MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ELO1973 »

oivindg skrev: 01 jun 2020, 21:20 Elsparkesykkel begynner å bli et stort problem synes jeg. Brukes i høy fart i sikksakk mellom gående, og med brukere som ikke har forståelse for trafikkbildet i det hele tatt.

Mener forresten å ha lest at elsparkesykkel med sete er å anse som moped, og derfor i praksis ulovlige siden de ikke er registrert.
Kan være verdt å tenke over dette neste gang en anklager en "kondomdrakt-syklist" for ikke å benytte gang-/sykkelvei. Når du holder 35-40km/t er ikke det riktig sted å sykle...

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: MC-ulykker

Legg inn av MortenL »

Relatert til dette med elsparkesykler; i dag mårres så jeg en rimelig voksen mann suse avsted på elektrisk skateboard, på trafikert vei. I omtrent 30-40 km/t uten hjelm. Dessverre ikke bare barna som leker i trafikken. :(

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

MortenL skrev: 02 jun 2020, 09:48 Relatert til dette med elsparkesykler; i dag mårres så jeg en rimelig voksen mann suse avsted på elektrisk skateboard, på trafikert vei. I omtrent 30-40 km/t uten hjelm. Dessverre ikke bare barna som leker i trafikken. :(
For noen uker siden kjørte jeg bak en el-syklist som tydligvis hadde trimmet sykkelen til de grader. Han holdt lett 60km/t. Også i motbakker. Det er egentlig ganske sinnsykt spør du meg.

Jeg tror politiet godt kan begynne og slå hardt ned på dette før det blir et kjempeproblem, hvis det ikke er det allerede...

Når man ser en syklist, sprakesyklist etc. så er vi kke vant til at disse kommer susende i slike hastigheter. Ved siden av trolig manglende trafikal erfaring på et spinkelt kjøretøy neppe bygget for slike hastigheter er det bare tidspørsmål når vi får en boom av ulykker i dne sjangeren tror jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

I trafikken tror jeg alt handler om kontraster. Så fort det skjer endringer utover det vanlige så skjer ulykkene.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

xyvind skrev: 01 jun 2020, 20:20 Håper ihvertfall vi MC-folka her inne vet bedre enn å kjøpe disse farlige el-syklene til barna våre. Ser det er kjempemange av de her jeg bor, og det er flere som er av den trimma varianten. Kjempefarlig fremkomstmiddel, spør du meg.
De er jo heller ikke lovlige i bruk. Har den sete er det en moped etter loven. Da er det krav om blinklys osv. osv. som ingen av disse syklene har. Dersom man hadde vist hvem gutten er ville foreldrene hatt en klekkelig bot i vente, antagelig.
oivindg skrev: 01 jun 2020, 21:20 Mener forresten å ha lest at elsparkesykkel med sete er å anse som moped, og derfor i praksis ulovlige siden de ikke er registrert.
Ja, det stemmer.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Sakkle skrev: 02 jun 2020, 11:23
xyvind skrev: 01 jun 2020, 20:20 Håper ihvertfall vi MC-folka her inne vet bedre enn å kjøpe disse farlige el-syklene til barna våre. Ser det er kjempemange av de her jeg bor, og det er flere som er av den trimma varianten. Kjempefarlig fremkomstmiddel, spør du meg.
De er jo heller ikke lovlige i bruk. Har den sete er det en moped etter loven. Da er det krav om blinklys osv. osv. som ingen av disse syklene har. Dersom man hadde vist hvem gutten er ville foreldrene hatt en klekkelig bot i vente, antagelig.
oivindg skrev: 01 jun 2020, 21:20 Mener forresten å ha lest at elsparkesykkel med sete er å anse som moped, og derfor i praksis ulovlige siden de ikke er registrert.
Ja, det stemmer.
Men det verste er jo at dagens oppvoksende ungdom ikke får det minste opplæring i hvordan man ter seg i trafikken. I gamle dager hadde vi i det miste "sykkelknappen". En skoledag hvert eneste år i barneskolen var satt av til sykkelopplæring og ferdighetstrening. Der var det også både teoretisk og praktisk opplæring i trafikkregler. Det var ikke tvang, det var jo lov å sykle uten sykkelknappen og. Men denne ene dagen måtte alle ha med sin egen sykkel til skolen. De som ikke hadde med måtte trekke kølapp og fikk sykle på frøkens gamle damesykkel med ballongdekk og skjørtenett. Det var sikkert stas å stå i den køa tenker jeg..
Men i dag kan det umulig finnes noe slikt, jeg har nesten til gode å se unger som klarer å sykle på riktig side av veien i alle fall.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Husker vi hadde «sykkelprøven». Hvor de med best ferdigheter både teori og praksis ble premiert. Så sykkelen måtte være tipptopp og jeg måtte kjøpe hjelm for første gang i livet. Hadde slitt ut et par sykler allerede.

