Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av mekkern »

Du er ikke alene om slike "utfordringer" :crazy:

jeg har heller ikke DEN kjørefølelsen etter 40 år på 2 hjul.

Har selv også stort sett vært på alle store og små veier fra Trondheim og sydover og en del i nord..
Så kjøre bare for å kjøre er ikke lengre det helt store-men kjørt på jobb noen uker nå og det er jo ok men også litt pga at trafikken har tatt seg opp og det går ulidlig tregt med bil... :roll

men når jeg finner et interessant mål eller formål med turen så... :-k :yeyeye

Noen dager innimellom så er dog kjørelysten stor... :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 16 jun 2020, 08:31 Du er ikke alene om slike "utfordringer" :crazy:

jeg har heller ikke DEN kjørefølelsen etter 40 år på 2 hjul.

Har selv også stort sett vært på alle store og små veier fra Trondheim og sydover og en del i nord..
Så kjøre bare for å kjøre er ikke lengre det helt store-men kjørt på jobb noen uker nå og det er jo ok men også litt pga at trafikken har tatt seg opp og det går ulidlig tregt med bil... :roll

men når jeg finner et interessant mål eller formål med turen så... :-k :yeyeye

Noen dager innimellom så er dog kjørelysten stor... :prf
Joda, jeg er ganske overbevist om at jeg ikke er alene om den følelsen og strengt tatt er dte ikke så farlig heller. Har man ikke lyst, så har man ikke lyst. Men jeg tror noe av grunnen til at jeg ikke kjører så mye er fordi jeg er litt rastløs. Når jeg først kommer meg opp på sykkelen kan jeg godt kjøre en del, men jeg synes det blir for mye pes, spesielt nå i varmen og kle av og på seg for å kjøre noen få mil. Ikke er dte så mange interresante steder og kjøre i nærheten heller som jeg ikke har vært ørten tusen ganger før.

Men følelsen blir nok en annen når sommerferien er et faktum og feriepengene befinner seg der dem skal være. (på min konto) :)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Audi Mannen »

Enig i den siden med varme klær og sommervarme på korte turer, blir mindre kjøring på meg også nå når været er og har vært så nydelig. Men det er derfor man har det nest beste alternativet til sykkel.... cabriolet. Den er best på de varme dagene og mc på de dagene man ikke svetter som en gris før jakka er på.

Du trenger egentlig en bil uten tak nå Bjerknez.
Ducati Multistrada V4S - 2021

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, hører du sier det :P

Men dette er nok ikke helt min greie :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 16 jun 2020, 10:57 Du trenger egentlig en bil uten tak nå Bjerknez.
Kjører bil som er nyere enn 20 år jeg vetu, så jeg har klimaannlegg i bilen som fungerer langt bedre enn varm sommerluft full av pollen og insekter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Ahh.. endelig har jeg fått knotet ferdig koden til garasjedør prosjektet mitt. Det er lagt til litt mer funksjonalitet enn bare åpne og lukke garasjeporten via appen. Jeg har også tenkt litt på sikkerhet ved at jeg har koblet en "buzzer" som gir et varselsignal i fem sekunder fra man trykker på knappen i appen til døren faktisk lukkes. Altså hvis døren er åpen.

Jeg skal også legge inn en temperatursensor, men denne er ikke kodet inn ennå, men akkurat denne blir grei skuring.

Hovedproblemet med koding og som samtidig gjør det litt artig er at mikrokontrolleren i seg selv er dum som et brød. Koden blir lest slavisk, så alt må være i rekkefølge samt settes opp skikkelig. Dette blir særlig utfordrende når flere ting skal skje på en gang. Det er da morroa starter :)

Men her er ett par bilder av enheten så langt, som forøvrig skal kapsles fint inn i en boks. Temperatursensor skal som sagt også legges til. Underst har jeg også lagt inn koden for den som liker sånt :)
1.JPG
2.JPG

Kode: Velg alt

#define BLYNK_PRINT Serial
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <BlynkSimpleEsp8266.h>

int relay = 16;
int magnet = 4;
int buzzer = 5;
int magnetValue;

bool Flag_buttonPressed = false; // Sets the button state as false

//Put WiFi cridentials and token here----------------------------------

char auth[] = "*****";
char ssid[] = "*****";
char pass[] = "*****";

//---------------------------------------------------------------------

BlynkTimer timer; // For activating the Blynk Timer

#define DoorIsOpened 1
#define DoorIsClosed 0

#define SignalCloseDoor LOW
#define NoSignalCloseDoor HIGH

void setup() {
  Blynk.begin(auth, ssid, pass); // Something that Blynk needs to connect to wifi
  digitalWrite(relay, NoSignalCloseDoor); // Sets the relay HIGH (that means open circuit)
  pinMode(relay, OUTPUT); // sets the relay as OUTPUT
  pinMode(magnet, INPUT_PULLUP); // Sets the magnet sensor as an INPUT_PULLUP
  pinMode(buzzer, OUTPUT); // Sets the buzzer as an output
  timer.setInterval(1000L, magnetSensor); // Runs the "magnetSensor" function every second
}

void magnetSensor() { // Reads the state of the door (closed or open)
  magnetValue = digitalRead(magnet);

  if (magnetValue == DoorIsOpened) { // If the door is open...
    Blynk.virtualWrite(V2, "GARASJEPORT ÅPEN"); // ...write "garage door is open" (translated to english) to the Blynk app
  }
  else { // If the door is closed...
    Blynk.virtualWrite(V2, "GARASJEPORT STENGT"); // ...write "Garage door is closed" (translated to english) to the Blynk app
    Flag_buttonPressed = false; // reset the flag because door is closed
  }
}

void buzzerTone() { // Makes a warning sound before garage door closes after button in Blynk app is pushed
  if (!Flag_buttonPressed && magnetValue == DoorIsOpened ) {
    Flag_buttonPressed = true;

    for (int i = 0; i < 5; i++) {
      tone(buzzer, 600);
      delay(500);
      noTone(buzzer);
      delay(500);
    }
  }
}

BLYNK_WRITE(V1) { //Blynk app button
  int pinData = param.asInt(); // Some code for sync the Blynk app button
  magnetValue = digitalRead(magnet);

  if (pinData == 1 && magnetValue == DoorIsOpened) {
    buzzerTone(); // Activate the warning sound
    digitalWrite(relay, SignalCloseDoor); //... Close the garage door
    timer.setTimeout(500L, RELAYoff); // Makes the signal to the door last for half second to ensure that it closes
  }
  if (pinData == 1 && magnetValue == DoorIsClosed) {
    digitalWrite(relay, SignalCloseDoor);
    timer.setTimeout(500L, RELAYoff); // Gives the garage opener half second of power to ensure that it closes
  }
}

void RELAYoff() { // turns the signal to the garage opener off
  digitalWrite(relay, NoSignalCloseDoor);
}

void loop() {
  Blynk.run();
  timer.run();
}
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

På kjøkkenet skal jeg forøvrig montere en led i fotlisten når kjøkkenet står helt ferdig om noen uker. Jeg skal montere en bevegelsessensor som skal settes aktiv når lyset i rommet er lavt, slik at led stripen i fotlisten dimmes opp når man entrer kjøkkenet. :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av FreewheelBurning »

Dette er noen steg på vei til å bli dataingeniør!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 17 jun 2020, 11:38 Dette er noen steg på vei til å bli dataingeniør!
Hehe, dette har nok lite med "dataingeniør" og gjøre tror jeg :)

I så tillfelle "elektroingeniør", men jeg mangler nok en god dose kompetanse for å gi meg selv en slik tittel :lol

Men at jeg begynner å bli halveis god på C+ programmering er nok mer riktig. Elektro har egentlig alltid vært en interesse som har ligget i bakhodet, helt siden skoletiden. Men dessverre var jeg litt for "uvøren" i ung alder til å se bakdelene med å ikke møte på skolen, hehe.

Heldigvis har data vært en sentral del hele veien som faktisk har interresert meg, så du kan vel mildt sagt si at jeg er selvlært. Data og "duppeditter" har vel egentlig vært det eneste jeg har hatt interessen av gjennom hele livet så langt. Alle andre hobbyer som har dukket opp har jeg blitt lei før eller siden :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Prøvde forøvrig for første gang å steke hamburgere på en induksjonsplatetopp i dag hvor jeg varmet opp stekepanna med powerboost. Å du grønne helvete for en forskjell. Smøret freste på 20 sekunder og når jeg slang i burgerene så røykla jeg hele kjøkkenet. Komfyrvakten gikk berserk, viften hørtes ut som en Boeing 747 og jeg fikk flere små brennmerker på huden etter smøret som sprutet litt.

Som de fleste skjønner er ikke jeg noen helstrøm på kjøkkenet og er helt Kåre når det gjelder å lage mat, men den gamle fremgangsmåten ved å sette på full styrke for å få lunk i panna med den gamle ovnen for så og skru ned ett hakk eller to funket dårlig. :lol

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 18 jun 2020, 00:41 Prøvde forøvrig for første gang å steke hamburgere på en induksjonsplatetopp i dag hvor jeg varmet opp stekepanna med powerboost. Å du grønne helvete for en forskjell. Smøret freste på 20 sekunder og når jeg slang i burgerene så røykla jeg hele kjøkkenet. Komfyrvakten gikk berserk, viften hørtes ut som en Boeing 747 og jeg fikk flere små brennmerker på huden etter smøret som sprutet litt.

Som de fleste skjønner er ikke jeg noen helstrøm på kjøkkenet og er helt Kåre når det gjelder å lage mat, men den gamle fremgangsmåten ved å sette på full styrke for å få lunk i panna med den gamle ovnen for så og skru ned ett hakk eller to funket dårlig. :lol
Powerboosten skal IKKE brukes på panner, de slår seg og blir skeive. Den kan brukes på kjeler til å varme opp væske fort. Jeg setter plata på 5 til jeg får varme i panna, deretter på full styrke.(ikke powerboost) Da beholder jeg panna rett, og den varmes fort nok opp. Har vel egentlig ikke sluttet å irritere meg over at jeg må skru ned stepvis, for å beholde varmen i panna. Er litt annerledes å svi opp burgern nå :knegg
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av oivindg »

Geiroe skrev: 18 jun 2020, 08:54 Powerboosten skal IKKE brukes på panner, de slår seg og blir skeive.
Kan du prøve å overbevise kona mi om det? :) Hun skal bare ...

Nå skal det sies at etter å ha prøvd en del forskjellige steikepanner opp gjennom årene, så har vi de siste årene hatt et par Jamie Oliver steikepanner som har vært forholdsvis rimelige (kjøpt på tilbud). Disse har vist seg å være veldig holdbare i belegget, og så tåler de faktisk Powerboost!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Geiroe »

oivindg skrev: 18 jun 2020, 10:00
Geiroe skrev: 18 jun 2020, 08:54 Powerboosten skal IKKE brukes på panner, de slår seg og blir skeive.
Kan du prøve å overbevise kona mi om det? :) Hun skal bare ...

Nå skal det sies at etter å ha prøvd en del forskjellige steikepanner opp gjennom årene, så har vi de siste årene hatt et par Jamie Oliver steikepanner som har vært forholdsvis rimelige (kjøpt på tilbud). Disse har vist seg å være veldig holdbare i belegget, og så tåler de faktisk Powerboost!
Det må vurderes ved neste innkjøp. :thumleft
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Panna er vertall like rett den som den var før powerboosten. Jeg ble bare så overrasket at smøret freste i panna før jeg ikk hentet ut burgerne fra kjøleskapet. Når jeg heiv burgerne på panna så ble det jo rene infernoet. Har aldri opplevd at en burger har blitt ferdigstekt på under 2 minutter før (fra man slo på pannen).

Svar