MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
joerne
Innlegg: 1
Registrert: 24 sep 2018, 08:24
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 2000

Re: MC-ulykker

Legg inn av joerne »

Kjellrf skrev:Burde vært fylt med god, gammeldags olje grus istedenfor vanlig grus, mange steder. Er jo ofte de samme svingene som fylles med grus hvert år.
..helt enig, skjønner ikke hvorfor de ikke gjør det Bilde

Sent fra min SM-G986B via Tapatalk


Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

joerne skrev: 16 jul 2020, 00:58
Kjellrf skrev:Burde vært fylt med god, gammeldags olje grus istedenfor vanlig grus, mange steder. Er jo ofte de samme svingene som fylles med grus hvert år.
..helt enig, skjønner ikke hvorfor de ikke gjør det Bilde

Sent fra min SM-G986B via Tapatalk
Har vel antagelig noe med miljø å gjøre? Er jo ikke lov å helle ut olje noe sted utenom miljøstasjon... Men så er jo asfalt 90% olje, så kanskje ikke. :-k
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »


Sakkle skrev: ... Men så er jo asfalt 90% olje, så kanskje ikke. :-k
?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: MC-ulykker

Legg inn av Lauri »

Sakkle skrev: 16 jul 2020, 21:38
joerne skrev: 16 jul 2020, 00:58
Kjellrf skrev:Burde vært fylt med god, gammeldags olje grus istedenfor vanlig grus, mange steder. Er jo ofte de samme svingene som fylles med grus hvert år.
..helt enig, skjønner ikke hvorfor de ikke gjør det Bilde

Sent fra min SM-G986B via Tapatalk
Har vel antagelig noe med miljø å gjøre? Er jo ikke lov å helle ut olje noe sted utenom miljøstasjon... Men så er jo asfalt 90% olje, så kanskje ikke. :-k
Dét hadde blitt salig glatt med så stor oljeprosent. Tallet er nok invers med knappe 5% olje/bitumen som bindemiddel og overveldende mengder stein. Kilde: https://www.vegvesen.no/fag/teknologi/v ... ler/asfalt
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

Lauri skrev: 17 jul 2020, 11:57
Sakkle skrev: 16 jul 2020, 21:38
joerne skrev: 16 jul 2020, 00:58
Kjellrf skrev:Burde vært fylt med god, gammeldags olje grus istedenfor vanlig grus, mange steder. Er jo ofte de samme svingene som fylles med grus hvert år.
..helt enig, skjønner ikke hvorfor de ikke gjør det Bilde

Sent fra min SM-G986B via Tapatalk
Har vel antagelig noe med miljø å gjøre? Er jo ikke lov å helle ut olje noe sted utenom miljøstasjon... Men så er jo asfalt 90% olje, så kanskje ikke. :-k
Dét hadde blitt salig glatt med så stor oljeprosent. Tallet er nok invers med knappe 5% olje/bitumen som bindemiddel og overveldende mengder stein. Kilde: https://www.vegvesen.no/fag/teknologi/v ... ler/asfalt
La meg presisere at jeg ikke snekrer asfalt til daglig... husker bare figuren fra skolen hvor man helte råolje inn på toppen og det kom ut "asfalt" (bitumen?) i bånn. :scratch
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-ulykker

Legg inn av iPaal »

Lauri skrev:
Sakkle skrev: 16 jul 2020, 21:38
joerne skrev: 16 jul 2020, 00:58
Kjellrf skrev:Burde vært fylt med god, gammeldags olje grus istedenfor vanlig grus, mange steder. Er jo ofte de samme svingene som fylles med grus hvert år.
..helt enig, skjønner ikke hvorfor de ikke gjør det Bilde

Sent fra min SM-G986B via Tapatalk
Har vel antagelig noe med miljø å gjøre? Er jo ikke lov å helle ut olje noe sted utenom miljøstasjon... Men så er jo asfalt 90% olje, så kanskje ikke. :-k
Dét hadde blitt salig glatt med så stor oljeprosent. Tallet er nok invers med knappe 5% olje/bitumen som bindemiddel og overveldende mengder stein. Kilde: https://www.vegvesen.no/fag/teknologi/v ... ler/asfalt
Mellom 5 og 10% bitumen blir brukt i asfalt vi ser på veiene. En høyere andel på spesiell asfalt som feks kan benyttes på broer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

To alvorlig skadd etter front mot front mellom MC og bil i Oslo.

Ser for meg (kun basert på det ene bilde) ut som bilen har brutt vikeplikten, men det står kun at sykkelen holdt høy fart. Typisk måte å omtale MC-ulykker på med andre ord.
https://www.aftenposten.no/osloby/i/mRX ... lig-skadet
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

Sakkle skrev: 23 jul 2020, 19:24 To alvorlig skadd etter front mot front mellom MC og bil i Oslo.

Ser for meg (kun basert på det ene bilde) ut som bilen har brutt vikeplikten, men det står kun at sykkelen holdt høy fart. Typisk måte å omtale MC-ulykker på med andre ord.
https://www.aftenposten.no/osloby/i/mRX ... lig-skadet
Ifølge politiet satt det to personer på motorsykkelen. Det er ikke kjent hvor mange som satt i bilen. Det er en front mot front-ulykke. Ambulansepersonell og lege jobber på stedet, og en person er sendt til Ullevål Sykehus.

– Ulykken fremstår som alvorlig. Den ene personen på motorsykkelen ble slengt tjue meter bort fra ulykkesstedet. En hardt skadet av de to på motorsykkelen er sendt til Ullevål Sykehus, sier operasjonsleder Vidar Pedersen til VG klokken 17.22.

Vitner har ifølge politiet fortalt om høy hastighet på motorsykkelen.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

SilverSmurfer skrev: 23 jul 2020, 20:47 Det er en front mot front-ulykke. Ambulansepersonell og lege jobber på stedet, og en person er sendt til Ullevål Sykehus.
Ja, de sier så... kjipt er det uansett med alvorlige personskader. Men for meg ser ser det ut som det ikke er en ren front mot front. Bilen har skade på høyre side foran og står slik plassert at det er naturlig å anta at bilføreren foretok et venstresving gjennom motgående kjørefelt. Da har man vikeplikt for møtende trafikk. Fører av bilen, muligens med bakgrunn i høy fart på sykkelen, har feilberegnet luken og kjørt for tidlig. Evt. ikke sett sykkelen i det hele tatt.

Dette er en antagelse. Ja, jeg irriterer meg tidvis litt over journalistikken rundt MC-ulykker, der det virker litt som om MC er den skyldige part inn til det motsatte er bevist.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Grendel »

"Høy fart"....
I Aftenposten var det intervju med en dom hadde hørt et brøl fra en MC og tolket det dermed at MC hadde høy fart. Det er litt for vanlige at motorkjøretøyer som sier brom kjører fort. Det er en holding som ikke er ny. Dessverre.
Men det er en seiglivet myte...

8-/
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

Grendel skrev: 23 jul 2020, 22:54 "Høy fart"....
I Aftenposten var det intervju med en dom hadde hørt et brøl fra en MC og tolket det dermed at MC hadde høy fart. Det er litt for vanlige at motorkjøretøyer som sier brom kjører fort. Det er en holding som ikke er ny. Dessverre.
Men det er en seiglivet myte...

8-/
Ja. Også i politiet dessverre. Har en kamerat som inn til nylig kjørte Porsche. Han har blitt stoppet ikke mindre en 3 ganger bare på grunn av lyden (standard, lovlig eksos) når han drar på ut av et kryss eller rundkjøring. Ikke fått bot noen av gangene, men har måttet forklare at selv om det høres ut som om han kjører i hundre på 4. gir ligger han bare i 50 på 2. gir.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Ta alltid avisers reportasjer med ei stor klype salt i slike tilfeller.
Journalister er ofte omtrent som det vi i gamle dager kalte sladrekjerringer. De har en sterk hang til å være først ute med sannheten, og kvier seg ikke for å gjette seg fram til den. Dette ser vi ofte når trafikkulykker omtales, ikke bare MC ulykker. Like sløvt som vinterulykker der de snare med å legge skylden på føret. Ikke hverken fart, dekkvalg eller sjåførenes manglende evne til å forstå at de må redusere fart og øke avstand når det er glatt.
Journalisters øyeblikkskonklusjoner er aldri noe man skal stole på.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 23 jul 2020, 23:13 Ta alltid avisers reportasjer med ei stor klype salt i slike tilfeller.

Journalisters øyeblikkskonklusjoner er aldri noe man skal stole på.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Slett ikke uenig.
Og jeg har jobbet som journalist i ganske mange år.
Dette faget har dessverre forringet seg markant de seneste årene.
Dette kunne jeg skrevet mye om, men nøyer meg med å slå fast at de fleste journalister er lite etterrettelig når det gjelder bl.a. trafikkulykkesaker.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

https://www.rbnett.no/nyheter/2020/07/2 ... 358490.ece
Alvorlig ulykke på veien over Vistdalsheia i går. Dette er en populær strekning for motorsyklister, fjellovergangen Vistdalsheia ligger omtrent midt mellom Åndalsnes og Eikesdal (Aursjøveien). Foreløpig ikke nyheter i lokalavisene om St. Olavs i Trondheim har klart å redde ham.

KawaKjetil

Re: MC-ulykker

Legg inn av KawaKjetil »

Kjørte over Vistdalsheia i juni. Elendig vei med mye telehiv.
Håper det går bra med fører!

Svar