MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Grendel »

Ronning skrev: 12 jul 2020, 12:51 Det virker jo som der er veldig mange som tar lappen for mc for tida, og jeg regner med manglende erfaring ligger bak en del av ulykkene. Mye singelulykker med utforkjøring leser jeg.
Du har et godt poeng der. NMCU understreket også at det er veldig mange flere MC-førere nå. Sett med dette for øyet så er ikke statistikken så ille, men en MC-fører drept er en for mye.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Det handler mye om det som sitter i hodet. Å holde for høy fart uten å vite hva som er bak svingen går galt tilslutt. Om det så går bra, men blir overrasket av noe eller blir forstyrret av noe man ser, så stivner man og skjeiner ut(mye kjøring og erfaring vil minimere denne risikoen). Dette gjelder uansett hva slags sykkel man har.
Jeg har kjørt bak en singelulykke med utforkjøring i sving, og det var litt idiotisk det som ble gjort der. Det var godt driv både før og inn i en helt blind sving på en smal vei. Det gikk ikke fort relatert til fartsgrensene, men jeg sa til meg selv at dette var sjansespill. 5sek sendere og ulykken er et faktum.

Jeg har tilgode å se midtlivskrise-menn med råskinn uten peiling faktisk. Jeg synes de fleste som kjører idiot er de som er på min alder. Modifisert sykkel etter siste trender på nett og mye å få utløp for.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Kråka skrev: 12 jul 2020, 00:42
Nomade skrev: 11 jul 2020, 09:12
I løpet av juni døde seks av ni personer i trafikken på motorsykkel, og så langt i juli har ytterligere to personer mistet livet i MC-ulykker.

Det gjør Havarikommisjonen bekymret. De vurderer nå om de skal se nærmere på enkelte av disse ulykkene.
https://www.nrk.no/norge/dyster-utvikli ... 1.15086341
Hadde vært interessant med litt mer utfyllende statistikk på disse ulykkene. Hva er trenden. Er det voksne som har hatt lappen i mange år? Fått klasse A med i andre pakker og mangler praktisk kjøring/trening og finner ut at man skal begynne å kjøre i voksen alder? Er det hastigheter som er årsak til utforkjøringene? Sykkeltyper som er høyere representert. Bør være lett å få frem en trend knyttet til tallene. Dagens opplæring er slik jeg opplevde veldig god. Så undrer selv om man bare er svært uheldig eller om det er spesielle faktorer som øker faren. Ulykken i kjøregården på Gjøvik er bare utenkelig, så at uflaks kan skje uansett hva man bedriver er ikke til å unngå. Men har selv bevitnet nesten krasj hos Statens vegvesen hvor unnamanøver aksellerte, mens en annen var i sving øvelsen. Trange forhold i enkelte av SV sine kjøregårder.

Har hørt om en utforkjøring som endte tragisk hvor årsaken trolig var nysing. Om det stemmer viser det hvor lite som skal til for å snu marginene.

Leser man Dagbladets feed nå toppes det av en alvorlig singelulykke i tunnel og en lettere skade i påkjørsel av bil. Men neste sak omhandler en brite som døde etter å ha blitt truffet av en mann som falt fra en balkong. Så enkelte ganger blir man nok bare «truffet av lynet»
Fra en undersøkelse Statens Vegvesen sammen med Trygg Trafikk har gjort for perioden 2014-19, dødsårsaker i trafikk, er følgende årsaker oppgitt for dødsulykker på mc: Singelulykker i sving ca 50% (ut til høyre i venstresving, til venstre i høyresving, altså for høy hastighet.) Møteulykker ca 25%, og utfra bilder og litt gjetting ser det ut til at det stort sett var det samme her, altså mc kom over i motgående kjørebane fordi fører hadde for stor fart i svingen, og her møtte den altså en bil/trailer. Det var litt uklart, så som sagt litt gjetting for disse 25%. for de siste 25% var det en rekke forskjellige faktorer, men de fleste ulykkene her skjedde i forbindelse med veikryss, og den største enkeltårsaken her var rus. Sjøl om det var en statistikk for dødsulykker ift alder var den dessverre ikke spesifisert på mc, så her var det ikke noe å hente. Heller ikke på mc-merker, men det gjaldt mc og ikke mopedulykker. Og årets dødsulykker var ikke med.
Totalt sett altså for høy hastighet i de aller fleste dødsulykker.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Å finne alder på drepte mc-førere er ganske plundrete og tidkrevende, ut fra valgkriteriene. Men dersom vi bare ser på 2019, viser det seg at det var aldersgruppene 35-44 og 45-54 som sto for nesten alle; 5 døde i hver av disse gruppene. I tiårsgruppene over og under var det 1 i hver. Dette kriteriet gjaldt mellomtunge og tunge mc, for kriteriet lette mc var det kun ett dødsfall i 2019.
(Det går også an å finne tall for hvert enkelt år og hver enkelt aldersgruppe, samt for hvert enkelt politidistrikt men det tar lang tid for hvert enkelt søk kan bare ta et sett kriterier.)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Når det gjelder totalt antall skadde førere og passasjerer på tung og mellomtung mc i 2019 ser tabellen sånn ut: (annen motorsykkel betyr andre enn lett mc)
Skadde i alt 2019 Alle aldre
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 327
0-5 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 1
6-15 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 2
16-17 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 3
18-19 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 8
20-24 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 34
25-34 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 55
35-44 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 45
45-54 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 81
55-64 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 71
65-74 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 21
75-84 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 4
85 år eller eldre
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 0
Uoppgitt alder
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 2

