xyvind's logg [ADVENTURE]
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7034
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
Flotte bilder av en utvilsomt flott tur
Men jeg undres litt over noen av bildene. Hvor er veien.. Hvor er grensen mellom vei som er åpen for allmenn motorferdsel og forbudt motorferdsel i utmark
Slik jeg opplever noen av bildene virker de å være tatt på steder der selv grunneier må ha en god begrunnelse/nyttig ærende/evt. søknad til kommunen for å benytte traktor/ATV eller snøscooter. Det er faktisk ikke fritt fram for å kjøre hvor man vil i utmark, selv om det engang har vært en vei der.
Kjenner du til den faktiske lovligheten i disse TET rutene?
Men jeg undres litt over noen av bildene. Hvor er veien.. Hvor er grensen mellom vei som er åpen for allmenn motorferdsel og forbudt motorferdsel i utmark
Slik jeg opplever noen av bildene virker de å være tatt på steder der selv grunneier må ha en god begrunnelse/nyttig ærende/evt. søknad til kommunen for å benytte traktor/ATV eller snøscooter. Det er faktisk ikke fritt fram for å kjøre hvor man vil i utmark, selv om det engang har vært en vei der.
Kjenner du til den faktiske lovligheten i disse TET rutene?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38917
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
Godt spørsmål.kjellv skrev: ↑03 jul 2020, 21:46 Slik jeg opplever noen av bildene virker de å være tatt på steder der selv grunneier må ha en god begrunnelse/nyttig ærende/evt. søknad til kommunen for å benytte traktor/ATV eller snøscooter. Det er faktisk ikke fritt fram for å kjøre hvor man vil i utmark, selv om det engang har vært en vei der.
Kjenner du til den faktiske lovligheten i disse TET rutene?
Tenkte faktisk på det samme da jeg så disse bildene...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
<3
Sist redigert av xyvind den 04 jul 2020, 10:28, redigert 1 gang totalt.
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
Herlig bunke bilder, om 2 uker er det endelig min tur
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7034
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
Jeg har mine tvil ut i fra bildene..
Mange av disse veiene er vedlikeholdt av private grunneiere som av egen lomme og arbeidskraft legger mange timer og mye penger hvert år i veien, i form av krattrydding, gruslass osv. Dette gjør de fordi de selv er avhengig av å benytte veien til for eksempel skogsdrift og tilgang til seterdrift, kjøre vann og tilleggsfor til beitedyr og lignende. Grunneierene må ofte forsvare sin rett til å kjøre motordrevet kjøretøy på slike veier. Disse grunneierne vil ha ganske kort lunte hvis fremmedfolk tar seg til rette og kjører motorsykkel der, leker seg og spinner så grusen fyker. I slike tilfeller kan det lukte trøbbel
Er du sikker på at det er helt lovlig, eller er det bare kartlagt hvor gamle spennende veier finnes?
- haakeik
- Innlegg: 731
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
Visjonen for TET er opprettelse, vedlikehold, tilrettelegging og formidling av gratis nedlastbare lovlige veier over hele Europa. Dette til fri benyttelse for eventyrlystne motorsyklister.
https://www.mcbilder.com/?p=3679
https://www.mcbilder.com/?p=3679
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
<3
Sist redigert av xyvind den 04 jul 2020, 10:28, redigert 1 gang totalt.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7034
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
Nei, jeg har ikke vært mye i disse områdene. Jeg har i hvert fall ikke kjørt på slike veier som du har bilder av. Jeg verken spekulerer eller insinuerer at du har begått ulovligheter, så ikke misforstå meg. Jeg er egentlig bare nysgjerrig på om grensene mellom lov og ikke lov er godt definert, slik at de som tar slike turer som deg ikke risikerer anmeldelse og rettsforfølgelse for noe de gjør i god tro.xyvind skrev: ↑03 jul 2020, 22:39 Kjellv- har du vært i disse områdene? Nei.
Jeg har vippset og betalt hundrevis av kroner, til sammen, i bompenger til lokale grunneiere og lag. Jeg har ikke kjørt på 1 ulovlig vei på turen så langt Har faktisk snakket med flere grunneiere, i hvert fall 3 stk., på turen, som syntes det var helt fantastisk med trafikk gjennom området.
Sånn er det faktisk.
Men for all del. Spekuler så mye du vil.
Jeg er oppvokst på landsbygda. Jeg har selv vært grunneier og bonde/skogeier/skogbruker tidligere. Jeg eide noe over 3000 dekar skog og utmark, og 4-5 kilometer skogsvei. Jeg kjenner derfor godt til begrensningene rundt bruk av motorkjøretøy på skogsveier i utmark. Selv grunneiere kan ikke ta seg til rette på sine egne skogsveier som de vil. De kan kjøre der for å drive sin næringsvirksomhet, men slett ikke i alle tilfeller som fritidsaktivitet
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
<3
Sist redigert av xyvind den 04 jul 2020, 10:29, redigert 1 gang totalt.
- Olav K
- Innlegg: 2660
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
Endel av disse relativt korte veistubbene er nok i grenseland i forhold til lovverk, om noen har interesse av å håndheve dette etter boka.
Men det virker å være langt mer interesse for ulovlig snøscooterkjøring blandt de som skal passe på oss
Men dette gjelder langt flere veistubber enn bare TET ruta.
Skal en vei være "lovlig" skal det vel være tilkjørt bærende dekke av stein/pukk/grus etc.
Et oppkjørt traktorspor er ikke automatisk "lovlig"
Men... bak TET ruta ligger det endel arbeid, og bruken er alltid avklart med grunneier.
For å unngå overbelastning av et område, legges ruta om med jevne mellomrom, slik som i år har den nye "linesman'en" Tore Silseth lagt til en runde opp mot Røros.
Slik moten er for tiden, er det blitt veldig poppis å kjøre TET.
Presset kan bli i høyeste laget, så om det er bærekraftig på sikt... jeg tviler litt.
Så man må nyte det mens man kan :)
Men det virker å være langt mer interesse for ulovlig snøscooterkjøring blandt de som skal passe på oss
Men dette gjelder langt flere veistubber enn bare TET ruta.
Skal en vei være "lovlig" skal det vel være tilkjørt bærende dekke av stein/pukk/grus etc.
Et oppkjørt traktorspor er ikke automatisk "lovlig"
Men... bak TET ruta ligger det endel arbeid, og bruken er alltid avklart med grunneier.
For å unngå overbelastning av et område, legges ruta om med jevne mellomrom, slik som i år har den nye "linesman'en" Tore Silseth lagt til en runde opp mot Røros.
Slik moten er for tiden, er det blitt veldig poppis å kjøre TET.
Presset kan bli i høyeste laget, så om det er bærekraftig på sikt... jeg tviler litt.
Så man må nyte det mens man kan :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
Sjekka ruta nå og fant plutselig ut hvorfor det har vært flere motorsykler enn vanlig forbi hytta de siste to somrene Fylkesvei, så den er grei. Men like interessant er at ruta to steder krysser min fars skog på privat grusvei. Den er ikke avstengt, så ikke noe problem - men det betyr også at ikke alle grunneiere er direkte forespurt (han hadde iallfall aldri hørt om TET, dog kan det hende at forespørsel har gått til grunneierlaget) - så ikke bli superoverrasket om det samme er tilfelle andre steder. Min bror har også nevnt at det har blitt mer mc-trafikk på en avlingsvei han eier - den er en sidevei til TET ser jeg nå, og er fysisk stengt, men med MC er det mulig å komme seg rundt. Nå vet jeg ikke om det er lokale helter eller turister, men å forsere fysiske sperringer er ikke superpoppis.
- Olav K
- Innlegg: 2660
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
Interessant det du skriver her Pekle, hvor ca er det du holder til?
At folk tar seg til rette på bom-avstengte veier er ikke greit,
(Selv om jeg muligens har gjort det selv... )
Skal spør han som er linesmann for Norge om de har avklart alt, med grunneiere...
Målsetningen er iallefall at det skal være det, og at evt bompenger skal betales av passerende gruspiloter.
At folk tar seg til rette på bom-avstengte veier er ikke greit,
(Selv om jeg muligens har gjort det selv... )
Skal spør han som er linesmann for Norge om de har avklart alt, med grunneiere...
Målsetningen er iallefall at det skal være det, og at evt bompenger skal betales av passerende gruspiloter.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
<3
Sist redigert av xyvind den 04 jul 2020, 10:29, redigert 1 gang totalt.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
Det er bra å høre, for mange av de stiene og traktorveiene du har bilder av på forrige side er nok ikke tillatt for motorisert ferdsel.xyvind skrev: ↑04 jul 2020, 09:14 Kan også legge til at mine bilder, der det ser veldig ufremkommelig ut, er tatt på meget korte veistubber og avstikkere fra «hovedgrusveien», og jeg har brukt veldig avanserte fotograferingsteknikker og vinkler som får bildet til å se bra ut. Men da har jeg fulgt TET-sporet altså, har aldri improvisert på veivalgene.
Viktig å huske på at veier også er utmark: "Veier som ikke er opparbeidet for kjøring med vanlig bil regnes også som utmark. Det er altså forbudt å kjøre med for eksempel firehjulsdrevet jeep på traktorveier i skogen." Det kan heller ikke gis disensasjon til turkjøring med motorvogn i utmark.
Mye nyttig her:
https://www.miljodirektoratet.no/for-pr ... -i-utmark/