Råd om oppgradering av dempere
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 19 aug 2019, 08:26
- Motorsykkelen din: Hayabusa
Råd om oppgradering av dempere
Jeg har en 2008 GSX1300R på verkstedet for bytte av simringer og olje i fremdempere etter oljelekkasje fra begge sider. Sykkelen har gått 42.000 km og brukes til landeveiskjøring, litt pendling og litt banekjøring på lavt nivå først og fremst med tanke på ferdighetsutvikling. Ved verkstedet får jeg spørsmål om interesse for oppgradering av dempere. Jeg går ut i fra at det man tenker på er Öhlins løsninger. Jeg mistenker at mine ferdigheter trolig vil være hovedbegrensningen for kvaliteten på kjøringen i lang tid fremover, og ikke kvaliteten på dempingen. Jeg skulle gjerne hørt hva dere mener om dette.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Råd om oppgradering av dempere
Gjelder annen sykkel, en Triumph Tiger 1050 SE, 2010 mod., som jeg byttet til Öhlins fjærer foran og Nitron bakdemper.
Sykkelen ble merkbart bedre å kjøre, mer retningsstabil ved pådrag og det samme ved kraftig nedbremsing.
Kjørte aldri denne sykkelen på bane så kan ikke si noe om hvor mye bedre sykkelen ble ved utfordrende kurve/svingkjøring.
Sykkelen ble merkbart bedre å kjøre, mer retningsstabil ved pådrag og det samme ved kraftig nedbremsing.
Kjørte aldri denne sykkelen på bane så kan ikke si noe om hvor mye bedre sykkelen ble ved utfordrende kurve/svingkjøring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Råd om oppgradering av dempere
Vekt spiller vel også inn, om standardfjærene "holder" for din vekt og ditt nivå og bruksområder.
Har i den siste tiden brukt alt for mye tid på YouTube og Dave Moss tuning videor..
Du kan jo vurdere å titte litt på hans videor for inspirasjon i vurderingen.
Har først nå, etter 6 år med denne sykkelen, begynt å tenke på justere riktig sag.
Har i den siste tiden brukt alt for mye tid på YouTube og Dave Moss tuning videor..
Du kan jo vurdere å titte litt på hans videor for inspirasjon i vurderingen.
Har først nå, etter 6 år med denne sykkelen, begynt å tenke på justere riktig sag.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Råd om oppgradering av dempere
Anbefaler sterkt en prat med Espen Klev i Klev Tuning. Han er nå forhandler og serviceverksted for K-tech dempere. Dette er et meget godt alternativ til Øhlins. Ta en tur til Horten og besøk verkstedet:-)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Råd om oppgradering av dempere
Dette er på listen for året! Hører mye bra om Klev Tuning og tror både jeg og sykkelen min kan få god nytte av litt hjelp til tilpasning av dempere foran og bak, som jeg enda ikke har turt å røre.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 19 aug 2019, 08:26
- Motorsykkelen din: Hayabusa
Re: Råd om oppgradering av dempere
Takk for gode råd! Jeg var innom Klev Tuning i fjor for mapping av sykkelen og det var vel verdt turen.
Re: Råd om oppgradering av dempere
Hvis du ikke kjører sykkelen hardt ville jeg gått for overhaling eller bytte av bakdemper om det ikke er mulig å overhale.
Normale standard leverte dempere fra mc produsent holder gjerne ikke mer enn 30 000 km +/- før de mister "effekten".
Øhlins er dyrt, men fordelen er at de kan overhales til minste detalj.
Normale standard leverte dempere fra mc produsent holder gjerne ikke mer enn 30 000 km +/- før de mister "effekten".
Øhlins er dyrt, men fordelen er at de kan overhales til minste detalj.
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Råd om oppgradering av dempere
Kan anbefale Öhlins, men likeså viktig er at du får stilt inn oppsettet så du får korrekt SAG og vet sånn ca. Hvor mye du skal jazze opp preload ved ulik last.
Finnes sikkert mange jevngode alternativer. Jeg har kjørt 55 000km på Öhlins nå og kjenner nok at særlig bakdempern trenger en strekk.
Finnes sikkert mange jevngode alternativer. Jeg har kjørt 55 000km på Öhlins nå og kjenner nok at særlig bakdempern trenger en strekk.
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Råd om oppgradering av dempere
GamleCBR`n skullen nok hatt en runde også.. aner ikke noe om historikken på bakdemperen(showa) men den liker seg ikke etter varmgang på dårlige veier-da er den litt sykkelpumpe med 120000km på meteret..FredrikE24 skrev: ↑04 mai 2020, 23:34 Kan anbefale Öhlins, men likeså viktig er at du får stilt inn oppsettet så du får korrekt SAG og vet sånn ca. Hvor mye du skal jazze opp preload ved ulik last.
Finnes sikkert mange jevngode alternativer. Jeg har kjørt 55 000km på Öhlins nå og kjenner nok at særlig bakdempern trenger en strekk.
Kjenner forresten et par som er veldig fornøyd med servicen på overhaling her:
https://www.facebook.com/ohlinssorvangen/?ref=br_rs
https://www.sorvangen.no/vare-avdelinge ... edlikehold
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Råd om oppgradering av dempere
K-TECH er nå vel så utbredt som Øhlins i norsk roadracing (bare som en referanse).
De har demperløsninger til både vei og bane. Også oppgraderingskit og overhalingskit til normaldempere. Klev Tuning er best på dette.
Ofte kan det være mer en nok å få rengjort innvendig i gaffelbein, og evt. bytte fjærer. For vanlig veibruk og evt litt trackdays er det stort sett det som trengs.
De har demperløsninger til både vei og bane. Også oppgraderingskit og overhalingskit til normaldempere. Klev Tuning er best på dette.
Ofte kan det være mer en nok å få rengjort innvendig i gaffelbein, og evt. bytte fjærer. For vanlig veibruk og evt litt trackdays er det stort sett det som trengs.
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 19 aug 2019, 08:26
- Motorsykkelen din: Hayabusa
Re: Råd om oppgradering av dempere
Mange takk for gode råd! Jeg landet på bestilling av brukt bakdemper fra Boonstra Parts som bygges om ved Klev Tuning med fjær tilpasset min kroppsvekt, da jeg var redd det kunne være skader på gjengene på opprinnelig fjærstrammer.