Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 59
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av Mincemeat »

Hei,

Har en 2015 YZF-R1 som har noen problemer med vibrasjoner ved nedbremsing fra høy hastighet (på bane).

Typisk i hastigheter fra 150 og oppover. Forverrring med økende hastighet. Ingen merkbare tap av bremsekraft (noe er det sikkert).

Skiver er kontrollert for kast av godkjent verksted (Hestmann), og ingen ting har blitt oppdaget her. Skivene er i god tilstand.

Derimot har de mye belegg på seg. Fra nettet leser jeg at dette kan forårsake vibrasjoner, og at å fjerne belegget kan løse problemet.

Det gis også tips om at disse flytende bobbinsene kan rengjøres. Noen sier også at dette er bare tull og at meningen med disse ikke er at bremseskiven skal bevege seg aksialt, men at de skal tillate utvidelse på grunn av varme for selve bremseflaten.

Nye skiver koster 3500 kroner per skive og dette er sure penger, spesielt mtp. at skivene ikke er skjeve. Nye klosser som tåler høyere temp skal på.

Så er det noen som har noen tips til hvordan man kan fjerne belegg som dette? Har forsøkt scotch brite og bremserens, men det sitter som fordømt. Noe kommer av, men det tar jo evigheter. Ingen merkbar reduksjon i vibrasjoner.

Kan andre ting forårsake vibrasjonene?

Mvh
John

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av cannon »

Belegg? Kan du dele bilde? Jeg kjører samme sykkel, har både Brembo og standard skiver(2 hjulsett). Bruker SBS Dual Sinter klosser.
Hva slags klosser kjører du.
Viktig å vaske kalippere. Ta de av (ikke koble fra slangen), fjern klosser, vask godt rundt stempler med tannbørste og såpevann. Skyll og rens til slutt med breakcleaner. Vask skiver også med breakcleaner.

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:44, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av FredrikE24 »

Sikker på at klosser og stempler glir lett?

Har pulserende bremser på Jawaen noen ganger pr. Vinterhalvår og må av med calipperen, dele den og gi den litt kjærlighet.

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 59
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av Mincemeat »

Glazed.jpg
Ikke mitt bilde, men det er sånn de ser ut. Kanskje ikke riktig så ille, men det ligner.

Klossene er originale. Vil anta dette har vært byttet, men de er ganske rustne (nettopp kjøpt sykkelen). Hestmann nevnte at de var i dårlig tilstand.

Ellers er det vel ca. 22000 km på telleren. Har hatt andre sykler før som jeg har kjørt lengre, og det har ikke vært et problem på disse. (Samme type bremsekonstruksjon).

Har hørt ABSen er inngripende på disse, men det kan vel ikke være denne? Du kjører på Rudskogen cannon? Er det en uniform følelse over bremsene dine?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av Blyraua »

Hei
Jeg har en 06 R1 som har rullet 41000 og skivene har sett ut omtrent som på bildet, jeg var på Rudskogen senest i går og har ingen vibrasjoner i skivene. Nå har ikke jeg sånn nymotens ABS :D. Nå vet ikke jeg hva som står i kjøpskontrakten din, men jeg ville ansett det som en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Snakk med selger å hør om han fikser dette for deg, kan hende han er interessert i å yte god service :janikk
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av FredrikE24 »

Hvorfor bry selger? Få på noe bremserens og vask skivene og prøv igjen. Må vel kunne klare å løse dette uten at man skal trenge å plage selger med bagateller. Uansett skal man ikke være sikkert at selger visste om det. Hard nedbremsing i 150 og oppover skjer sjeldent på offentlig vei.

Nå skal det sies at jeg er ganske lei kjøpere som kjøper brukte kjøretøy og klager til selger i ettertid. Kjøp heller ny sykkel.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av Juicebox »

FredrikE24 skrev: 27 jun 2020, 00:31 Nå skal det sies at jeg er ganske lei kjøpere som kjøper brukte kjøretøy og klager til selger i ettertid. Kjøp heller ny sykkel.
Det er rettigheter en kjøper har, og det at du blir lei er ditt problem som du ikke kan gjøre noe med.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av FredrikE24 »

Jada, det er rettigheter, men allikevel har man kjøpt noe brukt og litt ymse må man vel regne med? En ny sykkel er det jo ikke. Det jeg mener er at enkelte tar litt vel lett kontakt med selger og skal kreve penger eller heving av kjøp. Jeg har selv ikke opplevd dette enda, da jeg ikke har solgt mange kjøretøy. De jeg har solgt har hatt en godt formulert kontrakt, holder heller ikke igjen på å forklare kjente feil og mangler.

Nå har ikke trådstarter nevnt at det skal vurderes, men det finnes mer effektive måter å få ordnet dette på enn å legge det i hendene på selger.
Ikke at han burde visst at de vibrerer fra 150 og oppover. En annen ting er vel at man ikke vet når dette har oppstått? Før eller etter salg?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av Geiroe »

Prøv med tynner eller aceton. Tynner er sterke saker, men fordamper fort, så prøv på et lite område om gangen, vask med bremserens etterpå. Hvis alle andre muligheter er prøvd, er det jo noe som heter stålull, litt lett olje og stålull fjerner det nok.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 jun 2020, 00:31 Hvorfor bry selger? Få på noe bremserens og vask skivene og prøv igjen. Må vel kunne klare å løse dette uten at man skal trenge å plage selger med bagateller. Uansett skal man ikke være sikkert at selger visste om det. Hard nedbremsing i 150 og oppover skjer sjeldent på offentlig vei.

Nå skal det sies at jeg er ganske lei kjøpere som kjøper brukte kjøretøy og klager til selger i ettertid. Kjøp heller ny sykkel.
Jeg er egentlig helt enig.

Det er dem som kjøper en gammel sykkel, for så og ringe i eningen for å klage på en og annen ripe, litt slitte drev, slakt kjede etc. Skikkelig irriterende må det være.

Man kjøper en godt brukt sykkel og da må man regne med små skavanker. Spesielt når det er skavanker selger med stor sannsynlighet ikke kan lastes for.

Han jeg solgte tempoen til for 14.000 kroner (var en litt sjelden modell) spurte meg om det var noen skjulte problemer med moppa. Jeg svarte at det var en 50 år gammel moppe som sikkert har blitt overhallet og plukket i fra hverandre x antall ganger. Det eneste jeg kan kan garantere sa jeg er at den starter å går. Take it or leave it.

Han kjøpte den, men ringte meg to uker senere og sa at salen var festet med skruer gjennom trekket på undersiden. Javel svarte jeg.... Hva tenker du jeg skal gjøre med det?

Han sa at vi kanskje kunne komme til en enighet om et orisavslag mot at han fikk noen kroner tilbake.

Det skal du få sa jeg, hvis du vinner i retten.

Hørte ikke noe mer fra han....

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 59
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av Mincemeat »

Klossene er vertfall gåene.

Ønsker å bytte disse, men kan jeg forsøke å bytte klosser uten å kvitte meg med belegget først? Vil jeg ødelegge de nye klossene også?

Skal vertfall prøve tynner. Har prøvd biltema sin bremserens, og fått tilbakemelding om at den ikke er noe særlig, men har det virkelig så mye å si?

Foreløpig ikke aktuelt å kontakte selger om dette tror jeg, men at han har visst om dette når han solgte sykkelen er jeg helt sikker på. Han kjørte selv sykkelen på bane, og kjører hardere enn meg.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av haakeik »

Å gå på selger i dette tilfellet, er ikke gangbart. Hestmann har jo bekreftet at skivene er i god stand, selv om det er belegg på dem. Bremseklosser er forbruksvare og bør byttes når de er utslitte eller har fått en eller annen feil.
Jeg ville prøvd xj6 sitt triks og rengjort bobbins’ene. Ikke ukjent med vibrasjoner hvis de har satt seg fast.
https://m.youtube.com/watch?v=9kGst_UCTSw

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Belegg på bremseskive - Vibrasjon ved nedbremsing

Legg inn av Blyraua »

Jeg leste nok ikke ditt første innlegg nøye nok, og tolket det til at du nylig hadde kjøpt sykkelen hos Hestmann og ikke bare benyttet verkstedet.
Har du kjøpt av en seiriøs aktør vil denne mest sannsynlig hjelpe deg med problemet, slik at din neste sykkel også blir kjøpt hos dem. Har du derimot kjøpt av en privatperson må du nok ta dette på egen kappe så sant det ikke er åpenbart at dette er noe selger har forsøkt skjult.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Svar