Var sosialt selvmord å sykle til skolen uten sykkelprøven i boks. Sånn var det bare.

Nå skal jo alle vinne. Det er en hyggelig tanke, men det går jo ikke.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MC-ulykker

Legg inn av 45316 »

Det er fortsatt det, dattera hadde sykkelprøven for 2 uker siden.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

Bare nesten-ulykke; kjørte bak en sykkel med passasjer i går. Føreren hadde nok lært om kontrastyring, for hver eneste sving ble gjort rettvinklet. Rettstrekkene ble krydret med tilfeldig sporbytte og de blinde svingene ble gjerne kuttet. I en av dem kom det en bobil. Gikk bra etter en solid oppretting, men må innrømme at reptilhjernen min fant ut at om jeg fortsatte å loke bak der så ville jeg bli førstemann på et ulykkessted. Tenker det kan være greit med litt kjøretrening før man drar med seg passasjer - med mindre man er av den fatalistiske typen "kan uansett ikke leve uten deg..." Nå var kanskje dette et unntak, virker som langt de fleste som har med sin bedre halvdel bakpå er solide førere - men det er ikke bare elsparkescooterkids som sliter med trafikken.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

pekle skrev: 02 jun 2020, 23:36 Føreren hadde nok lært om kontrastyring, for hver eneste sving ble gjort rettvinklet
Hva mener du med å gjøre svinger "rettvinklet"? Er ellers enig i det meste i posten din.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

cannon skrev: 02 jun 2020, 23:49
pekle skrev: 02 jun 2020, 23:36 Føreren hadde nok lært om kontrastyring, for hver eneste sving ble gjort rettvinklet
Hva mener du med å gjøre svinger "rettvinklet"? Er ellers enig i det meste i posten din.
La oss at man har en jevn høyrekurve. Med rettvinklet mener jeg da f.eks å kjøre rett fram til midtstripa, så dytte til en skikkelig styrekommando for å brekke sykkelen gjennom svingen istedet for å plassere seg fornuftig før kurven og følge den gjennom.
Sist redigert av pekle den 02 jun 2020, 23:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

Vi hadde aldri noen sykkelprøve eller opplæring på skolen på sent 80-, tidlig 90-tallet som jeg kan huske. Tror kanskje det varierte fra skole til skole, by til by?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: MC-ulykker

Legg inn av Fjeldern »

FreewheelBurning skrev: 28 mai 2020, 14:45
Ganske verdiløst når videoen er 90 grader feil! Vi har allerede en youtube video som er bedre.
Nå er den vridde videoen en av dem få som er å oppdrive. Ser ut til at DT (eller politiet) jobber hardt for å ha enerett på videoen.
DT skrev en artikkel om det i dag også og jeg tror ikke jeg vil omgåes med personer som har svært uenig i uttalelsene i den:
https://www.dt.no/vi-vil-ikke-ha-et-pol ... OjmynT0ISU

I utgangspunktet så burde statlige organisasjoner være pålagt å gi ut videoen fra demmes ståsted i sånne tilfeller.
Spesielt i en sak hvor du har direkte drapsforsøk fra politiet (selv i lav hastighet).
Det verste er at det er folk som forsvarer handlingen med "han gjorde et lovbrudd".
Ja, han gjorde det, på et sted hvor en eventuelt ulykke kanskje kunne ha drept han og ødelagt eiendeler til noen andre. Svært liten sannsynlighet for andre personskader, ihvertfall ikke alvorlig. Så ettersom han kanskje kunne kræsje og dø, så hjelper politiet han bare litt på vei.
Dette er på mange måter en sak som burde bli mast opp helt til det blir en konklusjon.
Det skal ganske mye offentlig bevis til for at dette skal være akseptabelt.
Var dette en motorsykkel sett i et drap? Da var det KANSKJE ok.
Var det for at han prøvde å stikke av? Da kan dem like greit gjøre det lovlig å skyte folk som rømmer fra politiet med dødleig ammunisjon med det samme.
Hvis handlingen demmes skal stå i stil med lovbruddet, så får dem sette en revolver mot tinningen på hver enkelt bilist som bryter fartsgrensen også. Det med tanke på at en eventuell ulykke med tyngre kjøretøy er vesentlig verre.

