xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

Må bare takke for så god hjelp! :D Nå har jeg meldt meg inn i OTC, gjenstår bare å få mail med kontigent-info..
Ser ikke for meg at jeg orker å vente tålmodig på dekk fra utlandet nå fremover, så det blir kanskje noen lokale TKC80 da. Så får vi se videre om jeg blir virkelig bitt av offroad-basillen.. tror skaden er skjedd der for lenge siden der altså :crazy: :twothumbs:

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av E-strom »

OTC - se der ja :drg
- kommer du på Bukkerittet også?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

E-strom skrev:OTC - se der ja :drg
- kommer du på Bukkerittet også?
Ja, det er veldig offroad-orienterte drømmer og planer for tiden.
Når og hvor er bukkerittet 2020? Er ikke helt oppdatert, finner ikke noe info i farten.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av E-strom »

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

Bestemte meg jo for litt siden at jeg skulle gi TCX-støvlene mine en shinings. Og de ble fine. Men nå i det siste har den ene støvelen begynt å løsne i sømmene

Bilde

Så jeg har saumfart nettet etter nye støvler. Skjønte at jeg like så gjerne kunne gå for noen rimelige motocross/enduro-støvler. Har ikke helt greid å bestemme meg, men sveipa innom Finn en tur i går kveld.. og der lå det noen støvler ute, i nærheten der jeg bor, som var riktig størrelse, utseende og pris! Og de er helt nye! Så da ble det handel i dag tidlig!

Bilde

Og siden jeg nå er 40% permittert for en periode, så har jeg to «fridager» i uka. Og i dag hadde jeg ingen plan, men fikk fryktelig lyst til å teste de nye støvlene Bilde

Så nå sitter jeg ved Svarttjennet inni Finnskogen et sted, på vei nordover. Kaffe og matpakke i sola.
Har med meg hengekøye og litt utstyr, men ikke sovepose..kunne nesten ha overnatta ute i natt. Tenkte ikke så langt. Neste gang.

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av Bjerknez »

Man blir jo ikke akkurat MINDRE kjørelysten av slike bilder. Skulle ønske jeg hadde ro nok i kroppen til slike turer du har. Men som du sier, du er 40% permitert og da er dte kanskje litt lettere og få noe ut av turene :)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev: 05 mai 2020, 15:22 Man blir jo ikke akkurat MINDRE kjørelysten av slike bilder. Skulle ønske jeg hadde ro nok i kroppen til slike turer du har. Men som du sier, du er 40% permitert og da er dte kanskje litt lettere og få noe ut av turene :)
Hyggelig å høre :twothumbs:
Jeg blir bare mer og mer glad i å være ute, så det er ikke kun for å kjøre motorsykkel. Men motorsykkel er selvfølgelig en viktig del av mine turer..og kombinasjonen motorsykkel og friluftsliv/camping er uslåelig. Jeg mangler litt utstyr for å overnatte i minusgrader, men tenker jeg skal få til noen overnattingsturer når det blir mulig for meg.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Jeg bestilte et sett med dekk her om dagen.
Valget falt på Mitas E07+

Bilde

Dette er vel mer et 60/40-dekk, takket være de større kontaktflatene, som vil gi bedre feste på asfalt. Men de er ganske grove på kantene. Så der underlaget er grus, eller løs grus, eller når man svinger, vil knastene på sidene gjøre en god jobb.

Jeg kjører jo nesten daglig i Oslo, til og fra jobb i ukedagene. Og skal jeg ut i Finnskogen, eller andre skogsområder, for å kjøre på grus, er det fort 1,5-2 timer transportetappe på asfalt.

Jeg tenker også at hvis det blir til at jeg kjører hele den norske TET'en i sommer, eller til og med får mulighet til å kjøre i Sverige, så kan det hende jeg kjøper TKC80 eller lignende og bruker de på akkurat den turen.

(Ikke mine bilder.. men sånn ser Mitas E07+ ut på en 1200GSA)
Bilde

Bilde

De er veldig mye grovere enn mine Anakee Adventure, som nå forøvrig har gått 6-7.000 km, og har begynt å vise tegn til slitasje. Det er ikke like mye gummi på midten lenger. Men jeg tenker å kjøre disse noen km til før bytte.

Jeg synes jeg har hatt veldig god følelse med bakdekket (Anakee Adventure) hele veien. Men fordekket har jeg ikke vært så glad i. For det første bråker det veldig mye, og for det andre så har jeg ikke hatt noen god feeling fra forhjulet, spesielt ikke på løst underlag (grus).
Mulig jeg burde kjøre et grovere knastedekk foran, og f.eks. Mitas E07+ bak, hvis jeg legger ut på en lengre grustur i sommerferien.

Nå blir det bare jobbpendling denne uka, også får jeg se om jeg legger ut på tur til helga igjen, eller hva jeg skal finne på. Har lyst på tur, samtidig som jeg må slite ut Anakee-dekkene. Kanskje ikke så lurt å kjøre de ferdig på grusen :crazy: siden de allerede begynner å bli slitt. Og kanskje ikke så lurt å reise så mye for tiden, heller.. jeg vet ikke :-k

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av FredrikE24 »

Så deg tøffe forbi YX på Vinterbro her forrige dagen. Jeg sto og hang på stasjonen der da BB8888 passerte

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

FredrikE24 skrev:Så deg tøffe forbi YX på Vinterbro her forrige dagen. Jeg sto og hang på stasjonen der da BB8888 passerte
Hehe, ja, det stemmer nok. Jeg tror jeg vet hvordan hojen din ser ut nå også, så jeg tenker jo at jeg skal stoppe og hilse på neste gang jeg ser deg Bilde du har gul lykt, ikke sant?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av FredrikE24 »

Stemmer! Gult er kult :knegg

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Dekkene er bestilt fra dekkonline, hvor jeg har kjøpt flere sett med dekk tidligere, uten noe som helst problemer. Men denne gangen er det noe krøll.

Både fordekket og bakdekket var lagervare, ved bestilling. Men etter noen dager fikk jeg beskjed om at bakdekket var avsendt, og at det ville bli noe leveringstid på fordekket. Jeg fikk sporing på bakdekket, men det skjedde ikke noe der.
Så fikk jeg ny mail om at fordekket var avsendt, men har ikke fått noe sporing enda. Og i går fikk jeg beskjed om at speditøren (DPD) hadde returnert den første forsendelsen, bakdekket, og at den ordren var nå kansellert. «Vil du ha tilbake pengene eller skal vi forsøke å sende på nytt»?
Jeg ba de om å sende på nytt, og har fått ny ordrebekreftelse på dette. Jeg ba de også sende med TNT eller UPS, men det svarte de ikke på, så det blir vel en ny DPD-sending.

Jeg har allerede passert 3.000 kjørte km denne sesongen, og dekkene har gått mer enn 7.000 km. Så jeg hadde håpet å få lagt på dekkene rundt månedsskiftet mai/juni. Helst før vi kom til juni. Men det rekker jeg nok ikke nå. Tenker jeg skal på tur både i dag og i morgen, også har vi Kristi himmelfartsdag og pinsehelga foran oss. Jeg kommer til å kjøre ferdig de Anakee Adventure-dekkene på «no time»..

Jaja, Mitas-dekkene kommer. Men skal man begynne å lete etter andre grusdekk lokalt? Evt høre om noen har et sett liggende som de kan selge? jeg tenker kun på én ting for tiden, og det er gruskjøring og offroad touring må ha bedre dekk nå!

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Har forøvrig fått et tilbud fra en lokal dekkpusher
3.500,- for TKC80 lagt om på løse felger, to uker leveringstid.
5.000,- for Anakee Wild lagt om på løse felger. 2-3 dager leveringstid.

Fin pris på TKC, men litt lang leveringstid.. kjapp levering på Michelin, men litt stiv pris.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Olav K »

3500 for omlagt TKC 80 er ikke ille. Det er omtrent samme pris som Dekkonline vil ha for å selge og levere dekkene.

Jeg har kjørt mye TKC 80, det er et godt dekk, til tross for at det er et gammelt design.
Anakee Wild er bedre på grus/jord/gress, men synes det vandrer litt mer på asfalt, spesielt i litt fart.

Jeg har TKC 80 liggende, kan sende deg et sett for 3256,- pluss frakt. (3256,- er hva den lokale Dekkmannbutikken tar for et sett nå om dagen)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Snilt av deg å tilby deg å selge dekkene dine.
Har snakket med Snellingen her i Oslo nå, og de har Mitas E07+ på lager i riktig dimensjon, til bare kr 250,- mer enn dekkonline skulle ha.
Tror jeg drar og kjøper et dekksett der, så kan jeg ha de dekkonline-dekkene til seinere, når de omsider dukker opp her :twothumbs:

Låst