Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av Bjerknez »

45316 skrev: 22 mai 2020, 08:04 Et lite tips, ville ha hengt panna litt høyere. Fort gjort og få brennmerker på terrassebordene hvis den henger for lavt. Særlig hvis man fyrer litt hardt over tid.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Ja, det er jeg enig med deg i. Det gikk bra, men jeg stusset også litt over høyden over verandabordene. Det gikk bra denne gangen, men vi kommer nok til å heise den litt ja :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av kjellv »

45316 skrev: 22 mai 2020, 08:04 Et lite tips, ville ha hengt panna litt høyere. Fort gjort og få brennmerker på terrassebordene hvis den henger for lavt. Særlig hvis man fyrer litt hardt over tid.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Her leser jeg litt mellom linjene og antar dette har noe med erfaring å gjøre :crazy:

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av 45316 »

2. håndserfaring, kamerat fikk brunsvidd plen. Så da jeg gikk til innkjøp startet jeg med ca halv kjettinglengde. Men hadde jeg ikke sett det så hadde jeg sikkert gått på en smell...

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av Bjerknez »

Kjøkkenet begynner så smått og ta form, og derfor har jeg laget en liten passende bordlampe til kjøkkenbordet som passer stilen ellers. Meningen var at denne skulle ha en litt "retro" look med hint av modernisme, men usikker hvordan jeg traff der. Uansett så må jeg si jeg fornøyd med reultatet :)
BC3D94EF-9C27-420C-9DC5-CF948B7B9C9A.jpeg
7B3D7DDC-A378-4102-846B-E26D96A3D5BA.jpeg
3C7746C3-0EDA-4C0A-AB89-4CC2F6462731.jpeg
E37C18E3-955F-4194-B1D3-A24D3FED6284.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av Bjerknez »

Har de siste dagene grublet litt over hvor den såkelate "sommerturen" går for min del i år. Planen var å dra i retniong Molde som jeg pleier hvor jeg overnatter hos familie med en tur innom Trondheim hvor jeg besøker Cutless her i forumet noen dager før dette etc.

Siden enkelte medlemmer av familien ikke er helt i form og Moldes Jazzfestival trolig blir ganske amputert i år, så har begynt å se etter alternative løsninger og jeg er ganske klar på hva alternativene er, men det kreves at grensene mot Sverige åpnes opp innen juli.

Jeg har egentlig alltid hatt lyst til å utforske Sverige litt og en liten ukestur innover i Sverige helt alene hadde vært helt nydelig og hadde også vært med på og bryte en lags "trend". Jeg tror ikke en forandring i planene vil slå seg negativt ut for min del. Hvis ikke grensene mot nabolandet åpnes innen juli, så er dte nesten så jeg vurderer og legge hele turen på hyllen. Evt. bare ta en svingom i den norske fjellheimen.

Kjøresuget er fortsatt ganske fraværende, selv om jeg uten problemer hadde kost meg på en sommertur. Sykkelen står fortsatt i garasjen og jeg kunne strengt tatt kjørt hver eneste dag slik været har vært i det siste.

Så kanskje finner jeg på noe nytt i år... eller ikke.... litt avhengig av hvordan situasjonen utarter seg.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av niko »

Jeg har ofte lurt på hvordan det ville vært å kjøre kysten rundt f eks opp Gãvle og så tvers over derfra og hjem. Kanskje Skogstrollet har gode tips?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av AJ »

niko skrev: 26 mai 2020, 16:58 Jeg har ofte lurt på hvordan det ville vært å kjøre kysten rundt f eks opp Gãvle og så tvers over derfra og hjem. Kanskje Skogstrollet har gode tips?
Skogstrollet har sikkert noen gode tips om veier og steder å besøke langs svenskekysten sørover, sydspissen av Sverige og vider langs kysten mot Stockholm og Gävle. Derfra til Falun, Malung og hjemover igjen er heller ikke det verste man opplever i Sverige, for å si det sånn ;) .

Kona og gjorde denne turen og var innom mange fine plasser, men den kraftige vinden på store deler av turen gjorde sitt til at turen ble noe kortere enn planlagt. Dermed ingen svingom oppom Gävle denne gangen.
Men en ny Sør-Sverige tur langs kysten og ikke minst innom Kåseberga igjen står høyt på ønskelista :yeyeye !

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=362787#p362787
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Skal man få noe ut av Sverige så må man holde seg på de minste veiene på kartene. Veiene i Sverige har jeg erfart holder en javnt over bedre standard enn veiene i Norge. Vertfall er det langt færre svinger og bredere veier.