Det er jo også frustrerende, fordi det er svært liten sjanse for at dette får konsekvenser.
Tidligere har vi dem som ble tatt i 200 i fartskamera. Dem hadde vært på opplæring, så dem "visste hva dem drev med."
Det gjorde det ikke mer lovlig? Petter Solberg er ikke fritatt fra fartsgrenser (ut ifra det jeg vet), og han, og samtlige rallysjåfører, vet mer hva dem driver med enn politiet.
Hva med motorsyklist UP sjåføren som tok 2 gjennomsnittsmålinger på en I8 som var ute på prøvekjøring. Han målte bilen til over 240.
Hvilken hastighet hadde han for å kunne gjøre den målingen? Hvis det var den verste hendelsen i trafikken politiet hadde hørt om, fikk føreren lov til å gjøre disse målingene? Og hvorfor 2? Holdt det ikke med 1?
Hva med i fjor, da kamera i en politibil viste en bil som skulle snu og kjørte dermed ut rett foran politibilen. "Ekstremt farlig kjøring", "Sånne har ikke noe i trafikken å gjøre". Samme hendelsen med dashcam fra en privatbil, ovenfor en politibil, ei uke senere (da på Kongsvinger). "Det er sånn som kan skje". "Det var en uheldig hendelse, men ingen tok skade". På videoene ser det ut som det var nærmere med å smelle når politibetjente gjorde akkurat samme mannøver, men forskjellen var at han slapp bot, ingen advarsel engang og fikk beholde førerkortet.
Når en hører om sånne historier gang, på gang, på gang, så blir man litt lei av mangelen på konsekvenser. Jeg har sikkert 5 historier bare om en lokal politimann. Politisjefen prøvde å få han sparket i et 10 år, etter å ha kjørt etter mopeder utpå jorder (totalvraket politibil), presset et stålet kjøretøy av veien (2 stk total vrak) med mer. Dem har da ihvertfall prøvd å kvitte seg med han.

I Sverige(?) for noen år siden, la en politibetjent seg etter en motorsyklist som holdt kanskje en 150. Da politiet kjørte etter gasset han på. Betjenten fikk da beskjed om å IKKE følge etter, fordi det var for farlig. Det ble ikke spesifikt uttrykt, men det var vel fordi skadeomfanget ville vært verre og sjansen større, når politiet var innvolvert. Politibetjente adlyde ikke ordren.
Han kjørte i feil kjøreretning i en rundkjøring med biler i mot og prøve å presse motorsyklisten av veien.
Motorsyklisten kjørte inn i sånn "eggdeler" skille med føttene på et tidspunkt, og det hele endte med at motorsyklisten kjørte av veien.
Videoen viser en motorsyklist som fryser opp i svingen, enten av å være utslitt eller kanskje av smerte.
Motorsyklisten blir lam.
Politibetjenten mistet jobben, må betale erstatning og er personligkonkurs. Politibetjenten må betale alle kostnader i forbindelse med sykehus opphold, eventuell opptrening og andre helsekostnader, så lenge mc-sjåføren lever. En mager trøst.
MEN det hadde konsekvenser. Politiet selv la ut videoen med lydopptak.

Det er noen lysglimt. Var en historie her om en politibetjent som ga seg selv bot, fordi han mente straffen skulle være lik for alle, og alle dem som faktisk gjør jobben sin og ikke blir lagt merke til.

Håper denne saken fortsetter å være i media frem til hva som faktisk skjedde kommer frem.
Jeg tror det beste dem han håpe på er å si at politibetjenten mistet kontroll på bilen sin. Dette burde jo minimum medføre beslaglagt førerkort, kanskje en helseundersøkelse (hvordan mistet han kontrollen), miste jobben (eller ikke få lov til å betjene tjenestekjøretøy igjen) og erstatning til han som ble nedkjørt.

Nå skal ikke dette sammenlignes med USA. Problemene vi har med politiet er jo luksusproblemer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

I følge Fredrikstad blad (PS! betalt innhold dessverre) så brakk motorsyklisten som ble "taklet" av politiet beinet.
https://www.f-b.no/brakk-beinet-etter-k ... 59-1870293

Det står ikke noe om at han hadde gjort noe annet straffbart enn å bryte fartsgrensen.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 05 jun 2020, 15:53 I følge Fredrikstad blad (PS! betalt innhold dessverre) så brakk motorsyklisten som ble "taklet" av politiet beinet.
https://www.f-b.no/brakk-beinet-etter-k ... 59-1870293

Det står ikke noe om at han hadde gjort noe annet straffbart enn å bryte fartsgrensen.
Men i alle... har ikke Politiet sagt at han ikke hadde noen skader og ble kjørt hjem?

(Får ikke lest artikkelen men :( )
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar