Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 04 mai 2020, 21:36
Bjerknez skrev: 04 mai 2020, 07:07 Så langt kjenner jeg ikke noe voldsomt kjøresug. Jeg merker at jeg gleder meg til sommerferien og det blir nok en såkalt sommertur i år også, men før dette klarer jeg ikke se for meg de store utskeielsene. Sykkelen står i garasjen og jeg har kun kjørt EN tur i år og det var på jobben.

Derfor blir det definitivt ikke noe bytte av sykkel i år og trolig blir dette den siste sesongen med sykkelen jeg har hvis ikke noe skjer med kjørelysten i løpet av sommeren. Det blir for galt å ha en knapt innkjørt S1000R i garasjen som kun vil få luftet seg tre uker i året.
Jeg anbefaler deg å vurdere en budsjett-sykkel. Det krever litt ryggrad, men det er fullt mulig å ta seg i nakkeskinnet og snobbe ned. Så kan du ta de turene du koser deg med, og samtidig slippe å gremmes over at en svindyr sykkel står passiv i en krok i garasjen :twothumbs:
Jeg hadde nok ikke kjørt noe mer med en budsjettsykkel gitt :sk?

Har nok veldig lite med snobberi å gjøre dette :thumleft

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 04 mai 2020, 21:38
TGR skrev: 04 mai 2020, 21:36
Bjerknez skrev: 04 mai 2020, 07:07 Så langt kjenner jeg ikke noe voldsomt kjøresug. Jeg merker at jeg gleder meg til sommerferien og det blir nok en såkalt sommertur i år også, men før dette klarer jeg ikke se for meg de store utskeielsene. Sykkelen står i garasjen og jeg har kun kjørt EN tur i år og det var på jobben.

Derfor blir det definitivt ikke noe bytte av sykkel i år og trolig blir dette den siste sesongen med sykkelen jeg har hvis ikke noe skjer med kjørelysten i løpet av sommeren. Det blir for galt å ha en knapt innkjørt S1000R i garasjen som kun vil få luftet seg tre uker i året.
Jeg anbefaler deg å vurdere en budsjett-sykkel. Det krever litt ryggrad, men det er fullt mulig å ta seg i nakkeskinnet og snobbe ned. Så kan du ta de turene du koser deg med, og samtidig slippe å gremmes over at en svindyr sykkel står passiv i en krok i garasjen :twothumbs:
Jeg hadde nok ikke kjørt noe mer med en budsjettsykkel gitt :sk?

Har nok veldig lite med snobberi å gjøre dette :thumleft
:lol Det var jo ikke det jeg mente. Jeg mener at når man har en dyr sykkel, så plages man mer av at man ikke bruker den så mye siom man tenker at man burde. Med en billig sykkel, så behøver man ikke ha dårlig samvittighet, eller tenke så mye over at man ikke kjører så mye... :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Bjerknez »

Ser den, men som sagt gjør det meg fint lite rent økonomisk om den blir stående. Men samtidig vil den jo forfalle litt også, for det betyr også at jeg er sløv med å vaske den etc. Kjede har begynt å ruste og sist jeg sjekket var det spindelvev mellom bremsepedal og motorblokk.

Hovedgreia er at kjørelysten er fraværende å det vil den vøre uansett hvilken sykkel jeg har. Jeg hadde jo en tempo corvette også for ett par år siden. Ble ikke brukt den heller...

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av TGR »

Min erfaring er at kjørelysten kommer og går litt. Var 6 år uten mc, og plutselig måtte jeg bare ha sykkel igjen. Ikke for å kjøre rundt i et banka kjør, men for å kunne ta en tur når det passer, og jeg får lyst. Da er det greit å ha en rimelig sykkel, som er ferdig nedskrevet :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 04 mai 2020, 22:12 Min erfaring er at kjørelysten kommer og går litt. Var 6 år uten mc, og plutselig måtte jeg bare ha sykkel igjen. Ikke for å kjøre rundt i et banka kjør, men for å kunne ta en tur når det passer, og jeg får lyst. Da er det greit å ha en rimelig sykkel, som er ferdig nedskrevet :twothumbs:
Ja, det er jeg også sikker på. Altså at kjørelysten kommer og går. Men nå er jeg da altså nede i en bølgedal. Uten at jeg surmuler av den grunn. Har nok å henge fingrene i jeg :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er ikke like ivrig på å kjøre hele tiden selv lenger, men MC er kjøretøyet som brukes. Fordi det er forbanna praktisk i mitt daglige virke.

Jeg kjører ikke mye på måfå lenger, men koser meg på de daglige turene jeg har.

Mitt inntrykk av deg er at du dyrker interessene noe så til de grader med ting du ønsker å drive med så du går lei etter en stund. Ingenting galt i det, jeg er litt sånn selv. Har mye rart på hyller, garasjer og loft fra tidligere interesser. Nå har jeg lært meg å begrense meg litt og skape en viss balanse i det.
Litt kjedelig kan det være da det å være alt-oppslukt i noe er en følelse jeg går og savner litt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 04 mai 2020, 23:30 Jeg er ikke like ivrig på å kjøre hele tiden selv lenger, men MC er kjøretøyet som brukes. Fordi det er forbanna praktisk i mitt daglige virke.

Jeg kjører ikke mye på måfå lenger, men koser meg på de daglige turene jeg har.

Mitt inntrykk av deg er at du dyrker interessene noe så til de grader med ting du ønsker å drive med så du går lei etter en stund. Ingenting galt i det, jeg er litt sånn selv. Har mye rart på hyller, garasjer og loft fra tidligere interesser. Nå har jeg lært meg å begrense meg litt og skape en viss balanse i det.
Litt kjedelig kan det være da det å være alt-oppslukt i noe er en følelse jeg går og savner litt.
Kan nok hende du treffer spikeren på hodet der FredrikE24. Jeg (eller vi) er jo i en situasjon hvor vi har valgt å ikke få barn etc. Derfor har jeg mer tid til overs som kan brukes til å dyrke interesser. Med flere andre prioriterte gjøremål i livet som tar deg bort fra hobbyen blir man jo trolig automatisk holdt litt på avstand fra hobbyen og man merker kanskje det blir enda deiligere å komme seg ut fra hjemmets fire vegger når man først får lov etc.

Det er nok en av grunnene til at en som meg har alt for mye tid til å dyrke hobbyer og kan unne meg den luksusen ved å gå all in. Som du sier, det er en følelse du også savner til tider.

Men det at jeg går litt lei har ikke noen negativ innvirkning på meg. Man er jo lei og da finner man på noe annet. Hvis man ikke lenger liker potetstappe, så blir man jo ikke lei seg. Man kjøper bare noe annet man liker.

Hadde mc interessen blitt ødelagt grunnet økonomiske forhold stiller saken seg annerledes derimot. Da blir man jo tvunget vekk fra noe man liker, og det er noe helt annet. Jeg er heldigvis ikke i en slik situasjon.

Slik har det vært med meg alltid. Jeg har hatt bøttevis av interesser, mange også svindyre. Men etter noen år går jeg lei og finner på noe annet. MC interessen er dog den interessen jeg har hatt som har vart lengst. Jeg synes fortsatt det er deilig når jeg først kommer meg opp på salen og er på tur, men jeg er bare så møkk lei de små turene.

Nå er jeg igså midt i en oppussing eller rettere sagt en full renovering av kjøkkenet. Jeg er derfor plutselig blitt "arbeidsleder". Byggfolkene og elektrikere snakker dårlig sammen ikke alltid klarer dem å få med seg hva jeg har sagt heller. Det gjør at jeg alltid må følge med på hva dem driver med.

Jeg har tatt bilde av rommet og markert kontaktpunktene med sprittusj, men allikevel klarer dem å montere dem på feil sted. Jeg fatter ikke hvirdan slik er mulig og inkompetanse fra håndtverkere er noe som gjør meg fysisk sint og sliten samt oppgitt. Spesielt siden dem tar seg godt betalt for jobben.

Fikk SMS fra han ene mens jeg var på jobb i går hvor han skrev at det ikke var nok ledige slots i sikringsskap. Jeg sendte melding tilbake og skrev "jo, det er det. Les tilbudet dere ga meg, og se tegningene".

Så hørte jeg ikke noe mer. Jeg kom hjem og der var det ikke gjort en dritt. Jeg ringte dem opp og da sa dem at dem hadde tatt med seg feil tegninger. Så da måtte jeg ringe de som legger veggene om at dem måtte drøye en dag til da elektrikker ikke hadde fått opp punktene enda. Men dagen etter hadde dem ikke tid...

Å slik går dagene... en uendlig kaos og jeg føler meg som en arbeidsleder på en byggeplass hvor jeg også betaler dyre dommer for jobben dem gjør.

Er det slutt på tiden hvor man hadde dyktige "byggherrer" som styrte alt?

Det samme gjaldt når jeg la nytt tak for to år siden. Dem klarte det fantastiske kunststykket og montere takstigen på feil side av taket. VIRKELIG!!!? Hvor jævlig vanskelig kan det egentlig være????

Dem tok ned den gamle som var montert på den siden jeg ville ha den nye, noe jeg også utrykkelig ga beskjed om. Det er også på den siden det er tryggest for en feier å komme seg opp på og det er på siden som ikke synes fra veien etc.

Så inkompetente folk som jobber og tar seg betalt for profft arbeid er noe av det som kanskje irriterer meg aller mest her i livet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Bjerknez »

Tok Bimmern på jobb i dag, i ganske nøyaktig 0 grader. Kjørte ikke mer enn rundt tre mil og syntes faktisk ikke det var så veldig kaldt. Kjøredressen jeg kjøpte på Sharkspeed for 2.500,- for ett par år siden imponerer meg faktisk. Helt vindtett og den tåler jaggu meg vann også.

Men det skal sies at den blir hakket for klam i det varmeste sommertemperaturene hvis det blir mye stilleståing. Når man kjører er den midt i blinken. Like hel er den også. :)

ZZR-Erling

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av ZZR-Erling »

Børster du ennå? 😉😀

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev: 11 mai 2020, 09:04 Børster du ennå? 😉😀
Man kan vel nesten si det sånn... Er den andre turen i år og har ikke kjørt mer enn rundt 5 mil sammenlagt så langt i år. Ganske beskjedent. Men samtidig så er det jo ingen konkurranse dette... heldigvis... :redface

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez' furtebu...

Legg inn av xyvind »

Det er bedre å være hakket for klam, enn å være for klam i hakket.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 11 mai 2020, 09:29 Det er bedre å være hakket for klam, enn å være for klam i hakket.
Hehe, ja... eller "sur i trusa"... :knegg

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez' furtebu...

Legg inn av xyvind »

Jeg har også kjøpt en billig tekstildress i løpet av vinteren. Men den er mye billigere enn din. Det var da Biltema solgte ut en del MC-utstyr til sterkt rabatterte priser. Fikk hele dressen for drøyt 500 kroner. En helt grei cordura-dress som er «vanntett» og har varmefôr som kan taes ut.
Den blir også ganske klam i stillestående posisjon. Men har funnet ut at uten varmefôret, men med tynt ullundertøy i stedet, så funker den bra i de fleste hastigheter og temperaturer.
For egen del er jeg ute etter noe som vil funke mer optimalt på mine enduro-trips i sommer.. men det haster ikke enda. Har ikke budsjett til Klam eller Runka, som de store gutta kjører med.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Ja, uten "Goretex" virker det som om det blir litt klammere på de absolutt varmeste dagene. Men da tar man jo bare av innerforet selvsagt og da funker det greit.

Jeg er nok også en av dem som synes GoreTex er litt oppskrytt. Er ingenting jeg har hatt av GoreTex som har holdt vannet ute etter litt bruk. Det være seg både MC utstyr og ellers.

Husker jeg kjørte oppover mot Molde i fjor sommer. Jeg startet litt risky med perforert kjøredress. Allerede ved Moss fergekai begynte jeg å bli litt frossen. Deretter bar det i retning Geilo og brått ble det rett og slett for kaldt. Tok på meg regndressen (som jo er vindtett) og det var jaggu meg som å nesten legge seg i et varmt badekar i forhold.

Stenger man vinden ute er veldig mye gjort :)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Bjerknez' furtebu...

Legg inn av xyvind »

Jeg har heller ikke hatt noen Goretex-produkter som har imponert meg. Kjører Goretex på hanskene, og de tåler mye regn hvis man bruker de riktig. Men jeg blir veldig klam på hendene når det er for varmt, selv om det er Goretex.

Har mye bedre erfaring med lag på lag, tynne lag under kjøredressen. Skal jeg være ute hele dagen tar jeg på en netting-brynje underst, typ helsetrøye med ermer, så tar jeg en tynn ulltrøye over. Har ikke brynje på beina, men kjører en tynn ullstilongs. Og hvis jeg da slenger cordura-jakken over der, uten varmefôret inni, så er jeg good to go. Har en litt tykkere ulljakke med glidelås som jeg kan ha under jakka hvis jeg blir kald. Har også vindstopper bukse og jakke, som er lett å ta med.
Har greid meg godt med denne løsningen til nå. Ekstra regntøy kan jeg også lett ta med. Men faktisk så har Biltema-dressen holdt tett i det regnet som har vært til nå
Richa-regntøyet er jo ikke vanntett, for eksempel.
Skal skaffe meg en ny, skikkelig ryggskinne snart. Det er neste post på innkjøpslista.

Svar