Men klarer man å treffe pærlene mellom hovedveiene tror jeg man får en helt annen opplevelse. Om ikke annet fordi man ikke har kjørt der før. Man opplever liksom noe nytt, i steden for å passere fjellheimen i Norge for 100'drede gang.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av E-strom »

Det jeg har gjort noen ganger i Sverige er å stille GPS / Google Maps til å unngå motorveier. Da blir jeg ledet ut på de små, svingete og gode mc-veiene.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

E-strom skrev: 27 mai 2020, 09:23 Det jeg har gjort noen ganger i Sverige er å stille GPS / Google Maps til å unngå motorveier. Da blir jeg ledet ut på de små, svingete og gode mc-veiene.
Okay. Men jeg tenker nok jeg skal finne frem der uten GPS :)
Pleier å stoppe opp litt innimellom og sjekke google maps, men orker ikke å kjøre etter noen GPS, siden jeg ikke vil ha noen fast rute. Tenkte jeg skulle prøve meg litt på "kjøre dit nesen peker" prinsippet denne gangen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 26 mai 2020, 17:16
niko skrev: 26 mai 2020, 16:58 Jeg har ofte lurt på hvordan det ville vært å kjøre kysten rundt f eks opp Gãvle og så tvers over derfra og hjem. Kanskje Skogstrollet har gode tips?
Skogstrollet har sikkert noen gode tips om veier og steder å besøke langs svenskekysten sørover, sydspissen av Sverige og vider langs kysten mot Stockholm og Gävle. Derfra til Falun, Malung og hjemover igjen er heller ikke det verste man opplever i Sverige, for å si det sånn ;) .

Kona og gjorde denne turen og var innom mange fine plasser, men den kraftige vinden på store deler av turen gjorde sitt til at turen ble noe kortere enn planlagt. Dermed ingen svingom oppom Gävle denne gangen.
Men en ny Sør-Sverige tur langs kysten og ikke minst innom Kåseberga igjen står høyt på ønskelista :yeyeye !

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=362787#p362787
Nå tenker jeg bare litt høyt og ingenting er planlagt overhodet, men slik tankene går akkurat nå, så tenker jeg kanskje og fått med meg kysten fra Fredrikstad og nedover mot Smøgen og Gøteborg traktene, før jeg brekker over og kjører i retning Jønkøping og Vastervik som ligger like ved Østersjøen, før jeg deretter følger kysten oppover i retning Stockholm, Falun og Arvika på vei hjemmover.

Selvsagt blir evt. planen og kjøre småveier og masse avstikkere etc.

Blir evt. litt "kjør ditt nesen rekker" tur hvor det blir en del stopp. Satser på og overnatte i hytter på mer tettbebygde steder da jeg nok er over middels sosial av meg og liker en pils eller ti med en svingom på kveldene. Med "svingom" så mener jeg ustødig dans med dertil ustødig partner som dermed ikke merker hvor elendig jeg er på og danse. Siden man er i Sverige så er det selvsagt dansband som spilles.

Rett og slett en helt uhøytidelig tur helt alene i Svenske skoger. Akkurat nå føler jeg at dette er det jeg har mest lyst til. :)

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Subsea79 »

Jeg har ikke vært i mange områder i Sverige, men må si at Sankt Anna kysten og skjærgården i det området, er noe av det fineste jeg har sett i Norden.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av niko »

Subsea79 skrev: 27 mai 2020, 14:25 Jeg har ikke vært i mange områder i Sverige, men må si at Sankt Anna kysten og skjærgården i det området, er noe av det fineste jeg har sett i Norden.
Aldri hørt om. Ser veldig flott ut på kartet.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av AJ »

niko skrev: 27 mai 2020, 17:48
Subsea79 skrev: 27 mai 2020, 14:25 Jeg har ikke vært i mange områder i Sverige, men må si at Sankt Anna kysten og skjærgården i det området, er noe av det fineste jeg har sett i Norden.
Aldri hørt om. Ser veldig flott ut på kartet.
Mye fint langs kysten fra Kåseberga til Kalmar og videre nordover :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Det er litt vanskelig og forklare, men de få turene jeg har hatt i Sverige har gitt litt mersmak. Det handler kanskje mest om at jeg kjører steder jeg ikke har vert før, men også om at jeg synes den svenske landsbygda er tiltalende. Stille og rolig, lite stress, forholdsvis lite turister (sammenlignet med den norske fjellheimen) og dessuten synes jeg svenskene er generelt mer jorcnære og hyggelige enn vi Nordmenn er.

Så skader dte jo heller ikke at dem har halv pris på bøter og at dem ikke har noen grense for automatisk førerkortbeslag etc. Ikke for at jeg har planer om å kjøre som en villmann der borte, men det er nå uansett et pluss.

Ikke er det bompenger heller og fergene er gratis.

Nå gjenstår det bare og se hva vår kjære Erna gjør med grensene... Uten åpning av disse, blir det vel en bedre middag på Høk tenker jeg :lol

Svar