Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 18 jun 2020, 10:45 Panna er vertall like rett den som den var før powerboosten. Jeg ble bare så overrasket at smøret freste i panna før jeg ikk hentet ut burgerne fra kjøleskapet. Når jeg heiv burgerne på panna så ble det jo rene infernoet. Har aldri opplevd at en burger har blitt ferdigstekt på under 2 minutter før (fra man slo på pannen).
Angrer nesten på at jeg foreslo å øke kursen til toppen til 25A. Hadde du hatt 16A hadde du rukket å hente burgerne i kjøleskapet. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 18 jun 2020, 11:03
Bjerknez skrev: 18 jun 2020, 10:45 Panna er vertall like rett den som den var før powerboosten. Jeg ble bare så overrasket at smøret freste i panna før jeg ikk hentet ut burgerne fra kjøleskapet. Når jeg heiv burgerne på panna så ble det jo rene infernoet. Har aldri opplevd at en burger har blitt ferdigstekt på under 2 minutter før (fra man slo på pannen).
Angrer nesten på at jeg foreslo å øke kursen til toppen til 25A. Hadde du hatt 16A hadde du rukket å hente burgerne i kjøleskapet. :)
Nei, det må du da ikke gjøre!
Jo fortere jeg får svidd de burgerne jo kortere tid trenger jeg å være på kjøkkenet og fortere blir jeg mett. Spiser for å overleve jeg vetu, ikke for noe annet. :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har lekt litt med tanken om å montere et solcellepanel på taket som skal gi power til diverse utebelysning (dekorbelysning). Jeg tenker rundt 50-100W er passe for det bruket jeg ser for meg.

Typisk dekorbelysning som kun er på på kveldstid, fyre opp en reiseradio, lade mobiltelefon og slikt.

Men jeg kunne tenkt meg et batteri etter solcellepanelet i tillfelle det skulle bli grått og trist være noe dager. Det er så absolutt ingen must at det skal være strøm tilgjengelig 24/7, men kan være greit å ha et batteri i mellom.

Spørsmålet mitt blir da, hvilket type batteri bør jeg gå for?

Jeg ser for meg at jeg kjøper et 12V solcellepanel. Dekorbelysningen er typisk 5v og trekker kanskje maks 1-2 ampere på det meste.

Jeg tenkte først på et såkalt bilbatteri, men har lest litt om dette og mange sier at ikke dette er egnet til slikt da det ofte vil tømmes og det liker ikke typiske bilbatterier.

Noen her som har noen tips?

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av kgjersda »

Har du regnet ut ca hvor mye Wt du kommer til å bruke i løpet av 1 døgn? Det kan jo hjelpe veldig å bestemme hvor stort batteri du bør gå for. Finn har veldig mange bilbatteri til svært lave priser.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av FredrikE24 »

Du trenger et fritidsbatteri.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

kgjersda skrev: 22 jun 2020, 07:56 Har du regnet ut ca hvor mye Wt du kommer til å bruke i løpet av 1 døgn? Det kan jo hjelpe veldig å bestemme hvor stort batteri du bør gå for. Finn har veldig mange bilbatteri til svært lave priser.
Nja... litt usikker. Men velger heller og dimensjonere litt opp så jeg har nok.

Men rent teoretisk tipper jeg rundt 2 ampere maks over ca. 6 timer pr. dag.

Dette er nok langt over det jeg kommer til å bruke, men legger meg der med tanke på selve dimensjoneringen.

5v x 2 ampere = 10watt. 10w x 6 timer blir da 60W i forbruk pr. døgn.

Hvis jeg regner riktig her nå?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Batteriet bør også klare og stå ute vinterstid. Dog i boks og under tak. Hvis mulig.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av FredrikE24 »

Du trenger et fritidsbatteri.

Et startbatteri er ikke egnet feks.

Dette har med indremotstand å gjøre.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av mekkern »

du bør ha minimum 30Ahså du ikke tømmer det hvis det er en dag med dårlig sol innimellom.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Synes det er litt vanskelig å finne "fritidsbatteri" med 20amp eller der omkring. De fleste ligger på langt mer enn det. Forholdsvis dyre er dem også... ?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av FredrikE24 »

Da kan et gasstett blybatteri/blyakkumulatorer være tingen.
De er laget for å i utgangspunktet være toppladet, men med tidvise utladninger. Typisk for UPS-bruk av ulike slag.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatt ... 2000018765

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Har tenkt litt på dette og i mitt hode vil jeg trenge et batteri med høy ampere. I sommerhalvåret går jo alt utmerket, men i den mørkeste vintertiden kan det bli ett par måneder med veldig lite sol. Kanskje kun 2-3 timer pr. dag.

Det vil si at batteriet lades ca. 3 timer pr. dag i løpet av ca. 8 uker og det estimerte forbruket er på 2 ampere. (MAX). Noe sier meg at det dermed blir vanskelig å få til noe som vil fungere 24/7 hele året. Det er jo gjerne også i de mørkeste vintermånendene man har størt effekt av utebelysning også...

En microcontroller trekker fort 200mA (for å dra på litt) Ganger man dette med 400 timer, så får man 80amp. forbruk. Det betyr litt over 16 dager KUN på batteridrift. LITT lading vil jo batteriet få, så la oss si 25 dager hvor man kan holde liv i en microcontroller. Altså i teorien.

Det er jo ikke værre enn å dra frem en batterilader en gang i året for å kjøre en vedlikeholdslading kanskje... så vil det jo gå.

Men å lyse opp verandaen med et forbruk på rundt 2 ampere kan man jo bare glemme på batteridrift og solcellepanel tror jeg. Eller?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av FredrikE24 »

Mye kommer ann på panelet selvfølgelig. Må opp på et ganske stort et. Jeg tenkte et stykk 110Ah fritidsbatteri og et stort nok panel, så det monner.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Da begynner det å bli såpass kostbart og omfattende at det er billigere å bestille elektriker og legge ut en kurs :lol

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 23 jun 2020, 09:12 Da begynner det å bli såpass kostbart og omfattende at det er billigere å bestille elektriker og legge ut en kurs :lol
Definisjonen på et skikkelig hobbyprosjekt er at det ender opp med å bli minst dobbelt så dyrt som å kjøpe noe ferdig i butikken! Kjør på!

Er ofte en del å hente på å sette microcontrolleren i sleep mode med en timer som vekker den en gang i blant i stedet for å ha den i gang hele tida. Kan hjelpe litt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar