MC-parkering Oslo-området

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av FredrikE24 »

Ja det tror jeg faktisk. Er hvertfall kunstig høy avgift..

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Speedo »

Det er isåfall helt sykt. Heldigvis har de fleste som bor i byen mulighet til å parkere egen bakgård, men virker som flere og flere borettslag har blitt strenge på parkering i egen bakgård.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av AJ »

Speedo skrev: 23 mai 2020, 20:12 Det er isåfall helt sykt. Heldigvis har de fleste som bor i byen mulighet til å parkere egen bakgård, men virker som flere og flere borettslag har blitt strenge på parkering i egen bakgård.
Jeg bor på landet og har uendelig med parkeringsplasser. Heldig sånn sett :D .
Men jeg har familiemedlemmer som bor i Oslo på hhv. Veitvedt og Fagerborg. Og der er det i hvert fall ikke mulig å parkere i bakgården.
På Veitvedt har familiemedlemmet med egen scooter egen oppmerket parkeringsplass utafor blokka, mens de som bor på Fagerborg ikke har det og har heller ikke mulighet til å parkere hverken bil eller MC i bakgården.
Heller ikke de som tar sjansen på å "strekke strikken" siden bakgården er belagt med et dekke som ikke egner seg for MC...
Ikkeno' problem for familiemedlemmet på Fagerborg som hverken eier bil eller MC, men for andre med slike eiertilbøyeligheter så er ikke parkeringsutfordringene uten videre en "smal sak" på dette eller andre steder i sentrumsnære Tigerstaden. Virker det som her jeg sitter å beskuer disse tilstandene i "storbyen"... :P .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Snikendeugle »

Oslo har i løpet av få år blitt superfiendtlig mot alt av motoriserte kjøretøy. Det er vel kun 2-3 utendørs gratisplasser igjen for MC.
Men jeg gjør uansett litt som Niko og setter sykkelen bare der tråsykler også parkeres.
Jeg har en teori om at siden dette ikke er faktiske parkeringsplasser så er det heller ikke en plass hvor parkering håndheves. Så med mindre det tilfeldigvis skulle være en fra Bymiljøetaten som kjører forbi og ikke liker det de ser så er det relativt liten sjanse for å få bot på dette. Her regner jeg med at de i hovedsak ser på faktiske kommunale parkeringsplasser, og ikke der tråsykler parkeres.

Jeg er ikke like gira på å parkere min nåværende MC overalt, men så egner den seg også særs lite til bykjøring. Derfor kjøpte jeg scooteren min i fjor (som jeg har til gode å fikse med nytt batteri osv. enda). Denne gir jeg beng i om folk klår på og hvordan parkeres :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av FredrikE24 »

Der tenker vi veldig likt. Jeg bruker å sette sykkelen på steder hvor Bymiljøetaten typisk ikke ferdes dor å håndheve parkering. Gjelder å være litt lur.

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av MissNoble »

Hehe, takker for tips.
Gikk veldig fort fra mange til ingen plasser ja.
Finnes bedre steder for Mc enn Oslo (de fleste egentlig). Men det visste ikke jeg når jeg tok lappen og brukte rimelig parkering som unnskyldning for meg selv :roll
Jaja, har enn så lenge egen parkering i garasje, så skal vel ikke klage så altfor mye.

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av ELO1973 »

Parkerer mange steder på gata i Oslo og sniker gjerne sykkelen inn mellom ordinære p-plasser der det er litt luft, og opplever ikke dette som noe problem (naked 650ccm tar jo ikke så mye plass). Kan ellers nevne at det er opprettet ganske mange MC-plasser i Møllergata ved brannstasjonen/sex-sjappa/kebaben (valgfri geografisk referanse der altså)og dere er det stort sett tomt de gangene jeg parkerer. Er vel å anse som avgifstfri npr det er skiltet kun med en MC? Har ihvertfall aldri fått bot der...

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Juicebox »

ELO1973 skrev: 25 mai 2020, 09:32 Parkerer mange steder på gata i Oslo og sniker gjerne sykkelen inn mellom ordinære p-plasser der det er litt luft, og opplever ikke dette som noe problem (naked 650ccm tar jo ikke så mye plass).
Ordinære p-plasser som i plasser der andre biler har betalt for plassene? :-k :[-X

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av ELO1973 »

Jaaa, for det meste. Hva mener du med pekefingeren? At jeg burde skamme meg? :lol

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Snikendeugle »

ELO1973 skrev: 25 mai 2020, 09:32 Kan ellers nevne at det er opprettet ganske mange MC-plasser i Møllergata ved brannstasjonen/sex-sjappa/kebaben (valgfri geografisk referanse der altså)og dere er det stort sett tomt de gangene jeg parkerer. Er vel å anse som avgifstfri npr det er skiltet kun med en MC? Har ihvertfall aldri fått bot der...
Den er gratis, ja. Men dette er også den eneste med en viss nærhet til sentrum øst.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Juicebox »

ELO1973 skrev: 25 mai 2020, 12:06 Jaaa, for det meste. Hva mener du med pekefingeren? At jeg burde skamme meg? :lol
Ja, gir oss et dårlig bilde. Jeg hadde iallefall ikke likt om noen parkerte mellom bilen min og en annen på den måten. Er trangt fra før av og itillegg snylter meg for det jeg har betalt. Jeg hadde ikke skrytet av det for å si det sånn.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Bjerknez »

Uten at jeg har tenkt så mye over det, så er jeg litt enig med siste taler. En MC parkert mellom min bil og en annen i en fra før trang lomme er nok ikke noe jeg hadde foretrukket.

Jeg hadde nok foretrukket og parkert på egen lomme og heller betalt for det hvis det ikke fantes alternativer. Da parkerer jeg i så tillfelle midt i lommen og tar opp så mye plass som mulig, slik at ikke en grisk bilist kommer og presser seg inn på en plass jeg allerede står på.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Juicebox »

Jepp. Det er forsåvidt greit at ELO ikke bryr seg om riper og bulker på sin naked 650ccm og hat fra billister, og itillegg tenker at om bare han gjør det så er det greit for han representerer ikke alle andre motorsyklister. Innafor det, fordi vi andre motorsyklister blir jo ikke rammet. Greit det:)

Les: ego

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av ELO1973 »

Takk for karakteristikken. Heldigvis er vi alle både individer og motorsyklister og hva som er greit er vel til en viss grad opp til hver enkelt. Er jo fristende å spørre hva som er greit og hva som er utgreit. Hva med "lane-splitting" Er det greit? Gjør det selv i bøtter og spann siden MC for meg først og fremst er et pendlerverktøy.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Juicebox »

ELO1973 skrev: 25 mai 2020, 15:09 Takk for karakteristikken. Heldigvis er vi alle både individer og motorsyklister og hva som er greit er vel til en viss grad opp til hver enkelt. Er jo fristende å spørre hva som er greit og hva som er utgreit. Hva med "lane-splitting" Er det greit? Gjør det selv i bøtter og spann siden MC for meg først og fremst er et pendlerverktøy.
Haha forferdelig sammenligning. Lane splitting er tillatt mens snylte på andres betalte plasser derimot... ikke bare snyltingen men å gjøre det vanskeligere for andre å komme seg ut fra plassen sin og øker risikoen for sammenstøt er i mine øyne egoistisk. Selvfølgelig er vi alle egne individer, men når du gjør noe dumt som en individ som tilhører en bestemt gruppe så er det noe annet. Det at du tenker slik sier jo at du i syvende og sist ikke tenker noe lengre. Dessverre.

Svar