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Interessant at det var flest skadde i aldersgruppene 55-64 og 65-74, mens det i hver av disse gruppene bare var 1 dødsulykke i hver av dem. Mens det altså var 5 døde i hver av de to aldersgruppene under.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

erik m skrev: 12 jul 2020, 16:33 Å finne alder på drepte mc-førere er ganske plundrete og tidkrevende, ut fra valgkriteriene. Men dersom vi bare ser på 2019, viser det seg at det var aldersgruppene 35-44 og 45-54 som sto for nesten alle; 5 døde i hver av disse gruppene. I tiårsgruppene over og under var det 1 i hver. Dette kriteriet gjaldt mellomtunge og tunge mc, for kriteriet lette mc var det kun ett dødsfall i 2019.
(Det går også an å finne tall for hvert enkelt år og hver enkelt aldersgruppe, samt for hvert enkelt politidistrikt men det tar lang tid for hvert enkelt søk kan bare ta et sett kriterier.)
Det som er interessant i studien fra 2005-2014 er at de har sett på erfaringen til de som har vært involvert i dødsulykkene, som jeg viste til over. Jeg klarer ikke å finne tilsvarende data i statistikkene som er tilgjengelige for 2015-2019. Vet du hvor dette finnes, erik m?

2005-2014 var det altså under 13% av de som omkom som hadde hatt lappen mindre enn fem år. Skulle vært interessant å se om dette har endret seg de senere årene.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Ser på statistikken som helt naturlig da de mest belastede aldersgruppene er de som finner/har mest tid til å reise rundt på ukjente veier og lange turer. Det er flest motorsyklister i disse aldersgruppene av de jeg kjenner som kjører motorsykkel også, og disse er både flinke og kjører ikke som villmenn.
Det er sannsynligheten som er høyere i disse aldersgruppene for at skade oppstår.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

oivindg skrev: 12 jul 2020, 17:14
erik m skrev: 12 jul 2020, 16:33 Å finne alder på drepte mc-førere er ganske plundrete og tidkrevende, ut fra valgkriteriene. Men dersom vi bare ser på 2019, viser det seg at det var aldersgruppene 35-44 og 45-54 som sto for nesten alle; 5 døde i hver av disse gruppene. I tiårsgruppene over og under var det 1 i hver. Dette kriteriet gjaldt mellomtunge og tunge mc, for kriteriet lette mc var det kun ett dødsfall i 2019.
(Det går også an å finne tall for hvert enkelt år og hver enkelt aldersgruppe, samt for hvert enkelt politidistrikt men det tar lang tid for hvert enkelt søk kan bare ta et sett kriterier.)
Det som er interessant i studien fra 2005-2014 er at de har sett på erfaringen til de som har vært involvert i dødsulykkene, som jeg viste til over. Jeg klarer ikke å finne tilsvarende data i statistikkene som er tilgjengelige for 2015-2019. Vet du hvor dette finnes, erik m?
Det er som sagt veldig plundrete. En dybdeanalyse fra SVVfinner du her: https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrade ... lykker+uag
men du må gå inn på det enkelte år, og så lete etter forskjellige kriterier; undersøkelsen tar utgangspunkt i alle trafikantgrupper, og så finner du f.eks. på side 9 i undersøkelsen for 2018 hvor mange som døde på mc av manglende eller feil hjelmbruk. For å få et bilde av samtlige årsaker til dødsulykker hhv alvorlig/lettere skadde her over en femårsperiode må bruke timer, og vil du i tillegg fordele på aldersgrupper blir det virkelig tungt.
De tallene jeg presenterer over er fra SSB, og her er det lettere å finne aktuelle tall, men også her må du regne mye tid på hvert enkelt år; jeg brukte nok et kvarter på å få fram alle talla for året 2019 som jeg la ut i de to innlegga over.:https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... er/vtu/aar
Som sagt finner jeg det interessant at det er så markert forskjell på antall døde i forhold til antall skadde mellom de forskjellige aldersgruppene. Altså de eldtste har langt flere skader, men langt færre dødsulykker enn de midt i livet. Der er det som kalles en signifikant forskjell.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Men jeg ser at når vi går inn på ALLE motorsykler samla, er det aldersgruppa 16-17 år som har uten sammenlikning de aller fleste skadde. Hele 128 i den gruppa ble skadd i 2019, og ingen andre grupper, sjøl om de var i 5-årsgrupper, kom opp i mer enn tosifra tall. Så om vi deler på toårsgrupper hadde denne gruppa røffly ti ganger så mange ulykker som alle andre toårsgrupper! Men altså bare 1 dødsulykke i 2019. Ungdommen tåler mer? Lettsykler kjører ikke så fort? Lettsykler kjører ikke på de farligste veiene? Eller er det at disse ungdomma kjører mest i nærområda, og vi veit at de aller fleste trafikkulykker skjer nær hjemstedet? Eller er det disse som kjører uten skikkelig verneutstyr, (shorts og T-skjorter i varmen; min kjepphest;) og dermed lettere blir skadd i mindre ulykker?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

Erik m:
My bra analyse og vurdering her.
I sitatet nedenfor nevner du for høy fart 2 ganger. Mener du over fartsgrense, eller over førers evne?
"Singelulykker i sving ca 50% (ut til høyre i venstresving, til venstre i høyresving, altså for høy hastighet.) Møteulykker ca 25%, og utfra bilder og litt gjetting ser det ut til at det stort sett var det samme her, altså mc kom over i motgående kjørebane fordi fører hadde for stor fart i svingen"

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

cannon skrev: 12 jul 2020, 20:35 Erik m:
My bra analyse og vurdering her.
I sitatet nedenfor nevner du for høy fart 2 ganger. Mener du over fartsgrense, eller over førers evne?
"Singelulykker i sving ca 50% (ut til høyre i venstresving, til venstre i høyresving, altså for høy hastighet.) Møteulykker ca 25%, og utfra bilder og litt gjetting ser det ut til at det stort sett var det samme her, altså mc kom over i motgående kjørebane fordi fører hadde for stor fart i svingen"
Ser ut som de offentlige tallene bruker begrepet "høy fart etter forholdene/godt over fartsgrensen".

Et annet interessant moment er at i perioden 2005-2014 skyldtes ca. to tredjedeler av dødsulykkene det som blir kategorisert som "ekstrem eller klanderverdig adferd", litt forenklet sagt villmannskjøring.

Mye interessant i temaanalysen 2005-2014: https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=45793
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MC-ulykker

Legg inn av 45316 »

Mener å huske at innunder ekstrem adferd så kommer kjøring uten gyldig førerkort, ruskjøring og stjålne kjøretøy. Men noen år siden jeg leste rapporten.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

Jeg mener føreropplæringen bør ha :
- mindre fokus på kjøregård og krypkjøring,
- mye mer fokus på kjøreteknikk. Sporvalg, inngangshastighet, bremsing, svinggjennomføring og bremsing i sving.

Det siste punktet bør alle med lappen oppsøke på banekurs, gjerne hver vår.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

cannon skrev: 12 jul 2020, 21:24 Jeg mener føreropplæringen bør ha :
- mindre fokus på kjøregård og krypkjøring,
- mye mer fokus på kjøreteknikk. Sporvalg, inngangshastighet, bremsing, svinggjennomføring og bremsing i sving.

Det siste punktet bør alle med lappen oppsøke på banekurs, gjerne hver vår.
Ikke så dumt. Jeg lurer på om det burde vært repetisjonskurs i kjøreteknikk etter to-tre år i tillegg. Selv har jeg banekjøring med jobben hver vår som jeg har tenkt å være med på.

Men hva med holdninger, er det mulig å gjøre noe der, eller er det håpløst å få middelaldrende menn med noen år på sykkelen til å ta det litt mer med ro? Jeg kjenner flere tilsynelatende oppegående folk som bare måå grisekjøre litt hver vår fordi det liksom hører med når du har motorsykkel. Det er vel noen av disse som havner utenfor veien i sving, vil jeg tro.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar