Du har et godt poeng der. NMCU understreket også at det er veldig mange flere MC-førere nå. Sett med dette for øyet så er ikke statistikken så ille, men en MC-fører drept er en for mye.
8-)
Du har et godt poeng der. NMCU understreket også at det er veldig mange flere MC-førere nå. Sett med dette for øyet så er ikke statistikken så ille, men en MC-fører drept er en for mye.
Fra en undersøkelse Statens Vegvesen sammen med Trygg Trafikk har gjort for perioden 2014-19, dødsårsaker i trafikk, er følgende årsaker oppgitt for dødsulykker på mc: Singelulykker i sving ca 50% (ut til høyre i venstresving, til venstre i høyresving, altså for høy hastighet.) Møteulykker ca 25%, og utfra bilder og litt gjetting ser det ut til at det stort sett var det samme her, altså mc kom over i motgående kjørebane fordi fører hadde for stor fart i svingen, og her møtte den altså en bil/trailer. Det var litt uklart, så som sagt litt gjetting for disse 25%. for de siste 25% var det en rekke forskjellige faktorer, men de fleste ulykkene her skjedde i forbindelse med veikryss, og den største enkeltårsaken her var rus. Sjøl om det var en statistikk for dødsulykker ift alder var den dessverre ikke spesifisert på mc, så her var det ikke noe å hente. Heller ikke på mc-merker, men det gjaldt mc og ikke mopedulykker. Og årets dødsulykker var ikke med.Kråka skrev: ↑12 jul 2020, 00:42Hadde vært interessant med litt mer utfyllende statistikk på disse ulykkene. Hva er trenden. Er det voksne som har hatt lappen i mange år? Fått klasse A med i andre pakker og mangler praktisk kjøring/trening og finner ut at man skal begynne å kjøre i voksen alder? Er det hastigheter som er årsak til utforkjøringene? Sykkeltyper som er høyere representert. Bør være lett å få frem en trend knyttet til tallene. Dagens opplæring er slik jeg opplevde veldig god. Så undrer selv om man bare er svært uheldig eller om det er spesielle faktorer som øker faren. Ulykken i kjøregården på Gjøvik er bare utenkelig, så at uflaks kan skje uansett hva man bedriver er ikke til å unngå. Men har selv bevitnet nesten krasj hos Statens vegvesen hvor unnamanøver aksellerte, mens en annen var i sving øvelsen. Trange forhold i enkelte av SV sine kjøregårder.Nomade skrev: ↑11 jul 2020, 09:12https://www.nrk.no/norge/dyster-utvikli ... 1.15086341I løpet av juni døde seks av ni personer i trafikken på motorsykkel, og så langt i juli har ytterligere to personer mistet livet i MC-ulykker.
Det gjør Havarikommisjonen bekymret. De vurderer nå om de skal se nærmere på enkelte av disse ulykkene.
Har hørt om en utforkjøring som endte tragisk hvor årsaken trolig var nysing. Om det stemmer viser det hvor lite som skal til for å snu marginene.
Leser man Dagbladets feed nå toppes det av en alvorlig singelulykke i tunnel og en lettere skade i påkjørsel av bil. Men neste sak omhandler en brite som døde etter å ha blitt truffet av en mann som falt fra en balkong. Så enkelte ganger blir man nok bare «truffet av lynet»
Det som er interessant i studien fra 2005-2014 er at de har sett på erfaringen til de som har vært involvert i dødsulykkene, som jeg viste til over. Jeg klarer ikke å finne tilsvarende data i statistikkene som er tilgjengelige for 2015-2019. Vet du hvor dette finnes, erik m?erik m skrev: ↑12 jul 2020, 16:33 Å finne alder på drepte mc-førere er ganske plundrete og tidkrevende, ut fra valgkriteriene. Men dersom vi bare ser på 2019, viser det seg at det var aldersgruppene 35-44 og 45-54 som sto for nesten alle; 5 døde i hver av disse gruppene. I tiårsgruppene over og under var det 1 i hver. Dette kriteriet gjaldt mellomtunge og tunge mc, for kriteriet lette mc var det kun ett dødsfall i 2019.
(Det går også an å finne tall for hvert enkelt år og hver enkelt aldersgruppe, samt for hvert enkelt politidistrikt men det tar lang tid for hvert enkelt søk kan bare ta et sett kriterier.)
Det er som sagt veldig plundrete. En dybdeanalyse fra SVVfinner du her: https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrade ... lykker+uagoivindg skrev: ↑12 jul 2020, 17:14Det som er interessant i studien fra 2005-2014 er at de har sett på erfaringen til de som har vært involvert i dødsulykkene, som jeg viste til over. Jeg klarer ikke å finne tilsvarende data i statistikkene som er tilgjengelige for 2015-2019. Vet du hvor dette finnes, erik m?erik m skrev: ↑12 jul 2020, 16:33 Å finne alder på drepte mc-førere er ganske plundrete og tidkrevende, ut fra valgkriteriene. Men dersom vi bare ser på 2019, viser det seg at det var aldersgruppene 35-44 og 45-54 som sto for nesten alle; 5 døde i hver av disse gruppene. I tiårsgruppene over og under var det 1 i hver. Dette kriteriet gjaldt mellomtunge og tunge mc, for kriteriet lette mc var det kun ett dødsfall i 2019.
(Det går også an å finne tall for hvert enkelt år og hver enkelt aldersgruppe, samt for hvert enkelt politidistrikt men det tar lang tid for hvert enkelt søk kan bare ta et sett kriterier.)
Ser ut som de offentlige tallene bruker begrepet "høy fart etter forholdene/godt over fartsgrensen".cannon skrev: ↑12 jul 2020, 20:35 Erik m:
My bra analyse og vurdering her.
I sitatet nedenfor nevner du for høy fart 2 ganger. Mener du over fartsgrense, eller over førers evne?
"Singelulykker i sving ca 50% (ut til høyre i venstresving, til venstre i høyresving, altså for høy hastighet.) Møteulykker ca 25%, og utfra bilder og litt gjetting ser det ut til at det stort sett var det samme her, altså mc kom over i motgående kjørebane fordi fører hadde for stor fart i svingen"
Ikke så dumt. Jeg lurer på om det burde vært repetisjonskurs i kjøreteknikk etter to-tre år i tillegg. Selv har jeg banekjøring med jobben hver vår som jeg har tenkt å være med på.cannon skrev: ↑12 jul 2020, 21:24 Jeg mener føreropplæringen bør ha :
- mindre fokus på kjøregård og krypkjøring,
- mye mer fokus på kjøreteknikk. Sporvalg, inngangshastighet, bremsing, svinggjennomføring og bremsing i sving.
Det siste punktet bør alle med lappen oppsøke på banekurs, gjerne hver vår.