↑19 jul 2020, 00:47 Jo fart kan berge deg, eller retter sagt motorkraft som gir deg nødvendig akselrasjon kan berge "livet" .
Tidlig en morgen 5-ish så starter jeg fra Luleå 30 april ifjor. Tar igjen en trailer som kanskje også hadde starta så tidlig. 4 felt med midtdeler, legger meg ut for å kjøre forbi. Ingen andre på veien så man gir ikke så mye på, passerer hrngeren , når jeg oppdager at han kommer over i "mitt" felt...begynner å bli trangt, var en ting å gjør - ned et hakk og gi det som var å gi. Når hengeren (min) kom klar av vogntoget, var det drøyt en meter igjen, i det jeg kom ut forra vogntoget, så det ut som om sjåføren våkna..
Og korrigerte kursen.
Her brukte jeg alle mine hundre og en hester og det var akkurat nok
Men en gang på 35000 km er vel ikke det man skal øegge mest vekt på
Når du søker på MC ulykker og "near misses" på youtube finner du umiddelbart tusenvis av eksempler på at folk havner i trøbbel på grunn av at de kjører en alt for kraftig sykkel, har for høy fart eller mister kontrollen over sykkelen pga sterk akselerasjon, men jeg har lett langt og lenge etter videoer der folk faktisk reddes av motorkraft.
Og så langt har jeg ikke funnet noen eksempler hvor det faktisk har blitt tatt opp på film.
Jeg betviler ikke at eksemplene finnes, men jeg har til gode å faktisk finne et sett med videoeksempler på at fart faktisk redder noen.
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Vel... ikke alle gidder å filme MC-turene sine. Ennå færre velger å legge det på Youtube.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Ikke blir det noen bra film ut av det heller, for det er som oftest noe vedsiden av eller bak deg som akselerasjonen redder deg fra. En person som gir på og sier "oi det var nærme" er ikke akkurat youtube material, når det ikke er sikkert man ser faren engang.SilverSmurfer skrev: ↑19 jul 2020, 01:21Å finne historier er lett, men hvor er videoene?rolf-arne skrev: ↑19 jul 2020, 00:47 Jo fart kan berge deg, eller retter sagt motorkraft som gir deg nødvendig akselrasjon kan berge "livet" .
Tidlig en morgen 5-ish så starter jeg fra Luleå 30 april ifjor. Tar igjen en trailer som kanskje også hadde starta så tidlig. 4 felt med midtdeler, legger meg ut for å kjøre forbi. Ingen andre på veien så man gir ikke så mye på, passerer hrngeren , når jeg oppdager at han kommer over i "mitt" felt...begynner å bli trangt, var en ting å gjør - ned et hakk og gi det som var å gi. Når hengeren (min) kom klar av vogntoget, var det drøyt en meter igjen, i det jeg kom ut forra vogntoget, så det ut som om sjåføren våkna..
Og korrigerte kursen.
Her brukte jeg alle mine hundre og en hester og det var akkurat nok
Men en gang på 35000 km er vel ikke det man skal øegge mest vekt på
Når du søker på MC ulykker og "near misses" på youtube finner du umiddelbart tusenvis av eksempler på at folk havner i trøbbel på grunn av at de kjører en alt for kraftig sykkel, har for høy fart eller mister kontrollen over sykkelen pga sterk akselerasjon, men jeg har lett langt og lenge etter videoer der folk faktisk reddes av motorkraft.
Og så langt har jeg ikke funnet noen eksempler hvor det faktisk har blitt tatt opp på film.
Jeg betviler ikke at eksemplene finnes, men jeg har til gode å faktisk finne et sett med videoeksempler på at fart faktisk redder noen.
Så skjer det nok ikke like ofte heller, så det er vel noe i det også.
-
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Det føres statestikk på ulykker, og ikke på nesten-ulykker. Hendelser som var nærme på, pleier å bli skrønehistorier. Derfor er det vanskelig å bevise myter som forebygger ulykker er sanne.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Det er et overveldende antall ulykker for førere mellom 16 og 18 år, men i den statistikken skjelnes det ikke mellom moped og lettsykkel. (Forsåvidt heller ikek om noen kjører tungsykkel ulovlig.) Men det har nok mer å gjøre med manglende erfaring enn størrelsen på motoren.
På den andre siden er det nesten ingen dødsulykker i den aldersgruppa.
På den andre siden er det nesten ingen dødsulykker i den aldersgruppa.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Jeg er nok ikke den som tror at mer motorkraft redder liv, men som AJ skrev tidligere så er det ikke farten som dreper en, men smellet. Jeg synes det er veldig betryggende og foreta forbikjøringer når motorkraften er til stede. Det gjør at man kan legge inn større marginer.
At det i enklete tillfeller kan ha reddet liv er jeg ikke tvil om, men det slår nok begge veier og er nok ingen regel. Høyere fart og mer motorkraft er vel egentlig en dårlig kombinasjon i følge statistikken, selv om det sikkert finnes enkelte eksempler på at motorkraft kan redde en.
At det i enklete tillfeller kan ha reddet liv er jeg ikke tvil om, men det slår nok begge veier og er nok ingen regel. Høyere fart og mer motorkraft er vel egentlig en dårlig kombinasjon i følge statistikken, selv om det sikkert finnes enkelte eksempler på at motorkraft kan redde en.