Elruts84 skrev: ↑12 mai 2020, 15:39
Det er jo helt fantastisk. Det er maaange km på samme kjedet.
Det blir investering i dette nå.
Er det innsiden av kjedet som skal smøres? Siden du sier 7/19?
Hvordan vil du si st det søler/griser? Det blir vel hele tiden fuktig olje på et kjede i bevegelse?
Elruts
Alltid på innsiden av kjedet, enten ved å dryppe oppå kjedets innside eller aller helst, slik som vist på bildet, i posisjon 7/19 på bakdrevet:
Her ser du dysen i sporet på drevet i 7719 posisjon.
Det vil alltids bli slengt av litt olje, men svært lite om du får justert Tutoroenheten best mulig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Bruker PD-oiler med syntetisk gearolje..(75W-90 EP) http://www.pdoiler.co.uk/?LMCL=bGVnmR
på denne så spiller tykkelse ingen rolle og doserer likt uansett temp.
Men må ha strøm når sykkel går da...
men nå har biltemakjedet på CBR`n holdt over 40000km og viser ingen tegn til spesiell slitasje ennå-har kun etterstrammet når jeg har skiftet dekk.
har forresten fungert i 11 år nå på 2 foorskjellige sykler.. men ser etter mulighet for å montere på Indianeren også-men har lite plass for usynlig montasje der...
mekkern skrev: ↑12 mai 2020, 16:25
men nå har biltemakjedet på CBR`n holdt over 40000km og viser ingen tegn til spesiell slitasje ennå-har kun etterstrammet når jeg har skiftet dekk.
Dette gjorde meg såpass nysgjerrig at jeg tok meg en tur inn på MC-kjedesidene til Biltema og så til min overraskelse, må jeg innrømme, at X-ring 525, 120 ledds kjede faktisk er et tsjekkisk CZ kjede !
Ikke "High Performance" 525 SDZZ, 118 ledd, som er standard på KTM 1290 SA, men "Street" 525 DZX, 120 ledd.
Ikke verst av Biltema, etter min mening, siden jeg over overbevisst om CZ kjedenes gode kvalitet .
Så... er det et slikt CZ kjede du har på CBR'en, mekkern ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Det var dengang oppført som "biltema FB kjede" er et 530 kjede..
eneste merking er Biltemas #B og 530 -sånn div rundt på kjedet.
Bilde tatt 2018 i alpene for å sjekke smøremengden i "litt høyere gjennomsnittfart"
mye bøss og bremsestøv..
mekkern skrev: ↑12 mai 2020, 18:16
Det var dengang oppført som "biltema FB kjede" er et 530 kjede..
eneste merking er Biltemas #B og 530 -sånn div rundt på kjedet.
Bilde tatt 2018 i alpene for å sjekke smøremengden i "litt høyere gjennomsnittfart"
mye bøss og bremsestøv..
Ser ikke ut som et CZ kjede dette, nei.
Leddpinnene ser ganske annerledes ut enn de CZ kjedene har og har hatt i mange år.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Hei! Er helt fersk med mc, men trenger litt råd ang stramming av kjede. Justerte i dag kjedet til anbefalte 5mm og alt virker bra. Etter en kjøretur er kjedet stramt som pokker for så å virke normalt igjen etter nok en kjøretur. Er det noen spesielle forholdsregler jeg må ta ved justering?
Ved trilling av sykkelen i fri uten motoren i gang, hører jeg tydelige klikkelyder uansett trilleretning. Jeg regner med at dette er normalt, men greit å høre med dere som har greie på det
Det hørtes djevelskt stramt ut.
Ofte så referer manualene til at dette slakket skal være målt med din vekt på sykkelen. Om du har strammet det til 5mm uten vekt på sykkelen vil det potensielt bare være eeeeeeeeenda strammere under kjøring, og skadelig for drev osv.
Jeg vet ikke om det er en defekt med mitt eget kjede, men helt siden jeg kjøpte sykkelen har kjedet vist seg å være ujevnt strammere i enkelte posisjoner enn andre. Det har aldri vært noe merkbart problem, men jeg passer på å stramme kjedet når den står i sin strammeste posisjon.
Elipsen skrev: ↑08 jun 2020, 07:57
Ved trilling av sykkelen i fri uten motoren i gang, hører jeg tydelige klikkelyder uansett trilleretning. Jeg regner med at dette er normalt, men greit å høre med dere som har greie på det
Takk for hjelpen!
Tydelige klikkelyder når sykkelen trilles tyder på såpass slitt kjede at det bør byttes.
Det normale er at kjedet nærmest skal være lydløst når sykkel trilles i lav fart i f.eks. garasjen.
Triller man ned en bakke vil kjedgangen naturligvis avgi noe mer lyd. Men altså ikke tydelige klikkelyder.
Dog vil et tørt kjede høres bedre enn et som er smurt, være seg olje, spray etter fett.
Det handler tross alt om metall mot metall her, som alltid vil lage noe lyd.
Men altså, min erfaring et at tydelige klikkelyder betyr såpass mye slitasje som tilsier at det bør byttes. Samme med drevene.
Og 5mm kjedeslakk må da være helt feil !?
Har aldri hørt om kjedeslakk mindre enn 25 mm. Det vanlige er fra 35mm og helt opp til 60 mm på noen få modeller, som f.eks. Yamaha TDM 900.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering