Forslag til MC til min datter på 155cm

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 290
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av tormodg »

Det året jeg hadde tatt MC-lappen var jeg på ferie i Tenerife i jula. Hadde egentlig tenkt å leie MC et par dager men det ble litt styrete (og dyrt) så jeg endte opp med en 125CC scooter og jaggu var det mye moro i "knallerten". Kjørte rundt på store deler av øya i 3 dager og koste meg enormt. Det er jo ikke like "moro" som MC men ganske fleksibelt og veldig enkelt i byområder. Følte meg ekstremt utsatt på motorveien, men så kjører de som gale der... :)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av erik m »

Mannen til en kollega kjørte scooter og blei "sugd" inn under en trailer i Oslotunellen med fatalt resultat. Har aldri hørt om noe liknende med mc, og er usikker på om dette hadde noe med sjølve sykkelen å gjøre. Men det er påfallende at jeg gjennom åra har sett mange mc i tunnellen, men aldri scootere.
Jeg har aldri i mitt liv kjørt scooter og aner ikke, noen som veit mer om dette?

Online
mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av mekkern »

Eneste kollegaen min med scooter ikke liker er luftkvaliteten på 2 hjul gjennom der.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av FredrikE24 »

Er nok andre ting som fikk han sugd under sikkert. Man skal huske på at det blir ingen drag i lufta på siden av en semi og man kan i så måte enkelt svinge innunder semien uten å tenke stort over det et øyeblikk.

Scooter er fine greier det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt scooter. Kawasaki J300.

Det er så langt fra motorsykkelkjøring man kan komme etter min mening. Ingenting positivt med scooter som jeg har klart og komme på etter å ha kjørt en slik vertfall.

1. Små hjul, noe som gjør at den finner alle humper på veien.
2. Trang sittestilling for et voksent menneske. Satt med beina rett oppunder meg og knærne stanget i dashbordet.
3. Automat gjør at all kontroll vedrørende balanse ved krypkjøring forsvinner grunnet forsinkelsen i girkassen.
4. Man ser ut som en fjott på scooter (min personlige mening og det kan være det bare var meg som følte jeg så ut som en fjott)
5. Vindskjermen bidra nok en gang til turbulens og kver 120 på E6 ble jeg faktisk litt nervøs...
6. Lyden i scooteren ga heller ikke mersmak for å si det pent.
7. Med beina i bakken måtte beina på utsiden av der man setter beina og jeg følte det så ut som jeg skulle føde når jeg sto rolig.
8. Motoren er riktignok kun en 300cc, men det var triste saker.

Nå er det jo slett ikke sikkert andre deler min "entusiasme" her, men scooter er ikke noe jeg forbinder med motorsykkel overhodet. Men det er vel heller ingen motorsykkel siden det kalles scooter, og da er jo den saken biff. :)

mrsap
Innlegg: 26
Registrert: 30 mai 2020, 17:45
Motorsykkelen din: Yamaha fzr600
Sted: Mo i Rana

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av mrsap »

:twothumbs:

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 09 jul 2020, 20:18 Jeg har kjørt scooter. Kawasaki J300.

Det er så langt fra motorsykkelkjøring man kan komme etter min mening. Ingenting positivt med scooter som jeg har klart og komme på etter å ha kjørt en slik vertfall.

1. Små hjul, noe som gjør at den finner alle humper på veien.
2. Trang sittestilling for et voksent menneske. Satt med beina rett oppunder meg og knærne stanget i dashbordet.
3. Automat gjør at all kontroll vedrørende balanse ved krypkjøring forsvinner grunnet forsinkelsen i girkassen.
4. Man ser ut som en fjott på scooter (min personlige mening og det kan være det bare var meg som følte jeg så ut som en fjott)
5. Vindskjermen bidra nok en gang til turbulens og kver 120 på E6 ble jeg faktisk litt nervøs...
6. Lyden i scooteren ga heller ikke mersmak for å si det pent.
7. Med beina i bakken måtte beina på utsiden av der man setter beina og jeg følte det så ut som jeg skulle føde når jeg sto rolig.
8. Motoren er riktignok kun en 300cc, men det var triste saker.

Nå er det jo slett ikke sikkert andre deler min "entusiasme" her, men scooter er ikke noe jeg forbinder med motorsykkel overhodet. Men det er vel heller ingen motorsykkel siden det kalles scooter, og da er jo den saken biff. :)

Javel mister, hvor mye glede har du hatt av de store hjulene dine i sommer? Jeg har nå kost meg med 3227km fra Lindesnes til Nordkapp (47 timer på veien) og er på vei hjem, blir godt over 2000km til (det var omvei via Hovden, Geilo, Valdresflye/Beitostølen, Helgelandskysten, Lofoten og Vesterålen på vei opp). Mine små hjul har kjørt helt fint så langt, så jeg lurer på hvor i landet jeg skal kjøre for å få problemet du beskriver?

Sittestillingen er grei. Rattet kan justeres, så flytt det frem for å få plass til lange bein. Jeg er selv 191cm høy, kanskje du er høyere?

Automat gjør at jeg aldri bruker et sekund på clutch og gir. Har kjørt nesten 30000km så langt og aldri hatt behov for krypkjøring. Når det er vegarbeid og trafikkdirigering kjører jeg sikksakk mellom alle biler og lastebiler for å komme først i køen.

Jeg har sett gamle gubber nærmest ta sats og hoppe for å komme opp på sin høye hest. Jeg har sett store adventure sykler velte på humpete grus der jeg selv har kjørt uten problem. Jeg har sett stor sport tourer velte i søla der jeg selv har rullet fint forbi. Så det er mye som ser fjottete ut, særlig utrnifra for alle de andre som ikke kjører motorsykler. Dessuten, hvordan jeg ser ut for andre bryr jeg meg mindre og mindre om som voksen.

Vindskjermen fjerner nesten all turbulens, noe som gjør at jeg aldri har hatt problemer med støy, i motsetning til de utallige diskusjonene her på forumet med folk med tinnitus som leter etter stillere hjelm.

Hvis ikke du liker å sitte breibeint med føttene i bakken holder det lenge å bære bruke en fot.

Med min triste 300cc motor kan jeg telle på en hånd antall ganger andre har kjørt forbi meg i løpet av turen Norge på langs. Har ikke telling på antall bobiler, lastebiler og til og med motorsykler jeg har kjørt forbi.

Prikken over i'en er at de er stille, bråker nesten ingenting :thumleft

Jeg deler ikke din "entusiasme" nei, men så vet jeg ikke hvor entusiastisk du er for å kjøre motorsykkel for tiden?

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av kaiu »

:twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 09 jul 2020, 23:41
Bjerknez skrev: 09 jul 2020, 20:18 Jeg har kjørt scooter. Kawasaki J300.

Det er så langt fra motorsykkelkjøring man kan komme etter min mening. Ingenting positivt med scooter som jeg har klart og komme på etter å ha kjørt en slik vertfall.

1. Små hjul, noe som gjør at den finner alle humper på veien.
2. Trang sittestilling for et voksent menneske. Satt med beina rett oppunder meg og knærne stanget i dashbordet.
3. Automat gjør at all kontroll vedrørende balanse ved krypkjøring forsvinner grunnet forsinkelsen i girkassen.
4. Man ser ut som en fjott på scooter (min personlige mening og det kan være det bare var meg som følte jeg så ut som en fjott)
5. Vindskjermen bidra nok en gang til turbulens og kver 120 på E6 ble jeg faktisk litt nervøs...
6. Lyden i scooteren ga heller ikke mersmak for å si det pent.
7. Med beina i bakken måtte beina på utsiden av der man setter beina og jeg følte det så ut som jeg skulle føde når jeg sto rolig.
8. Motoren er riktignok kun en 300cc, men det var triste saker.

Nå er det jo slett ikke sikkert andre deler min "entusiasme" her, men scooter er ikke noe jeg forbinder med motorsykkel overhodet. Men det er vel heller ingen motorsykkel siden det kalles scooter, og da er jo den saken biff. :)

Javel mister, hvor mye glede har du hatt av de store hjulene dine i sommer? Jeg har nå kost meg med 3227km fra Lindesnes til Nordkapp (47 timer på veien) og er på vei hjem, blir godt over 2000km til (det var omvei via Hovden, Geilo, Valdresflye/Beitostølen, Helgelandskysten, Lofoten og Vesterålen på vei opp). Mine små hjul har kjørt helt fint så langt, så jeg lurer på hvor i landet jeg skal kjøre for å få problemet du beskriver?

Sittestillingen er grei. Rattet kan justeres, så flytt det frem for å få plass til lange bein. Jeg er selv 191cm høy, kanskje du er høyere?

Automat gjør at jeg aldri bruker et sekund på clutch og gir. Har kjørt nesten 30000km så langt og aldri hatt behov for krypkjøring. Når det er vegarbeid og trafikkdirigering kjører jeg sikksakk mellom alle biler og lastebiler for å komme først i køen.

Jeg har sett gamle gubber nærmest ta sats og hoppe for å komme opp på sin høye hest. Jeg har sett store adventure sykler velte på humpete grus der jeg selv har kjørt uten problem. Jeg har sett stor sport tourer velte i søla der jeg selv har rullet fint forbi. Så det er mye som ser fjottete ut, særlig utrnifra for alle de andre som ikke kjører motorsykler. Dessuten, hvordan jeg ser ut for andre bryr jeg meg mindre og mindre om som voksen.

Vindskjermen fjerner nesten all turbulens, noe som gjør at jeg aldri har hatt problemer med støy, i motsetning til de utallige diskusjonene her på forumet med folk med tinnitus som leter etter stillere hjelm.

Hvis ikke du liker å sitte breibeint med føttene i bakken holder det lenge å bære bruke en fot.

Med min triste 300cc motor kan jeg telle på en hånd antall ganger andre har kjørt forbi meg i løpet av turen Norge på langs. Har ikke telling på antall bobiler, lastebiler og til og med motorsykler jeg har kjørt forbi.

Prikken over i'en er at de er stille, bråker nesten ingenting :thumleft

Jeg deler ikke din "entusiasme" nei, men så vet jeg ikke hvor entusiastisk du er for å kjøre motorsykkel for tiden?
1. Problemet jeg beskriver merker man først når man har tilbakelagt 100.000km. Med "store hjul" de siste fem årene for så og teste en scooter. Derimot sier jeg ikke at det er umulig og kjlre verden rundt på en scooter. Man kan faktisk gå også hvis man orker det. Alt er mulig. At DU trives på scooteren er jo bare bra. Da trenger du jo ikke bry deg om mine meninger.

2. Så vidt jeg vet kunne ikke rattet justeres på den jeg kjørte. Uansett så var det ikke rattet med selve salen som var for nærme kåpen forran.

3. Hva som ser dumt ut er jo uansett en smakssak. Det positive er at du ikke bryr deg om det. Jeg er nok litt mer der at jeg på best mulig måte prøver å se sånn noenlunde ut på ekvipasjen, selv om alder og vekt taler litt i mot meg.

4. Vindskjerm som fjerner turbulens? Den var ny....

5. Det er riktig, man kan bare bruke en fot, men noen ganger når man står stille lenge så er det bekvemt å sette ned begge beina.

6. Jada, man har krefter nok i de fleste tillfeller. Men etter å ha kjørt langt kraftigere motoriserte sykler de 6 årene jeg har kjørt MC, så blir naturlig nok en 300 litt snaut. Det sier seg jo selv. Det betyr jo ikke at du IKKE bør være fornøyd. Vi er forskjellige :)

7. Lyden av motor er noe jeg setter pris på. Tirbulensen bak vindskjermen på den jeg kjørte var vertfall øredøvende i høye hastigheter.

8. Min MC entusiasme har dalt de siste årene ja, men det har vertfall intet med sykkelvalgene å gjøre. :thumleft

----------------------------

Uansett, vi er forskjellige. Jeg vet ikke om du har kjørt andre sykler etc. Men jeg har kjørt begge deler og en drøss med forskjellige sykler de siste årene og vet nok til at jeg kan komme med mine egne konklusjoner.

Det viktigste er at man koser seg på tur, tross alt :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt, så betyr ikke det at trådstarter IKKE bør vurdere scooter til datteren sin hvis det er det hun har lyst på og føler seg mest komfortabel med. Kjøp den sykkelen som du har mest lyst på og bygg erfaringer derfra er min mening.

Hvis MC livet er noe som trigger hun og valget er likegyldig om det er scooter eller MC, så ville jeg nok overtalt hun til å kjøpe seg en MC. En MC har clutch og gir. Man må engasjere seg mer når man kjlrer og man føler man er en større del av kjøreopplevelsen. Jeg mener det er lettere og balansere samt krypkjøre på en MC enn en scooter. Med clutch og gir kan man gi gass og få sykkelen til å reagere nøyaktig når man vil den skal gjøre det.

I bilverden er automat blitt et must de siste årene. Jeg sverger også til automat i en bil, men ikke på en sykkel. Der vil jeg ha mer kontroll.

Har foresten noen her prøvd krypkjøringstesten med en scooter?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av FredrikE24 »

Har kjørt scooter og finner ikke det vanskelig å kjøre. Tvert i mot, et veldig allsidig kjøretøy og ålreit kjøretøy.

Krypkjøring er ikke et stort problem, litt øvelse så er det akkurat som på girsykkel.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 10 jul 2020, 05:39 4. Vindskjerm som fjerner turbulens? Den var ny....
Nå skjønner jeg hva du mener. Du tenker på original sport eller medium vindskjerm. Det er mange som har rapportert ubehagelig turbulens med disse. Jeg gikk selv til innkjøp av ekstra høy puig vind skjerm. Da forsvant problemet. Det er påvirket av hvor høyt du har hodet i forhold til høyde på vindskjermen. Ulempen er at passasjer (dama) får hele turbulensen midt i planeten istedenfor.

Jeg har for det meste kjørt langt svakere motoriserte kjøretøy de siste 10 årene, hovedsaklig 50cc scootere. Det er en fenomenal forskjell å kjøre fra maks 45km/t til 130.

Har også kjørt tradisjonell motorsykkel på kjøreskole. Sitter med samme følelse som de som har bil med automatgir. Har du hørt noen med automatgir si de savner clutch og girspaken? Sånn har jeg det.
Bjerknez skrev: 10 jul 2020, 05:51 Har foresten noen her prøvd krypkjøringstesten med en scooter?
Nei, men jeg møtte som sagt stillestående kø på E6 mellom Alta og Narvik i går, det var asfaltarbeid, trafikkdirigering med følge bil. Køen var på rundt 50 biler og lastebiler, og jeg kjørte sikksakk mellom de (høyre og venstre side) uten problem.

Har lagt merke til at hver gang noen diskuterer scooter så tar du frem den traumatiserte historien din om den gangen du kjørte kawazaki j300 for ørten år siden. Det er ikke slik at hver gang noen diskuterer motorsykler så drar jeg frem alt som var galt med sykkelen til kjørelærern min. Det du har opplevd vil jeg påstå ikke er relevant. Du kan se alle reviews på YouTube (jeg har gjort det) og du finner ikke noen som sier det samme om dagens maxi scootere (c400, c650, burgman, xmax, tmax, forza).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skal fatte meg i korthet.

Så lenge du er fornøyd så kjør på. Mitt tilsvar var til TS og ikke til deg, selv om du følte deg truffet.

Jeg har sagt min mening og står for den, og du har sagt din.

Peace out :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av FreewheelBurning »

:twothumbs:

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av oivindg »

@Hosse:
Jeg tror en scooter kan være et glimrende alternativ for henne. Samtidig føler jeg at siden du ikke er helt sikker på hva hun ønsker seg så ville det beste vært å vente med å handle til etter konfirmasjonen. Hva med å pakke inn et bilde av en motorsykkel, så kan hun selv være med i prosessen med å velge ut den riktige?

Bjerknez skrev: 10 jul 2020, 10:58 Jeg skal fatte meg i korthet.

Så lenge du er fornøyd så kjør på. Mitt tilsvar var til TS og ikke til deg, selv om du følte deg truffet.

Jeg har sagt min mening og står for den, og du har sagt din.

Peace out :)
Fikk du med deg at TS spurte om 125 til ei jente som er 155cm høy? Jeg synes tilsvaret ditt var litt forvirrende i så måte.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar